Ohjauspyöristä asiaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kymppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 19:01
Paikkakunta: Laukaa

Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Elikkäs itselläni on -92 vuoden tonnari, jossa tuli vähän ongelmia trw:n SRS-boksin kanssa. Oli sen verran hankalaa löytää tuota osaa, että päätin katsastusta varten hommata tyynyttömän ratin sekä poistaa SRS:n polttimot mittaristosta. Mutta ei aivan heti löytynyt tyynytöntä rattia tuohon. Ajattelinkin, jos vähän saisi apua näihin sopivuuksiin yhteistuumin. :)

Eli vakioratti on tuommoinen
Kuva

Sainkin semmosen käsityksen, että og-satkun ratti käy tuohon. Kävinkin sitten tuosta paikalliselta tosiharrastajalta hakemassa semmoisen
Kuva

Ok, uritukseltaan oikea.. Mutta tuossa tonnarissa tuo systeemi toimiikin tuommoisella spiraalille kierretyllä n.1,5-2m ohuella kuparinauhalla, millä sähköt välittyy. Satkussa on vain tuommoinen "jousitappi", joka sitten nappia painamalla johdattaa virrat ohjausakselin ympärillä olevan kehän kautta. Myöskin tuo "muovikynsi", joka ottaa vilkun pois päältä, on kapeemmalla, joten ei toiminut. Tämän sain korjattua, kun pienen palan kumia laitoin liimalla kiinni kynteen, että ulottui n.5mm ulommas. tämä toimii nyt.

Omalla järjelläni ei siis tuota satkun rattia saa toimivaksi töötin osalta tonnariin. Entisessä -93 tonnarissani ei myöskään ollut turvatyynyjä ja ratti oli tämmöinen
Kuva

Kysymys kuuluukin, että sopiiko kaikki tonnarin ratit keskenään, vai onko tuo "spiraalijohto" tullut tiettyyn vuosimalliin?

Huomenna on jokatapauksessa katsastus ilman tööttiä, enää muutama päivä nimittäin leimaa jäljellä :)

-Mikko
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Vanhan tonnarin bagittoman ratin tilalle OG:n ratti käy, kun vaihtaa tonnarin ratista töötin nastat. Mulla on MY89 CD:ssä OG900:n nahkaruori, auton orggis oli samanlainen kuin kuvassasi oleva OG900:n ratti.

Mulla on fiilis, että spiraalin olemassaolo seuraisi bagin olemassaoloa, mutta en vanno. Bagitonta rattia spiraalipiuhoituksella voi olla hankala löytää, jos sellainen on edes olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kymppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 19:01
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Mietin tätä samaa, että olisiko tuo spiraali vain tyynyrateissa. Jos näin on, täytyy tuonne vaihtaa muutakin osaa kuin pelkkä ratti. Tähän asiaa kun saisi varmistuksen, niin tietäisi vähän, mitä etsiä. :)
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

kymppi kirjoitti:Entisessä -93 tonnarissani ei myöskään ollut turvatyynyjä ja ratti oli tämmöinen
Kuva
Täsmälleen samanlainen ratti - värillistä logoa lukuunottamatta (1992 oli vain kohokuvio) - löytyy omasta bagittömästä MY92-satkusta. Vastaavasti mullon edelleen varastossa aerolta saatu muistaakseni turbotonnarista peräisin oleva nahkaratti joka ei ole vieläkään löytänyt tietään paikalleen kumpaankaan satkuun mutta pitäisi kelvata ainakin niitä nastoja modailemalla. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ei se ole nahkaa vaan tuo perusversio (lie jotain muovia tms, en ihan tarkkaan tiedä mitä se pinta on), josta on kuva tämän ketjun ekassa viestissä eli samanlainen kuin minkä kysyjä oli harrastajatoverilta hakenut. Se siis sai väistyä nahkaratin tieltä ja koska se mulla nyt tonnarissa oleva nahkaratti on alunperin OG900:sta, niin nastaswappi noiden kahden välillä on jo tehty ja sulle päätyi OG900:n tööttinastoitus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ai se meni noinpäin. :D Ruvetaan jo meikäläisen muistin rajoja koettelemaan kun yrittää noin pitkälle muistaa asioita...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kymppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 19:01
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjauspyöristä asiaa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Juu kyllähän näistä rateista meinaa itsekin sekasin mennä.. :D

Jos ajetellaan, että tuon satkun ratin saisi toimimaan, niin onko tuo "kehä", mikä tulee ratin alle hoitamaan töötin toimintaa, irroitettava oma osansa vai joutuuko sinne uusimaan enemmänkin osaa? Eli tuleeko tuon spiraalimötikän tilalle vain toinen osa?
Selvennetään sen verran, että siis sanon tuota spiraali-mötikäksi :D (vähän erilainen, koska kuva uudemmasta tonnarista)
Kuva
Ja tässä tuo toinen systeemi
Kuva

Uskon että nuo kuvat on selityksiäni perempia, mutta enempää en niitä linkitä. :)
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Vastaa Viestiin