cruise -96 ei vain löydy vikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

En tiedä SRS:n valon sytytyksestä syytä, muuta kuin, että johtoja koitin siellä jalkatilassa koplailla, että mihin ne kulkee. Olisikohan siellä joku liitin aiheeseen liittyen ja irronnut? Irroittelin kyllä aika monta sulaketta - mikäs sulake sen voisi aiheuttaa, jos sen nyt ekana tarkistaisi. Ja avasin ennen kyselyjä sen cruisen boksinkin kun lueskelin noita ohjeita (tosin vanhanmallisen) cruisen vaivoihin. Siinä kun niitä juotosongelmia on ollut, menin jo vähän kolviakin näyttämään ja nyt on pelko siitäkin, että hajotin tietysti sitten boksinkin siinä - no ainakin toi katkennut johto estää toimimisen.

Perhana kun lupasivat kylmää huomiselle (ei lämmintä ropauspaikkaa).

Mitenkäs näet sen johdon korjauksen, jos katkokohta löytyisi - kannattaako siihen laittaa uusi johto boksilta suoraan sinne jarruvalokytkimelle. Vai onko se Y-liitin kohtuuvaivalla esiinkaivettavissa?

Millainen liitin siellä ylipäätään on ja onko tuo jusin tieto sen sijainnista -96 vm:iin oikea? Jus kirjoitti: "Jarruvalokytkimeltä lähtevä johto haarautuu haaroitusliitoksessa J32, sijainti pääjohtosarjassa 190 mm keskikonsolin suuntaan. Varmaankin niin hyvin niputettuna sinne, ettei siihen ole nyt tarvetta päästä käsiksi. "

Tuosta ymmärsin että keskikonsolin suuntaan jarruvalokatkaisijalta, mutta näyttäisi ennemminkin lähtevän kytkimeltä ulkolaitaa kohti. En purkanut sen enempää vielä ja konepuolella näytti ainakin jarrunestesäiliö olevan näköesteenä sille mistä menee pellistä läpi. Jalkatilassa taas on ahdasta mun käsille, mitähän sieltäkin pitää purkaa, että edes käsi mahtuu. :cry:
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jos jokin liitos SRS katkeaa jännitteiden ollessa päällä tai kytketään jännitteet liitoksen ollessa auki on seurauksena SRS valo, joka on erikseen nollattava. Mahdollisesti SRS sulekkeen vauhdissa irrottaminen ja kytkeminen sai myös sen aikaiseksi.

Nyt, kun olet mennyt tinailemaan boxia, etkä ole varma tekemisestäsi on seurauksena se, että johdon tullessa omasta mielestäsi kuntoon Cruise ja ei toimisikaan jää sinulle epäilys missä se vika nyt oikein onkaan....

Vian haun looginen pyrkimys on rajata analyyttisesti mahdollisia aiheuttajia yksitellen pois ja rajata vika mahdollisimman pienelle alueelle, josta se sitten löytyykin jos on löytyäkseen. Em. päästäkseen on tietenkin tehtävä mittausten perusteella oikeita ratkaisuja perustuen kokemukseen ja dokumentaatioon. Tämä ominaisuus harjaantuu kokemuksen myötä. Kun em. asia ei ole hanskassa mittausperusteiden kanssa selkäydintä myöten tulee näitä "sähköhommat on henkimaailman juttuja" kommentteja.

Johto kannataa korjata yleensä katkoksesta juottamalla ja kutistesukka päälle. Jos johdin on palannut pitkältä matkalta, sitten mahdollisesti kokonaan vaihto, mutta silloin tarvitaan liitintyökalut ja uusia pinnejä.

Korjaamokäsikirjassa on mainittuu liitosten etäisyydet. Tähän perustuu JUS:n ilmoitus. Se pitää kyllä paikkansa, jos mittaa samalla tavoin kuin kirjan laatija on aikanaan tehnyt. En kuitenkaan kokemuksesta pidä noita liitoksia ongelmallisina. Ovat hyvin tehtyjä juotosliitoksia ( yhtään ryöstäjää ei omissa autoissani esiinny, ne on kaiken pahan alku!).

Sitten vian hakuun:

1) Nyt sitten vielä sinun kannattaa varmistaa, että todella mittaat G-nastasta.

2) Onko mystinen 9V siellä aina, vaiko vain virrat päällä?

3) 9V vaikutta perin oudolta jännitteeltä. Kokeilepa muuttuuko G-nastan jännite jos säädät mittarivalaistusta tai digitaalinaäytön kirkkautta valaisemalla kelloa taskulampulla.

4) Pistä mittari kiinni G-nastaan ja ala yksitellen napsimaan sulakkeita irti kunnes jännite katoaa. Näin saat selville minkä muun piirin kanssa G-nastan johto on naimisissa.


On sinulla perin outo vika jos tosiaan tilanne on kertomasi mukainen. Ainahan on mahdollista, että mittaus tai sen tulkinta on johtanut perinpohjin hakoteille.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

No näin juuri, puhut täyttä asiaa. Boksin tinailussa tuli onneksi järki hätäisen käteen toivottavasti ajoissa. Se kun näytti niin hyvälle paitsi yksi juotos oli hiukan epämääräisen näköinen, jonka sulatin ja toisen kohdalla tajusin lähteä lisätiedon hakuun. Niin tarkennuksena, että tein sen siis ennen kuin aloitin tämän ketjun ja aloin saada oikeita ohjeita oikeaan autoon. Mutta kantapään kauttahan aina joku oppi on otettava... Silloin en ollut edes löytänyt vielä noita arvoja, mitä millekin nastalle pitäisi tulla.

Tilanne on kertomani mukainen, mutta kuten esitit: mittaus tai tulkinta voi hyvinkin olla ollut jonkun osalta virheellistä, tuplacheckaan ne vielä.

Jatkan kun pääsen tekämään listauksesi asiat.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Loistava listaus ja edelleen vain todisti kirjoittamasi järjen perän. Ihminen se virheitä tekee eikä sähkö. Kiitokset sitkeydestäsi epäillä perin outoja tuloksia.

Pääsin tsekkauksessa kohtaan yksi...

Joka kerta, kun menin mittaamaan, tarkastin liittimeltä laskien oikean navan: A, B, C, D, E jne. Merkinnäthän on vain siellä boksin urosliittimen pohjassa, eikä mitenkään helposti luettavissa, muuta kuin eka rivi A...F. Mutta silloin, kun otin boksin irti, tarkastin toisen rivin. Missä lie tullut silloin oikosulku, mutta olen "dokumentoinut" verkkokalvoilleni tuon rivin väärin päin. Toden totta: tässä olen nyt mittaillut koko ajan napaa J ja raportoinut ihmeellisiä tuloksia navalle G. :oops: :oops: Nöyrimmät anteeksipyyntöni tällaisen aloittelijamaisen virheen aiheuttamasta pitkästä olemattoman ongelmanhaun johdosta. Mutta, ai niin, onneksi olenkin aloittelija :wink: .

Siis nehän menevät oikeasti niin että alhaalla edessä on A ja siitä rivi ylöspäin on: B, C, D ja E. Toinen rivi alkaa YLHÄÄLTÄ F ylimmäisenä ja siitä alaspäin G, H, J, K eiks niin? Varmaan selkäytimestä tulee kokeneella tällainen sähköpuolen logiikka, aloittelija ilmeisesti lukee mieluummin rivejä kuten tekstiä - ja tekee mielenkiintoisia löydöksiä...

Eli palautti lähes lähtöruutuun: cruise ei toimi - en löydä vikaa.

Olisi hyvä saada varmistus myös siihen, mitä sinne boksin navoille pitäisi normaalitilanteessa milläkin toimella tulla. Sen osalta olen tarkistanut tämän mukaan: http://www.jus.liitin.net/9000_96-97_cruise.pdf sen mitä siitä löytyy. Loppujen osalta olen tulkinnut löytämääni dokumenttia tuolta: http://www.thesaabsite.com/900new/FAQ-- ... nosis.html (cruise testing page 1) eli se on 900:lle samalle aikakaudelle. Onko nämä arvot oikein myös 9000:lle sähköiselle cruiselle? Ja löytyisikö sitten oikeat 9000:lle jostain? Huomasin sen että viiksikäskyt on erilaiset, jotka siis jus:n dokumentilla tarkastettu.

Nyt uudelleenmittaamisella (em. taulukon mukaan) A,B (vaatii SET:n painamisen),C (vaatii resumen painamista), D, E, F ja G (oikein tulkittuina?) tulee 12 V oikein ja poistuu 0 V:iin navalla D, kun nostaa polkimen, G:ltä kun painaa poljinta. Eli ne järkeni mukaan toimii kuten pitää.

H, J ja K - on nyt mittaamatta - cruisen lamppu H (?) vaatisi palaakseen lampun joka ei tietysti pala kun liitin irti(?). J:ssä maininta "in diagnosis mode" (se on se mistä olen väärin mittailut) ja K vaatisi pyörän pyörittelyä (?).

Viiksen liittimeltä mittasin vielä uudestaan seuraavat: Asento ON: jännite 4:lla, SET: jännite 2:llä, TIP: katkaistaan jännite navalta 4:lta, kun vapautetaan palaa jännite 4:lle, RESUME: jännite 1:llä ja 3:lla. Eli nekin oikein. Jus:n dokumentin mukaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Oliskohan aika koittaa uutta boxia

http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9000-Cru ... 45edc3c02a


Tai vaihtoehtoisesti tämän foorumin ostetaan palstalla. Ei uudempienkaan tonnareiden purkuosat ole enää kovin harvassa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Jes, samaan päädyin ja tilattu on. Kiitokset ja anteeksi vielä kämmäilyni.

Näyttää moni jo tosiaan "luovuttavan" ja myyvän osina. Hienoa, että palstalla kuitenkin on vielä ihmisiä jotka koittavat pitää "uudenveroisessa" kunnossa ja niitä jotka jaksavat neuvoa näitä - muutakin kuin ihan ranettamisella, joka on vuosien poissaoloni aikana kovasti lisääntynyt.

Ilmoittelen kun saan uuden boksin kiinni, jos se siitä tokenee.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Saatin tämä sitten closattua. Purkuosaboksi (ja servo samassa) tuli ja vaihdoin paikalleen. Kyllä on taas yhtä juhlaa kun voi vakioidulla nopeudella ajella.

Vika oli siis ohjainboksissa tai servomoottorissa. Selvittämättä jäi kummassa. Mihinkähän pinniin voisi 12 V antaa servolle, jotta saisi selville jäikö siitä ehjä varaosa?
Vastaa Viestiin