Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Tuli puoliturhaan ilmattua kytkintä, koska ei palauttanut kunnolla. Tarkistelin sitten poljinta tarkemmin ja havaitsin polkimen kiinnitysraudan murtuneen. 8O

Ilmeisesti hitsaushommiks menee ja sitten toivotaan parasta? Kellään muulla ollut vastaavia ongelmia? Ihme hempularautoja...
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ei Saabissa, mutta serkun Sierrassa törmättiin joskus samaan ongelmaan.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva Kuva

Aika heikosti mahtuu hitsaamaan purkamatta mitään, ja koko poljinhässäkän purkaminen on aika iso homma. Tuli rumaa knööliä, piti varoa ettei samalla sylinteri jää kiinni korvakkeeseen. Tuohon olisi voinut lisätä korvakkeen alareunaan poikittaistuen, samantyylisen kuin korvakkeen yläreunassa on. Homma jatkuu kun pääsylinterin tiivistesarja on ulottuvilla.

Tuolla G-miehen tarinaa poljinasennelman irrottamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 46#p308546

EDIT: lisätty kuvat seuraavasta hitsausrupeamasta, pääsylinterirempan yhteydessä laitoin päälle vielä tukipalan, muodostui jonkunlainen kotelo. Ensimmäinen hitsaus oli yhä ehjä kahden kuukauden ajojen jälkeen, mutta pääsylinterin vuoto oli yltynyt:
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 20, 2013 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Oho! Tattista vaan, tosiaan aika heikosti mahtuu hitsaamaan. Pitikö väännellä mitään vai riittikö polkimen yläasentoon vetäminen ja hitsaaminen? Tarttis vielä jälkikatastukseen ajella piakkoin, mutta jospa tämä tästä.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa sylinterin kannake oli jo hyvää vauhtia matkalla irti poikki. Kytkin ei irrottanut kunnolla, mutta poljintuntuma ei kuitenkaan erityisen veltto, poljin ei jäänyt lattiaan. Vika löytyi sattumalta, kun pää jalkatilaan aseteltuna pumppasin kädellä poljinta tarkoituksena selvittää paljonko sylinteri vuotaa ulos.

Kiilasin sylinteriä ylöspäin niin että murtumat näytti menevän umpeen, raavin maaleja pois kohteesta ja sitten vaan migillä tähtäilemään. Jarrupolkimen kiilasin tangolla alaspäin, niin tuli ihan hiukan lisää tilaa.

Murtumaa oli myös ylhäällä, missä kuvassa näkyy yksittäinen hitsiknööli. Sinne paremmin osuakseen olisi pitänyt irrottaa cruisen poljinkytkin tai jopa niiden kannatinrauta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Tällä tonnarilla pystyy vielä ajamaan, kytkin painuu ensin hieman ja ottaa sitten. Täytyypä kiilata sylkkää hieman ja täräyttää sitten migillä kohteeseen. Taispa samalla selvitä cruisen toimimattomuuskin.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

hitsasin tuon raudan mutta ei siitä tullut pitkäaikaista korjausta. Piti vaihtaa koko kiinnitysrautahässäkkä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Eeeh.. pitkäänkö meni hässäkän vaihdossa?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

En muista paljonko oli mennyt. Saabeihin erikoistunut asentaja teki. En halua masentaa, mutta kertoi olleen iso työ.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja stara »

toimiskos tämä resepti::
ensin kun hitsaa tuon haavan ja sitten hitsaa siihen kannen päälle kiinnittyen tuohon kaarevaan rautaan, niin tulee kotelo. se on paljon jäykempi. silloin vähäisempikin hitsien laatu pelittää paremmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Vielä en oo kerenny tuhoomaan mitään. :mrgreen: Täytyy huomenissa yrittää jotain tuon kaltaista kotelorakennetta väsätä.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja stara »

ei varmaan kannata muurata kantta ihan umpeen, luulis pätkähitsien riittävän, on kotelo niin paljon jäykempi. Meinaan siinä mielessä vaan, kun ei koskaan tiedä pitääkö joskus jostain syystä avata??
En nääs tunne tonnarin rakennetta eikä kuvista varmaksi näe liittyviä rakenteita. maadoitus kandee tehdä esim sellaisilla itsekiinnittyvillä pihdeillä , joilla saa hierottua maalipintaankin kunnon kontaktin. Niihin pihteihin sitten maajohto. koska hyvin ahdasta, niin kandee viritellä toi maadoituspuoli siten , että ei ole tiellä, mutta toisaalta varmistaa ettei sähköpiiri kierrä jostain, missä voisi vikaannuttaa asioita. akun miinus- napa tietenkin irti hitsatessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja stara »

ei varmaan kannata muurata kantta ihan umpeen, luulis pätkähitsien riittävän, on kotelo niin paljon jäykempi. Meinaan siinä mielessä vaan, kun ei koskaan tiedä pitääkö joskus jostain syystä avata??
En nääs tunne tonnarin rakennetta eikä kuvista varmaksi näe liittyviä rakenteita. maadoitus kandee usein tehdä esim sellaisilla itsekiinnittyvillä lukkopihdeillä , joilla saa hierottua ruostuneeseen/ maalipintaankin kunnon kontaktin. Niihin pihteihin sitten maajohto, niin maadoitus toimii kunnolla. koska tuossa hyvin ahdasta, niin kandee viritellä toi maadoituspuoli siten , että ei ole tiellä, mutta toisaalta varmistaa ettei sähköpiiri kierrä jostain, missä voisi vikaannuttaa asioita. akun miinus- napa tietenkin irti hitsatessa.
mä olen jostain pizzapakkauskartongista usein käännellyt sopivan levitysmallin ja sovitellut sen paikoilleen, sitten leikannut pellinpalan ja taivutellut sen mukaan mutkille.
Joissakin muotopaikoissa olen hitsannut ensin yhden laidan kiinni ja sitten takonut pellin paikoilleen mutkille ja leikannut liiat pois. tuossa kohdin ei kyllä mahtune niin tekemään.
Viimeksi muokannut stara, Ma Tammi 07, 2013 10:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja Haza »

Eilen korjasin kolmannen kerran tuon saman rimpulan omasta, nyt oli myös sylinterissä oleva rauta murtunut.

Muutamia asioita tuon kanssa tapellessa nyt oppinut:

Ensiapuna toimi 30-32mm hylsy sylinterin pään alle niin pystyi ajelemaan vielä kotiin vaikka oli jo niin rikki ettei kytkin irrottanut (sitä tosin joutui jatkuvasti asettelemaan uudestaan paikalleen)

Ensimmäisenä oireena on ollut cruisen toimimattomuus, jalalla kytkinpoljinta nostamalla saa aina toimimaan.

Viimeiseksi vielä: sylinterin puoleinen rauta kannattaa tarkastaa ja sitä ei sitten kunnolla näe oikeastaan kuin peilillä tai ottamalla sylinterin irti

Jos joskus jaksaa koko härdellin irrottaa niin teen mokomasta paskasta niin tukevan kuin vaan mahtuu, harvinaisen tympeää hommaa hitsailla paikallaan..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kytkinpolkimen kiinnitysrauta murtunut

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Yhdestä tonnarista korjasin. Otin koko hässäkän käteen ja hitsasin kuntoon. Laitoin raudan taakse vahvike pellin eli ns. kotelorakenteen.

Hitsauksessa kannattaa ottaa huomioon raudan alkuperäinen asento. Ei tarvitse olla kovin paljon eri kulmassa, kun vaikuttaa kytkinpolkimen asentoon.

kehikon takaisin asennus helpottui, kun pienen palan muistaakseni raudan alaosasta pulttien välistä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin