Minusta tuli saabisti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja abel »

Ostin "tonnarin", on ihan vuoden 96 jubilee malli. 2.0 tbo manuaalilaatikolla. Kytkin on jäykkä, mutta ei luista ja auton saa pehmeästi liikkeelle. Ilmastointi puskee kylmää auto antaa hienon kyydin. Autosta tuli ns. kakkosauto perheeseen, joten en karsastanut 460 000 ajokilometriä.. Teinkö virheen? :)

Mitä muuta huomioitavaa uuden saabistin pitäisi ihmetellä? Uskaltaako ilmastointia käyttää huoletta kesäkuumalla, vai onko tuon ajan autolle "liian kova projekti"

Koeajolenkin jälkeen paisari pihisi hiljalleen, samaa teki vanha kasipätkäni, josta siirryin saabismin maailmaan. Edellinen omistaja ei ole lisännyt kertaakaan vettä.. Tartteeko huolehtia?

Uudennäköistä syyläriä ja ilmastoinnin kennoa näytti olevan konehuoneessa, liekö joskus saanut osumaa keulille.. Hienon kyydin antoi ja pysähtyi tasaisesti..

Cruise ei toiminut, on varmaan joku sähkönappula jossain pohjassa..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Onneksi olkoon :)

Palaako cruisen merkkivalo kojelaudassa kuitenkin?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
9000cd
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 19:28
Paikkakunta: Jkl

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja 9000cd »

Onneksi olkoon,itsestäkin tuli maanantaina Saab mies :)
9-3 ttid 2011
Ex-9000cd 2.0t vm97
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja aero »

abel kirjoitti:Ostin "tonnarin", on ihan vuoden 96 jubilee malli. 2.0 tbo manuaalilaatikolla. Kytkin on jäykkä, mutta ei luista ja auton saa pehmeästi liikkeelle. Ilmastointi puskee kylmää auto antaa hienon kyydin. Autosta tuli ns. kakkosauto perheeseen, joten en karsastanut 460 000 ajokilometriä.. Teinkö virheen? :)
Sen näyttää aika, mutta tuskin. Etenkin jos auto on hyväkuntoinen, on tonnarissa melko hyvät mahdollisuudet saada paljon autoa suhteessa hintaan.
abel kirjoitti: Mitä muuta huomioitavaa uuden saabistin pitäisi ihmetellä? Uskaltaako ilmastointia käyttää huoletta kesäkuumalla, vai onko tuon ajan autolle "liian kova projekti"
Käytä ihan rohkeasti vaan, niin se ilmastointi pysyykin kuosissa. Vielä parempi, jos talvisin saat auton lämpimään halliin tms, että ilmastointi pääsee hitusen pyörähtämään. Yleensä se "AUTO" -asento on ACC:ssä melko palkitseva.
abel kirjoitti: Koeajolenkin jälkeen paisari pihisi hiljalleen, samaa teki vanha kasipätkäni, josta siirryin saabismin maailmaan. Edellinen omistaja ei ole lisännyt kertaakaan vettä.. Tartteeko huolehtia?
Se korkki hoitaa paineentasauksen ja pitää jäähdytysjärjestelmän paineen n. 1bar ylipaineella, pientä pihinää voi muistaakseni tulla ihan tuostakin. Jos kovasti paineistuu tai pulputtaa, kannattaa huolestua.
abel kirjoitti: Cruise ei toiminut, on varmaan joku sähkönappula jossain pohjassa..
Kytkin- tai jarrupolkimen tunnistuskytkin voisi ainakin moisen efektin tehdä, saattaa lähteä irti pidikkeestään. Löytyy kuskin jalkatilasta. Jarrupolkimelle on toinenkin kytkin, mutta sen jumahtaminen saa jarruvalot palamaan tauotta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja abel »

Onneksi olkoon :)

Palaako cruisen merkkivalo kojelaudassa kuitenkin?
En huomannut tutustua niin pitkälle, myyjä vaan sanoi että se on ainoa asia joka ei toimi.. Samoin ei ollut käyttänyt keskuslukkoa ollenkaan koska oli ollut jotenkin konstikas.. Epäilen käyttäjävikaa, tarttee tutustua..

Ns. raksa-autoksi se tulee, mutta tarvikkeet kulkee kärryssä, eli sen puolesta ylimääräinen siisteys autossa ei ole pahasta. Ja siistinä sen aijon pitää, on se jubilee..

Kiitokset kaikille kannustuksesta, tälläiset foorumit ovat kullanarvoisia tiukanpaikan tullen..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Keskuslukon ja cruisen ongelmat saattavat myös johtua yksinkertaisesti niiden ohjausboksien murtuneista sisäisistä juotoksista. Ei ole iso homma korjata ja käytännössä ilmainen jos itse tekee. Toki vikaa kannattaa haarukoida ensin muuten.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jora_
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 23:08

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja jora_ »

Onnea valinnalle! Itsellänikin ollut saabi pihassa odottamassa että kortti on taskussa.
Vakkari vika on itsellänikin, cruisen valo palaa. Kytkinpolkimella oleva kytkin ei yllä kytkin polkimeen ja näyttää aivan uudelta, ja minun mielestä se on ihan paikallaan niinkun pitää. Onnistuuko sen kytkinpolkimen kytkimen ohitus hyppy langalla? voisi kokeilla onko vika siellä mikä näyttää epäilyttävimmältä. Joskus vissiin vaihettu vääränlainen kytkin sinne. :D
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Omissa on ollut koko poljinkytkinteline väärässä asennossa, joissakin se on ollut niin vetelää tavaraa että on taittunut vänkkyrälle. Kokeile vaikka teipata kiinni se poljinkytkin niin näet onko vika siinä, tai ujutat ajon aikana kaasujalan varpaat väliin ja painat cruisen napista...

Pelkkä hyppylanka ei toimi, jos on alipainecruise, eli oliko se nyt alle -95 malleissa. Samalla kun se kytkin kytkee sähköt poikki, niin se päästää myös alipaineet pois...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
jora_
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 23:08

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja jora_ »

Autoni on -98 joten tuskin on sitä alipaine cruisee. Täytyneen siis laittaa teipillä pohjaan.
Saab 9000 2,3t Jubilee -98
Saab 900 T8 -83
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Poljinkatkaisin on voinut jostain syystä painua sisemmäs, vetämällä tapista ulospäin se pitenee, tapissa on hammastus.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja abel »

Itse en ehtinyt vielä polkimeen tutstumaan.. Cruise-valo muuten syttyy, eli ei kai toivoa ole vielä menetetty :)

Turbon voima on nautinnollista ja autoon onkin ehtinyt tulla jo noin 100000 km sitten kokonaan uusi voimansiirto.. pelkkää plussaa..

Eilen illalla lähtiessäni tankkaamaan, sammui ajotietokone. Tankkauksen jälkeen huomasin, että bensamittari saa kaiketi liittyy samaan ongelmaan, ei nimittäin hievahtanutkaan tankkaamisen jälkeen.

Lämpömittari ei ole noussut 1/4 osan jälkeen, tartteeko hakea uutta termaria, vai olenko ainoastaan tyytyväinen? Niin, lämpömittarikaan ei noussut enää sen jälkeen kun mittaritaulun ajotietokone sammui..
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lämpömittarista löystyy ilmeisesti takaa ruuvit jotka aiheuttavat tuota roikkumista (mittarin kuuluisi olla puolivälissä). Tai näin olen ainakin tonnariosion lukemisesta ymmärtänyt.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mittaristo ongelmaan, ja varsinkin roikkuvaan lämpömittariin auttaa ruuvien kiristäminen ja sekä vaimon kynsilakka.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=75024
Kun mittaristo on irti, näkyy myös yhteinen maadoituspiste jonka liitoksen varmistaa samalla.
Mittariston kaikki polttimot vaihtuu myös helposti.
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja abel »

OK,
Entäs se ajotietokone ja polttoainemittari?
nimismies
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Omassa tonnarissa cruise ei toiminut, koska vilkkuviiksen juuressa oli piuhat kuoriutuneet esiin ja hitsailivat toisiaan vasten. Nämä piuhat kun laittoi kuntoon, niin on toiminut moitteetta nyt jo vajaat 3 vuotta.

Samoin aloituskirjoituksesta tuttu "jäykkä kytkin" oli itsellänikin. Jalka meinasi puutua, jos esim. valoissa joutui pitkään pitämään kytkintä pohjassa, senverran raskaasti piti poljinta painaa. Toimi kuitenkin oikein hyvin ensimmäisen vuoden, kunnes yhtäkkiä kesken ajon petti. Oli aivan lopussa.

Kytkinremontin jälkeen onkin sitten ollut huomattavasti kevyempää painella poljinta...
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Vastaa Viestiin