22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Viesti Kirjoittaja veijo »

Kiireessä en joutanut lukemaan kirjasta moottoriöljyn tyhjennyspropun sijaintia, joten avasin vahingossa öljynsuodattimen jalassa olevan, 22mm hylsyyn sopivan umpipropun. Sen alta ponnahti noin 10cm pitkä jousi ja tuntematon osa öljyntyhjennysastiaan siten, etten tiennyt missä järjestyksessä osat olivat olleet. Öljyä vuoti yllättävän vähän propun aukosta, ehkä vajaa puoli desiä.

Tuntematon osa muistuttaa ehkä minikokoista jäähdyttimen termaria.
Tuntematon osa mahtuu kumminkin päin käännettynä (puoliksi) jousen sisään.
Tuntemattoman osan toisessa päässä on kiiltävä, ehkä noin 3-4mm paksu ja noin 10-15mm pitkä pyöreä kiiltävä terästappi, ja toisessa päässä ehkä noin 6-8mm paksu messinkitappi, pituus 10-15mm.
Tappien puolivälissä on laippa, joka sopii jousen päähän molemmin päin.

Kysymys: Mikä kasausjärjestys seuraavista on oikea:

a) Proppua vasten tuntemattoman osan terästappi (jolloin jousi tulee messinkitapin ympärille).

b) Proppua vasten tuntemattoman osan messinkitappi (jolloin jousi tulee terästapin ympärille).

c) Proppua vasten jousi, ja jousen moottorin puoleiseen päähän tuntemattoman osan terästappi proppua kohti (jolloin jousi tulee terästapin ympärille).

d) Proppua vasten jousi, ja jousen moottorin puoleiseen päähän tuntematon osa
messinkitappi proppua kohti (jolloin jousi tulee messinkitapin ympärille).

En tiennyt oikeaa kasausjärjestystä, joten valitsin summamutikassa vaihtoehdon C.
Sen jälkeen ajoin 25km ongelmitta, huomenna ajan lisää...
Kyseessä 2.3l moottorilla ja mailimittarilla varustettu vuoden 1991 luiskaperä.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Olisko tuosta kuvasta apua.

Kuva
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Viesti Kirjoittaja veijo »

tosiynnäri kirjoitti:Olisko tuosta kuvasta apua.
Kiitos, oli apua! :D

Piirroskuvassa termarin "tapit" ovat keskenään liki samanpaksuiset, mutta saabissani toinen tappi on erittäin ohut paksumpaan tappiin verrattuna:

Kuva

Piirroskuvassa paksumpi tappi on ilmeisesti niin paksu, että se lähes koskettaa jousen sisäpintaan, joten termarini paksumpi tappi on ilmeisesti piirroskuvan ohuempaa tappia vastaava -> em. vaihtoehto c) on ilmeisesti oikea, joten osui tuurilla oikein!
"Ohuttappisessa" termarissa on näköjään hyvin lyhyt, jousen sisäpintaan sopiva paksunnos laipassa kiinni.

"About Saab Oil Thermostat

Engine oil thermostat for any 900 4cyl 16v 85-98 (only with oil cooler), 9000 86-93 all (only with oil cooler), 9-3 02 & 03 convertible (from engine # 2054256 on), 9-5 4cyl mid '02 (from engine # 2054256 on) -09. Models outside this range require the entire thermostat kit 5958848."(http://www.eeuroparts.com/Parts/28703/O ... -55557392/)

En ole nähnyt omassa vapaasti hengittävässä saabissani öljynjäähdytintintä, pitääpä ensi kerralla katsoa, josko öljynsuodattimen jalasta lähtevät kaksi putkea menevät jossakin piilossa olevaan öljynjäähdyttimeen.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

B202 turbo moottorissa vastaava kokoonpano on oheisen kuvan näköinen. Molemmissa (vm 91 B202 turbo ja B234) öljyntermostaatin varaosanumero on sama eli 9301540, jota ei enää ole saatavilla ja korvaava numero molempiin on 55557392. Nuo piirrokset ei taida olla ihan täydellisesti todellisuutta vastaavia, koska termostaatit ovat kuvissa eri näköiset samasta numerosta huolimatta. Tuo B202 turbon piirroksen termostaatti näyttää jo enemmän samanlaiselta kuin tuossa varaosavalokuvassa.

Kuva
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 22mm proppu öljynsuodattimen jalassa ?

Viesti Kirjoittaja veijo »

Pitääpä seuraavalla saabin etupään ylösnostokerralla kokeilla pitkillä poranterillä termarin paikkaan sovittamalla, että minkä kokoinen poranterä mahtuu öljynsuodattimen jalassa olevaan termarin tapin (vastakappale) reikään. Luulisin, että termarin tapin ja vastakappaleessa olevan reijän halkaisijat ovat liki samat.

Ajattelin samalla myös testata yo. kuvassa näkyvän yksinapaisen öljynpaineanturin merkkivalon toiminnan, josko punainen(?) merkkivalo syttyy mittaristossa, kun maadoittaa ölynpaineanturin johdon. Tähän mennessä valo ei ole koskaan syttynyt, vain CHECK ENGINE -valo on syttynyt muutaman kerran, kun öljyn pinta moottorissa on päässyt laskemaan alle MIN -tason. CHECK ENGINE on palanut vielä muutamia kymmeniä kilometrejä öljyn lisäämisen jälkeenkin.

Häpeä tunnustaa, mutta öljyvuotojen vuoksi vaihdoin öljyt ja suodattimen vasta 6 vuotta auton hankkimisen jälkeen, eli noin 60 000 km ajon jälkeen :oops:

Ehkä kaksi tai kolme kanisteria olen lisännyt öljyä ko. aikana. Venttiilikopan jo korjatun öljyvuodon lisäksi myös saabin moottorin pohja oli öljyssä, nyt öljynvaihdon yhteydessä putsasin pohjan, joten seuraavalla ylösnostokerralla näen, että vieläkö vuotaa suodattimen tiivisteestä tai öljynpaineanturista.

Vuosien kuluessa virhe tapahtui siinä, että en pitänyt kirjaa vuosittain lisätyn öljyn määrästä (tai kanisterien määrästä), joten nyt jälkikäteen en tiedä toteutuiko suositeltu öljynvaihtoväli öljyn lisäyksen muodossa.
Vastaa Viestiin