Laturin runko on pultattu isoilla pulteilla moottorin runkoon ja muutenkin sovitus kannakkeeseen on aika tiukka, joten moottorin ja laturin välillä tuskin pystyy olemaan maadoitusongelmaa. Sen sijaan kiinnostavaa on akun miinusnavan ja moottorin välinen maadoitus. Ja moottorin ja korin välinen maadoitus. Jos akun miinusnavalta moottorille/koriin lähtevä maadoitus olisi huono, saattaisi käynnistyminen olla heikkoa ja latausteho olla puutteellinen. Lisäksi riskinä laturin diodien kärähtäminen.
Tyypillinen ongelmapaikka on myös plusnapaan tulevasta akunkengän kaapeli, joka tulee startilta ja laturilta. Eristeiden ja liitoksen suojana olevan kutistesukan alta johtimet hapettuvat. Plusjohdon kelvollisuutta voi selvittää mittaamalla jännite-eroa yleismittarin jänitemittausasennolla. Mittarin miinusjohto akun plusnapaan, plusjohto startin isoon plusliittimeen tai laturin isoon plusliittimeen. Tällä mittauksella ei saisi näkyä monenkaan voltin kymmenyksen jännitettä, moottorin käydessä, ajovalot, puhallin ym. sähkökuormaa päälle kytkettynä.
Laturin päädyssä kondensaattori on häiriönpoistoa varten. Se ei ole pakollinen, mutta eipä olisi ollut iso vaiva siirtää vanhasta laturista uuteen, jos laturit ovat samanmalliset.
Kondensaattori ei ole jännitteensäädin eikä hiilipaketti.
Ulkotuuletetuissa latureissa jännitteensäädin ja hiilipaketti ovat samaa kokonaisuutta, kiinnitettynä kahdella ruuvilla laturin päätyyn. Jännitteensäädin on tuo mustan pyöreän kotelon alla ja hiilet on nuo harmaat kulmikkaat (kuvassa loppuun kuluneet):
Laturin kuntoa arvioidessa voi mitata vastusmittarilla resistanssi liukurenkaiden väliltä. Pitäisi olla 2,5 - 3,1 Ohm. Onnistuu ehkä jännitteensäädin irrotettuna, laturin ollessa kiinni autossa. Ahdasta ja hankalia asentoja on varmasti. Laturia purkamatta ei saa mittailtua diodeita tai staattorikäämejä.
Mittariston maadoituksilla ei ole merkitystä latauksen toimintaan. Latauksen merkkivalon jännitesyöttö tulee samasta mistä muukin mittariston jännitteensyöttö. Latauksen merkkivalon maadoitus tulee laturin suunnalta. Johan aiemmin testasit, että latauksen merkkivalo toimii kun herätejohdon laturilta irrottaa ja maadoittaa.
Latauksen merkkivalopolttimon tulee olla ehjä ja oikein kytkettynä kantaansa. Johtoliitin mittariston taakse piirilevylle, jossa latauksen merkkivalo on, pitää olla kunnolla liitetty. Muita tarkistuksia mittariston suunnalla latauksen suhteen ei ole tehtävissä. Vaihda nyt vaikka uudet mittariston taustavalopolttimot ja ajotietokoneen (EDU) polttimot, mukaan lukien se latauksen merkkivalo, kun mittariston nyt irrotit.
Omassa tonnarissa viallinen laturi oireili toimimalla miten sattuu. Liukurenkaat ei olleet pahasti kuluneet. Ei auttanut uusi säädin uusine hiilineen. Lataus vaan välillä toimi, välillä ei. Yleensä kostealla kelillä ei toiminut. Vaihdoin laturin toimivaan käytettyyn.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00