Ovipuhaltimien moottorit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Lakkasi tossa taannoin toinenkin ovipuhaltimen moottori toimimasta. ACC2:ssa ei vikaa. Otin sitten toisen moottoreista irti ja mittasin moottorin resistanssiksi noin 29 - ∞ Ω riippuen roottorin asennosta eli puoli kierrosta on ääretöntä ja toinen puoli kohtuullisempaa. Tarjoamalla moottorille 12 volttia (varmuuden vuoksi sulakkeen kanssa) voi todeta, ettei moottori lähde pyörimään noin puolen kierroksen matkalla ja toisella puolella kierroksella lähtee. Kun moottorin on saanut pyörimään, ottaa se noin 120 mA virtaa eli ilmeisesti noin puolet normaalista ja pyöriminenkin on sellaista puolitehoisen verkkaista. Ilmeisesti vikana loppuunkuluneet hiilet tai vastaavat, tai likaiset/vialliset liukurenkaat.

Kysymys kuuluukin, onnnistuuko tuon moottorin avaus rikkomatta mitään ja kannattaako edes yrittää purkaa eli onko kunnostus edes mahdollista?
jora_
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 23:08

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja jora_ »

Joo itelläkii pitää aika pahaa ääntä noi ovipuhaltimet niin kertokaa enemmän tietävät mitä kannattaa tehä?
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Jos vm 90 moottorit käy niin olis myynnissä.
Tv Laakko
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Avasin sitten tuon ovipuhaltimen moottorin. Lähti melko helposti, kun ohuella meisselillä ja puukonkärjellä väänsi kuoren "kynnet" auki. Sisältä tuo oli ihan siistissä kunnossa, ei ollut pahemmin kulunutkaan. Alkoholiin kostutetulla vanupuikolla puhdistin kommutaattorin (kolmesegmenttinen) ja harjojen liukupinnat, moottori takaisin kasaan ja taas toimii. Kokoonpantaessa täytyy vain muistaa olla varovainen, ettei riko harjoja (hiiliä). Akselilla näkyvä valkoinen/harmahtava pieni muoviprikka laitetaan kootessa kanteen harjojen alle, että harjat menee paremmin oikeille paikoilleen. Prikka vaan purettaessa jää tuohon akselille.

Täytyy tehdä sama operaatio joskus toisellekin moottorille, joka on vielä ovessa. Tuolla pakkasessa ja pyryssä kun ei oikein viitsi ruveta ovipahvia irrottelemaan.

Kuva
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja kostape »

Omassani puhaltimet kylmänä pitävät ääntä. Parasta olisi kai napsia sivuleikkurilla piuhat poikki, kun ei ole tapenkillä matkustajiakaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Saako tässä vaiheessa kysyä, että provosoiko herra Kostamo ihan tahallaan täällä vai mikä oli tuon edellisen kirjoituksen tarkoitus? Kuullostaisi lähinnä sille, että taas mennään perse edellä mäntyyn, jos ei vaivauduta selvittämään, että siellä on ihan liitinkin jonka saa tarvittaessa irti. Helpompaa tietysti olisi vaikka painaa ovipuhaltimet ACC:n napista pois päältä, mutta sehän on niin kovin vaikeaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös ne voi ohjelmoida niin etteivät käynnisty kuin haluttaessa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voi, en vain juuri nyt muista näppäinyhdistelmää, jolla sen ohjelmoinnin voi tehdä. Siksi jätin sen pois vastauksestani. Tämäkin vielä :lol:. Ainakin lähtötilanteen voi ohjelmoida, mutta joskus syksyn kosteilla ja viileillä ilmoilla takaovien puhaltimet käynnistyvät myöhemmin, ei heti startissa. Siksi en pistä päätäni pantiksi tuosta ohjelmoinnista, enkä pääse nyt testaamaan omalla tonnarillani. Se kun viettää ansaittua talvilepoa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja kostape »

Provokaatio syntyi siitä kun kahdessa edellisessä tontussa noin 12 vuoden aikana mokomaa surinaa ei koskaan esiintynyt. Sama näppäin on ollut kylläkin kojelaudassa niissäkin eikä sitä ole esim teipillä tarvinnut lukita mihinkään asentoon.
Kai se on ymmärrettävääkin että wanhan koulukunnan miehelle on hiukka vaikeeta kaikkia turhakkeita sietää, ne kun eivät matkantekoa jouduta, mutta saattavat keskeyttää. Tänäänkin paloi moottorin viestivalo pyytäen viemään rahaa Hyvinkäälle, mutta läksinkin Hyrylään ja valo kyllästyi ja sammui.
Minusta on mukava jos palstalla on mukana tosikoita ja veitikoita.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se ohjelmointihan meni niin, että ensin asetetaan ne halutut asetukset ja sitten painetaan yhtäaikaa ACC:n oikeanpuolisen nappularivistön ylintä ja alinta painiketta. Vastaavasti vasen puoli purkaa ohjelmoinnin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja kostape »

Laajemmin ajatellen nämä tonnarit muuttuvat harraste-, keräily- ja museoautoiksi yksi toisensa jälkeen. Yksi puheenaihe voisi olla, omana palstanaan, miten ylläpitoa ja korjauksia voidaan helpottaa ja kustannuksia hillitä rakenteita yksinkertaistamalla, jos niin halutaan. Esimerkkinä toisaalla kertomani lämmön säätimen mekanisointi poraamalla kojelautaan 5 mm reikä ja pujottamalla siihen 4 mm hitsauslanka, jolla käännetään lämpimän ilman läppää. Katsastajillakin on asioihin sanottavaa, amerikantonnariin vaativat takasumuvaloja ja toisaalta ehdottivat etusumuvalot tarpeettomina poistettavaksi, molemmat toteutin.
Meillä Nurmijärvellä Stenvallin Aleksi jo sanoi Simeonin suulla: Niin kulkee miehen aatos, kenpä sen tielle esteitä....
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

kostape kirjoitti:Minusta on mukava jos palstalla on mukana tosikoita ja veitikoita.
Näinhän se on, itse kuulun molempiin, riippuen mistä milloinkin puhaltaa :lol:. Harrastepeliksi/kesäautoksi tuo oma tonnari on jäänyt, mutta vielä en aio antaa periksi kaiken maailman mukavuushärpäkkeiden toimimattomuuteen. Jos into loppuu, myydään pois sille jolla sitä vielä riittää. Meinasin tuossa jo kahtella toisen tonnarin talviautoksi, alkaa mukavuudenhalu painamaan, kun pitää tulevaisuudessa koittaa änkeä kolmea lasta turvaistuimineen 3 oviseen satkuun :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ovipuhaltimien moottorit

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

On se meleko mukavaa matti jo kaksi lasta mahduttaa 3 oviseen satkuun :D
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Vastaa Viestiin