Eli, joutokäynti saattaa jäädä tuonne 1200 korville starttauksen jälkeen vähäksi tai sitten pidemmäksi aikaa. Myös ajon aikanakin sitä ilmennyt. Vastapainoiksi sitten välillä joutokäynnin humppaamista 500...1000 rpm . Myös normaali joutokäynti kuuluu repertuaariin. Ilmiöt normilämpöisellä koneella.
Tämä alkoi hyytävän termarin vaihdon jälkeen. Vaihdon aikana akunkenkä oli irti Check Engine nollaamiseksi, tämä kai nollaa myös adaptoitumisen, jokin syy-yhteys?
Tyhjäkäyntipulma
Re: Tyhjäkäyntipulma
Kuuluuko humppaoireiden aikana sattumoisin tikitystä oikean puoleisen lokasuojan sisältä, pyörän etupuolelta? Kannattaa tarkistaa EVAP- aktiivihiilikanisterille polttoainetankilta tuleva ja siltä lähtevä ja imusarjalle kulkeva letku/putki, kanisterin solenoidiventtiilin ja imusarjan välinen vuoto aiheuttaa tasaisempaa vääristymää seoksissa ja tyhjäkäynnissä, ja kanisterin ja polttoainetankin välinen vuoto eritoten humppaamista solenoidiventtiilin alkaessa moottorin lämmettyä ja ECU:n ohjaamana avautua, eli vuototapauksessa päästellen imusarjalle raakaa ilmaa. Molemmissa tapauksissa, ja näiden yhdistelmäkin on tottakai mahdollinen, systeemiin päässyt ilma on ilmamassamittarin mittaamatonta ilmaa ja siksi oireilu ja seosten sekoilu hitaahkon lambdakorjauksen yrittäessä pitää seoksia aisoissa.
Tonnarin termarin kanssa temuamisen aikana on toki mahdollista tölviä tyhjäkäyntimoottoria ja sen sähkö- ja ilmaletkuliitoksia, eli tarkistuksen kohde myös.
Tonnarin termarin kanssa temuamisen aikana on toki mahdollista tölviä tyhjäkäyntimoottoria ja sen sähkö- ja ilmaletkuliitoksia, eli tarkistuksen kohde myös.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Tyhjäkäyntipulma
Mulla oli 900 8i myös toi humppaaminen vajaalämpöisenä, lähde jäi ikuisesti selvittämättä. Oliskos siinä voinu olla sitten joku lämpötilariippuvainen imupuolen vuoto?
Jotain sellaista ehkä tässäkin, nyt kun kone käy taas lämpimänä sitten muutamaan vuoteen.
Ahtimelle menevän 6mm alipaineletkun vaihdoin kesällä, oli täysin luhistunut ja haperoitunut, mutta toimi kuitenkin vielä jotenkin.
Starttipilotti hyvä tökötti imuvuotojen paikallistamiseen, silloin kun kone ontuu. Kaverin Volvosta pajalla paikallistivat vuotokohdan imusrajalle hetkessä.
Vehje on siis -97 20t
Jotain sellaista ehkä tässäkin, nyt kun kone käy taas lämpimänä sitten muutamaan vuoteen.
Ahtimelle menevän 6mm alipaineletkun vaihdoin kesällä, oli täysin luhistunut ja haperoitunut, mutta toimi kuitenkin vielä jotenkin.
Starttipilotti hyvä tökötti imuvuotojen paikallistamiseen, silloin kun kone ontuu. Kaverin Volvosta pajalla paikallistivat vuotokohdan imusrajalle hetkessä.
Vehje on siis -97 20t
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Tyhjäkäyntipulma
Muistanko nyt jotenkin väärin, vai sekoitanko asioita?
Seoksen säätö tapahtuisi sytytystulpan kärkivälin kautta johtamalla sinne jokin matala jännite (5V?) välittömästi palotapahtuman jälkeen ja mittamaalla siten ympäröivän kaasun johtavuudesta palamisen lopputulos.
Ohjaustapana tämä on nopeampi ja sylinterikohtainen lambda ohjaukseen nähden. Voi tietenkin olla, jotta katin tähden on ollut pakko toteuttaa lambda-ohjaus viranomaismääräyksenä...
Seoksen säätö tapahtuisi sytytystulpan kärkivälin kautta johtamalla sinne jokin matala jännite (5V?) välittömästi palotapahtuman jälkeen ja mittamaalla siten ympäröivän kaasun johtavuudesta palamisen lopputulos.
Ohjaustapana tämä on nopeampi ja sylinterikohtainen lambda ohjaukseen nähden. Voi tietenkin olla, jotta katin tähden on ollut pakko toteuttaa lambda-ohjaus viranomaismääräyksenä...
Re: Tyhjäkäyntipulma
Sekoitat, ionisaatiomittauksella tunnistetaan lähestyvää nakutustilannetta. Seos säädetän lambdan avulla normaalisti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Tyhjäkäyntipulma
Oonkohan sitten luennoinu hieman väärin... pidetään tämä sisäisenä, jos sopii
Mutta joo, ionien määrään se mittaus kuitenkin perustui.
Johdattelin muinoin väkeä OBD II saloihin, silloin kun asia oli uusi US-markkinoille, oliskos ollu joskus 90-luvun puolivälin tuntumassa. Uusi 900 (93 edeltäjä) taisi olla, josta lähtien, nyt en muista ihan varmaksi.
EU OBD II tuli siitä sitten jonkun vuoden jäljessä hieman erisisältöisenä, eroja en muista. Myöhemmin US-versioihin tuli lisäksi tankkaushöyryjen talteenotto.
Mutta joo, ionien määrään se mittaus kuitenkin perustui.
Johdattelin muinoin väkeä OBD II saloihin, silloin kun asia oli uusi US-markkinoille, oliskos ollu joskus 90-luvun puolivälin tuntumassa. Uusi 900 (93 edeltäjä) taisi olla, josta lähtien, nyt en muista ihan varmaksi.
EU OBD II tuli siitä sitten jonkun vuoden jäljessä hieman erisisältöisenä, eroja en muista. Myöhemmin US-versioihin tuli lisäksi tankkaushöyryjen talteenotto.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Tyhjäkäyntipulma
Joo laitetaan tähän samaan. Eli tonnari ruennut tappelemaan pakkasilla, Kylmänä käynnistäessä käy semmosilla 500-600 kiekoilla ja on just siinä rajalla pysyykö käynnissä, Kun lämpiää nii ongelma katoaa. Auton tiedot allekirjoituksessa. Yks alipaine letkun liitos oli irti mutta sillo se teki lämpinä sen että nosti kiekat 3000 paikkeille...
Vika ei oo ajoa haittaava mutta ärsyttävä.
Hyvät joulut kaikille !
Vika ei oo ajoa haittaava mutta ärsyttävä.
Hyvät joulut kaikille !
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
Saab 900 T8 -83