No nyt on sitten kokeiltu se viimeinenkin mahdollisuus,
eli ABS:n ohjainlaite. Ei auttanut.
Eli nyt ainoa mikä minulla tulee mieleen, on että joku johto on
hankautunut niin, että se ottaa koko ajan maihin. On vaan aika
toivotonta alkaa etsimään sitä kohtaa...
-90 ABS:llisen jarruvika
Näin viikon vanhana saabistina ei uskalla kovin "varmoja" neuvoja antaa, mutta katselin tota itänaapurilta löytyvää kytkistä (vm-97) ja siinähän näyttäisi olevan tuo ABS:n moottorin toinen pää suoraan maissa ja virta tulee sulakkeelta punaisella johdolla releelle ja releen jälkeen keltaisella moottorille. Eli mikään johdon oikosulku maihin ei tossa kytkennässä saa moottoria pyörimään, ellei sitten aiheuta releen vetämistä. Se että onko 90-mallissa samanlainen kytkentä onkin sitten eri asia.
Lueskelinpa tarkemmin aiempia viestejä...., eli pumpun rele ilmeisesti vetää koko ajan ja jos ko. releen irroittaa niin silloin kai pumppu pysähtyy? Ja ABS-ohjainboxin irroitus ei auttanut. Mites jos ottaisi sekä ohjainboxin että pumpun releen irti ja sitten mittaisi tuon releen ohjausnastan (sininen johdin) ja maan väliltä vastusta, eli vuotaako maihin? Sen 97-mallin kytkennän mukaanhan toi johto pitäisi nyt olla irti molemmista päistä kun rele ja boxi on irroitettuna. Täytyy katsoa jos ehtisi huomenna valoisan aikana kokeilla omasta (-92) mitata vastaavasti.harzam kirjoitti:Jep.
Testasin diodit niin, että irroitin aina toisen johtimen ja mittasin; molemmissa kynnysjännite noin 0,65 V:n luokkaa, ja estosuunnassa ei mitään. Eli kunnossa.
Hämmästyttävää on, että vaikka irroitan ABS:n ohjausboksin, painekytkimen johdot ja ABS:n PÄÄreleen, ei pumppu sammu!!!
Välillä epäilin, ettei vanhan pumpun tuotto riitä, mutta pitäisihän sen nyt sammua, kun sen painekytkimen johdon irroittaa! Kokeilin myös niin, että tein hyppylangan painekytkimen liittimen napojen väliin, jos se toimisikin niin päin, mutta ei...
Taidanpa kohta siirtyä takaisin pösöön...
Jos joku tietää sellaisen korjaamon, missä ne osaa loogisesti hakea vian, eikä vaihtele summassa osia, niin vinkkejä otetaan vastaan...
Harri
No niin!
Vika tuli korjattua, vaikka en sitä vieläkään varsinaisesti löytänyt.
Eli aiemmin vaihdoin vain pelkän pumpun moottorin, enkä koko pumppua
(älkää kysykö miksi... ). Päätin sitten vaihtaa koko pumpun,
koska siinä on kiinni myös jonkinlainen painekytkin.
Hämäävää on se, ettei tätä kytkintä ole merkattu mihinkään netistä
löytämääni kytkentäkaavioon, tai osaluetteloon...
No, nyt sitten pumpun vaihdettuani ja LIITTIMET PUHDISTETTUANI
(juuri ko. anturin viisinapainen liitin oli hapettunut!) pumppu toimii
kuten pitääkin!
Kiitoksia sinnikkäille kanssakorjaajille hyvistä vinkeistä; jatketaan samaa rataa!
Harri
Vika tuli korjattua, vaikka en sitä vieläkään varsinaisesti löytänyt.
Eli aiemmin vaihdoin vain pelkän pumpun moottorin, enkä koko pumppua
(älkää kysykö miksi... ). Päätin sitten vaihtaa koko pumpun,
koska siinä on kiinni myös jonkinlainen painekytkin.
Hämäävää on se, ettei tätä kytkintä ole merkattu mihinkään netistä
löytämääni kytkentäkaavioon, tai osaluetteloon...
No, nyt sitten pumpun vaihdettuani ja LIITTIMET PUHDISTETTUANI
(juuri ko. anturin viisinapainen liitin oli hapettunut!) pumppu toimii
kuten pitääkin!
Kiitoksia sinnikkäille kanssakorjaajille hyvistä vinkeistä; jatketaan samaa rataa!
Harri
Kyllä sillä nyt kehtaa ajella. Seuraava operaatio on automaatin
varaajajousien vaihto ja etupannan säätö; neloselta kolmoselle
vaihto on aika nihkeä ja luistaakin melko railakkaasti...
Ensi keväänä onkin sitten ruostepaikkausten vuoro, kun näyttää vielä
tämän vuotisessa olevan nuo ovet aika pahvia.
Muutapa tuossa ei vikana ole ja nykyistenkin kanssa sillä sentään
voi AJAA.
Harri
varaajajousien vaihto ja etupannan säätö; neloselta kolmoselle
vaihto on aika nihkeä ja luistaakin melko railakkaasti...
Ensi keväänä onkin sitten ruostepaikkausten vuoro, kun näyttää vielä
tämän vuotisessa olevan nuo ovet aika pahvia.
Muutapa tuossa ei vikana ole ja nykyistenkin kanssa sillä sentään
voi AJAA.
Harri