Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Koko talven on allekirjoituksen tontussa lämpömittari roikkunut aika alhaalla (Katso kuva: https://www.dropbox.com/s/em1ujgekt289f ... 133705.jpg) mutta en ole kummemmin kiinnittänyt huomiota kun lämmintä on kabiiniin riittänyt hyvin ja riittää edelleen mutta eilen syttyi Check Engine joka vilahtaa 4 kertaa. Osoittaa siis "coolant temperature sensor". Iskin OBD2 kaapelin kiinni ja näyttää coolant temperatureksi n. 60 astetta kun ajelee 80km/h -11 asteen pakkasella. Eli lämmöt todellakin taitaa olla melko alhaalla ellei sitten joku tunnistin ole rikki ja näyttää normaalia vähemmän..? Tyhjäkäynnillä/vapaalla kaasuttelemalla ja nurkka-ajossa sain kyllä lämpömittarin nousemaan lähes vaakasuoraksi eli se kyllä toimii.

Mutta mitä mieltä, termostaattia vai anturia vaihtoon? Ei nuo kovin kalliita taida olla mutta ainakin termarin vaihtamisen muistelisin melko v-mäiseksi hommaksi...
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Lämmöt alhaalla, termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja marvi »

In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Kiitoksia, täytyy pistää tilaukseen! Sellainen kysymys vielä että kumpi on oikea lämpötilaltaan, 82 vai 88 asteinen? Motonetissä ainakin näkyy molempia olevan turbomalliin.

Edit: Haulla löysin muutamat osumat ja onko näin että alkuperäinen on 89 astetta ja vain sellainen kannattaa siihen tilalle laittaa? :roll:
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omassa oli orkkis 82ast(92?),mut laitoin 88asteisen..Lähinnä että aukeaisi myöhemmin ja riittäisi paremmin lämpö kapiiniin..2-toiminen tuo termari taisi kuitenkin olla..

Auttoi tuo pikkaisen et sai tulipalo pakkasilla vähän lisää lämpöä..Mittariin ei auttanut,kello kasissa jököttää..pitäis varmaan ne mittarin ruuvit kirrata..

Niin ei se termarin vaihto mikään mörkö ole..vähän niitä huohotin letkuja edestä pois ja moottorin nostokoukku niin alkaa jo näkymään termari koppa..3 pulttia ja koppa irti,uusi tilalle,muista reikä ylöspäin,ja kasaan. Voipi tulla vähän liemiä ulos.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Ok kiitos, täytyy varmaan motonetistä käydä itsekin tuo 88 asteinen... näkyy tuolla listalla 89 asteinenkin olevan mutta ei taida ainakaan 2.3 turbon orkkis olla kun lukee:

"Termostaatti Saab-GM900 89° 30-6335 9000 91-> 2,0-16V 89° [1991 - 1998] 14.90 €"
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omaan otin paikallisesta varaosaliikkeestä ja vaihtoehtoja oli vaan 82 ja 88. En vaan saanut alkuperäisestä termarin merkinnästä selvää kuin numeron 2. Luulen et orkkis on silloin 82..kun eivät 92:kaan tarjoa tilalle.
Testaa huviksesi vanha termari vaikka kuumassa vedessä niin näet aukeaako se..

Edit: Ei se varmasti omassa orkkis ollutkaan kun se sit on 89asteinen..Ei vaan löytynyt vaihdosta merkintöjä huoltokansiosta.
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Tammi 22, 2013 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Merkkiliikkeen tiskiltä 89-asteinen orkkistermari 30577561 parin vuoden takuulla, 20 eur miinus klubiale.
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Lämmöt alhaalla (+CE), termostaatti vai anturi rikki?

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

jus kirjoitti:Merkkiliikkeen tiskiltä 89-asteinen orkkistermari 30577561 parin vuoden takuulla, 20 eur miinus klubiale.
Kuva Kuva
Kiitoksia, tämä löytyikin Pro Car Serviceltä hyllystä niin pistin samantien tilaukseen, tulihan tuolle posteineen pari kymppiä enemmän hintaa kuin "tarvike" termarille mutta onpahan nyt varmasti alkuperäinen jos vaikka kestäisi pitempään :mrgreen:

Edit:
Lisätään vielä päivitystä kun en viitsi ketjua enää nostella että termarin vaihto korjasin vian ja nyt lämmöt nousee normaaliin puoleenväliin ja check engine ei ainakaan vielä ole syttynyt!
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
Vastaa Viestiin