9000 2.0TA ahdot??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Elikkäs minua kummastuttaa tuossa tonnarissani sellainen seikka, että kun kiihdyttää osakaasulla (1/2-2/3-osa), ahdin tuuppaa koneeseen jälkiasenteisen ahtomittarin mukaan yli 1,6 bar, ja nousee todella nopeasti tuonne lukemiin. Ja auto myös sitten liikkuu tällöin niin vallan per*******sti........ Ja kun kaasun höllää, ahtomittari "värisee" hetken ennen kuin laskee takasin nollille tai miinuksen puolelle.

Mutta kun painaa lapun kerralla lattiaan, ahdot nousee tasaisesti tuonne 0.9bar lukemiin ja pysyy siellä niin kauan kun kaasu on lattiassa..... Ja auto kulkee kuten normi turbotonnarin mielestäni kuuluukin.

Autossa on ed. omistajan mukaan "joku speedpartsin lastu", ja myös alkuperäinen ilmansuodatin on korvattu kartionmallisella vapaavirtaussuodattimella. Putki, ahdin yms. ovat käsittääkseni vakiot.

Mistä tällainen käytös johtuu, ja miten korjataan? Eihän tuo vakiokone vakioahtimella kestä tuollasia ahtoja, pakolämmöt, bensansaanti yms tulee taatusti vastaan ja männät alkaa sulamaan..... :twisted: :twisted:

Toinen ongelma koskee tyhjäkäyntiä.
Kylmällä koneella tyhjäkäynti on noin 500-600 kierrosta ja koko kone täristää. Kun hieman lämpenee/on lämmin kone, tyhjäkäynti onkin sitten jo noin 1400 r/min. Missäs tämä vika mahtaa piillä? Ilmamassamittari????
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja aero »

t-lahdenmaki kirjoitti:Autossa on ed. omistajan mukaan "joku speedpartsin lastu", ja myös alkuperäinen ilmansuodatin on korvattu kartionmallisella vapaavirtaussuodattimella. Putki, ahdin yms. ovat käsittääkseni vakiot.
Lastussa lienee nyt joku kuralla. Se oli '89? Mulla pitäisi oleman jossain vakiolastut, voisi kokeilla.
t-lahdenmaki kirjoitti: Mistä tällainen käytös johtuu, ja miten korjataan? Eihän tuo vakiokone vakioahtimella kestä tuollasia ahtoja, pakolämmöt, bensansaanti yms tulee taatusti vastaan ja männät alkaa sulamaan..... :twisted: :twisted:
Kestää se yllättävän pitkään :mrgreen:.
t-lahdenmaki kirjoitti: Toinen ongelma koskee tyhjäkäyntiä.
Kylmällä koneella tyhjäkäynti on noin 500-600 kierrosta ja koko kone täristää. Kun hieman lämpenee/on lämmin kone, tyhjäkäynti onkin sitten jo noin 1400 r/min. Missäs tämä vika mahtaa piillä? Ilmamassamittari????
Syyttäisin ekana tyhjäkäyntimoottoria. Löytyy siitä imusarjan päältä, siihen kiinnittyy kaksi letkua joilla ohitetaan kaasuläppä sekä jakopään suunnasta kiinnittyvä sähköliitin. Haulla löytyy puhdistusohjeet, joskin se onnistuu ihan järkeilemälläkin. Jos auto on joskus ollut vanhemman liiton säätäjällä, on tyhjäkäyntimoottorin toiminnan hiipuessa hyvin voitu tyhjäkäyntiä nostaa suoraan kaasuläpältä, joka myös aiheuttaa korkeata tyhjäkäyntiä lämpimänä ja etenkin sen tyhjismoottorin putsauksen jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Tossa autossa taitaa olla muuten TE05-12B-mitsu, Voihan se olla että softa on säädetty tollee :lol: mutta tolle turbolle toi on jo käsittääkseni aika paljon tollanen ahtopaine..Oliks ton ikäsissä autoissa map-anturia?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

009baas kirjoitti:Tossa autossa taitaa olla muuten TE05-12B-mitsu, Voihan se olla että softa on säädetty tollee :lol: mutta tolle turbolle toi on jo käsittääkseni aika paljon tollanen ahtopaine..Oliks ton ikäsissä autoissa map-anturia?
Garrett AiResearch lukee kompurapesässä. Mikä tuon vakioahtimen tyyppi mahtaa olla?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ilmamassamittari, ei MAPpia..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja aero »

On siellä MAPpikin, se vaan ei osallistu ruiskun ohjaukseen vaan on pelkästään DI/APC:n työkalu. Sijaitsee kuskin jalkatilassa, ylipainekatkaisijan vieressä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Niin paineanturi vuoteen -90 asti :oops: (ei ole ollut omissa) Eikös se ole eri asia kuin MAP ja toimintakin ole jo pois pelistä jos kerran ahdot perkeleellisesti nousee :?:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja aero »

No eikös MAP nimenomaan mittaa imusarjan painetta?

No okei, MAP ilmeisesti tarkasti ottaen tarkoittaa nimenomaan imusarjan absoluuttisen paineen mittaavaa anturia, enkä ole ihan varma mittaako tuo DI/APC:n anturi absoluuttista painetta vai eroa ulkoilmaan. Enivei, ei se täysin pois pelistä voi olla, jos kerta täyskaasulla auto toimii niinkuin järkevästi pitäisi. Jos tuon anturin piuhan nykäisee vain irti, pysyy DI/APC muistaakseni peruspaineilla (toinen vaihtoehto olisi piikata samantien fuelcutille) eikä tuohon vaikuta kuinka syvään kaasupolkimen survoo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Miiten hyvä, mutta autossani ei ole DI:tä, vaan normaali jakajasytkä.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA ahdot??

Viesti Kirjoittaja aero »

8O
Joku vanhan liiton jenkkispesiaali kyseessä. Ilmeisesti siis varustettu pykälää vanhemmalla APC:llä, johon toimii ihan eri taiat kuin DI/APC:hen (joka puolestaan kuuluu MY89 turbotonnariin). Eipä sitten ole softaohjatut ahdot...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin