Omituinen juttu..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

Omituinen juttu..

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Oltiin tuossa perjantaina poikien kans uudenvuoden vietossa.. :) No lauantaina illalla ajeltiin joensuusta ilomantsiin niin yhden äkin rupesi valot pätkimään.. Välillä kirkastuivat ja välillä himmenivät.. Myös muutamaan otteeseen sammuivat hetkeksi ja joku kärysi.. Valot vaihtelivat rajusti kun piti ajaa jonkun mummon takana 60km/h.. Mutta 80km/h vauhdissa ei läheskään niin paljoa.. Niinkuin joku johto olisi kärventynyt.. No pysähdyttiin katsomaan konepellin alle, mutta ei näyttänyt ainakaan valojen johdot käryävän eikä haissut konehuoneessa mikään.. Loppu ajasta valot taas toimi hyvin ja hajua ei tullut.. Omituinen juttu.. :? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Auto on vuosimallia -87..
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Omituinen juttu..

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Onko oikeat polttimot eikä esim. 100/55W ? Katso myös onko valojen releestä yksi jalka "sulanut"
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Itsellekkin tuli juuri mieleen se hemmetin viiksi.. Miten ihmeessä se käy niin kuumana että se valojen vaihto systeemi voi sulaa..? Aina saa olla sen viiksen kanssa tappelemassa.. Pitäs ihan palkintoja jaella kuka on tuon systeemin keksiny..
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

releet

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Laita sinne releet,viiksi ohjaamaan releiden herättimiä rupee kestään ja saat kaupan päälle kirkkaammat valot.
Ite laittasin ihan tarvike releet konehuoneeseen ja releiltä paksummat johdot lampunkannoille,muista sulake virtajohtoon.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: releet

Viesti Kirjoittaja ASTech »

YKÄ kirjoitti:Laita sinne releet,viiksi ohjaamaan releiden herättimiä rupee kestään ja saat kaupan päälle kirkkaammat valot.
Ite laittasin ihan tarvike releet konehuoneeseen ja releiltä paksummat johdot lampunkannoille,muista sulake virtajohtoon.
Biltemasta saa valmiin satsin tuohon hommaan (H4:lle).
900C -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: releet

Viesti Kirjoittaja wesku »

ASTech kirjoitti:
YKÄ kirjoitti:Laita sinne releet,viiksi ohjaamaan releiden herättimiä rupee kestään ja saat kaupan päälle kirkkaammat valot.
Ite laittasin ihan tarvike releet konehuoneeseen ja releiltä paksummat johdot lampunkannoille,muista sulake virtajohtoon.
Biltemasta saa valmiin satsin tuohon hommaan (H4:lle).
Laitoin itse aikanaan -85 malliseen uudemman mallisen viiksen jossa ei ollut enää valonvaihtajaa, samalla laitoin vaihtajaksi vanhasta satkusta otetun releen. Kytkin vaihtoreleen ihan viiksen lähelle kojelaudan alle ja erilliset "vahvistinreleet" lähivaloille, syöttö suoraan akusta erillisten sulakkeiden kautta. Vahvistinreleiden ohjaus oli otettu katkaisemalla lähivalon syöttö ihan polttimon vierestä.

Aluksi toimi hyvin mutta myöhemmin kävi usein niin ettei lähivalojen releet jaksanut vetää lainkaan. Jossain kohdassa vaihtoreleen ja konetilan välissä oli katkoksia ilm. jonkin liitinvikojen tms. takia. Sulakerasiassa ja valovikareleen ja sulakerasian valoreleen liittimet näyttää sulaneilta, veikkaisin että joku on saattanut joskus käyttää ylitehoisia polttimoita.

Jos laittaa tuollaiset "valovahvistinreleet", kantsii varmaan vetää niille kelan johdot suoraan vaihtajalta konetilaan niin että kiertää kaikki alkuperäiset, niin vikamahdollisuudet vähenee.
Vastaa Viestiin