Starttaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Starttaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Viesti Kirjoittaja johkar »

Muistaakseni jossakin oli juttua tällaisesta aiemminkin, mutta en vaan löytänyt sitä ketjua. Kysytään nyt sitten.

Eli muutama päivä sitten alkoi temppuilu käynnistettäessä.

Aamulla lohkolämmittimen perästä lähdettäessä auto lähtee käyntiin
yleensä 2-3 pyöräytyksellä. Työpaikalla kun on seissyt pihalla noin 3-4 h ja ruokatunnille pitäisi lähteä, starttauttaa luvattoman kauan ennen kuin sitten vain yhtäkkiä hörähtää käyntiin. Sitten 2km ajon jälkeen kun auton
sammuttaa ja se seisoo vajaan tunnin, lähtee hyvin käyntiin.

Ja tuo luvattoman kauan on sellainen aika, että alkaa jo vaikuttaa siltä
että pyörittäminen vähän laiskistuu...

Entinen 2.3i lähti käyntiin AINA neljännellä pyöräytyksellä. Kylmänä, lämpimänä, seisoneena ja vaikka mitä.

Di-kasetti, polttoaineensyöttö, virtalukon pohja vai mikä vialla?

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Akkuvainaa kummittelee.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11637
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sitä akkua kun vaihtaa, niin ei laiteta sitte mitää mate-in-vinkuintia -kun halavalla-sain pakeliittimöykkyä. Nimittäin se sisäinen resistanssi on sitä luokkaa, että startissa jännite putoaa liian alas eikä auto siksi käynnisty.
Akuista on ollut aikaisemminkin keskustelua täällä ja sieltä varmaan löytyy ne kriittiset jännitearvot.

:oops: ittellänikin on tuommonen hätäpäissä ostettu möykky, alle 2 vuotta vanha ja ihan kypsä tälle maailmalle...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tuolla viestiketjussa puhutaan 3-5 sekunnin "sahauksista", mutta tässä tapauksessa saa pyörittää kauemmin. En ole (vielä) kellosta katsonut mutta veikkaisin jotain 10-15 sekunnin luokkaa.

Akku on kyllä jokin omituinen merkki, tiedä sitten milloin viimeksi vaihdettu. Edellisessä autossa jännitteet laskivat pahimmillaan jonnekin alle 9v EDUn jännitemittarin mukaan, tässä pysyvät muistaakseni 11v paremmalla puolella.

Eilen ajoin vähän pitemmän matkan, katsotaan josko akku latautui ja oliko vaikutusta starttiin...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Voipa olla laturi joka temppuilee, elikkä ei lataa tarpeeks tai miten on startin laita sahaako tarpeeks nopeesti ? Mulla oli kaikki nämä viat yhdessä ja oli hankala saada käyntiin.....korjattuani startin ja latauksen niin taas toimii..
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Noniin! Nyt on uusi akku paikallaan. Vartan 60Ah möykky. Entinen oli jokin kumma "Energie" merkki, 55Ah.

Mutta. Eipä auttanut - auto oli seisonut noin 4h ja vaihdoin akun. Sai startata aika pitkään kunnes hörähti nätisti käymään.

EDUn jännitemittari näytti käynnistysjännitteeksi 7,8V.

Energie - akulla mittari näytti tänä aamuna (pahimmillaan siis) 7,1V.

Jossain viestiketjussa kyllä epäiltiin tuota EDUn näyttämää ja akun navoista suoraan mittaamalla oli näyttänyt eri arvoja?

Akkukengät vaikuttavat vähän hapettuneilta ja karstaisilta. Maadoituskaapelin toista päätä ei tullut tarkistettua kunnolla siinä pihalla pimeässä ja sateessa.

Latausjännite vaihtelee 14V:n paremmalla puolella. Akun jännite nyt kotiin tultua auton sammuttua oli 12,0V

Startin pyörimisen nopeudesta en osaa sanoa. Tuntuisi että pyörittää yhtä nopeasti kuin entinenkin 9000.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

johkar kirjoitti:Akkukengät vaikuttavat vähän hapettuneilta ja karstaisilta. Maadoituskaapelin toista päätä ei tullut tarkistettua kunnolla siinä pihalla pimeässä ja sateessa.

Johannes
Edellisessä tontussani oli juuri tuolla akun ja startin välisessä kaapelissa ylimääräistä vuotovastusta, joka söi tehoa. Putsasin startin pään liitännät, samoin laturin liittimet, ja alkoi käynnistymään 2 pyöräyksen jälkeen.
Startissahan on alennusvaihde, joten ei se kauhean nopeasti pyöri koskaan.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Enpä ole tähän(kään) ongelmaan sen kummemmin edellisen viestini jälkeen paneutunut. Laiskuutta ja kiirettä kai. Auto on aina kuitenkin lähtenyt käyntiin, ja välillä on vaikuttanut ettei mitään vikaa enää olekaan.

Ongelma on siis edelleen, ainakin joskus. Keväällä käynnistys onnistui muistaakseni aika hyvin, ja kesän aikana ei ollut monta kertaa tilannetta, jossa olisi joutunut pitemmän aikaa pyörittelemään.

Nyt syksyn viilenevien säiden myötä ilmiö on taas alkanut nostaa päätään. Tänään töistä lähdettäessä starttausaika oli ennätyksellisen pitkä - en muista että olisi ikinä pitänyt pyörittää näin kauan. En tietenkään kellottanut tapahtumaa, mutta arvioisin sen jo 20 sekunnin paikkeille.

Pitänee ottaa kuljettajaa niskasta kiinni ja alkaa pikkuhiljaa uusimaan joitakin paikkoja, ja seurailemaan poistuuko ongelma.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7782
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

johkar kirjoitti:Noniin! Nyt on uusi akku paikallaan. Vartan 60Ah möykky. Entinen oli jokin kumma "Energie" merkki, 55Ah.

Mutta. Eipä auttanut - auto oli seisonut noin 4h ja vaihdoin akun. Sai startata aika pitkään kunnes hörähti nätisti käymään.

EDUn jännitemittari näytti käynnistysjännitteeksi 7,8V.

Energie - akulla mittari näytti tänä aamuna (pahimmillaan siis) 7,1V.

Jossain viestiketjussa kyllä epäiltiin tuota EDUn näyttämää ja akun navoista suoraan mittaamalla oli näyttänyt eri arvoja?

Akkukengät vaikuttavat vähän hapettuneilta ja karstaisilta. Maadoituskaapelin toista päätä ei tullut tarkistettua kunnolla siinä pihalla pimeässä ja sateessa.

Latausjännite vaihtelee 14V:n paremmalla puolella. Akun jännite nyt kotiin tultua auton sammuttua oli 12,0V

Startin pyörimisen nopeudesta en osaa sanoa. Tuntuisi että pyörittää yhtä nopeasti kuin entinenkin 9000.

Johannes
Käyttöohjekirjassa mainitaan että tuo käynnistys virta ei saisi tipahtaa
alle 10V...!!!!!!
Omassa tontussa jännite on startin jälkeen 10.7V - 10.9V
Ja starttaus kestää tuon 3 - 5s. ( oli kesä tai talvi )
Takasta se moottorin maadoitus runkoon.
Itse tein varmuuden vuoksi lisäkaapelin ( lähinnä DI-kasetin vuoksi, tämä
kun ottaa itseensä jos ei saa maata )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000CD23T kirjoitti:
johkar kirjoitti:Noniin! Nyt on uusi akku paikallaan. Vartan 60Ah möykky. Entinen oli jokin kumma "Energie" merkki, 55Ah.

Mutta. Eipä auttanut - auto oli seisonut noin 4h ja vaihdoin akun. Sai startata aika pitkään kunnes hörähti nätisti käymään.

EDUn jännitemittari näytti käynnistysjännitteeksi 7,8V.

Energie - akulla mittari näytti tänä aamuna (pahimmillaan siis) 7,1V.

Jossain viestiketjussa kyllä epäiltiin tuota EDUn näyttämää ja akun navoista suoraan mittaamalla oli näyttänyt eri arvoja?

Akkukengät vaikuttavat vähän hapettuneilta ja karstaisilta. Maadoituskaapelin toista päätä ei tullut tarkistettua kunnolla siinä pihalla pimeässä ja sateessa.

Latausjännite vaihtelee 14V:n paremmalla puolella. Akun jännite nyt kotiin tultua auton sammuttua oli 12,0V

Startin pyörimisen nopeudesta en osaa sanoa. Tuntuisi että pyörittää yhtä nopeasti kuin entinenkin 9000.

Johannes
Käyttöohjekirjassa mainitaan että tuo käynnistys virta ei saisi tipahtaa
alle 10V...!!!!!!
Omassa tontussa jännite on startin jälkeen 10.7V - 10.9V
Ja starttaus kestää tuon 3 - 5s. ( oli kesä tai talvi )
Takasta se moottorin maadoitus runkoon.
Itse tein varmuuden vuoksi lisäkaapelin ( lähinnä DI-kasetin vuoksi, tämä
kun ottaa itseensä jos ei saa maata )
Vaan noissa tonnareiden "käynnistys jännite" mittauksissakin on eroja.
Edellisessä vm88:ssa näytti jotakuinkin oikein verrattuna piirturiin.
Nykyinen aina välillä erehtyy voltin pari :( vaikka kaikki piuhat ja litokset on stekattu konduktanssi mittarilla ja myös puhdistettu. Vaihdettu uusi akku (vanha oli kyllä susi) Ja sama ongelma jatkuu (toisinaan tuo EDU väittää 8,2V ja jos samalla on scooppi kinni akussa niin alin oikea on 10.882V) :?: Koneen rungon ja startin B navasta 10,250. :!:
Paras konsti akun vaihtotarpeen mittaamiseen on jätä ajovalot ja tietenkin parkit päälle ja mene parin tunnin jälkeen kokeilemaan miten starttaa.
Jos ei starttaa osta uusi akku vanhassa ei ole enään puoltakaan kapasiteettiä jäljellä.
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Joo, nuo EDUn näyttämät eivät varmaankaan voi pitää paikkansa.

Tänään oli muuten mielenkiintoinen artikkeli hesarissa siitä miten pääkaupunkiseudulla tietyissä paikoissa keskuslukitus, käynnistyksenestot ym häiriintyvät "radiosaasteesta".

Tämä sai minut miettimään tätä omaa käynnistysongelmaa, ja sitä että eipä juuri saappi ole muualla kiukutellut kuin nimenomaan työpaikan pihalla!

Tuskin täällä maaseudulla kyseessä on kuitenkaan mikään RF-saaste, mutta jokin yhtälö aiheuttaa vian esilletulon. Ajoa 13 km, auto seisoksissa 4h, ajoa 4km, auto seisoksissa taas 4h = käynnistysvaikeus.

Ikinä kylmänä (=aamulla) ei ole vaikeuksia käynnistyksessä.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

johkar kirjoitti:Joo, nuo EDUn näyttämät eivät varmaankaan voi pitää paikkansa.

Tänään oli muuten mielenkiintoinen artikkeli hesarissa siitä miten pääkaupunkiseudulla tietyissä paikoissa keskuslukitus, käynnistyksenestot ym häiriintyvät "radiosaasteesta".

Tämä sai minut miettimään tätä omaa käynnistysongelmaa, ja sitä että eipä juuri saappi ole muualla kiukutellut kuin nimenomaan työpaikan pihalla!

Tuskin täällä maaseudulla kyseessä on kuitenkaan mikään RF-saaste, mutta jokin yhtälö aiheuttaa vian esilletulon. Ajoa 13 km, auto seisoksissa 4h, ajoa 4km, auto seisoksissa taas 4h = käynnistysvaikeus.

Ikinä kylmänä (=aamulla) ei ole vaikeuksia käynnistyksessä.

Johannes
No ei itsellä nuo virhenäyttämät ainakaan sähkökentistä johdu.
(duunissa menee 110 piuhat parkkipaikan vierestä mistä työnnetään noin 600MW plus loiset ja toiminta on ihan sama kuin mökillä missä lähin sähkö on noin 2 kilometrin päässä) :?
Eli taitaa EDU elää omaa elämäänsä.
Selvitellään kun keritään. :oops:
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Ongelmasta on kärsitty nyt yli vuosi, ja nyt sitten sain aikaiseksi
tehdäkin jotain, kun tuntui että ei enää pääse liikkeelle ilman
apukäynnistyksiä :)

Moni veikkasi tässä ketjussa akkua ja akkukaapeleita, ja liian alhaista jännitettä. Paneuduin sitten noihin tuossa töiden päälle lämpimässä
hallissa.

Tarkistin kaapelit ja liitokset. Maadoituskaapelin pää mutterin alla
oli silmämääräisesti oikein siisti, ei mitään hapettumia tai rispaantumia.
Samoin johtolenkit starttimoottorissa ja laturissa. Panin merkille
että plus-kaapeli akulta oli ikään kuin vedetty startin "kautta", siinä
oli jonkinlainen rosvotyyppinen liitin. Sekin vaikutti olevan kuitenkin
ok. Ihan alkuperäinen kuitenkin.

Akkukengät ovat likaiset ja vanhan näköiset, näköjään puristettu
kaapeleiden päälle (35mm2 ja 16mm2). En ruvennut niitä vaihtamaan
kun sitten eivät enää kaapelit olisi akulle yltäneet. Sen sijaan tein ohitusleikkauksen ja kytkin startilta 35mm2 kaapelin alkuperäisen
rinnalle.

Auto lähti nätisti käyntiin, ja kotiin palatessa tuntui latausjännitekin
olevan hieman parempi kuin aikaisemmin (14,4V). No, olihan se lämmin
halli ja akkua latasin siinä tutkimusten aikana taustalla. Katsotaan miten
tästä eteenpäin, onko vielä starttivaikeuksia.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kumpikos noista sigusi tonnareista kiukuttelee?

Nimittäin jos se on tuo -96 niin onkos autoosi vaihdettu joskus akun plussakaapeli?

Saabilla on ollut tästä joskus vaihtokampanja ja jos lokasuojan päältä löytyvästä muutoskilvestä löytyy lokerosta A4 leimattu 8 tai 7 niin kaapeli on vaihdettu.

Jos oikein muistan niin tuo liittyi jotenkin auton starttaamiseen, olisiko vanha piuha ollut sen verran ohutta että akun ja startin välille jäi liian paljon jännitettä...

Uudemman piuhan numeron löytää mm. EPC:stä.
Vastaa Viestiin