Kolinaa etupäästä
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Kolinaa etupäästä
Tuli kakkosautoksi 16-vuotias perheeni käytössä ollut 9000i A6:n rinnalle. Eli ½ vuotta 9-3:sta luopumisen jälkeen teen comebackin saabistiksi taas Olisi muutama kysymys autoon liittyen:
1) Tyhjäkäynti heilahtelee voimakkaasti 800-1300 välillä, missä todennäköisin vika? Yli 1500 kierroksen kone tuntuu käyvän ihan tasaisesti. Auto on tehnyt tuota jo vuoden päivät siitä lähtien, kun siihen vaihdettiin yksi venttiili... Voisiko vika kuitenkin olla jossakin helposti selvitettävässä paikassa?
2) Jarrutettaessa syttyy piktogrammiin takavaloviasta kertovat valot, jotka palavat vain kun painaa jarrua. Valot toimii ok.. Mikähän lie?
1) Tyhjäkäynti heilahtelee voimakkaasti 800-1300 välillä, missä todennäköisin vika? Yli 1500 kierroksen kone tuntuu käyvän ihan tasaisesti. Auto on tehnyt tuota jo vuoden päivät siitä lähtien, kun siihen vaihdettiin yksi venttiili... Voisiko vika kuitenkin olla jossakin helposti selvitettävässä paikassa?
2) Jarrutettaessa syttyy piktogrammiin takavaloviasta kertovat valot, jotka palavat vain kun painaa jarrua. Valot toimii ok.. Mikähän lie?
Viimeksi muokannut Trooper_75, Ke Helmi 02, 2005 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Toi...
...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.
Tyhjäkäynnin heiluminen saattaa olla merkki tyhjäkäyntimoottorin likaisuudesta. Esiintyy tosin usealla eri nimellä, kuten joutokäyntiventtiilli tai tyhjäkäyntiventtiili tai jotain semmoista... Haku -toiminto voi olla hyväksi, kun laittaa siihen vaikka tyhjäkäynti.
Tyhjäkäynnin heiluminen saattaa olla merkki tyhjäkäyntimoottorin likaisuudesta. Esiintyy tosin usealla eri nimellä, kuten joutokäyntiventtiilli tai tyhjäkäyntiventtiili tai jotain semmoista... Haku -toiminto voi olla hyväksi, kun laittaa siihen vaikka tyhjäkäynti.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Piktogrammi tuli kuntoon (yksi polttimo oli väärä). Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin. Koneeseen tehty venttiilinvaihto kai aiheuttaa tuon, sen tehnyt kaveri kun ei ollut mikään spesialisti.
Mikähän muuten aiheuttaa etupäässä kolinaa kuopissa? Auto on juuri katsastettu eli nivelissä ei pitäisi olla väljää. Onko tonnarin etuiskareilla taipumus kolista vanhetessaan?
Mikähän muuten aiheuttaa etupäässä kolinaa kuopissa? Auto on juuri katsastettu eli nivelissä ei pitäisi olla väljää. Onko tonnarin etuiskareilla taipumus kolista vanhetessaan?
Jos epäilet venttiilivuotoa, kannattaa käyttää auto asiantuntevassa liikkessä ohivuotomittauksessa. Epäilen kuitenkin, että vika on jossain muualla, mahdollisesti jo aiemminkin mainitussa ilmamassamittarissa.Trooper_75 kirjoitti:Piktogrammi tuli kuntoon (yksi polttimo oli väärä). Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin. Koneeseen tehty venttiilinvaihto kai aiheuttaa tuon, sen tehnyt kaveri kun ei ollut mikään spesialisti.
Mikähän muuten aiheuttaa etupäässä kolinaa kuopissa? Auto on juuri katsastettu eli nivelissä ei pitäisi olla väljää. Onko tonnarin etuiskareilla taipumus kolista vanhetessaan?
Kolina voi kuulua monestakin paikasta..kallistuksenvakaajan "linnunluut", kolmiotukivarren takimmaiset puslat, katkennut jousi, väljä murroksen nivel jne.
Kokemuksesta voin kertoa, että noita kaikkia paikkoja jokainen katsastusmies ei muista / kerkeä tutkia
Foxbody turbo
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
kolinasta
Tuota kolinaa on nyt etsitty, eikä pajalla löydetty mitään ihan varmaa syytä kolinaan. Joku etupään pusla ilmeisesti vaikutti "melko pehmeältä", voisio tuo sitten tosiaan olla selvän kolinan lähde? Kolina kuuluu kuopissa sekä tasaisellakin oikealta etupuolelta puolelta silloin, kun kääntää reippaasti rattia oikealle.
Puritko sen moottorin?Trooper_75 kirjoitti:Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin.
Mulla ei tullut kuntoon ennenkuin revin mokoman auki ja putsasin kaikki paikat..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Toi...
Onko jossain vuosimallissa mukana myös lisäjarruvalon tarkistus?9000 automaatilla kirjoitti:...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.
Minun ymmärrykseni mukaan piktogrammi ei sen palamista tunnista (ja itseltäni ainakin puuttuu yksi polttimo CS:n lisävalosta, eikä piktogrammi sitäkään huomaa).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Toi...
Isäukko ihmetteli kun sen -90 iA poltteli myös piktogrammia ihan samalla tavalla ja sanoi että oli tarkistanut jarruvalot. Ei ollut eri tehoisiakaan, mutta se lisäjarruvalon polttimo oli palanutJope kirjoitti:Onko jossain vuosimallissa mukana myös lisäjarruvalon tarkistus?9000 automaatilla kirjoitti:...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.
Minun ymmärrykseni mukaan piktogrammi ei sen palamista tunnista (ja itseltäni ainakin puuttuu yksi polttimo CS:n lisävalosta, eikä piktogrammi sitäkään huomaa).
Eli ainakin -90 mallisissa ilmeisesti lisäjarrukin polttaa piktogrammia.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ei ole vaikea, kunhan kattoo että osat pysyy järjestyksessä..Trooper_75 kirjoitti:No en tietenkään purkanut. Onko se vaikea purkaa?Haza kirjoitti: Puritko sen moottorin?
Mulla ei tullut kuntoon ennenkuin revin mokoman auki ja putsasin kaikki paikat..
Kuvat varmaan auttaa:
ja vielä osien järjestys:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Jos haluaa varmistua, että kova tyhjäkäynti johtuu nimenomaan tyhjäkäyntimoottorista, eikä esim jumittavasta kaasuläpästä, riittää kun painaa lyttyyn tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun. Jos kova käynti jatkuu letkun ollessa lytistettynä, kova tyhjäkäynti ei parane tyhjäkäyntimoottorin purkamisella ja kasaamisella.
Muita tarkastettavia kohteita kaasuläpän perussäätö ja kaasuläpän asentokytkimen säätö (Jos LH2.2). Läpän perussäätö pitäisi olla sellainen että käy 700 - 750 tyhjäkäyntiä kun letku on lytyssä tai tyhjäkäyntimoottori käsketty kiinni testipistokkeesta maadoittamalla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244
Ruiskun korjaamokäsikirjasta nämä ohjeet voi lukea:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Muita tarkastettavia kohteita kaasuläpän perussäätö ja kaasuläpän asentokytkimen säätö (Jos LH2.2). Läpän perussäätö pitäisi olla sellainen että käy 700 - 750 tyhjäkäyntiä kun letku on lytyssä tai tyhjäkäyntimoottori käsketty kiinni testipistokkeesta maadoittamalla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244
Ruiskun korjaamokäsikirjasta nämä ohjeet voi lukea:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00