Saabistiksi päädyin sitten minäkin kun otsikon mukaisen härvilän ostin , nyt sitten vikoja / puutteita etsimään. Ajotieturin kohdalla ei näy missään tilanteessa mitään eikä kellon viisarit liiku (aika on pysähtynyt tämän Saabin kohdalla?), polttoainemittari kumminkin pelaa. Myyjä oli sitä mieltä ettei tässä mallissa ole EDUa, mutta alkuperäinen ohjekirja väittää että puuttuisi vain 9000i mallista (ja tämä on alunperinkin 2,3TA).
Eli kannattaako sitä EDUa alkaa etsimään kojelaudan sisältä (huonoja liitoksia jne) vai voisiko se todella puuttua alunperinkin?
En kyllä meinaa kovin paljoa alkaa heti purkamaan, kun hommasin käyttöautoksi ja mikäs tuolla on ajellessa pitävämpiä tien pintoja odotellessa .
Janza kirjoitti:Saabistiksi päädyin sitten minäkin kun otsikon mukaisen härvilän ostin , nyt sitten vikoja / puutteita etsimään. Ajotieturin kohdalla ei näy missään tilanteessa mitään eikä kellon viisarit liiku (aika on pysähtynyt tämän Saabin kohdalla?), polttoainemittari kumminkin pelaa. Myyjä oli sitä mieltä ettei tässä mallissa ole EDUa, mutta alkuperäinen ohjekirja väittää että puuttuisi vain 9000i mallista (ja tämä on alunperinkin 2,3TA).
Eli kannattaako sitä EDUa alkaa etsimään kojelaudan sisältä (huonoja liitoksia jne) vai voisiko se todella puuttua alunperinkin?
En kyllä meinaa kovin paljoa alkaa heti purkamaan, kun hommasin käyttöautoksi ja mikäs tuolla on ajellessa pitävämpiä tien pintoja odotellessa .
Kyllä kai EDU on ihan jokaisessa Saabissa aina? Siis jompi kumpi versio edes. Yhdessä autossani se oli aluksi ihan pimeänä yksinkertaisesta syystä; taustavalot (2 kpl) olivat palaneet loppuun, jolloin edes LCD-näytöstä ei näkynyt mitään. Lamppuen vaihtaminen siis auttoi..
Ja niin joo, sulake numero 17 (10A) on kellon/ajotietokoneen sulake. Vaikka tuskin on vikana tuohon..
Itse olen nähny muutaman tonnisen missä ei ole kellon alla ollut ollenkaan nappeja, eli ei ilmeisesti eduakaan tällöin?
Mahdollisesti siitä edusta on valot pimenneet? (katso jollain lampulla että näkyykö mitään, tosin ei varmaan tämä vaihtoehto jos kerran kellokaan ei toimi).
Onkos siinä ne napit kellon alla?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Sulakkeen tarkistin kyllä jo. Käyttöohjekirja M1992 ilmoittaa Ajotieturi-otsikon alla "Autonne (ei 9000i) on varustettu EDU-ajotieturilla (Electronic Display Unit)." Eli kaipa se minun Saabista pitäisi löytyä. Tuo kojelaudan purku on kai aika työläs projekti?, tarttee ainakin hommata joku korjauskäsikirja ensin.
Boiga kirjoitti:Itse olen nähny muutaman tonnisen missä ei ole kellon alla ollut ollenkaan nappeja, eli ei ilmeisesti eduakaan tällöin?
Mahdollisesti siitä edusta on valot pimenneet? (katso jollain lampulla että näkyykö mitään, tosin ei varmaan tämä vaihtoehto jos kerran kellokaan ei toimi).
Onkos siinä ne napit kellon alla?
Ei ole nappeja alla, kello on viisari-malli, keskellä nuppi mistä voi viisareita pyöritellä, mutta kaipa ne pitäisi itestäänkin liikkua
Jos ei niitä nappeja siinä kellon alla ole (info ja r ainakin) niin ilmeisesti tuossa ei sitten ole tätä kevyttä ajotieturia.... Korjatkaa jos olen väärässä Mut eihän tuota pysty muillakaan napeilla ohjata?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Hopsista, minun moka , kuvittelin jotenkin että olisi kyse napeista millä "ohjattaisiin" kelloa, kyllähän siitä vähän alempaa löytyy R- ja INFO- nappulat tosiaan, eli ei kai muuta kuin aukomaan tilaisuuden tullen kojetaulua.
Vau!, hyvät on ohjeet, tosin voi näin kokemattomalta kyllä jäädä polttimot tunnissa vaihtamatta, hyvä jos saisi edes kojelaudan purettua siinä ajassa. Onkos noi polttimot kuinka yleismallisia?, eli löytyykö tarvikeliikkeistä vai pitääkö turvautua merkkiliikkeeseen?
Mimmi kirjoitti:Tyhmä juttu, mutta kokeilehan kuitenkin ENNEN muuta hommaa:
Paina R ja INFO nappeja yhtäaikaa pohjaan pari sekuntia. Jos nyt EDU syttyy paina jompaakumpaa nappia lyhyesti.
EDUn kun voi ohjelmoida pimeäksi.
Ihan hyvä vinkki tuokin oli, ohjekirja tosin väittää että syttyy taas kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen vaikka olisikin ohjelmoitu pimeeksi, mutta kokeilin silti painella ko. nappuloita kaikin tavoin, eihän sitä usko ennen kuin omin sormin kokeilee. Edelleen pimeenä, no jospa joulun pyhinä ehtisi kurkistaa kojelaudan sisäpuolta.
No niin, nyt on mittaritaulu irroitettuna ja oikeassa olitte, kyllähän sieltä "EDU 3 A" löytyi ja kaikki kolme lamppua kärähtäneet eli saattaa jopa toimia uusilla lampuilla jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Kellon sain pelaamaan jo aiemmin, siitä oli yksi ratas pompsahtanut paikoiltaan, nyt on pysynyt ajassa jo neljä päivää.
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista.
Janza kirjoitti:jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Juu, liittimet osaa ensimmäisellä kerralla olla aika ilkeet...Kannattaa ihan ensimmäiseksi irroittaa se Turbo/APC mittarille menevä alipaineletku, se siellä eniten "kanittaa". Johtosarjoissa on sen verran ylimääräistä, että saa mittariston vähän paremmin esille. Näin ainakin omalla kohdalla kun polttimoita vaihdoin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Janza kirjoitti:No niin, nyt on mittaritaulu irroitettuna ja oikeassa olitte, kyllähän sieltä "EDU 3 A" löytyi ja kaikki kolme lamppua kärähtäneet eli saattaa jopa toimia uusilla lampuilla jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Jos se EDU on oikeasti sökö (epätodennäköistä), niin täältä löytyy automaattivaihteiselle sopiva EDU 3, jos päästään hinnasta sopuun. :-)
(itselleni ei automaagitonnaria luultavastikaan ole ihan heti tulossa)