Jäähdytinnesteen vaihto
Jäähdytinnesteen vaihto
Tarkoitus olisi vaihtaa allekirjoituksen tontun jäähdytinnesteet ja samalla meinasin suorittaa järjestelmän pesun (hyllystä löytyy CRC:n valmistama pesuaine). Tässä yhteydessä olisi varmaan hyvä saada nesteet tyhjennettyä pois mahdollisimman hyvin. Alfamerin opus kertoo, että lohkossa olisi kaksi tyhjennystulppaa. Missähän ne mahtaa olla? Olisiko muita hyviä neuvoja operaatioon?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Ainakin syylärin ala-reunassa on tyhennys roppu, siitä oon ite tyhjentäny. Huuhtelu aineiden jälkeen oon käyttäny konetta pelkällä vedellä 2 tai 3 kertaa ja laskennu sitten vedet pois, kunnes on tullu suunnilleen puhdasta tavaraa. Lopuks vähän normaalia tiukempi seos jäähdytysnestettä, varmaan n.60%. Eli vähän huomioitu sitä neste määrää mitä jää tulematta ulos.
En oo kokenu tarpeelliseks availla mitään lohkon tulppia, tai irrotella letkuja, turhaa työtä. Niin ja huuhteluaineitten kanssa reilu ajolenkki, jotta termostaatti aukeaa ja nesteet kiertää kunnolla.
En oo kokenu tarpeelliseks availla mitään lohkon tulppia, tai irrotella letkuja, turhaa työtä. Niin ja huuhteluaineitten kanssa reilu ajolenkki, jotta termostaatti aukeaa ja nesteet kiertää kunnolla.
9000 aero -97, 9000 cde -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Ala ja ylävesiletku irti.
Ylävesiletkusta vettä koneen läpi kunnes kirkastuu.
Syylärin yläpäästä vettä läpi kunnes syyläri puhdas.
Syylärin ryhjennysropun avaaminen ja pohjapanssarin irroittaminen on turhaa vaivaa.
Ylävesiletkusta vettä koneen läpi kunnes kirkastuu.
Syylärin yläpäästä vettä läpi kunnes syyläri puhdas.
Syylärin ryhjennysropun avaaminen ja pohjapanssarin irroittaminen on turhaa vaivaa.
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Joo. Tuo huuhtelu homma vaikuttaisi myös ihan fiksulta vaihtoehdolta. Termari varmaankin irti jos meinaa huuhdella ylävesiletkun kautta moottorin suuntaan?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Termostaatti näyttää olevan melko ahtaassa paikassa ja tyhjäkäyntimoottori kannattanee napata samalla irti. Ajattelin putsailla ko. osan samalla. Vanhoissa viestiketjuissa suositellaan puhdistukseen kaasarin puhdistusainetta. Hyllyssä olisi valmiina mm. jarrupuhdistusainetta, ilmamassamittarin puhdistusainetta ja elektroniikkaosien puhdistusainetta. Käykö joku noista vai pitääkö hommata (taas) uusi puteli? Kuuluuko TK-moottori voidella puhdistuksen jälkeen?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Kyllä se esim. jarrujen puhdistus aine käy hyvin,sehän irrottaa tuollaista kuonaa hyvinkin..Kyllä se kannattaa voidella,en tiedä minkälaisia öljyjä kukakin on käyttänyt,mut itse voitelisin ihan perus "tippakannu" öljyllä,ohuella moottoriöljyllä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Paljonkos nestettä varata että riittää vaihtoon?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
9 litraa Vihreää
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Jos tarkkoja ollaan niin Saabin suosituksen mukaan pitäisi käyttää ainoastaan Basf G48 -standardin täyttävää jäähdytysnestettä.
Tästä löytyy myös mielenkiintoista luettavaa townsendimportsin sivuilta, jossa spekuloidaan väärän tyyppisen jäähdytysnesteen aiheuttavan termostaatin ja vesipumpun rikkoutumisen ja jopa kannentiivisteen palamisen:
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
Se, onko asialla mitään todellista merkitystä näillä +300k kilometreillä varustetuilla noin 20v vanhoilla autoilla, on asia erikseen
Itsehän kaadoin myös sitä "perinteistä vihreää" vaihdon yhteydessä.
Tästä löytyy myös mielenkiintoista luettavaa townsendimportsin sivuilta, jossa spekuloidaan väärän tyyppisen jäähdytysnesteen aiheuttavan termostaatin ja vesipumpun rikkoutumisen ja jopa kannentiivisteen palamisen:
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
Se, onko asialla mitään todellista merkitystä näillä +300k kilometreillä varustetuilla noin 20v vanhoilla autoilla, on asia erikseen
Itsehän kaadoin myös sitä "perinteistä vihreää" vaihdon yhteydessä.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Punaista Zeroa olen käyttänyt. Taitaa olla sitä silikaatti ym. vapaata tavaraa. Ei kait sillä hirveästi merkitystä ole, kunhan vaihtaa ajoissa eikä sekoita eri tyyppejä.
E: Mutunetin sivut kertovat ettei vihreää "perinteistä" suositella nykyaikaisille moottoreille. Mikä on nykyaikainen? Kokoalumiinikone?
E: Mutunetin sivut kertovat ettei vihreää "perinteistä" suositella nykyaikaisille moottoreille. Mikä on nykyaikainen? Kokoalumiinikone?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Valvolinen Max Life litkut heitin sisälle kun oli motonetissä alennuksessa. Eipä noissa saabin 80 luvun suunnittelusta peräisin olevissa malmeissa voi niin outoja materiaaleja olla etteikö nämä nykylitkut sopis.
Punaista väriltään ja pitäis sopia kaikkiin autoihin kun ei sekoita muihin.
Punaista väriltään ja pitäis sopia kaikkiin autoihin kun ei sekoita muihin.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Jäähdytinnesteen vaihto
Itte laitoin kans lämmityslaitteen kennon ja syylärin vaihdon jälkeen tuota Max Lifea. Luvattiin kymmenen vuoden kestoikää tms. ylimitoitettua kakskymppisen tonnarin kohdalla
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22