Tyhjäkäyntipulma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Eli, joutokäynti saattaa jäädä tuonne 1200 korville starttauksen jälkeen vähäksi tai sitten pidemmäksi aikaa. Myös ajon aikanakin sitä ilmennyt. Vastapainoiksi sitten välillä joutokäynnin humppaamista 500...1000 rpm . Myös normaali joutokäynti kuuluu repertuaariin. Ilmiöt normilämpöisellä koneella.
Tämä alkoi hyytävän termarin vaihdon jälkeen. Vaihdon aikana akunkenkä oli irti Check Engine nollaamiseksi, tämä kai nollaa myös adaptoitumisen, jokin syy-yhteys?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuuluuko humppaoireiden aikana sattumoisin tikitystä oikean puoleisen lokasuojan sisältä, pyörän etupuolelta? Kannattaa tarkistaa EVAP- aktiivihiilikanisterille polttoainetankilta tuleva ja siltä lähtevä ja imusarjalle kulkeva letku/putki, kanisterin solenoidiventtiilin ja imusarjan välinen vuoto aiheuttaa tasaisempaa vääristymää seoksissa ja tyhjäkäynnissä, ja kanisterin ja polttoainetankin välinen vuoto eritoten humppaamista solenoidiventtiilin alkaessa moottorin lämmettyä ja ECU:n ohjaamana avautua, eli vuototapauksessa päästellen imusarjalle raakaa ilmaa. Molemmissa tapauksissa, ja näiden yhdistelmäkin on tottakai mahdollinen, systeemiin päässyt ilma on ilmamassamittarin mittaamatonta ilmaa ja siksi oireilu ja seosten sekoilu hitaahkon lambdakorjauksen yrittäessä pitää seoksia aisoissa.

Tonnarin termarin kanssa temuamisen aikana on toki mahdollista tölviä tyhjäkäyntimoottoria ja sen sähkö- ja ilmaletkuliitoksia, eli tarkistuksen kohde myös.
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Mulla oli 900 8i myös toi humppaaminen vajaalämpöisenä, lähde jäi ikuisesti selvittämättä. Oliskos siinä voinu olla sitten joku lämpötilariippuvainen imupuolen vuoto?

Jotain sellaista ehkä tässäkin, nyt kun kone käy taas lämpimänä sitten muutamaan vuoteen.
Ahtimelle menevän 6mm alipaineletkun vaihdoin kesällä, oli täysin luhistunut ja haperoitunut, mutta toimi kuitenkin vielä jotenkin.

Starttipilotti hyvä tökötti imuvuotojen paikallistamiseen, silloin kun kone ontuu. Kaverin Volvosta pajalla paikallistivat vuotokohdan imusrajalle hetkessä.

Vehje on siis -97 20t
CS 2,0t -97 225 000 km
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Muistanko nyt jotenkin väärin, vai sekoitanko asioita?
Seoksen säätö tapahtuisi sytytystulpan kärkivälin kautta johtamalla sinne jokin matala jännite (5V?) välittömästi palotapahtuman jälkeen ja mittamaalla siten ympäröivän kaasun johtavuudesta palamisen lopputulos.
Ohjaustapana tämä on nopeampi ja sylinterikohtainen lambda ohjaukseen nähden. Voi tietenkin olla, jotta katin tähden on ollut pakko toteuttaa lambda-ohjaus viranomaismääräyksenä...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sekoitat, ionisaatiomittauksella tunnistetaan lähestyvää nakutustilannetta. Seos säädetän lambdan avulla normaalisti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Oonkohan sitten luennoinu hieman väärin... pidetään tämä sisäisenä, jos sopii :oops:
Mutta joo, ionien määrään se mittaus kuitenkin perustui.

Johdattelin muinoin väkeä OBD II saloihin, silloin kun asia oli uusi US-markkinoille, oliskos ollu joskus 90-luvun puolivälin tuntumassa. Uusi 900 (93 edeltäjä) taisi olla, josta lähtien, nyt en muista ihan varmaksi.
EU OBD II tuli siitä sitten jonkun vuoden jäljessä hieman erisisältöisenä, eroja en muista. Myöhemmin US-versioihin tuli lisäksi tankkaushöyryjen talteenotto.
CS 2,0t -97 225 000 km
jora_
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 23:08

Re: Tyhjäkäyntipulma

Viesti Kirjoittaja jora_ »

Joo laitetaan tähän samaan. Eli tonnari ruennut tappelemaan pakkasilla, Kylmänä käynnistäessä käy semmosilla 500-600 kiekoilla ja on just siinä rajalla pysyykö käynnissä, Kun lämpiää nii ongelma katoaa. Auton tiedot allekirjoituksessa. Yks alipaine letkun liitos oli irti mutta sillo se teki lämpinä sen että nosti kiekat 3000 paikkeille...

Vika ei oo ajoa haittaava mutta ärsyttävä.

Hyvät joulut kaikille !
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
Vastaa Viestiin