Oisko jollaki vastusarvoja anturille. Paljoko esim. Normi huoneenlämmössä +20 pitäis olla. Vai voiko tuota edes noin mitata..?
Vähä epäilyttää ku näyttää välillä aika hurjia lukemia...
Kyseessä tuo allekiijotuksen -98 ja acc2....
Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Re: Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
Noita vastusarvoja on täällä kyllä käsitelty, mutta en tähän hätään löytänyt tämän ikäiselle autolle oikeaa taulukkoa. Alla jus:in linkki M90-93 autoihin, mutta myöhemmissä saattaa olla eri arvot!
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 7365305561
Tuohon näyttämään voi olla muukin syy kuin itse anturi. Omaan 97:een liitin joskus piuhat uudestaan kun olivat murtuneet ja hapettuneet ihan anturin tyvestä, siitä mistä johdot pukkaavat valusta ulos. Jollain ihmeen tuurilla niissä oli vielä tervettä nysää sen verran että sai juotettua. Alkuperäinen piuha lyheni samalla kertaa monta senttiä, kun eristeen väliin oli vesi päässyt ja hapettanut johtimet. Oireena oli yli -30°C pakkaslukemat mittarissa heinäkuun helteillä, mistä ACC teki omat päätelmänsä, seurauksena kabiini jossa todellakin tarkeni, tosin kompressori ei juuri käynyt bensankulutusta kasvattamassa.
Tuo piuhan reitti etuspoilerissa ei muutenkaan ole kovin kiitollinen ja hapettuneet johdot sillä suunnalla aiheuttavat usein ongelmia. Sama koskee mahd. liittimiä johtosarjoissa. Johto saattaa sinänsä johtaa sähköä, mutta kun tässä tapauksessa vastusarvo on se ratkaiseva tekijä, sekoittaa kohonnut vastus koko keksinnön.
Kyllähän se itse anturkin voi hyvin olla kaputt, mutta siltä varalta ettet ole mitannut johtoa, se kannattaa ainakin paremman puutteessa tehdä. Samoin jos apukuski heiluttelee spoilerista irrotettua anturia johdon päässä; muuttuuko näyttämä EDU:ssa?
ACC linee sinullakin ACC3 jos on alkuperäinen...
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 7365305561
Tuohon näyttämään voi olla muukin syy kuin itse anturi. Omaan 97:een liitin joskus piuhat uudestaan kun olivat murtuneet ja hapettuneet ihan anturin tyvestä, siitä mistä johdot pukkaavat valusta ulos. Jollain ihmeen tuurilla niissä oli vielä tervettä nysää sen verran että sai juotettua. Alkuperäinen piuha lyheni samalla kertaa monta senttiä, kun eristeen väliin oli vesi päässyt ja hapettanut johtimet. Oireena oli yli -30°C pakkaslukemat mittarissa heinäkuun helteillä, mistä ACC teki omat päätelmänsä, seurauksena kabiini jossa todellakin tarkeni, tosin kompressori ei juuri käynyt bensankulutusta kasvattamassa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuo piuhan reitti etuspoilerissa ei muutenkaan ole kovin kiitollinen ja hapettuneet johdot sillä suunnalla aiheuttavat usein ongelmia. Sama koskee mahd. liittimiä johtosarjoissa. Johto saattaa sinänsä johtaa sähköä, mutta kun tässä tapauksessa vastusarvo on se ratkaiseva tekijä, sekoittaa kohonnut vastus koko keksinnön.
Kyllähän se itse anturkin voi hyvin olla kaputt, mutta siltä varalta ettet ole mitannut johtoa, se kannattaa ainakin paremman puutteessa tehdä. Samoin jos apukuski heiluttelee spoilerista irrotettua anturia johdon päässä; muuttuuko näyttämä EDU:ssa?
ACC linee sinullakin ACC3 jos on alkuperäinen...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
Eiköhän noista vanhepien arvoista voi jotaki päätellä...
Joo, täytyy mitata tuo johtoki. Niin ja tosiaan acc3 se on mullaki...![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Joo, täytyy mitata tuo johtoki. Niin ja tosiaan acc3 se on mullaki...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Re: Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
Mulla tonnarissa myös luki Err. Mittasin liittimen ja tasan 5V liittimen nastoissa. Sitten anturin ja näytti 20k ohm.
Laitoin 1.7 k vastuksen anturin tilalle niin näytti ensin -40, mutta ilmeisesti joku softajuttu ettei edun lukema heittelisi? Lämpötila alkoo hiljalleen nousta tuonne +30 lukemiin.
Siksi lähinnä kirjoitin tämän kun osa jengistä tuntuu ihmettelevän miksi uuden anturin asennuksen jälkeen näyttää -40.
Joku voisi vielä todistaa tämän paikkaansapitävyyden.
Mulla vilahtaa Err vielä ruudussa mutta voisko tarvia vikakoodien nollauksen? Lähteekö tällaiset koodit akun irrottamalla vai pitääkö käyttää laitteessa?
Laitoin 1.7 k vastuksen anturin tilalle niin näytti ensin -40, mutta ilmeisesti joku softajuttu ettei edun lukema heittelisi? Lämpötila alkoo hiljalleen nousta tuonne +30 lukemiin.
Siksi lähinnä kirjoitin tämän kun osa jengistä tuntuu ihmettelevän miksi uuden anturin asennuksen jälkeen näyttää -40.
Joku voisi vielä todistaa tämän paikkaansapitävyyden.
Mulla vilahtaa Err vielä ruudussa mutta voisko tarvia vikakoodien nollauksen? Lähteekö tällaiset koodit akun irrottamalla vai pitääkö käyttää laitteessa?
Re: Ulkolämpöanturi, vastusarvot?
No huomasin iteki tuon että ku käytin anturin irti ja laitoin taksin niin näytti -40!..jonkinlainen adaptoituminen siinä täytyy olla kyseessä. Toisaalta siinä anturin ja liittimen kytkennässä oli jonkinlaista hapettumaa. Mittasin kyllä anturin ja se oli ok. Lopulta otin liitinrungon irti, tökkäsin johdot anturiin niin rupes toimimaan oikein. Johdot ei sinänsä olleet hapettuneen...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80