Flektin termostaattikatkaisin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Flektin termostaattikatkaisin?

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Ilmeni mielenkiintoinen vika kun oli näitä märkiä kelejä. Flekti ei sammunut ollenkaan, joten jouduin ottamaan sulakkeen irti että sain sen yöksi sammumaan. Seuraavana päivänä kokeilin flektin toimintaa ja laitoin sulakkeen paikalleen niin flekti lähtee nyt aina pyörimään ku laittaa virrat päälle. Vika on todennäköisesti termostaattikatkaisimessa, mutta missä tämä katkaisin sijaitsee??? Auto on 9000 CS 2,0t ,automaatti, -97 , automaatti ilmastoinnilla.
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Syylärin päädyssä, muistaakseni repsikanpuoleisessa laidassa... ainakin siellä oli -92 2.3i:ssä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Olen kyllä yrittänyt katsoa sieltä ,mutta kun sitä ei tunnu sieltä löytyvän. Miten tuo ilmastointi laitteen ohjausyksikkö vaikuttaa tuulettimen toimintaan kun korjausoppaassa sanotaan että: Ilmastoinnilla varustetuissa autoissa tuulettimen toiminnan säätämiseen osallistuu myös ilmastointilaitteen ohjausyksikkö?? Voisiko tämä katkaisin sijaita sitten jossakin siellä päin??
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Pitääpä alkaa aukaseen seuraavaksi tuo kotelo. Onko muita mahdollisuuksia mistä vika vois johtua???

Kiitos vastauksista!
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Pitääpä lähteä testaamaan heti huomenna aamulla. :D Itse olen kyllä kokoajan ollut sitä mieltä että vika on varmaan katkaisimessa, mutta sen löytäminen ei ollutkaan niin helppo kuin aikaisemmissa autoissa. Flektin relekin tuli testattua vaikka tuntuikin oudolta että vika olisi siinä ollut. Kiitos vinkeistä
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Voiko muuten flektin toiivuuden kokeilla esim. yleismittarilla, kun omassani ei flekti toimi, ja anturi on vaihdettu, rele kokeiltu toimivasta ja sulakekin on ehjä.

Niin eli epäilisin että itse flekti on sökö, kun ei inahdakaan. Ei sinällään ole vielä talvikelissä haitannut, mutta kesä tulee kohisten kohta......
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Mimmi kirjoitti:Voithan mitata flektin liittimestä. Sieltä pitää löytyä 12V flektin ollessa päällä. Tätä mittausta varten kannattaa sitten ohittaa flektin rele laittamalla johdonpätkä 30 ja 87 liittimien väliin, jolloin flekti saa jatkuvan sähkön (ehjä flekti pitäisi pyöriä).
Jollet löydä liittimien väliltä 12V, mittaa molemmat liittimet akun miinusnapaa vasten. Nyt pitäisi toisesta löytyä 12V ja toinen pitäisi olla maadoituksesa.
Jännitemittaukset suoritetaan liittimen ollessa irti.

Kiitos!

Kokeilemaan....
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Kysyisin vielä että miten tuo ilmastointi ohjaa tuota flektiä ja vaikuttaako webasto jotenkin sen toimintaan? Päivällä kun värkkäsin tuota niin välillä se toimi normaalisti ja sitte taas alkoi oikuttelemaan.

Oli puhetta että tuo termarikatkaisin on tuolla termarikotelossa niin onko siinä samassa myös lämpömittarin antura? Käytin liitintä pois niin mittari ei enää noussu eli vaikuttas että se on siinä samassa.
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Pitääpä yrittää tutkia josko nuista sais jotain selkoa tilanteeseen. Pitää käydä huomenna saabilta kysymässä mitä tuo katkaisin maksaa jos ei kallis niin vaihtaa ja kattoa paraneeko tilanne yhtään.

Ihmetytti tuossa webasto hommassa se että kun sen käynnisti niin flekti sammu ja taas kun webasto sammu niin kohta alko flekti pyöriin. Oliko se vaan sattumaa vai vaikuttaako sekin jotenkin siihen??
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Totta...oon yrittäny ettiäkin tietoa mutta kun siitä ei oikein löydy. Webastossa on jotakin vikaa kun se ei lämmitä kuin moottorin, vaikka sen pitäisi myös lämmittää sisätila. Tuttu korjaaja vilkas sitä ja sano että kyllä siellä kaikki tarpeelliset johdot ja muut on sisätilanki lämmittämiseen, mutta ei se vain toimi. Flekti on kyllä aiemmin toiminut normaalisti vaikka tuo webasto ei olekaan minun aikana ikinä lämmittänyt sisätilaa, mutta vaikuttaa henkimaailman jutuilta. :cry:
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

RMJK kirjoitti:Kysyisin vielä että miten tuo ilmastointi ohjaa tuota flektiä ja vaikuttaako webasto jotenkin sen toimintaan? Päivällä kun värkkäsin tuota niin välillä se toimi normaalisti ja sitte taas alkoi oikuttelemaan.
Ilmastoinnin painekatkaisin ohjaa flektiä kun virrat on päällä, mutta muuten ohjaus näyttäisi menevän ajotietokoneen EDUn ohjaamana. Webaston kytkennässä varmaankin on lisättty jonkinlainen ohjaus millä käsketään ACC tai ainakin lämmityslaitteen puhallin päälle Webaston toimiessa, mutta jäähdytyspuhaltimeen Webastolla ei pitäisi olla yhteyttä.
Oli puhetta että tuo termarikatkaisin on tuolla termarikotelossa niin onko siinä samassa myös lämpömittarin antura? Käytin liitintä pois niin mittari ei enää noussu eli vaikuttas että se on siinä samassa.
Ei ole erillistä termostaattikatkaisinta kuten vanhemmissa tonnareissa, puhallus toimii EDUn ohjaamana samalla anturilla kuin lämpömittari.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... hallin.pdf
Viimeksi muokannut jus, Su Tammi 02, 2005 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RMJK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 16:05
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja RMJK »

Kiitoksia näistä tiedoista, eiköhän näillä pääse taas vähän eteenpäin asiassa...
Saab 99 GL -82
Saab 9000 CS 2,0t -97
Saab 9-3 AERO -04
Vastaa Viestiin