cruise -96 ei vain löydy vikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Eli selvyyden vuoksi poistin noi sekoilut.

Kokeen uusinta yksin ja nolona kerron, että se jännite hävisi kuitenkin lampun myötä. Eli tulos oli a. lamppu kiinni -> jännite 0.01 V b. lamppu pois -> jännite 9 V

En uskalla edes arvailla mitä tämä nyt kertoi.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Eli sinulla on jostain vuotovirtaa :D alkaa hiukan selviämään.

Oletko mitannut G-nastasta jännitteen ( ilman polttimoa ) kun sulake 24 ja takavalojen "valvontareleen" molemmat liittimet on irti?

Jos saat tulokseksi 7-9 V epäilisin perävaunuliitintä. Tosin silloin kun takavalojen "valvontarele" on asiallisesti paikoillaan tulisi "prummijännite" maadoittua vasemman takajarruvalon kautta.

Epäilen seuraavaa:

Perävaunun liitin on paskanen/kostea ja aiheuttaa vuotovirtaa. Se ei ole ollut ongelma ennen kuin vasen jarruvalon polttimo kärähti. Lisäksi sinulla ei ole lisäjarruvaloa autossasi.

Toisaalta edellä oleva kumoutuu, kun lukee aikaisempaa vianhakua.

Eli sinulla:

1. Jarruvalot toimii normaalisti
2. 7V kummitttelee G-navalla vaikka jarruvalokytkimen johto on irti ja "valvontareleen" liittimet auki. Olihan tällöin kaikki muut valot pois päältä?

Jos näin on ollut jää ainoaksi vaihtoehdoksi, että G-nastan ja "valvontareleen" nastan 9/10 välille tulee jostain vuotojännite. Joka tosin pitäisi maadottua pois kun vasen jarruvalo on ok 8O
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Aikamoinen päättelijä olet, hatunnosto.

Pari helpostusta (?) pohdintaan: mulla on lisäjarruvalo, tosin sieltä puuttuu nyt kaksi polttimoa, loput palaa normaalisti. 2. kysymykseen en nyt suoralta kädeltä pysty vastaamaan - en muista, mutta pahvit on auki, joten voin testata varmasti ilman mitään valoja.

Uusintatestaus vielä: Valvontareleen molemmat liittimet irti SEKÄ jarruvalokytkimestä liitin irti ja kaikki valot pimeänä: jännite johdossa G-navalle 9,3V. Sellainen huomio tuli kun avaimet ei ollut ollut virtalukossa, niin näytti ensin nollaa. Väänsin virrat päälle avaimesta ja pois, otin avaimet taskuun, niin taas oli se 9,3V.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt mielestäni jokin ei yhtälössä täsmää.

Eli kun mittaat G-nastasta jännitteen 1W kuorman yli ( se merrkivalo ) putoaa jännite nollille :!:

Kun taas "valvontareleen" ollessa kytkettynä kytkeytyy G-nastaan ikään kuin 21 W jarruvalo ja ne pari lisäjarruvalon ehjää poltinta maata vasten. Taatusti vetää kummittelevan jännitteen rajummin alas. Tämä tietenkin edellyttäen että jarruvalot toimii ja nehän toimi. Tällöin G-nastassa kummittelee 7-9 V jännite. "Valvontareleen" sisällä on jarruvalon kanssa sarjassa pieni shunttivastus, joka kyllä on ehjä muuten ei jarruvalo palaisi.

Kuten JUS edellä sanoi tulisi G-nastan maadoittua jarrupolttimon kautta ellei sitten jarruvalokytkimen kautta tule jarrua painettaessa +12 V sulakkeen 24 kautta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Lohdullista kuulla, ettei tämä niin päivänselvä ollut asioista perillä olevillekaan. Itseäni vaivaa vielä se, miksi tämä 9 V:n jännite ei näy muualla.

Tilanne on edelleen se, että jarruvalokytkimestä ja valvontareleeltä on liittimet irti ja jarruvalokytkimeltä lähtevästä valkoisesta johdosta, joka lähtee takavaloille/cruiselle, ei löydykään tätä 9 V:n jännitettä vaikka samaan aikaan se löytyy "johdon toisesta päästä" cruisen boksilla. Eikös tämä nyt käytännössä ole sama johto - ja eikös siinä nyt sama jännite pitäisi olla molemmissa päissä? :roll:

Eikö se silloin ole johto poikki cruisen boksin ja jarruvalokatkaisijan välistä? Tein vielä sellaisen jatkojohdon yleismittariin, että sain vastuksen mitattua jarruvalokytkimeltä lähtevästä valkoisesta sinne cruisen navalle G. Ei se sen mukaan poikki olisi. Noita ohmejakaan en osaa oikein tulkita, mutta sen verran mittarista ymmärsin että yhteys olisi (näytti jotain lukemaa). :roll: :roll: :roll:

Huomenna käyn ostamassa vielä parempia tarpeita (hauenleuat ja liittimiä), niin voin toistaa nuo mittaukset vähän tieteellisemmissä olosuhteissa, jos jokin niissä epäilyttää.
Viimeksi muokannut 96saab9000, To Tammi 03, 2013 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

96saab9000 kirjoitti: Ei se sen mukaan poikki olisi. Noita ohmejakaan en osaa oikein tulkita, mutta sen verran mittarista ymmärsin että yhteys olisi (näytti jotain lukemaa). :roll: :roll: :roll:
Teeppä testi sillä yleismittarillasi: aseta näyttö ohmi-alueelle ja pistä mittajohdot vastakkain.
1) Mitä mittarisi näyttää?
2) Irroita mittajohdot toisistaan. Mitä mittarisi näyttää?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Yhdessä: 0.00 (oikeassa laidassa näyttöä)
Erikseen: 1. (vasemmassa laidassa näyttöä)

Ja sitä just meinasin, että jatkojohtoni kanssa näytti jotain lukemaa (oikealla) eli olisi yhdessä. Mutta hässäkkäjohtoni sormin kiinnipidettynä vaihteli kovasti, joten lukemasta en saanut kiinni. Ja yleismittarissa kun on useita alueita 200 - 2M, niin mikähän niistä on relevantti tuollaiseen?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

96saab9000 kirjoitti:Lohdullista kuulla, ettei tämä niin päivänselvä ollut asioista perillä olevillekaan. Itseäni vaivaa vielä se, miksi tämä 9 V:n jännite ei näy muualla.

Tilanne on edelleen se, että jarruvalokytkimestä ja valvontareleeltä on liittimet irti ja jarruvalokytkimeltä lähtevästä valkoisesta johdosta, joka lähtee takavaloille/cruiselle, ei löydykään tätä 9 V:n jännitettä vaikka samaan aikaan se löytyy "johdon toisesta päästä" cruisen boksilla. Eikös tämä nyt käytännössä ole sama johto - ja eikös siinä nyt sama jännite pitäisi olla molemmissa päissä? :roll:

Eikö se silloin ole johto poikki cruisen boksin ja jarruvalokatkaisijan välistä? Tein vielä sellaisen jatkojohdon yleismittariin, että sain vastuksen mitattua jarruvalokytkimeltä lähtevästä valkoisesta sinne cruisen navalle G. Ei se sen mukaan poikki olisi. Noita ohmejakaan en osaa oikein tulkita, mutta sen verran mittarista ymmärsin että yhteys olisi (näytti jotain lukemaa). :roll: :roll: :roll:

Kun johto on irti jarruvalokytkimeltä, cruiseboxista ja valvontareleeltä on johto ilmassa ( ainoastaan vuotava peräkärryn liitin saattaisi tuoda asiaan jotain outoa. Kannattaisi varmuuudeksi avata siitä se ryöstäjä, ihan vaan testaus mielessä). Tällöin mitatattaessa kustakin päästä maita vasten tulisi näkyä tuo mystinen 9V. Jos näkyy vain jossain päässä on johto jostain poikki. Kun sitten maadoitat jonkun pään tulisi ko. jännite kadota muista päistä.
Jos jossain päässä näkyy maita vasten 0V mittaa vielä siitä resistanssi ( ne ohmit ) maita vasten.

Mittaa 200 ohmin alueella ja kunnon kontaktilla. Ihan nollille ei ohmit mene, mutta vain muutama tulisi olla.


Tätä vianhakumenettelyä on hiukan vaikea kuvata, kun itsellä se on selkäytimessä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Jes Pevi, kyllä mä jotenkin seuraan sun ajatuskulkua. Hienointahan tässä on että oppii itse ja toivon mukaan joku muukin uutta (josko se cruisekin vielä korjaantuu, niin plussaahan sekin olisi). Teen nuo illalla kun täytyy nyt laittaa piuhat kiinni ja lähteä työreissuun päiväksi.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

96saab9000 kirjoitti:Yhdessä: 0.00 (oikeassa laidassa näyttöä)
Erikseen: 1. (vasemmassa laidassa näyttöä)

Ja sitä just meinasin, että jatkojohtoni kanssa näytti jotain lukemaa (oikealla) eli olisi yhdessä. Mutta hässäkkäjohtoni sormin kiinnipidettynä vaihteli kovasti, joten lukemasta en saanut kiinni. Ja yleismittarissa kun on useita alueita 200 - 2M, niin mikähän niistä on relevantti tuollaiseen?

Kyllä se ohmimittari näyttää Mega-alueella vaihtelevaa lukemaa, sormien kautta.
Kun mittaat, kuten Pevikin sanoi, 200 ohmin alueella, saat oikean vastusarvon = sun sormes vastusarvo ei näy enää tolla skaalalla. Megaohmi-alueella vaeltelee sormien kautta mitaten, jolloin johdotuksessa mitaten näkyy pienetkin vuodot hapettuneissa liittimissä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Näitä kaltaisiasi ketjuja lukiessa herää IDEANPOIKANEN , järjestetään kaffemiitinkinen tilalle sellainen PULMAMIITINKI , jossa koko :saab: porukalla mietitään ja tutkitaan ko. pulmaa :idea:
Mitäs sanotte arvoisat SAABISTIT tuosta ideasta ja sen toteutuksesta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Noniin nyt on vermeet paremmat kuin aiemmin.

Ensinnäkin irroitin cruisen boksin, jarruvalokytkimen ja valvontareleen liittimet. Tein hauenleuoilla jatkojohdon ja mittasin vastuksen 200 ohmin alueella väliltä boksille G-napaan tulevan johdon pää sekä jarruvalokytkimen liittimeltä lähtevän valkoisen johdon pää.

Tulos: 1. näytön vasemmassa laidassa (eli ei yhteyttä - käännöskoneella tehdyn "hauskan" yleismittarin ohjelapun mukaan) sekä yleismittarista 2k ohmin alueelta sama ja 20k ohmin alueelta 12.29 Testissä ei sormia välissä ja liitokset jämäkät - jatkojohto itsessään näyttää 0.01 200 ohmin alueella.

Samalla johdolla mitaten jarruvalopolkimen liittimestä valvontareleen päähän valkoisesta johdosta 0.03 (200 ohmin alueella).

Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että johto on poikki väliltä cruisen boksin G-napa <-> jarruvalokytkin? Ja sieltä sinne vuotaa sitä mystistä jännitettäkin boksin päähän ja cruise ei pelitä. Onko ko paikkeilta sitten joku toinenkin poikki, josta se jännite karkaa?


Peräkoukun ryöstöjä en vielä avannut - liekö enää tarvettakaan?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

No nyt taas näyttää loogiselta aikaisempaan kerrottuna. Eli cruisen johtimen Y-haara on poikki JA samalla tekee heikon kontaktin johonkin josta tulee jännitettä.

Minulle on täysi arvoitus, miten moinen vika on päässyt syntymään, mutta aina sitä yllättyy. Se, että onko jokin muu johdin poikki vaiko vain eriste rikki aiheuttaen vuodon selvinnee aikanaan...

Juu nyt vaikuttaa siltä, että peravaunun liittimen voi unohtaa.

Nyt sitten alkaa vianhaun hankalin vaihe :wink:


Seuraavaksi laita mittari kiinni G-nastaan ja maihin jännitealueella ja ala seuraamaan ja hemputtamaan cruisen Y-haaran johtoa ja toivo, että löytyy selkeä kohta jossa jännitee katoo/tulee uudestaan liikkeen vaikutuksesta...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Tämäpä ihme juttu, olen ollut ihan varma siitä, että tulee Saabbiin mikä vaiva vain, niin foorumilla aivan varmasti jollakin se sama on jo selvitetty. No hyvä, että löysimme jo jotain. Isot kiitokset pevi, jus ja muut.

Itsellänikään ei ole antaa mitään syytä, miksi sieltä johto poikki olisi mennyt. Mitään remontteja ei ole tehty tuolle alueelle (kuten ei muuten muutenkaan aikoihin). Ainoa mikä on liikkunut on ratin etäisyyssäätö, kun on vuosien saatossa löystynyt ja silloin tällöin tarvitsee vetää rattia ulospäin. Mutta mitä katsoin niin ei pitäisi kai heilutella ko. johtoa. No jos se poikki on, niin poikki on.

Kävin nyt heiluttelemassa sitä molemmistä päistä niin pitkälle kuin sain käden taipumaan saamatta jännitettä tippumaan. Hyvä auto isolle miehelle, mutta jalkatilassa könyessä käy ahtaaksi...

Hyppäisin nyt askeleen eteenpäin käsiä lämmitellessä: jos sieltä se kohta sattuisi löytymään, niin minkälainen olisi korjaustoimenpide? Meinaan mitä sille johdolle tehdään jos kohta löytyy: joku paikallinen paikkaus vai vaihtuuko koko johto kuitenkin? Tietysti lisäisihän se ainakin kaikkien tietämystä, jos se paikallistuu.

Ja toinen asia: tässä "korjaillessa" olen onnistunut tekemään jotain, mikä sai SRS-valon palamaan. No siitähän löytyikin juttua ja vaatinee vikakoodien lukua. 8 vuotta on tämä auto mulla ollut ja ensimmäistä kertaa sellainen pitäisi tehdä. Ilmeisen vaivatonta siis ollut :) .

Voisikos Hämeenlinnalaiset (olen tänne vasta muuttanut) kertoa, mihin kannattaa siinä asiassa suunnata? Ja muutenkin sellainen luotettava kohtuuhintainen Saab-korjaamo täälläpäin saattaisi olla paikallaan tietää. Turussa käytin Länsikeskuksen Autohuoltoa, komeasta nimestään huolimatta ihan omakotitalon autotallissa toimiva pätevä kaveri. Paikalliset kyllä tietävät.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mikähän sen SRS sytytti? Ei pitäisi minkään kuvaamasi toimenpiteen sitä aiheuttaa.

Nykyään alkaa noita Kinna-Tech:jä olla jo aika tiuhaan, ettei tarvitse välttämättä ihan merkkiliikkeeseen mennä. Minulla ainakin olisi semmoinen :D
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin