Eri foorumeilla on ollut varsin vilkasta keskustelua sytytystulpista ja niiden soveltuvuudesta Saabin eri malleihin, erityisesti turboihin. Turbottomien mallien tulpista keskustelua ei juurikaan ole ollut, ja siksi haluaisin sellaisen nyt käynnistää. Eli kertokaa millaisia kokemuksia teillä on eri tulpista ja niiden ominaisuuksista vapaastihengittävissä koneissa, erityisesti B202.
Oman kokemukseni mukaan virranjakajallisessa 2.0i-16:ssa vm-90 parhaiten (tai vähiten huonosti) toimivat tulpat ovat olleet Boschin nelikärkiset. Suositellut NGK:n vakiotulpat oli aivan kauheat, niillä ei pystynyt ajamaan kuin muutaman kymmenen kilometriä, sitten oli pakko vaihtaa takaisin Boscheihin, kun ei kestänyt sitä nykimistä ja sammuilua.
Ja jos joku tietää mikä tällainen tyyppi on, niin voisi valaista asiaa:" V-Line BCP6E", valmistaja NGK.
tonnarin sytystulpat
Näin yksinkertaisen ingenjöörin järjellä tuo V-ura aiheuttaa kipinän leviämisen laajemmalle aluelle ja siten paremman syttymisen ja palamisen...
No, japanilainen keksii mitä tahansa mihin eurooppalainen haluaa rahansa tuhlata... vai onko nuo tosiaan paremmat kuin "tavalliset".
Sähköisen sovituksen kannalta tulpat ilmeisesti pitää olla vastuksellisia (R) kun kerran pyörijässä ja johdoissa on vastus.
Niin ja johdot on mallia originaali Bougicord ja syttyosat aitoo Boschia, kaikki vaihdettu, osa useampaankin kertaan.
Kun tulpat, v-jakajan kannen ja pyörijän vaihtaa kerralla uusiin, kone käy seuraavan vajaan 100km:n matkan kuin pakasta reväisty Singeri ja alakierrosvääntö on kuin höyrykoneessa. Sitten on taas paluu arkeen edessä...
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Sähköisen sovituksen kannalta tulpat ilmeisesti pitää olla vastuksellisia (R) kun kerran pyörijässä ja johdoissa on vastus.
Niin ja johdot on mallia originaali Bougicord ja syttyosat aitoo Boschia, kaikki vaihdettu, osa useampaankin kertaan.
Kun tulpat, v-jakajan kannen ja pyörijän vaihtaa kerralla uusiin, kone käy seuraavan vajaan 100km:n matkan kuin pakasta reväisty Singeri ja alakierrosvääntö on kuin höyrykoneessa. Sitten on taas paluu arkeen edessä...