-92 2.3turbo s nykiminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lauri-
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Heinä 12, 2013 11:44
Paikkakunta: Huittinen / Kokemäki

-92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

kyseessä siis 9000 CS -92 2.3turbo S

Ostin -92 vuosimalliin sopivan käytetyn lastun saab-harrastajalta 200hp ->220hp (1bar)

Testilenkkien jälkeen huomasin että täys-kaasulla lähetettäessä alkaa kauhea nykiminen.

Normaali ajossa/kiihdytyksissä ei mitään oireita..

Nykiminen alkaa myös jos puolikaasulla vedättää 5500rpm ja siitä yli..(puolikaasulla noille kierroksille ei mitään ongelmaa, nätisti kiihtyy)

Sytytyskasetti vaihdettu jokin aika sitten.

Konehuoneesta löytyy lastun lisäksi kartiosuodatin ja ahtoruuvi, muuten vakio.
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja pka »

lauri- kirjoitti:Konehuoneesta löytyy lastun lisäksi kartiosuodatin ja ahtoruuvi, muuten vakio.
Ahdot karkaavat liian ylös ja fuelcut iskee?
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos nykiminen on sellaista korkeataajuista nypytystä, jonka aikana auto tuntuu toisaalta hyytyvän, mutta toisaalta jatkaa kuitenkin kulkuaan, niin se sopisi kaikesta huolimatta punaisen kasetin oireiluun. "Normaaliajossa" saattaa mennä vaikka vuosia, mutta täyskaasu-ahdoilla nykii.

Jos taas nykiminen on sellaista että kuskillakin alkaa pää heilahdella, antaisin äänen fuel-cutille. :mrgreen:

Kasettivika on totta kai epätodennäköistä jos se on hiljan vaihdettu, ainakin jos se on marmoritiskiltä hommattu, mutta silti aina mahdollista. Jos on mahdollista kokeilla kasettia toimivasta autosta (mustakin käy kokeilutarkoitukseen!), on tämä vaihtoehto ainakin helppo sulkea pois...

Tuo kokoonpano huomioiden voi olla kyllä muutakin ongelmaa, kun alkuperäistä järjestelmää on tuonkin verran puukotettu, mutta näistä voisi lähteä liikkeelle. Kartiosuodattimen eduista (siis niiden puuttumisesta) löytyy täältä paljonkin juttua. Bypass tieysti suhahtaa sen kanssa hiukan kuuluvammin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
lauri-
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Heinä 12, 2013 11:44
Paikkakunta: Huittinen / Kokemäki

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Taitaa olla fuel-cutti vikaa kun pää hakkaa niskatukeen kun ruppee nykimään :D

Milläs tämän ongelman saisi ehkäistyä? Ahtojen laskulla vaan?
Kartiosuodatin on muutenkin lähtemässä pois konehuoneesta.
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Saattaapi yliahtaa sen sytkäkassun takia..tuttu oire itselläkin ollut :wink: Viimeisin tarvikekassu kesti huimat 5tuntia..Nyt orkkis SEM vuosimallia 2007 toiminut ongelmitta jo pari kuukautta..
Kokeile ihmeessä oikeasti ahdoilla toimivaa kassua ennenkuin isommin purat tai ostat osia..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi ja onneksi olkoon - ilmamassamittari tykkää hyvää vapaavirtaussuodattimesta !

Tod.näköisesti se on kuoleentunut eli otappa ja mittaa millaisen signaalin se antaa ulos. Muistaakseni se piti olla 5V täyskiihdytyksessä. Omassani oli ihmeellistä empimistä esim rekasta ohitettaessa ja tuo kuormitussignaali jäi kolmeen volttiin. Kilometrejä oli silloin takana reilu 400tkm
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Täältäkin ääni IMMulle. Mulla ex auto (-91) teki saman tyylistä fuel-cuttia aikanaan kun se oli rikki.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
lauri-
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Heinä 12, 2013 11:44
Paikkakunta: Huittinen / Kokemäki

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

mistä pinneistä sitä kuuluu mittailla?
Ton immun päälikannen reunat on vuorattu ainakin sikaflexillä jälkeenpäin...
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
pasi68
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 20:58
Paikkakunta: Köyliö

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja pasi68 »

No niin.... Tämä nykimistauti etenee ja oireet pahenee. Olen tämän kyseisen auton nykyinen omistaja ja ensimmäiset 9kk:tta menivätkin kohtuu kivasti, onhan siinä tuo yläkierrosten ropleema, mutta kun ei ole kiire mihinkään niin ei se ole haitannut.
Nykyinen huoli sen sijaan haittaa.
Aika ajoin, ei siis edes välttämättä joka viikko, katiska HYYTYY. Ajossa, ihan pinta kaasulla käy, mutta annas olla kun varpas hipaisee kaasupoljinta niin hyytyy. Samalla kulutusmittari hyppää ihan tappiinsa ja takana leviää tumma savupilvi. Heittää siis seokset rikkaalle ja raskaasti. Näin sen ainakin siis tulkitsen. Joskus tämä kestää vain hetken, minuutteja, joskus mailitolkulla... Keli itessään ei vaikuta asiaan, satoi tai paistoi, oli kylmä tai vaikkapa vari.
Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen Boschin tuotteeseen, ei vaikutusta. Ei muuten vaikuttanut tuohon yläkierrosten nyppimiseenkään, kukkaron se toki kevensi. Välillä hyytyessään röykyyttää kanssa aika kivasti, jopa niin että tuntuu kun kone heittäisi kuperkeikan kiinnikkeissään. Ei kiva.
Olen koittanut vaihdella sytytyskasettia hyllystä löytyviin, mutta ei kai kassu noihin seoksiin vaikuta. Ja eipä vaihtelusta mitään apua ole ollutkaan.
Kuulostaako tutulta, kellään kokemusta?
Ja juu, koslassa on myös säädettävä bensapaineen säädin, vaikuttaneeko mihinkään....
Ja kirsikkana kakussa. Eilittäin katiska vittuli koko matkan Köyliöstä Raumalle ja takaisin Euraan, sammuakseen yhteen liikenneympyrään. Siitä taas käyntiin ja käyntihäiriö historiaan toistaiseksi. Eli ko. propsi osaa myös poistua uusintastartilla.

Että näin.
On vaikea olla vakuuttava kun kaikki muut ovat väärässä...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Säädettävä bensapaineensäädin niin onko se kalibroitu milloin viimeksi?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pasi68
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 20:58
Paikkakunta: Köyliö

Re: -92 2.3turbo s nykiminen

Viesti Kirjoittaja pasi68 »

Ei minun aikanani kertaakaan, eli ei siis vuoteen.
On vaikea olla vakuuttava kun kaikki muut ovat väärässä...
Vastaa Viestiin