-92 9000CD2,3TA EDU?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

-92 9000CD2,3TA EDU?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Saabistiksi päädyin sitten minäkin kun otsikon mukaisen härvilän ostin :D , nyt sitten vikoja / puutteita etsimään. Ajotieturin kohdalla ei näy missään tilanteessa mitään eikä kellon viisarit liiku (aika on pysähtynyt tämän Saabin kohdalla?), polttoainemittari kumminkin pelaa. Myyjä oli sitä mieltä ettei tässä mallissa ole EDUa, mutta alkuperäinen ohjekirja väittää että puuttuisi vain 9000i mallista (ja tämä on alunperinkin 2,3TA).
Eli kannattaako sitä EDUa alkaa etsimään kojelaudan sisältä (huonoja liitoksia jne) vai voisiko se todella puuttua alunperinkin?
En kyllä meinaa kovin paljoa alkaa heti purkamaan, kun hommasin käyttöautoksi ja mikäs tuolla on ajellessa pitävämpiä tien pintoja odotellessa 8) .
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Re: -92 9000CD2,3TA EDU?

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Janza kirjoitti:Saabistiksi päädyin sitten minäkin kun otsikon mukaisen härvilän ostin :D , nyt sitten vikoja / puutteita etsimään. Ajotieturin kohdalla ei näy missään tilanteessa mitään eikä kellon viisarit liiku (aika on pysähtynyt tämän Saabin kohdalla?), polttoainemittari kumminkin pelaa. Myyjä oli sitä mieltä ettei tässä mallissa ole EDUa, mutta alkuperäinen ohjekirja väittää että puuttuisi vain 9000i mallista (ja tämä on alunperinkin 2,3TA).
Eli kannattaako sitä EDUa alkaa etsimään kojelaudan sisältä (huonoja liitoksia jne) vai voisiko se todella puuttua alunperinkin?
En kyllä meinaa kovin paljoa alkaa heti purkamaan, kun hommasin käyttöautoksi ja mikäs tuolla on ajellessa pitävämpiä tien pintoja odotellessa 8) .
Kyllä kai EDU on ihan jokaisessa Saabissa aina? Siis jompi kumpi versio edes. Yhdessä autossani se oli aluksi ihan pimeänä yksinkertaisesta syystä; taustavalot (2 kpl) olivat palaneet loppuun, jolloin edes LCD-näytöstä ei näkynyt mitään. Lamppuen vaihtaminen siis auttoi..

Ja niin joo, sulake numero 17 (10A) on kellon/ajotietokoneen sulake. Vaikka tuskin on vikana tuohon..
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Itse olen nähny muutaman tonnisen missä ei ole kellon alla ollut ollenkaan nappeja, eli ei ilmeisesti eduakaan tällöin?
Mahdollisesti siitä edusta on valot pimenneet? (katso jollain lampulla että näkyykö mitään, tosin ei varmaan tämä vaihtoehto jos kerran kellokaan ei toimi).
Onkos siinä ne napit kellon alla?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Sulakkeen tarkistin kyllä jo. Käyttöohjekirja M1992 ilmoittaa Ajotieturi-otsikon alla "Autonne (ei 9000i) on varustettu EDU-ajotieturilla (Electronic Display Unit)." Eli kaipa se minun Saabista pitäisi löytyä. Tuo kojelaudan purku on kai aika työläs projekti?, tarttee ainakin hommata joku korjauskäsikirja ensin.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Boiga kirjoitti:Itse olen nähny muutaman tonnisen missä ei ole kellon alla ollut ollenkaan nappeja, eli ei ilmeisesti eduakaan tällöin?
Mahdollisesti siitä edusta on valot pimenneet? (katso jollain lampulla että näkyykö mitään, tosin ei varmaan tämä vaihtoehto jos kerran kellokaan ei toimi).
Onkos siinä ne napit kellon alla?
Ei ole nappeja alla, kello on viisari-malli, keskellä nuppi mistä voi viisareita pyöritellä, mutta kaipa ne pitäisi itestäänkin liikkua :wink:
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Jos ei niitä nappeja siinä kellon alla ole (info ja r ainakin) niin ilmeisesti tuossa ei sitten ole tätä kevyttä ajotieturia.... Korjatkaa jos olen väärässä :) Mut eihän tuota pysty muillakaan napeilla ohjata?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä haluaisin kuvan semmoisesta EDC-kellosta, jossa ei nappeja ole.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Hopsista, minun moka :oops: , kuvittelin jotenkin että olisi kyse napeista millä "ohjattaisiin" kelloa, kyllähän siitä vähän alempaa löytyy R- ja INFO- nappulat tosiaan, eli ei kai muuta kuin aukomaan tilaisuuden tullen kojetaulua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kojetaulun päällisen aukaisuun ja polttimonvaihtoon ohjetta:

http://ww.townsendimports.com/Web/elect ... cement.htm

Samalta sivustolta löytyy lähes kaikki mitä tarvitset, Alfamerin tai Haynesin korjaamokäsikirja on aika yleisellä tasolla.

Ennemminkin lue vaikka läpi ainakin kuvat (jos ei saksankieli taivu) http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch (34-megainen saksankielinen tee-se-itse-opas)
Viimeksi muokannut jus, Su Helmi 22, 2015 20:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Vau!, hyvät on ohjeet, tosin voi näin kokemattomalta kyllä jäädä polttimot tunnissa vaihtamatta, hyvä jos saisi edes kojelaudan purettua siinä ajassa. Onkos noi polttimot kuinka yleismallisia?, eli löytyykö tarvikeliikkeistä vai pitääkö turvautua merkkiliikkeeseen?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Janza kirjoitti:Onkos noi polttimot kuinka yleismallisia?, eli löytyykö tarvikeliikkeistä vai pitääkö turvautua merkkiliikkeeseen?
Saattaa löytyä jopa citymarketin rautaosastolta, jos on hyvä säkä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mimmi kirjoitti:Tyhmä juttu, mutta kokeilehan kuitenkin ENNEN muuta hommaa:
Paina R ja INFO nappeja yhtäaikaa pohjaan pari sekuntia. Jos nyt EDU syttyy paina jompaakumpaa nappia lyhyesti.
EDUn kun voi ohjelmoida pimeäksi.
Ihan hyvä vinkki tuokin oli, ohjekirja tosin väittää että syttyy taas kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen vaikka olisikin ohjelmoitu pimeeksi, mutta kokeilin silti painella ko. nappuloita kaikin tavoin, eihän sitä usko ennen kuin omin sormin kokeilee. Edelleen pimeenä, no jospa joulun pyhinä ehtisi kurkistaa kojelaudan sisäpuolta.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

No niin, nyt on mittaritaulu irroitettuna ja oikeassa olitte, kyllähän sieltä "EDU 3 A" löytyi ja kaikki kolme lamppua kärähtäneet eli saattaa jopa toimia uusilla lampuilla jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Kellon sain pelaamaan jo aiemmin, siitä oli yksi ratas pompsahtanut paikoiltaan, nyt on pysynyt ajassa jo neljä päivää.
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Janza kirjoitti:jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Juu, liittimet osaa ensimmäisellä kerralla olla aika ilkeet...Kannattaa ihan ensimmäiseksi irroittaa se Turbo/APC mittarille menevä alipaineletku, se siellä eniten "kanittaa". Johtosarjoissa on sen verran ylimääräistä, että saa mittariston vähän paremmin esille. Näin ainakin omalla kohdalla kun polttimoita vaihdoin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Janza kirjoitti:No niin, nyt on mittaritaulu irroitettuna ja oikeassa olitte, kyllähän sieltä "EDU 3 A" löytyi ja kaikki kolme lamppua kärähtäneet eli saattaa jopa toimia uusilla lampuilla jos vaan saan ne kaikki mittaritaulun liittimet vielä paikoilleen kun irroittaminenkin oli aika työn takana.
Jos se EDU on oikeasti sökö (epätodennäköistä), niin täältä löytyy automaattivaihteiselle sopiva EDU 3, jos päästään hinnasta sopuun. :-)

(itselleni ei automaagitonnaria luultavastikaan ole ihan heti tulossa)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin