-90 ABS:llisen jarruvika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

-90 ABS:llisen jarruvika

Viesti Kirjoittaja harzam »

Eli olen siis ostanut (en vielä hakenut) vuoden -90 9000 Turbo automaatin. Autosta on edellisen omistajan mukaan pikkuhiljaa hävinnyt jarrujen tehostus. Mistä siis olisi viisainta alkaa vikaa etsimään? varaosahaku.fi:n haulla löysin abs:iin ainakin hydraulipumpun ja hydraulikoneiston, sekä tietysti jarrutehostajan (tätä ei oltu eroteltu ABS:seen). Nyt lähinnä kiinnostaa, millainen järjestelmä tuo tuon ikäisen tonnarin jarrujärjestelmä absin kera on? Eli onko siellä normaalia jarrutehostajaa ollenkaan, vai säädetäänkö jarrupoljinta painamalla hydraulipumpun tehoa, kuten käsittääkseni joissakin autoissa on? Tällöinhän vika olisi todennäköisesti pumpussa (200€/purkuosa :( ). Jos taas vika on tehostajassa ja sama tehostaja kävisi, kuin absittomaankin, niin ongelmalle tulisi hintaa 40€ :D ...

Ps: Haku- toiminnolla en löytänyt mitään :wink:

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: -90 ABS:llisen jarruvika

Viesti Kirjoittaja valtteri »

harzam kirjoitti:Eli olen siis ostanut (en vielä hakenut) vuoden -90 9000 Turbo automaatin. Autosta on edellisen omistajan mukaan pikkuhiljaa hävinnyt jarrujen tehostus. Mistä siis olisi viisainta alkaa vikaa etsimään? varaosahaku.fi:n haulla löysin abs:iin ainakin hydraulipumpun ja hydraulikoneiston, sekä tietysti jarrutehostajan (tätä ei oltu eroteltu ABS:seen). Nyt lähinnä kiinnostaa, millainen järjestelmä tuo tuon ikäisen tonnarin jarrujärjestelmä absin kera on? Eli onko siellä normaalia jarrutehostajaa ollenkaan, vai säädetäänkö jarrupoljinta painamalla hydraulipumpun tehoa, kuten käsittääkseni joissakin autoissa on? Tällöinhän vika olisi todennäköisesti pumpussa (200€/purkuosa :( ). Jos taas vika on tehostajassa ja sama tehostaja kävisi, kuin absittomaankin, niin ongelmalle tulisi hintaa 40€ :D ...

Ps: Haku- toiminnolla en löytänyt mitään :wink:



Harri
Tässä automaatti 9000:sessa ABS:ät eli jos on samat osat jarruissa kuin sinulla niin tehostin ja muut ABS "helyt" on tallella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10522
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

CD23T: Kiitos linkistä; tuo säästää varmasti monelta harmaalta hiukselta kun alan yksikköä purkamaan!

Jos jollakulla on vielä lisää infoa mahdollisesta vian aiheuttajasta (toki arvauksiahan nämä vain ovat...), niin otan kiitollisena vastaan.
Aion nyt kuitenkin ensimmäisenä puhdistaa kaikki liitokset ja testata pyöriikö pumppu (jos se nyt ylipäätään on mahdollista ilman täydellistä purkamista?), koska käsittääkseni mahdollinen kosketus/tms. vika pumpun virrankulussa voisi aiheuttaa paineiden nousemattomuuden.
Katsotaan mihin päädyn.

Harri

edit:ei pitäisí kirjoitella perjantai-iltana...
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Jep. Nyt auto on haettu!
Jarruvikaa tutkailin kotimatkalla ja totesin, että absit toimii kuten pitääkin; valot ei pala kuin laitettaessa virrat päälle
(jarrunesteen poltin on varmaan palanut) ja kun lukkoon jarruttaa niin poljin potkii vastaan niin kuin pitääkin.
Mutta poljin on niin saaterin jäykkä! Yritin tehdä hydraulipumpulle testin pitämällä virrat päällä ja polkemalla jarrua;
tällöinhän pumpun pitäisi alkaa pyörimään. Mutta en ainakaan kuullut mitään... Tuntuisi kuitenkin, että jos ABS-järjestelmä pelaa kuten tässä tapauksessa, niin pitäisihän sen pumpunkin pyöriä?!
No, huomenna otan mittarin käteen ja alan tutkimaan, että mikä siellä mättää....

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso se ABS pumpun rele siitä pienestä kotelosta rintapellissä.
Relepohjan alla on myös kaksi DIODIA katso että ne ovat myös kunnossa.
Ja kannattaa myös tarkastaa se ABS ohjain boksin sähköliitäntä sieltä on löytynyt yllättävän paljon kosteuden aiheuttamaa häikkää.
Samalla voi myös kurkata boksin sisälle ja katsoa ettei ole juotosvikaa..
( tarkoitan ettei juotokset ole murtuneet tms..)
Niin ja se pumppuyksikön kylkeen menevä/menevät pistokkeet kannattaa tutkia.
Se sähköpumppu pitäisi lähteä aina päälle kun virrat kytketään ( niin jos järjestelmäpaineet ovat laskeneet ) mutta jos pumppailee paljon niin tällöin myös pumpun pitäisi hurahtaa pyörimään.

http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... 97/abs.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Huonolta näyttää...
Ei lähde pumppu pyörimään. Kokeilin ohittaa paineanturin yhdistämällä releboksin sisältä paksun keltaisen ja
paksun punaisen johdon; eli releen 30-navalta jännite 87 napaan, kuten se menee releen sulkiessakin. Ei pyöri.
Ja 30 navalle TULEE jännite. Mutta mikä hieman hämäsi, oli se, että navalle tulee jännite myös kun virrat ovat päällä!
minusta sen pitäisi olla jännitteellinen ainostaan silloin kun virrat ovat päällä? No se lienee epäolennaista.
Mutta sitten en saanut mittaristossa jarrujen merkkivalolle (ei ABS) tulemaan jännitettä, eli voisiko vika todellakin
olla jossakin diodissa? Koska jostakin luin, että kun diodi 303A on kuollut, niin silloin ei ABS-merkkivalo pala,
mutta jos nyt onkin palanut se toinen diodi, kun ei pala tuo jarruvalo.

Tuo 9000CD23T:n antama itäsuomen poikien linkki on muuten ehdotonta kamaa!
Tosin löysin sen jo eilen pähkäillessäni vikaa, mutta kiitos anyway.

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

harzam kirjoitti:Huonolta näyttää...
Ei lähde pumppu pyörimään. Kokeilin ohittaa paineanturin yhdistämällä releboksin sisältä paksun keltaisen ja
paksun punaisen johdon; eli releen 30-navalta jännite 87 napaan, kuten se menee releen sulkiessakin. Ei pyöri.
Ja 30 navalle TULEE jännite. Mutta mikä hieman hämäsi, oli se, että navalle tulee jännite myös kun virrat ovat päällä!
minusta sen pitäisi olla jännitteellinen ainostaan silloin kun virrat ovat päällä? No se lienee epäolennaista.
Mutta sitten en saanut mittaristossa jarrujen merkkivalolle (ei ABS) tulemaan jännitettä, eli voisiko vika todellakin
olla jossakin diodissa? Koska jostakin luin, että kun diodi 303A on kuollut, niin silloin ei ABS-merkkivalo pala,
mutta jos nyt onkin palanut se toinen diodi, kun ei pala tuo jarruvalo.


Tuo 9000CD23T:n antama itäsuomen poikien linkki on muuten ehdotonta kamaa!
Tosin löysin sen jo eilen pähkäillessäni vikaa, mutta kiitos anyway.

Harri
Toit siis jännitteen keltaiseen johtimeen, ok...mutta mutta mites se musta johdin...saako se maata..???
Vaikuttais ettei se saa, ja jos DIODI on kärähtänyt niin se luultavasti voi polttaa sulakkeen.
Ja jos keltaiseen tulee koko ajan jännite niin haiskahtaa rele vialta, kärjet
hitsautuneet kiinni tai sitten releen kela saa jännitettä koko ajan.

Tässä hiukan lisää tarinaa....
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=abs
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Ei kun minä sekoilin; Eli se keltainen ei saa koko ajan jännitettä vaan siinä punaisessa on jännite
koko ajan, aivan kuten kytkentä kaaviossa selitetään. Minä muistelin, että siinä pitäisi olla jännite
vain virtojen ollessa päällä...
Maavikaa minäkin epäilin, on vaan tämä pää vähän hankalan mallinen; sellainen 5 cm kapea
ja mielellään hyvin joustava mahtuisi sinne pumpun lähelle paljon paremmin tutkailemaan :wink: .
Täytyy etsiä se maapiste jostakin ja rassata sitä.
Kiitoksia vinkistä.

Harri
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Kerrotaanpa tässä nyt koko vikaselostus, jos jollakin sattuu samoja ongelmia olemaan.
Eli ongelmahan oli jarrupolkimen jäykkyys ja jarrudynossa testattaessa takajarrujen täydellinen toimimattomuus.
Vikaa hain:
1. Tarkistamalla relekotelosta releet ja sulakkeet
2. Tarkistamalla jarrunestepinnan
3. Tuomalla jännitteen hydraulipumpun moottorille ohittaen painekytkimen: relekotelo auki, relesokkeli irti ja yhdistämällä hydraulipumpun releestä paksu punainen ja keltainen johdin.
4. tarkistin maadoituksen: irroitin pumpun moottorille menevän johtoliittimen (löytyy lokasuojan ja pääsylinteri välistä) ja yleismittarilla totesin, että toinen karva on jännitteellinen ja toinen menee maaha.
5. http://saab.red9k.com/abs.html -sivun mainioiden ohjeiden opastamana päätin purkaa hydrauliyksikön.
- tosin jarruputket olivat niin ruosteessa, että ensimmäisen katkettua päätin yrittää ujuttaa pumpun moottoreineen ja paineakkuineen konehuoneesta ulos ilman pääsylinteriä ja säiliötä.
- irrotin jarrupolkimen juuresta kuljettajan jalkatilasta neljä työ-(vai pää?)sylinterin kiinnittävää mutteria sekä jarrupolkimen sokan.
- raakaa voimaa ja sisua käyttäen käänsin koko jarrupaketin sellaiseen asentoon, että sain pumpun irrotettua (minulla ei ollut kuin yksi pultti jäljellä...) ja uittelin sen ulos konehuoneesta katkaisten samalla pari alipaineletkua.
- irroitin sähkömoottorin pumpusta ja avasin sen
- sulaneista käämeistä ja kourallisesta magneettijauhetta päättelin moottorin palanneen...
- yritän hommata varaosat


Jatkoa seuraa...
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

No nyt sain moottorin hommattua ja vaihdettua, ja se jopa lähtee pyörimään.
Mutta pentele ei ota sammuakseen! Ei sitä kovin kauan viitsi pyörittää,
kun alkaa jo joku ylipaineventtiili päästämään liikoja pihalle... Vaihdoin
painekytkimen uudesta (kuulemaa toimivasta) paketista, mutta sekään ei auttanut.
Myös releen toiminnan olen testannut ja todennut toimivaksi.
Jotenkin nyt tuntuu, että ABS:n ohjausboksi antaa releen ohjaukselle koko ajan maata,
koska vaikka painekytkimen liittimen ottaa irti ei sekään sammuta moottoria!!!
Kun mielestäni releen ohjauspuolelta ei mene piuha kuin boksille ja
painekytkimelle jonka sitten pitäisi maadoittaa tarvittaessa.
Täytyy yrittää hommata jostakin toimiva boksi lainaksi ja kokeilla sitten sillä.

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Oletko aivan varma että releen kärjet eivät ole hitsautuneet kiinni...?
Jos kerta moottorikin oli palanut niin ei mikään ihme olisi jottei relekkin olisi kuumentunut..!!!
Ja ne diodit...???
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Kärjet kyllä toimivat; purin releen ja kokeilin niin, että katkaisin
ohjauspuolelta maan, jolloin kärjet avautuivat.
Siitä diodien testauksesta;
kun yleismittarin diodintestausasennolla kokeilee, niin mitäs pitäisi
näytössä olla (esto- ja päästösuunnassa)? Sain hieman erilaisia tuloksia
molemmista diodeista, mutta kun on tullut sähkötekniikan tunnit nukuttua
niin... :oops:. Jonkinlaisen merkkiäänen sain toisesta diodista
(ilmeisesti päästösuunnassa?) mutta toisella ei kuulunut mitään ääntä.
Ilmeisesti kuitenkaan diodeista lähtevät johdot eivät vaikuta mittaustulokseen?

Harri
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

harzam kirjoitti:Kärjet kyllä toimivat; purin releen ja kokeilin niin, että katkaisin
ohjauspuolelta maan, jolloin kärjet avautuivat.
Siitä diodien testauksesta;
kun yleismittarin diodintestausasennolla kokeilee, niin mitäs pitäisi
näytössä olla (esto- ja päästösuunnassa)? Sain hieman erilaisia tuloksia
molemmista diodeista, mutta kun on tullut sähkötekniikan tunnit nukuttua
niin... :oops:. Jonkinlaisen merkkiäänen sain toisesta diodista
(ilmeisesti päästösuunnassa?) mutta toisella ei kuulunut mitään ääntä.
Ilmeisesti kuitenkaan diodeista lähtevät johdot eivät vaikuta mittaustulokseen?

Harri
Estosuunnassa ei saisi näyttää mitään (irrallinen diodi), päästösuunnan näyttämä riippuu diodista ja mittarista, useimmat mittarit näyttää kai diodin kynnysjännitettä joka on piidiodeilla 0,6V ~ 0,8V luokkaa, mittari voi myös näyttää vain desimaalit eli jättää nollan ja pilkun pois lukeman edestä. Näyttämät 400 ~ 1000 (0,400 ~ 1,000) välillä on yleensä normaalia päästösuunnassa.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Jep.

Testasin diodit niin, että irroitin aina toisen johtimen ja mittasin; molemmissa kynnysjännite noin 0,65 V:n luokkaa, ja estosuunnassa ei mitään. Eli kunnossa.
Hämmästyttävää on, että vaikka irroitan ABS:n ohjausboksin, painekytkimen johdot ja ABS:n PÄÄreleen, ei pumppu sammu!!!
Välillä epäilin, ettei vanhan pumpun tuotto riitä, mutta pitäisihän sen nyt sammua, kun sen painekytkimen johdon irroittaa! Kokeilin myös niin, että tein hyppylangan painekytkimen liittimen napojen väliin, jos se toimisikin niin päin, mutta ei...
Taidanpa kohta siirtyä takaisin pösöön... :cry:
Jos joku tietää sellaisen korjaamon, missä ne osaa loogisesti hakea vian, eikä vaihtele summassa osia, niin vinkkejä otetaan vastaan...

Harri
Vastaa Viestiin