Vetonivelen suojuskumin vaihto
Vetonivelen suojuskumin vaihto
Viikonloppuna pitäisi koettaa vaihtaa omatoimisesti tonnariin ulomman vetonivelen suojuskumi. Nykyinen kumi on jo ihan poikki, eikä mikään korjaamo tunnu ennättävän tässä kylässä asentaa uutta ennen ensi viikon loppupuolta, joten pitää ruveta hommaan itse.
Nyt kysynkin vinkkejä tuohon hommaan, eli miten pääpiirteissään suoritus etenee "oikeaoppisesti"? Ja onko joitain erikoisjippoja tai muita juttuja jotka olisi syytä tietää. Uuden kumin kävin äsken noutamassa Saab-liikkeestä. Millaista rasvaa on niveleen laitettava?
Vai onko amatöörin syytä sittenkin jättää homma ammattilaisten huoleksi?
Nyt kysynkin vinkkejä tuohon hommaan, eli miten pääpiirteissään suoritus etenee "oikeaoppisesti"? Ja onko joitain erikoisjippoja tai muita juttuja jotka olisi syytä tietää. Uuden kumin kävin äsken noutamassa Saab-liikkeestä. Millaista rasvaa on niveleen laitettava?
Vai onko amatöörin syytä sittenkin jättää homma ammattilaisten huoleksi?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Ulompi suojakumi on niin helppo vaihtaa, että ei kannata tuhlata rahojaan huoltoon jos on vaan työkalut ja vähän intoa
Itse vaihdan näin:
Pyörän napamutterin löysäys (on tiukassa, tarvitsee esim. putken räikkään jatkovarreksi)
Auto ylös ja rengas pois
Napamutteri pois
Kaikki hiekat ym. pois kumin ja akselin ja nivelen päältä pois
Alapallonivelen kolme pulttia irti tukivarresta.
Tolppa napoineen vedetään ulospäin ja saadaan vetonivelen akseli irti
pyörännavasta.
Vetoakselin suojakumin räippeet irti navanpäästä ja käännetään kumi akselille nurin. Etsitään vetoakselin sokka nivelen juuresta ja poistetaan.
Irroitetaan vetonivel.
Vanha kumi pois ja puhdistetaan vetoakselin pää, uusi kumi tilalle.
Vetonivelestä puhdistetaan vanha rasva ja mahdolliset epäpuhtaudet
jarruspreyllä ja pannaan niveleen uutta rasvaa.
Uusi kumi paikalleen ja loppu rasva sinne.
Kasataan.
Muista että napamutteri pitäisi uusia aina kun avataan. (en itse ole aina kyllä uusinut )
Napamutteri oikeaan momenttiin.
Itse vaihdan näin:
Pyörän napamutterin löysäys (on tiukassa, tarvitsee esim. putken räikkään jatkovarreksi)
Auto ylös ja rengas pois
Napamutteri pois
Kaikki hiekat ym. pois kumin ja akselin ja nivelen päältä pois
Alapallonivelen kolme pulttia irti tukivarresta.
Tolppa napoineen vedetään ulospäin ja saadaan vetonivelen akseli irti
pyörännavasta.
Vetoakselin suojakumin räippeet irti navanpäästä ja käännetään kumi akselille nurin. Etsitään vetoakselin sokka nivelen juuresta ja poistetaan.
Irroitetaan vetonivel.
Vanha kumi pois ja puhdistetaan vetoakselin pää, uusi kumi tilalle.
Vetonivelestä puhdistetaan vanha rasva ja mahdolliset epäpuhtaudet
jarruspreyllä ja pannaan niveleen uutta rasvaa.
Uusi kumi paikalleen ja loppu rasva sinne.
Kasataan.
Muista että napamutteri pitäisi uusia aina kun avataan. (en itse ole aina kyllä uusinut )
Napamutteri oikeaan momenttiin.
9000 CD 2.3 -90
Vinkki: Ei kannata käyttää vesijohtoklemmareita, itselläni klemmarit lähti huis helvettiin parin viikon sisällä, kun ne osuivat johonkin osaan pyöränripustuksessa... Länsiautosta ja esim. biltemasta kumin mukana tulevat klemmarit ovat pysyneet hyvin tähän mennessä.
Motonetin kumin mukana tuli joku ihmeellinen viritelmä, jonka systeemiä en tajunnut, siksi jouduin turvautumaan vesijohtoklemmareihin...
Motonetin kumin mukana tuli joku ihmeellinen viritelmä, jonka systeemiä en tajunnut, siksi jouduin turvautumaan vesijohtoklemmareihin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Uusi kumi on siis alkuperäisvaraosa, jokseenkin kallis sellainen (25,5€), mutta kuulopuheiden mukaan tässä hankinnassa ei säästäminen kannata. Pussissa näkyy olevan klemmarit kiinnikkeinä, joten semmoiset kai sitten paikalleen laitetaan. Vanhassa kumissa kylläkin on jokin klemmarista poikkeava kiinnityssysteemi.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Elä ihmeessä turhaan avaa sitä pyörän napamutteria (pitää "periaatteessa" uusia aina kun se avataan)!! Tässä linkki (Lontoon murteella) siitä, kuinka homma hoituu ilman napamutterin aukaisua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ai kele, tossa quasin tavassahan on ideaa. Alkuviikosta vaihdoin kumin ng900:aan ja nivel oli tosi kovaa pooreissa, juu levitin sokkaa . Minulla oli napamutteri irti eli akseli vapaana, mutta sisäpäätä en raaskinut irrottaa: jos vetää ulos latikosta, hukkuu tippa öljyä ja jos olis "katkaissut" tripodin olisi pitänyt hakea uusi klemmari. Liukuvasara olisi ollut kova sana, sillä nyt ei oikein ollut tilaa lyödä. Akseliin kiinnitin puristimin kallistuksenvakaajaan ettei tullut
ulos tripodista. Tosiaan kun nivel on kiinni navassa voi naputtaa napaan jos ahdistaa.
Napamuttereita on tullut käytettyä auki. Napautus tuurnalla kylkeen kiristyksen jälkeen on pitänyt ne kiinni. Toki varmempaa se olisi uusia.
ulos tripodista. Tosiaan kun nivel on kiinni navassa voi naputtaa napaan jos ahdistaa.
Napamuttereita on tullut käytettyä auki. Napautus tuurnalla kylkeen kiristyksen jälkeen on pitänyt ne kiinni. Toki varmempaa se olisi uusia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Re:
Tätä aihetta sivutan sen verran, että kun ostaa uuden ulomman vetarin, niin tuleeko mukana valmiiksi: Uusi napamuttari, vetarin suojakumi ja rasvat?Aero97 kirjoitti:Uusi kumi on siis alkuperäisvaraosa, jokseenkin kallis sellainen (25,5€), mutta kuulopuheiden mukaan tässä hankinnassa ei säästäminen kannata. Pussissa näkyy olevan klemmarit kiinnikkeinä, joten semmoiset kai sitten paikalleen laitetaan. Vanhassa kumissa kylläkin on jokin klemmarista poikkeava kiinnityssysteemi.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Vetonivelen suojuskumin vaihto
Itse vaihdoin tällä viikolla tuon ulomman vetonivelen.. Minulla oli uudessa ainakin mukana kaikki mitä asennukseen tarvitaan. Eli itse nivel, kumi, rasvat, klemmarit ja mutteri.
Saab 9-5
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Re: Re:
Mikä on mielestäsi vetari? Vetoakseli? Vetoakseli nivelineen? Vetonivel? Suojakumi?Suabisti kirjoitti:Tätä aihetta sivutan sen verran, että kun ostaa uuden ulomman vetarin, niin tuleeko mukana valmiiksi: Uusi napamuttari, vetarin suojakumi ja rasvat?
Ulomman vetonivelen suojakumin mukana tulee yleensä vähintään kumi ja klemmarit, ehkä myös pieni pussillinen vetonivelrasvaa ja uusi lukkorengas vetoakselin päähän nivelen sisään.
Ulomman vetonivelen mukana tulee yleensä suojakumi, klemmarit, rasva ja mutteri.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vetonivelen suojuskumin vaihto
Suojakumi pysyy isolla nipparillakin, kun puhdistaa vaseliinin siltä kohdalta pois.
Jos se vetonivel ei irtoa parilla ensi yrittämällä, on sama nykäistä koko akseli pöydälle. Itellä ollut 90% nivelistä semmosia jotka ei ilman huolellisempaa puhdistusta ja vasaran avustusta lähde...
Jos se vetonivel ei irtoa parilla ensi yrittämällä, on sama nykäistä koko akseli pöydälle. Itellä ollut 90% nivelistä semmosia jotka ei ilman huolellisempaa puhdistusta ja vasaran avustusta lähde...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850