Tuli puoliturhaan ilmattua kytkintä, koska ei palauttanut kunnolla. Tarkistelin sitten poljinta tarkemmin ja havaitsin polkimen kiinnitysraudan murtuneen.
Ilmeisesti hitsaushommiks menee ja sitten toivotaan parasta? Kellään muulla ollut vastaavia ongelmia? Ihme hempularautoja...
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Ei Saabissa, mutta serkun Sierrassa törmättiin joskus samaan ongelmaan.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Aika heikosti mahtuu hitsaamaan purkamatta mitään, ja koko poljinhässäkän purkaminen on aika iso homma. Tuli rumaa knööliä, piti varoa ettei samalla sylinteri jää kiinni korvakkeeseen. Tuohon olisi voinut lisätä korvakkeen alareunaan poikittaistuen, samantyylisen kuin korvakkeen yläreunassa on. Homma jatkuu kun pääsylinterin tiivistesarja on ulottuvilla.
EDIT: lisätty kuvat seuraavasta hitsausrupeamasta, pääsylinterirempan yhteydessä laitoin päälle vielä tukipalan, muodostui jonkunlainen kotelo. Ensimmäinen hitsaus oli yhä ehjä kahden kuukauden ajojen jälkeen, mutta pääsylinterin vuoto oli yltynyt:
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 20, 2013 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Oho! Tattista vaan, tosiaan aika heikosti mahtuu hitsaamaan. Pitikö väännellä mitään vai riittikö polkimen yläasentoon vetäminen ja hitsaaminen? Tarttis vielä jälkikatastukseen ajella piakkoin, mutta jospa tämä tästä.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Tuossa sylinterin kannake oli jo hyvää vauhtia matkalla irti poikki. Kytkin ei irrottanut kunnolla, mutta poljintuntuma ei kuitenkaan erityisen veltto, poljin ei jäänyt lattiaan. Vika löytyi sattumalta, kun pää jalkatilaan aseteltuna pumppasin kädellä poljinta tarkoituksena selvittää paljonko sylinteri vuotaa ulos.
Kiilasin sylinteriä ylöspäin niin että murtumat näytti menevän umpeen, raavin maaleja pois kohteesta ja sitten vaan migillä tähtäilemään. Jarrupolkimen kiilasin tangolla alaspäin, niin tuli ihan hiukan lisää tilaa.
Murtumaa oli myös ylhäällä, missä kuvassa näkyy yksittäinen hitsiknööli. Sinne paremmin osuakseen olisi pitänyt irrottaa cruisen poljinkytkin tai jopa niiden kannatinrauta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tällä tonnarilla pystyy vielä ajamaan, kytkin painuu ensin hieman ja ottaa sitten. Täytyypä kiilata sylkkää hieman ja täräyttää sitten migillä kohteeseen. Taispa samalla selvitä cruisen toimimattomuuskin.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
hitsasin tuon raudan mutta ei siitä tullut pitkäaikaista korjausta. Piti vaihtaa koko kiinnitysrautahässäkkä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
En muista paljonko oli mennyt. Saabeihin erikoistunut asentaja teki. En halua masentaa, mutta kertoi olleen iso työ.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
toimiskos tämä resepti::
ensin kun hitsaa tuon haavan ja sitten hitsaa siihen kannen päälle kiinnittyen tuohon kaarevaan rautaan, niin tulee kotelo. se on paljon jäykempi. silloin vähäisempikin hitsien laatu pelittää paremmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ei varmaan kannata muurata kantta ihan umpeen, luulis pätkähitsien riittävän, on kotelo niin paljon jäykempi. Meinaan siinä mielessä vaan, kun ei koskaan tiedä pitääkö joskus jostain syystä avata??
En nääs tunne tonnarin rakennetta eikä kuvista varmaksi näe liittyviä rakenteita. maadoitus kandee tehdä esim sellaisilla itsekiinnittyvillä pihdeillä , joilla saa hierottua maalipintaankin kunnon kontaktin. Niihin pihteihin sitten maajohto. koska hyvin ahdasta, niin kandee viritellä toi maadoituspuoli siten , että ei ole tiellä, mutta toisaalta varmistaa ettei sähköpiiri kierrä jostain, missä voisi vikaannuttaa asioita. akun miinus- napa tietenkin irti hitsatessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ei varmaan kannata muurata kantta ihan umpeen, luulis pätkähitsien riittävän, on kotelo niin paljon jäykempi. Meinaan siinä mielessä vaan, kun ei koskaan tiedä pitääkö joskus jostain syystä avata??
En nääs tunne tonnarin rakennetta eikä kuvista varmaksi näe liittyviä rakenteita. maadoitus kandee usein tehdä esim sellaisilla itsekiinnittyvillä lukkopihdeillä , joilla saa hierottua ruostuneeseen/ maalipintaankin kunnon kontaktin. Niihin pihteihin sitten maajohto, niin maadoitus toimii kunnolla. koska tuossa hyvin ahdasta, niin kandee viritellä toi maadoituspuoli siten , että ei ole tiellä, mutta toisaalta varmistaa ettei sähköpiiri kierrä jostain, missä voisi vikaannuttaa asioita. akun miinus- napa tietenkin irti hitsatessa.
mä olen jostain pizzapakkauskartongista usein käännellyt sopivan levitysmallin ja sovitellut sen paikoilleen, sitten leikannut pellinpalan ja taivutellut sen mukaan mutkille.
Joissakin muotopaikoissa olen hitsannut ensin yhden laidan kiinni ja sitten takonut pellin paikoilleen mutkille ja leikannut liiat pois. tuossa kohdin ei kyllä mahtune niin tekemään.
Viimeksi muokannut stara, Ma Tammi 07, 2013 10:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Eilen korjasin kolmannen kerran tuon saman rimpulan omasta, nyt oli myös sylinterissä oleva rauta murtunut.
Muutamia asioita tuon kanssa tapellessa nyt oppinut:
Ensiapuna toimi 30-32mm hylsy sylinterin pään alle niin pystyi ajelemaan vielä kotiin vaikka oli jo niin rikki ettei kytkin irrottanut (sitä tosin joutui jatkuvasti asettelemaan uudestaan paikalleen)
Ensimmäisenä oireena on ollut cruisen toimimattomuus, jalalla kytkinpoljinta nostamalla saa aina toimimaan.
Viimeiseksi vielä: sylinterin puoleinen rauta kannattaa tarkastaa ja sitä ei sitten kunnolla näe oikeastaan kuin peilillä tai ottamalla sylinterin irti
Jos joskus jaksaa koko härdellin irrottaa niin teen mokomasta paskasta niin tukevan kuin vaan mahtuu, harvinaisen tympeää hommaa hitsailla paikallaan..