9000 ilmastointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kuhanen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Touko 16, 2013 19:46

9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja kuhanen »

Mikähän mahtaisi olla vialla kun välillä ilmastointi pelaa hyvin ja puhaltaa viileää ilmaa , kun taas yhtäkkiä se saattaakin alkaa puhaltamaan automaattisesti vain ja ainoastaan lämmintä ilmaa vaikka mitä tekisi / painelisi ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun alkaa puhaltaa lämmintä, katso onko kompressorin magneettikytkin alkanut luistaa. Kompressorin pyöriessä hihnapyörän pääty kuuluisi ohjauksen mukaan ainakin ajoittain pyöriä hihnapyörän mukana.

Jos kytkin luistaa siksi, että ilmarako on liian suuri, ilmarakoa saa tarvittaessa säädettyä pienemmäksi poistamalla välyksensäätöprikan kytkimen ja hihnapyörän välistä.

http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuon magneettikytkimen tarkastamisen jälkeen kannattaa tutkia myös se moottoritilan reletarjottimen 2-kärkinen 30A rele, jonka kautta kompressoria ohjataan. Se osaa vanhemmiten alkaa renaamaan niin, että esim. startin jälkeen kompura kytkeytyy 1-2 kertaa mutta ei enää sen jälkeen. Auto ehtii alkaa viiletä ja kaikki vaikuttaa hyvältä, kunnes n. kilometrin ajon jälkeen huomaat että tuloilma lämpeää ja kostuu ja jäähdytys lakkaa.

Alkuperäinen rele on Boschin valmistama metallikuorinen ja on todella kuuma jos sormella kokeilee, ainakin silloin jos ei meinaa toimia. Muovikuorisia korvikkeita muutamalla eurolla ja ajavat varmaan asiansa aika pitkään...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Täälläkin etsitään vikaa ilmastoinnista, kompressori ei kytkeydy päälle, tarjosin akulta virtaa suoraan kompressoriin menevään punaiseen johtoon, ei vaikutusta. Kompura on seikon tekele. Onko tuo kompressori sitten sökö? Järjestelmässä ei ole painetta eikä ainetta, kuivaimesta lauhduttimelle menevä letku oli irti auton ostaessa ja järjestelmä on ollut tyhjä jo jonkinaikaa, olisiko se voinut tuhota kompressorin?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Käämi palanut tai kytkimen ilmarako liian suuri.

Kokeile mitata yleismittarilla kompuran johdon ja rungon välistä. Jos arvo alle 100ohm* niin käämi on kunossa ja vika ilmaraossa.


* Oikeaa arvoa en tiedä, sähöteknisestä kokemuksesta ja villistä veikkauksesta nykästy arvo. jos arvo Kohm tai suurempia ei smagneetti voi toimia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Oli sopivasti tallissa tonttu konepelti auki ja mittari vieressä. Siinä vieressä pistäytyessäni mittasin magneettikytkimelle menevän johdon ja moottorin nostolenkin väliltä neljä ohmia. 96-tontun Seiko-Seiki-kompura 91-tontussa.
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

DIggItaLLr kirjoitti:Käämi palanut tai kytkimen ilmarako liian suuri.

Kokeile mitata yleismittarilla kompuran johdon ja rungon välistä. Jos arvo alle 100ohm* niin käämi on kunossa ja vika ilomaraossa.
Tuo ilmarako tuli jo säädettyä kohdalleen, kuuluuko siinä kytkinosassa olla jonkinlainen kitkapinta vai onko se metalli vasten metallia kun kela vetää?

Kompura (punainen johto) --> maa ~500ohm
Magneettikytkin (sininen johto) --> maa ~500ohm
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nyt tuli kummallisia lukemia. Jusin 4ohm kuulostais oikeammalta.

Kompuran kyljessä oleva nippa mihin punainen ja sininen johto menee on ylipainesuoja.

liitin>----pu---->kompuran nippa>---sin---->magneettikytkin

Kokeile mitata hyvän maapisteen ja sinisen kaapelin välinen resistanssi.

Irroita sinisen kaapelin jatko, mittaa liittimesta magneettikytkimen suuntaan ja maapisteen väliltä, kirjaa tulos kytke liitin.
Irroita punaisen kaapeli liitin mittaa samalla tavalla kohti magneettikytkintä.

Mitä sait?
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Maa --> sininen kelalle lähtevä (johdot irti) 150ohm
Punainen / sininen kierrenipan läpi ylipainesuojalle menevät johtot 0 ohm (johdot irti)
Muualta ei mitään.
Keijolla on vahva tunne että kela on rikki...
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Siinä on sellainen invrs.. inverss.. inverssio.
Keijon tunne taitaa olla hyvinkin oikea.

Ostoilmotus kompurasta vetämään.
Jos on ollut tyhjillään ja letkut irti niin järjestelmään on päässyt ilmaa sekä kosteutta. Pahalla lykyllä kompura on entinen ja korjaus ei kannata.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Itellä kans ilmastointi heitti jäähdyttämästä, vielä kuukausi sitten toimi moitteetta. Käytin huollossa ja nesteitä ei ollut hävinnyt yhtään. Päinvastoin, oli 25grammaa liikaa eli 975, pari vuotta sitten huollossa lipsahtanut ilmeisesti liikaa. Nyt huollon jälkeen on 950grammaa niinkuin pitääkin. Mutta ei alkanut jäähdyttelemään.
Avasimpa pellin koneen käydessä, niin kompuran hihnapyörän päässä oleva kytkin heiluu hervottomasti, muutaman millin epäkeskoliikettä. Nyt olis tilausta ehjälle, tuskin saa uutena mistään pelkästään kytkintä/hihnapyörää. Koko kompuraa en ainakaan uutena raaski ostaa. YV:llä voi ilmotella.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7655
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kävisikö tuo..
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1453054

Jos Sandenin kytkin sattuisi käymään...
Sivulta 5 niitä löytyisi, jos sitä vanhaa pääsisi vertaamaan sandenin vastaavaan.
http://www.finnklima.fi/SANDEN%20VARASTOMALLIT-VK.pdf

http://www.highgateair.com.au/images/st ... utches.pdf

http://www.avk.ee/catfiles/ACKompressor.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

9000CD23T kirjoitti:Kävisikö tuo..
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1453054

Jos Sandenin kytkin sattuisi käymään...
Sivulta 5 niitä löytyisi, jos sitä vanhaa pääsisi vertaamaan sandenin vastaavaan.
http://www.finnklima.fi/SANDEN%20VARASTOMALLIT-VK.pdf

http://www.highgateair.com.au/images/st ... utches.pdf

http://www.avk.ee/catfiles/ACKompressor.pdf
En osaa kyllä ite sanoa en ole näitten kompuroitten kans sen vertaa puljannu, ehkä joku tietää varmasti tai pystyy tarjoamaan osaa purkuautosta. Järjestelmän tyhjennys ei oikeastaan tule kysymykseen kun vasta sen huollatin, eli koko kompuraa en ala vaihtamaan.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Tarttis saaha tuo kytkin eikö kellään ole purkutonnaria, laitoin ostoilmoitustakin tuonne osto topickiin..
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ota kytkin irti ja tutki mikä siinä mättää.
Kompuran akselin päästä m4 vai m6 kuusiokolo ruuvi auki ja saat vedettyä kytkinpakan irti.
Tämän mahtuu tekemään kompura paikallaan päästämättä kylmäaineita pois.

"Helpoin" vika saatta olla se että kytkimen päässä oleva kuusiokoloruuvi on irronnut, ja kytkin melkein irti.
Vastaa Viestiin