-92 2.3turbo s nykiminen
-92 2.3turbo s nykiminen
kyseessä siis 9000 CS -92 2.3turbo S
Ostin -92 vuosimalliin sopivan käytetyn lastun saab-harrastajalta 200hp ->220hp (1bar)
Testilenkkien jälkeen huomasin että täys-kaasulla lähetettäessä alkaa kauhea nykiminen.
Normaali ajossa/kiihdytyksissä ei mitään oireita..
Nykiminen alkaa myös jos puolikaasulla vedättää 5500rpm ja siitä yli..(puolikaasulla noille kierroksille ei mitään ongelmaa, nätisti kiihtyy)
Sytytyskasetti vaihdettu jokin aika sitten.
Konehuoneesta löytyy lastun lisäksi kartiosuodatin ja ahtoruuvi, muuten vakio.
Ostin -92 vuosimalliin sopivan käytetyn lastun saab-harrastajalta 200hp ->220hp (1bar)
Testilenkkien jälkeen huomasin että täys-kaasulla lähetettäessä alkaa kauhea nykiminen.
Normaali ajossa/kiihdytyksissä ei mitään oireita..
Nykiminen alkaa myös jos puolikaasulla vedättää 5500rpm ja siitä yli..(puolikaasulla noille kierroksille ei mitään ongelmaa, nätisti kiihtyy)
Sytytyskasetti vaihdettu jokin aika sitten.
Konehuoneesta löytyy lastun lisäksi kartiosuodatin ja ahtoruuvi, muuten vakio.
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Ahdot karkaavat liian ylös ja fuelcut iskee?lauri- kirjoitti:Konehuoneesta löytyy lastun lisäksi kartiosuodatin ja ahtoruuvi, muuten vakio.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Jos nykiminen on sellaista korkeataajuista nypytystä, jonka aikana auto tuntuu toisaalta hyytyvän, mutta toisaalta jatkaa kuitenkin kulkuaan, niin se sopisi kaikesta huolimatta punaisen kasetin oireiluun. "Normaaliajossa" saattaa mennä vaikka vuosia, mutta täyskaasu-ahdoilla nykii.
Jos taas nykiminen on sellaista että kuskillakin alkaa pää heilahdella, antaisin äänen fuel-cutille.
Kasettivika on totta kai epätodennäköistä jos se on hiljan vaihdettu, ainakin jos se on marmoritiskiltä hommattu, mutta silti aina mahdollista. Jos on mahdollista kokeilla kasettia toimivasta autosta (mustakin käy kokeilutarkoitukseen!), on tämä vaihtoehto ainakin helppo sulkea pois...
Tuo kokoonpano huomioiden voi olla kyllä muutakin ongelmaa, kun alkuperäistä järjestelmää on tuonkin verran puukotettu, mutta näistä voisi lähteä liikkeelle. Kartiosuodattimen eduista (siis niiden puuttumisesta) löytyy täältä paljonkin juttua. Bypass tieysti suhahtaa sen kanssa hiukan kuuluvammin...
Jos taas nykiminen on sellaista että kuskillakin alkaa pää heilahdella, antaisin äänen fuel-cutille.
Kasettivika on totta kai epätodennäköistä jos se on hiljan vaihdettu, ainakin jos se on marmoritiskiltä hommattu, mutta silti aina mahdollista. Jos on mahdollista kokeilla kasettia toimivasta autosta (mustakin käy kokeilutarkoitukseen!), on tämä vaihtoehto ainakin helppo sulkea pois...
Tuo kokoonpano huomioiden voi olla kyllä muutakin ongelmaa, kun alkuperäistä järjestelmää on tuonkin verran puukotettu, mutta näistä voisi lähteä liikkeelle. Kartiosuodattimen eduista (siis niiden puuttumisesta) löytyy täältä paljonkin juttua. Bypass tieysti suhahtaa sen kanssa hiukan kuuluvammin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Taitaa olla fuel-cutti vikaa kun pää hakkaa niskatukeen kun ruppee nykimään
Milläs tämän ongelman saisi ehkäistyä? Ahtojen laskulla vaan?
Kartiosuodatin on muutenkin lähtemässä pois konehuoneesta.
Milläs tämän ongelman saisi ehkäistyä? Ahtojen laskulla vaan?
Kartiosuodatin on muutenkin lähtemässä pois konehuoneesta.
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Saattaapi yliahtaa sen sytkäkassun takia..tuttu oire itselläkin ollut Viimeisin tarvikekassu kesti huimat 5tuntia..Nyt orkkis SEM vuosimallia 2007 toiminut ongelmitta jo pari kuukautta..
Kokeile ihmeessä oikeasti ahdoilla toimivaa kassua ennenkuin isommin purat tai ostat osia..
Kokeile ihmeessä oikeasti ahdoilla toimivaa kassua ennenkuin isommin purat tai ostat osia..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Moi ja onneksi olkoon - ilmamassamittari tykkää hyvää vapaavirtaussuodattimesta !
Tod.näköisesti se on kuoleentunut eli otappa ja mittaa millaisen signaalin se antaa ulos. Muistaakseni se piti olla 5V täyskiihdytyksessä. Omassani oli ihmeellistä empimistä esim rekasta ohitettaessa ja tuo kuormitussignaali jäi kolmeen volttiin. Kilometrejä oli silloin takana reilu 400tkm
Tod.näköisesti se on kuoleentunut eli otappa ja mittaa millaisen signaalin se antaa ulos. Muistaakseni se piti olla 5V täyskiihdytyksessä. Omassani oli ihmeellistä empimistä esim rekasta ohitettaessa ja tuo kuormitussignaali jäi kolmeen volttiin. Kilometrejä oli silloin takana reilu 400tkm
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Täältäkin ääni IMMulle. Mulla ex auto (-91) teki saman tyylistä fuel-cuttia aikanaan kun se oli rikki.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
mistä pinneistä sitä kuuluu mittailla?
Ton immun päälikannen reunat on vuorattu ainakin sikaflexillä jälkeenpäin...
Ton immun päälikannen reunat on vuorattu ainakin sikaflexillä jälkeenpäin...
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
No niin.... Tämä nykimistauti etenee ja oireet pahenee. Olen tämän kyseisen auton nykyinen omistaja ja ensimmäiset 9kk:tta menivätkin kohtuu kivasti, onhan siinä tuo yläkierrosten ropleema, mutta kun ei ole kiire mihinkään niin ei se ole haitannut.
Nykyinen huoli sen sijaan haittaa.
Aika ajoin, ei siis edes välttämättä joka viikko, katiska HYYTYY. Ajossa, ihan pinta kaasulla käy, mutta annas olla kun varpas hipaisee kaasupoljinta niin hyytyy. Samalla kulutusmittari hyppää ihan tappiinsa ja takana leviää tumma savupilvi. Heittää siis seokset rikkaalle ja raskaasti. Näin sen ainakin siis tulkitsen. Joskus tämä kestää vain hetken, minuutteja, joskus mailitolkulla... Keli itessään ei vaikuta asiaan, satoi tai paistoi, oli kylmä tai vaikkapa vari.
Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen Boschin tuotteeseen, ei vaikutusta. Ei muuten vaikuttanut tuohon yläkierrosten nyppimiseenkään, kukkaron se toki kevensi. Välillä hyytyessään röykyyttää kanssa aika kivasti, jopa niin että tuntuu kun kone heittäisi kuperkeikan kiinnikkeissään. Ei kiva.
Olen koittanut vaihdella sytytyskasettia hyllystä löytyviin, mutta ei kai kassu noihin seoksiin vaikuta. Ja eipä vaihtelusta mitään apua ole ollutkaan.
Kuulostaako tutulta, kellään kokemusta?
Ja juu, koslassa on myös säädettävä bensapaineen säädin, vaikuttaneeko mihinkään....
Ja kirsikkana kakussa. Eilittäin katiska vittuli koko matkan Köyliöstä Raumalle ja takaisin Euraan, sammuakseen yhteen liikenneympyrään. Siitä taas käyntiin ja käyntihäiriö historiaan toistaiseksi. Eli ko. propsi osaa myös poistua uusintastartilla.
Että näin.
Nykyinen huoli sen sijaan haittaa.
Aika ajoin, ei siis edes välttämättä joka viikko, katiska HYYTYY. Ajossa, ihan pinta kaasulla käy, mutta annas olla kun varpas hipaisee kaasupoljinta niin hyytyy. Samalla kulutusmittari hyppää ihan tappiinsa ja takana leviää tumma savupilvi. Heittää siis seokset rikkaalle ja raskaasti. Näin sen ainakin siis tulkitsen. Joskus tämä kestää vain hetken, minuutteja, joskus mailitolkulla... Keli itessään ei vaikuta asiaan, satoi tai paistoi, oli kylmä tai vaikkapa vari.
Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen Boschin tuotteeseen, ei vaikutusta. Ei muuten vaikuttanut tuohon yläkierrosten nyppimiseenkään, kukkaron se toki kevensi. Välillä hyytyessään röykyyttää kanssa aika kivasti, jopa niin että tuntuu kun kone heittäisi kuperkeikan kiinnikkeissään. Ei kiva.
Olen koittanut vaihdella sytytyskasettia hyllystä löytyviin, mutta ei kai kassu noihin seoksiin vaikuta. Ja eipä vaihtelusta mitään apua ole ollutkaan.
Kuulostaako tutulta, kellään kokemusta?
Ja juu, koslassa on myös säädettävä bensapaineen säädin, vaikuttaneeko mihinkään....
Ja kirsikkana kakussa. Eilittäin katiska vittuli koko matkan Köyliöstä Raumalle ja takaisin Euraan, sammuakseen yhteen liikenneympyrään. Siitä taas käyntiin ja käyntihäiriö historiaan toistaiseksi. Eli ko. propsi osaa myös poistua uusintastartilla.
Että näin.
On vaikea olla vakuuttava kun kaikki muut ovat väärässä...
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Säädettävä bensapaineensäädin niin onko se kalibroitu milloin viimeksi?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: -92 2.3turbo s nykiminen
Ei minun aikanani kertaakaan, eli ei siis vuoteen.
On vaikea olla vakuuttava kun kaikki muut ovat väärässä...