Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Tuli ostettua 1998 mallin cs tonnariin (2.0 t) ilmeisesti cs 1997 mallin A50 puinen/nahkainen alkuperäinen ratti. Myyjä kertoi nopeasti, että miten sen saa vaihdettu nykyisen tilalle.

Ennen kuin nyt ryhdyn toimeen (pakollisten muutamien suunnitteluoluiden jälkeen), niin voisiko joku kerrata, että mitkä nuo työvaiheet olikaan ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Mikäs räikkäavain tarvittiinkaan tuohon kiristämiseen ja mikä oli oikea momentti? Ja akun kengät tietenkin irti väh. 30 minsaa ennen kuin mihinkään ryhtyy?

Kiitos :)
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ratin vasemmalla ja oikealla puolella on kumitulpat ja sen alla kuusiokoloruuvit joita avataan ja sen jälkeen tyyny lähtee irti, sitten johdon liitin irti.

Lukitusmutteri löytyy alta, avainkokoa en muista. Eikä ole ollut ainakaan minulla lujassa ja kiinni olen kiertänyt ilman momenttia räikällä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ennen projektin alkua renkaat suoraan. Älä pyörittele spiraalia kun ratti on irti, pyri pitämään se täysin liikkumattomana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja aero »

Se mutteri on muistaakseni 23mm. Ja kun kerran bagillista sohitaan, niin akku irti puoli tuntia ennen töihin käymistä. Irrota ratti varovasti (haulla ohjeita) mutteri selvästi löysällä - lyöminen on kiellettyä ja jos mutteri on kokonaan irti asti, voi ratti irrotessaan repiä spiraalin pilalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Niin ja kannattaa olla varovainen siinä, kun bägin takaa irrottaa sitä liitintä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

kiitos kaikille.

Päivitys. Eilen vaihdoin. Helppoa kuin mikä oli.

Taisi olla 22mm
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Su Loka 06, 2013 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kai ratin mukana tuli myös bägi? Puuratissa on ymmärtääkseni oma bägi, joka on eri kuin tavallisessa/nahkaisessa ratissa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Ratin vaihtaminen cs (-98) tonnariin

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

pevi kirjoitti:Kai ratin mukana tuli myös bägi? Puuratissa on ymmärtääkseni oma bägi, joka on eri kuin tavallisessa/nahkaisessa ratissa.
joo, tuli bägi mukana
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin