9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Moro, sellainen ikävä vaiva päällä että ohjaukseen ja vänkärillekkin asti tuntuu epäkeskosta värinää. Vasemmalla puolella on uusi kuppi ja tripodi. Oikealla puolella on vielä orkkikset. En ole päässyt kurkkaamaan kuppiin ja tripodia kun iskarin alapultit on jumineet niin pahasti että mutterit vain lähti auki.
Oikeanpuoleista vetaria kokeilee kädellä niin siinä on kuuluvan pitkittäisliikkeen lisäksi liikerataa pysty ja vaakasuunnassakin ja tätä ei ilmeisesti pitäisi olla ? Vasemmanpuoleinen vetari vaan liikkuu pitkittäin.
Voiko tukilaakeri olla mahdollisesti myös vioittunut tai joku muu paikka ?
Jos joltain löytyy uutta tai lähes uutta kuppia/tripodia niin olisin kiinnostunut.
Oikeanpuoleista vetaria kokeilee kädellä niin siinä on kuuluvan pitkittäisliikkeen lisäksi liikerataa pysty ja vaakasuunnassakin ja tätä ei ilmeisesti pitäisi olla ? Vasemmanpuoleinen vetari vaan liikkuu pitkittäin.
Voiko tukilaakeri olla mahdollisesti myös vioittunut tai joku muu paikka ?
Jos joltain löytyy uutta tai lähes uutta kuppia/tripodia niin olisin kiinnostunut.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Itsellä samanlainen auto ja sama ongelma. Värisee kaasua painaessa enimmäkseen vasemmalle kääntyessä ja kovassa vauhdissa pompuissa sekä kuorma lisää värinää. Samoin kuuluu hieman laakerin ulinaa (tukilaakeri?), joka ei muutu kääntyessä, eikä ole toisen pyöränlaakerin vaihdolla hävinnyt. Vika ollut jo pitkään, eikä ole hirveästi muuttunut (joo, tiedän ettei ole järkevää ajella kuluneilla osilla...), mutta jos jostain saa kohtuullisella hinnalla uusia kuppeja ja tripodeja niin voisin ostaa.
Oletko saanut jo korjattua? Väristääkö sinulla nyt vain toiseen suuntaan kääntyessä, vai molempiin suuntiin?
Oletko saanut jo korjattua? Väristääkö sinulla nyt vain toiseen suuntaan kääntyessä, vai molempiin suuntiin?
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Joo itse asiassa eilen purin oikeanpuoleisen vetarin ja seuraavaa ilmeni:
-Malja ehjä (sormella tunnustellen ja silmämääräisesti)
-Tripodi kuin uusi
-Uudet mällit laitettu sisään 180g
-Värinä jatkui, tämä ei toisin reagoi kaasunkäyttöön vaan 30-60km/h nopeuksiin.
-Malja liikkui käsin liikuteltaessa että jokin on väljänä tukilaakeri, onko boorit mennyt
kardaanista ja tai maljasta ?...
" sekä kuorma lisää värinää" eli kun kuormitat konetta värinä voimistuu ? Itsellä räjähti viime syksymä vasemmanpuoleinen malja ja tripodi atomeiksi tuhoten vaihelaatikon mukana, joten suosittelen ettet aja autolla / poleta sitä, voi nimittäin käydä sama.
Pura molemman puolen vetarit, käy maljat ja tripodit läpi että onko kulumaa ja missään väljää kun käsin kokeilee.
Osaako kukaan sanoa että miten vaikea on vaihtaa tukilaakeri ja paljonko uusi maksaa ?
-Malja ehjä (sormella tunnustellen ja silmämääräisesti)
-Tripodi kuin uusi
-Uudet mällit laitettu sisään 180g
-Värinä jatkui, tämä ei toisin reagoi kaasunkäyttöön vaan 30-60km/h nopeuksiin.
-Malja liikkui käsin liikuteltaessa että jokin on väljänä tukilaakeri, onko boorit mennyt
kardaanista ja tai maljasta ?...
" sekä kuorma lisää värinää" eli kun kuormitat konetta värinä voimistuu ? Itsellä räjähti viime syksymä vasemmanpuoleinen malja ja tripodi atomeiksi tuhoten vaihelaatikon mukana, joten suosittelen ettet aja autolla / poleta sitä, voi nimittäin käydä sama.
Pura molemman puolen vetarit, käy maljat ja tripodit läpi että onko kulumaa ja missään väljää kun käsin kokeilee.
Osaako kukaan sanoa että miten vaikea on vaihtaa tukilaakeri ja paljonko uusi maksaa ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Ei vaan värinää voimistaa kun autoon tulee lisää painoa (kyytiläisiä). Tuo värinä ei tosiaan tunnu kuin kaasua painaessa ja erityisesti silloin kun kääntää vasemmalle samalla. Oliko sinulla tuollaista oiretta ennen kuin malja ja tripodi räjähti?9000cst kirjoitti:" sekä kuorma lisää värinää" eli kun kuormitat konetta värinä voimistuu ?
Ei kai se auta kuin tarkistaa, vaikka vaihto-osia ei olekaan... Onnistuuko nuo vaihtaa ilman koko moottorin/vaihteiston irroitusta?
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Itsellä tuntu ihan koko ajan vaimeaa värinää ja kaasua antaessa värinä voimistui kaasun käytön mukaan, ja tätä kesti 2pv ja poks.ttpiri kirjoitti:Ei vaan värinää voimistaa kun autoon tulee lisää painoa (kyytiläisiä). Tuo värinä ei tosiaan tunnu kuin kaasua painaessa ja erityisesti silloin kun kääntää vasemmalle samalla. Oliko sinulla tuollaista oiretta ennen kuin malja ja tripodi räjähti?9000cst kirjoitti:" sekä kuorma lisää värinää" eli kun kuormitat konetta värinä voimistuu ?
Ei kai se auta kuin tarkistaa, vaikka vaihto-osia ei olekaan... Onnistuuko nuo vaihtaa ilman koko moottorin/vaihteiston irroitusta?
Onnistuu ilman irroitusta mutta vasemmanpuoleisesta maljasta en tiedä että jos on keppilaatikko että tarviiko irroittaa, tomaatissa ainakin voi purkaa paikallaan ollessa. Konetta voi joutua vähän nostamaan tunkilla ja löysäämään hydraalitukia, siis ehkä jos kardaanin ja tukilaakerin kanssa pitää leikkiä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
No minulla nuo värinäongelmat olleet yli 2 vuotta, eli ei taida olla yhtä kriittisesti vialla kuin sinun oli. Oli tarkoitus hommata varaosat valmiiksi ennen purkamista, koska en itse ala purkamaan ja pitää auto viedä kauemmas korjattavaksi.9000cst kirjoitti:Itsellä tuntu ihan koko ajan vaimeaa värinää ja kaasua antaessa värinä voimistui kaasun käytön mukaan, ja tätä kesti 2pv ja poks.
Osaako tosiaan kukaan antaa mitään vihjettä, minkä varaosaketjun kautta voisi saada uusia maljoja? Käsittääkseni maljat ovat vasemmalle 8720948 ja oikealle 8723108 sekä niihin sopiva tripodi on 8950628. Kysyn vielä huomenna Aineelta saatavuutta ja hintaa.
- PCS? Ovat ilmeisesti lomalla niin en ole häirinnyt...
- Hessumobiili: Ei saa maljoja.
- Tarviketori Oulussa: Ei saa maljoja. Tripodit 49e.
- thesaabsite.com: Listalla näyttäisi olevan, muttei hyväksynyt PayPal-tilausta (herjaa vain, että pitäisi olla confirmed-osoite, vaikka sen pitäisi olla). Ehkä joutuu tilaamaan tilisiirtona.
- fcpeuro.com: Verkkokaupassa komeili Löbron maljat, jotka tilasin, mutta tuli ilmoitus, ettei niitä olekaan saatavilla. Sitten hävisivät myös verkkokaupan listalta. Rahat palautui päivässä PayPalin kautta.
- jimellissaabparts.com: Listalta löytyy osia. Onko kokemusta?
Kiitoksia tiedosta. Auto on minulla manuaalivaihteinen, mutta muuten vastaa otsikon tuntomerkkejä.9000cst kirjoitti: Onnistuu ilman irroitusta mutta vasemmanpuoleisesta maljasta en tiedä että jos on keppilaatikko että tarviiko irroittaa, tomaatissa ainakin voi purkaa paikallaan ollessa. Konetta voi joutua vähän nostamaan tunkilla ja löysäämään hydraalitukia, siis ehkä jos kardaanin ja tukilaakerin kanssa pitää leikkiä.
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Aine Oy:ltä tieto, ettei 8723108 maljaa ole enää saatavilla. Tuskinpa se olisi järkevän hintainen ollut muutenkaan.
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Luulenpa että PCS on ainoa paikka mistä saa. Laita Rikulle sähköpostia jos vaikka sattuisi lukemaan lomalla.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Viikonlopun projekti on vaihtaa ulompi vetonivel ja tanko vasemmalle. Jos tämä ei auta niin vaihdetaan myös oikealle ulompi vetari. Sitten jää enää vaihtoehdoksi oikeanpuoleinen tripodi malja (vaikka on tarkistettu) ja tukilaakeri+kardaani.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Tuliko muutosta mihinkään suuntaan?
Itse odottelen vielä PCS:n kommentit tuon oikean puolen maljan saatavuudesta. Epäilen sen olevan väljänä, koska enemmän olen kuullut kommentteja, että täristää juuri päinvastaiseen suuntaan kääntäessä. Tarkistamalla selviäisi sekin. Varastossa on vanha vaihdelaatikko, jossa oli tuo kuskinpuolen malja paikoillaan. Sitä tutkin enkä siinä äkkiseltään hirveää kulumaa huomannut. Ehkä se hätävarana vielä menee.
Mietiskelen onko tukilaakeri järkevämpi vaihtaa samalla kertaa kun tuota purkaa? Laakerin luultavasti saa vaikkapa laakerikaupasta.
Itse odottelen vielä PCS:n kommentit tuon oikean puolen maljan saatavuudesta. Epäilen sen olevan väljänä, koska enemmän olen kuullut kommentteja, että täristää juuri päinvastaiseen suuntaan kääntäessä. Tarkistamalla selviäisi sekin. Varastossa on vanha vaihdelaatikko, jossa oli tuo kuskinpuolen malja paikoillaan. Sitä tutkin enkä siinä äkkiseltään hirveää kulumaa huomannut. Ehkä se hätävarana vielä menee.
Mietiskelen onko tukilaakeri järkevämpi vaihtaa samalla kertaa kun tuota purkaa? Laakerin luultavasti saa vaikkapa laakerikaupasta.
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Juu vaihdoin vasemman vetonivelen tangon ja ulomman vetarin, minusta ongelma lähes kokonaan katosi ellei kadonnut. Olen vähän vainoharhainen edelleen. Mut parempi se on.ttpiri kirjoitti:Tuliko muutosta mihinkään suuntaan?
Itse odottelen vielä PCS:n kommentit tuon oikean puolen maljan saatavuudesta. Epäilen sen olevan väljänä, koska enemmän olen kuullut kommentteja, että täristää juuri päinvastaiseen suuntaan kääntäessä. Tarkistamalla selviäisi sekin. Varastossa on vanha vaihdelaatikko, jossa oli tuo kuskinpuolen malja paikoillaan. Sitä tutkin enkä siinä äkkiseltään hirveää kulumaa huomannut. Ehkä se hätävarana vielä menee.
Mietiskelen onko tukilaakeri järkevämpi vaihtaa samalla kertaa kun tuota purkaa? Laakerin luultavasti saa vaikkapa laakerikaupasta.
Tuo tukilaakeri taitaa löytyä vaan saapin osana näin arvaillen.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Muistelin vain kuulleeni, että saa muualtakin, mutta voin sekoittaa eri laakeriin.9000cst kirjoitti:Tuo tukilaakeri taitaa löytyä vaan saapin osana näin arvaillen.
Taitaa olla tuo malja sellainen osa, jota ei enää yksinkertaisesti saa uutena. PCS kertoi, ettei Saab toimita sitä, eli ei saa ja sama tilanne vaikuttaisi olevan Ameriikan suunnalla.
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Mulla oli sigun Aerossa kans oikealle kääntyessä värinää ja ravistusta.
Viaksi paljastui kuskinpuolen pyöränlaakeri.
Viaksi paljastui kuskinpuolen pyöränlaakeri.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Eli omassa oli juurikin tuo oikean puolen malja väljänä. Nyt kun olin vaihtamassa suurempaa täyspaineisen maljaa tilalle niin ilmeni, ettei tuo sama vetoakseli (pyörännavan ja maljan väliin) ole sopiva uuden tripodin kanssa. Akselissa on liian lyhyesti uraa, joten tripodia ei saa kiinnitettyä kunnolla. Sopiiko täyspaineisen akseli jos sellaisen vielä hommaan, vai onko ulomman vetonivelen kiinnityksessä eroa?
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Uusia maljoja ei ole eikä saa eikä tehdä ja piste.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)