-88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

-88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

Kyseessä hyväkuntoinen,ikäänsä nä'hden suht vähän ajettu 2,0TboIC 16v (175Hv) (258000km).
Huollettu 250000km asti jokaikinen huolto leimojen kanssa.
3Viikkoa sitten kun ensimm.pakkaset tuli alkoi tämä tivoli:
-18" pakkasella käynnistyi laakista mutta parin min.päästä alkoi käymään 3:lla,kone kun lämpesi alkoi taas käymään 4:llä
-Viikko eteenpäin-4:llä käyntiin pari minsaa ja samat kuin yläpuolella lukee.
-Jälleen viikko eteenpäin - 4:llä käymään pari min.-siirto 3:lla käyntiin ja taas pari min. niin enää 2:lla pytyllä.
-Nyt olikin jo viimeistään aika ruveta selvittelemään asiaa.
-Seuraavana aamuna,-12" Hörähti 4:llä käymään mutta samantein 3:lta sylinteriltä loppui mielenkiinto käydä,toimia..
moottori ei vastannut kaasuun mitenkään,kävi vaan 1:llä pytyllä noin 3-4 min jonka jälkeen sammui eikä sen jälkeen ole käyntiin lähtenyt.
Yritin vielä kerran ja sillä yhdellä avitti starttia niin että olisin voinut sahata startin rikki sen päivän aikana-

Ok,olen nyt vaihtanut molemmat P-A pumput,uudet tulpat,sytkäkassu(kokeiltu 3:ea varm.toimivaa)
Pumput vaihettin syystä että siirtopumppu osoittautui ihan alku"tutkimuksissa" risaksi,vaihdoin molemmat
-mutta heti kun pumput ja siis koko ämpäriin kytkee sähköt niin ei pyöri enää kumpikaan pumppu,sulake ehjä,ollut koko ajan eikä ole palanut tässä kertaakaan.Pää pumpun + johdon eristys oli 3:sta kohtaa niin pahasti hiertynyt että paljasta kuparijohtoa oli paljon näkyvillä.

Mulla on enää mun varaosilla ja tietotaidolla jäljellä bensapumpun releen vaihto edessä,rele seisoo tossa pöydällä tätä kirjoitellessa.
Huomenna käyn laittamassa tän uuden releen paikalleen ja sitten jos ei Saabi hörähdä käymään olisi hyvät neuvot tarpeen..
löytyykö täältä keneltäkään neuvoja mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla???
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Seuraavaksi putsaisisin ilmamassamittarin liittimen CRC:llä ja tarkistaisin liittimen nastojen kunnon . :idea:

(jk. valitan etten päässyt tuomaan sitä relettä tänään, tuli este :oops: )
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

Firges9000 kirjoitti:Seuraavaksi putsaisisin ilmamassamittarin liittimen CRC:llä ja tarkistaisin liittimen nastojen kunnon . :idea:
Tarkoitatko ilmamassamittarin liittimen nastojen kuntoa?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Intercoolertbo kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Seuraavaksi putsaisisin ilmamassamittarin liittimen CRC:llä ja tarkistaisin liittimen nastojen kunnon . :idea:
Tarkoitatko ilmamassamittarin liittimen nastojen kuntoa?

Kyllä, ovatko hapettuneet, taipuneet tai irti. Mun tonnarissa oli koko liitin ensin ihan sinisen paskan kyllästämä ja lopuksi yksi nasta oli syöpynyt melkein pois.
CRC:llä uittelu auttoi sen möhnän poistamiseen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos autossa on DI-kasetti, niin siinä on myös kampiakselin asentoanturi. Yleensä se kyllä hajoaa laakista, mutta kaikenlaista on tullut nähtyä ja kuultua. Tuossa vuosimallissa anturi sijaitsee vielä ikävässä paikassa, kampuran hihnapyörän takana. Ei sen vaihtamisesta haittaakaan olisi. Vähintään johto kannattaa tarkistaa, ettei ota maihin mistään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

Mawerick kirjoitti:Jos autossa on DI-kasetti, niin siinä on myös kampiakselin asentoanturi. Yleensä se kyllä hajoaa laakista, mutta kaikenlaista on tullut nähtyä ja kuultua. Tuossa vuosimallissa anturi sijaitsee vielä ikävässä paikassa, kampuran hihnapyörän takana. Ei sen vaihtamisesta haittaakaan olisi. Vähintään johto kannattaa tarkistaa, ettei ota maihin mistään.
Muutama muukin on ottanut puheeksi ton asentoanturin vaihdon mutta en oikein näe sen vaihtamisesta tulevan ratkaisevaa apua tai ollenkaan apua tähän jo tunnettuun ja paikannettuun ongelmaan eli virran saantia pumpuille,miten toi asentoanturin vaihto muuttaisi tilannetta bensan saannin suhteen janoisille sylintereille..? Tiedän että kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta toi anturikaan kun ei lähde mistään halvalla mukaan,päin vastoin se on melko kallis osa.Perustelujen olisi oltava näyttöä täynnä että lähtisin sitä nyt ostamaan.Toivottavasti et"Mawerick" nyt ymmärrä väärin sillä mä todella arvostan tätä koko porukkaa täällä Saab-Klubissa,auttavaista ja reilua tyyppiä täynnä koko kerho.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja jus »

Intercoolertbo kirjoitti:-mutta heti kun pumput ja siis koko ämpäriin kytkee sähköt niin ei pyöri enää kumpikaan pumppu
Selventäisitkö mitä tarkoitat tällä? Vaihdoit pumput uusiin, mutta et saa niitä pumppaamaan edes syöttämällä niille jännitettä suoraan sulakkeelle? Täytyyhän pumppujen käydä kun niille antaa jännitteen. Kokeile näin: yhdistä hanskalokeron sulaketaulusta hyppylangalla varoitusvilkkujen sulake ja bensapumppujen sulake, niin pumput käyvät. Bensan kuuluu virrata konehuoneeseen paineensäätimelle, ja siitä takaisin tankkiin. Virtaavan bensan ääni kuuluu konehuoneessa suhisevana äänenä.

Kampiakselin asentoanturi voi olla epäilyksen kohde siksi, että ruiskujärjestelmä käskee bensapumpun releen antaa pumpuille jännitteen vasta sitten kun tiedetään moottorin pyörivän. Pyörimistieto tulee kampiakselin asentoanturilta.

Onko auto 9000 CD -88, jossa DI+APC
(ensimmäinen DI-versio) vai onko sittenkin vuonna 88 käyttöönotettu mallivuoden -89 auto, jossa DI/APC?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Jos selviää tarkka vuosimalli, niin minulla on -89 purkuautosta aivolaatikko ja APC-boksi hyllyssä kokeiltavaksi. (2,0tbo DI/APC). Sijaitsee Kehä kolmosen eteläpuolella.
Saa lainata tai ostaa pois kun muut kikat on kokeiltu.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

XJ-JJJ kirjoitti:Jos selviää tarkka vuosimalli, niin minulla on -89 purkuautosta aivolaatikko ja APC-boksi hyllyssä kokeiltavaksi. (2,0tbo DI/APC). Sijaitsee Kehä kolmosen eteläpuolella.
Saa lainata tai ostaa pois kun muut kikat on kokeiltu.
+

Rek.Otteessa on rekisteröinti päiväksi merkattu: 00.00 1988
ja juuri tänään vaihtamani uusi Boschin bensansuodatin on konehuoneessa,akun takana ja ABS-jarrujen jarruneste säiliön vieressä kiinni,eikös se ole -89 eteenpäin takakontissa tankin läheisyydessä?
Jos uskot/luulet saavasi tämän mun tontun hyrräämään niin tervetulua joku päivä Pohjois-haagaan.Korvaan tottakai Euron valuutalla jos saat autoni käyntiin,ok?
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

jus kirjoitti:
Intercoolertbo kirjoitti:-mutta heti kun pumput ja siis koko ämpäriin kytkee sähköt niin ei pyöri enää kumpikaan pumppu
Selventäisitkö mitä tarkoitat tällä? Vaihdoit pumput uusiin, mutta et saa niitä pumppaamaan edes syöttämällä niille jännitettä suoraan sulakkeelle? Täytyyhän pumppujen käydä kun niille antaa jännitteen. Kokeile näin: yhdistä hanskalokeron sulaketaulusta hyppylangalla varoitusvilkkujen sulake ja bensapumppujen sulake, niin pumput käyvät. Bensan kuuluu virrata konehuoneeseen paineensäätimelle, ja siitä takaisin tankkiin. Virtaavan bensan ääni kuuluu konehuoneessa suhisevana äänenä.

Kampiakselin asentoanturi voi olla epäilyksen kohde siksi, että ruiskujärjestelmä käskee bensapumpun releen antaa pumpuille jännitteen vasta sitten kun tiedetään moottorin pyörivän. Pyörimistieto tulee kampiakselin asentoanturilta.

Onko auto 9000 CD -88, jossa DI+APC
(ensimmäinen DI-versio) vai onko sittenkin vuonna 88 käyttöönotettu mallivuoden -89 auto, jossa DI/APC?


Rek.Otteessa on rekisteröinti päiväksi merkattu: 00.00 1988
ja juuri tänään vaihtamani uusi Boschin bensansuodatin on konehuoneessa,akun takana ja ABS-jarrujen jarruneste säiliön vieressä kiinni,eikös se ole -89 tai-90 eteenpäin takakontissa tankin läheisyydessä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikä on autossasi valmistenumeron vuosimallia osoittava kirjain? J=88, K=89.

Bensansuodattimen sijaintia kerroit kahteen otteeseen, mutta miten on nyt niiden pumppujen kanssa, pumppaako ne kun niille antaa virtaa? Onko tankissa bensaa?
Intercoolertbo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Intercoolertbo »

jus kirjoitti:Mikä on autossasi valmistenumeron vuosimallia osoittava kirjain? J=88, K=89.

Bensansuodattimen sijaintia kerroit kahteen otteeseen, mutta miten on nyt niiden pumppujen kanssa, pumppaako ne kun niille antaa virtaa? Onko tankissa bensaa?


Kerroin suodattimen sijainnista kahdelle minulle vastanneelle,sulla menee herne näköjään helposti nenään jos vastaan muillekin kuin sulle.Tulen pärjäämään varmaan ihan mainiosti ilman sun tölväisyjäs,eli neuvo vaan jatkossa jotain toista jos joku kyselee..
-Onko tankissa bensaa..
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vedä akusta suora johto + 12 ja kytke se suoraan bensapumpun + napaan, katso myös samalla saako pumpun johdotus maata ?
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Tammi 07, 2013 03:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ohita ylipainekytkin, löytyy kuskin jalkatilasta. Jos kärjet auki ei saa bensapumppu virtaa kun ohjaus kulkee sen kautta. Muistaakseni 2 vihreä valkoraitaista johtoa menee siihen.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: -88 Tbo Tonnari EI KÄYNNISTY ??!!

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

hatami kirjoitti:Ohita ylipainekytkin, löytyy kuskin jalkatilasta. Jos kärjet auki ei saa bensapumppu virtaa kun ohjaus kulkee sen kautta. Muistaakseni 2 vihreä valkoraitaista johtoa menee siihen.
Tarkoitat varmaan AHTOPAINEEN ylipainekytkintä?
Anteeksi, että minäkin sekaannuin, mutta rupes kiinnostamaan

Tuo kytkin löytyy kun seuraa ahtopaineletkua polkimien yläpuolelta ja purkki katkaisee bensan tulon
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin