Tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen ja satunnainen nykäisy

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Elektro
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 10:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen ja satunnainen nykäisy

Viesti Kirjoittaja Elektro »

Jo pitempään on vaivannut lähes jokaisella kylmäkäynnistyksellä tapahtuva tyhjäkäynnin nousu noin 2500rpm asti heti startin jälkeen. monesti myös nousee hetken käytyään jonnekin 3000rpm asti. Jos antaa käydä niin joskus rauhoittuu itsekseen, monesti on vielä ajossakin huutaa ja rauhoittuu vasta kun rikastus menee pois päältä. Jos käynnistyksen jälkeen nostaa kierrokset kaasulla jonnekin yli 4000rpm niin silloin yleensä palautuu sinne 800rpm tuntumaan. Lämpöisenäkin joskus alkaa kiertää 2000rpm ja sama lääke yleensä auttaa.

Tyhjäkäyntiventiiliä puhdistin täältä luetuilla ohjeilla eikä vaikuttanut ainakaan parempaan suuntaan. Imuvuotoja en ole havainnut, yksi imuvuoto oli joskus aikoinaan ja se nosti tyhjäkäynnin 1100-1200 tasolle. Korjauksen jälkeen ollut samainen 800rpm.

Kylmänä käynnistettäessä yleensä pöllähtää myös putkesta sinertävä pilvi joka haisee bensalle/rikkaalle, ei palaneelle öljylle. Polttoaineena 95E10.

Nykimistä taas tapahtuu ajoittain moottorijarrutuksella, tuntuu siltä että syöttö menee välillä päälle. Joskus myös tuntuu että syöttö on kokoajan päällä moottorijarrutuksella. Toinen nykäisy mikä myös vaivaa tapahtuu satunnaisesti esim. liikennevaloista ripeästi kiihdyttäessä alle 1700rpm aikana tuntuu siltä että syöttö katkeaa alle puoleksi sekunniksi.

Koitin hakea foorumilta mutta en törmännyt vastaaviin oireisiin.

Auto on 9000 -92 2.0i EZK-sytkä ja LH-Jetronic
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen ja satunnainen nykäisy

Viesti Kirjoittaja sarka »

Veikkaisin edelleen tk-venttiiliä, kokeile ehjällä/ota kaverin autosta.

Edit: Niin, ja tarkista kaasuläpän asentoanturin kunto ja asento. Vois vaikuttaa tuohon nykimiseen.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Elektro
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 10:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen ja satunnainen nykäisy

Viesti Kirjoittaja Elektro »

Tänään pääsin tutkimaan asiaa ja mittailin tuota kaasuläppäkytkintä. Tyhjäkäyntiasennossa tuli aina satunnainen vastusarvo ja ääretön kun osakaasulla kun veti vaijerista. Starttasin myös johto irrallaan jolloin kierrokset nous kahteen tonniin.

Ostin varulta uuden kytkimen mutta halusin testata että saako sitä vanhaa vielä elvyteltyä ja suihkautin crc:tä siitä akselin reiästä jonkin verran sisään. Vähän ravistelua ja mittarilla uudelleen testailemaan niin tyhjäkäyntiasennossa vastusarvo lähes nolla kun muutaman kerran testailin.

Starttauksen jälkeen tyhjäkäynti hetken jälkeen vakiintui kylmällä moottorilla pikkusen vajaa tonniin. Ajelin sitten kotiin ja moottorijarrutuksista hävisi ajoittainen nykiminen. Tyhjäkäynti 800 tuntumassa.

Tuo vika on ilmeisesti vaivannut jo silloin kun huomasin että tk-venan putsailulla ei tuntunut olevan juuri minkäänlaista vaikutusta.

Kiihdytysnykäisyä ei ole nyt hetkeen esiintynyt, ilmeisesti ilmojen ollessa vähän viileämmät sitä esiintyi. Pitää seurata tilannetta.
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Vastaa Viestiin