Tuulilasi
Tuulilasi
Tuli tuossa vaihdettua kalliit Valeon pyyhkijät jenkkitonnariin kun tuntui pyyhkivän huonosti. No eipä auttanut uudet sulat - yhtä huonosti toimii kuin vanhatkin.
Sisäpuoli lasista on puhdas, ei sormenjälkiä tai mitään. Ulkopuolelta lasia on pesty ties millä aineella. Aurinkoa vasten ei huomaa hakkaumia tai mitään, eikä lasissa ole säröjä.
SILTI! Aina kostealla kelillä näkyy "valumajäljet" lasissa, vaikka kuinka pyyhkii ja millä. Mitäs vois tehä, muuta kuin vaihtaa lasin? Aineita on testattu Autoglymin Fast Glassista tärpättiin ja Sinoliin ja vaikka mitä siltä väliltä...
Sisäpuoli lasista on puhdas, ei sormenjälkiä tai mitään. Ulkopuolelta lasia on pesty ties millä aineella. Aurinkoa vasten ei huomaa hakkaumia tai mitään, eikä lasissa ole säröjä.
SILTI! Aina kostealla kelillä näkyy "valumajäljet" lasissa, vaikka kuinka pyyhkii ja millä. Mitäs vois tehä, muuta kuin vaihtaa lasin? Aineita on testattu Autoglymin Fast Glassista tärpättiin ja Sinoliin ja vaikka mitä siltä väliltä...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Tuulilasi
Sama vika, edellinen lasi vaihdettu n. 100 000 km sitten kuluneisuuden tähden. Uudella lasilla ajelu olikin sitten yhtä juhlaa! Ihan kuin prätkän sarvissa olisi ollut, niin oli lasi kirkas.
Noita valumajälkiä itsekin ihmetellyt. Pyyhkijät jättää harmaan kalvon kylmälle lasille, sulkia olen ajatellut vaivaan vaihtaa. Myös lasin syväpuhdistusta, 100% isopropanoli kaiketi parasta lääkettä tarkoitukseen, mutta sitä ei yksityisesti taida nykyisin saada (EU säädökset...). Kokeilin polttoaineen jäänestoakin, mutta sen lisäaineet jättävät "rasvakalvon" lasinpintaan.
Harmaa kalvo johtuu todennäköisesti kuluneesta lasista ja pyyhkijöistä, johon uudet sulat auttavat ehkä hieman. Mutta ne "valumajäljet" ovat kyllä erikoiset. Happamien sateiden tms. syöpymiä (vrt. etsaus)?
Noita valumajälkiä itsekin ihmetellyt. Pyyhkijät jättää harmaan kalvon kylmälle lasille, sulkia olen ajatellut vaivaan vaihtaa. Myös lasin syväpuhdistusta, 100% isopropanoli kaiketi parasta lääkettä tarkoitukseen, mutta sitä ei yksityisesti taida nykyisin saada (EU säädökset...). Kokeilin polttoaineen jäänestoakin, mutta sen lisäaineet jättävät "rasvakalvon" lasinpintaan.
Harmaa kalvo johtuu todennäköisesti kuluneesta lasista ja pyyhkijöistä, johon uudet sulat auttavat ehkä hieman. Mutta ne "valumajäljet" ovat kyllä erikoiset. Happamien sateiden tms. syöpymiä (vrt. etsaus)?
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Tuulilasi
Eikös esim. tärpätti jne. lasilla jätä hieman öljymäisen pinnan,,, eli ei välttämättä paras vaihtoehto... Mites kertaluokkaa kovemmat liuottimet, kuten tinneri, asetoni tai ksyleeni tms. yms?...
Tietysti asianmukaisesti itsensä suojattuna ja "varovasti", ei lantraten ettei maalipinta ja tiivisteet kärsi. Pieni pullo tinneriä ei paljoa maksa - ja sitten kun huomaa miten hyvä yleiskäyttöinen liuotin se on, niin käyttöä löytyy varmaan muutakin, kuin tuulilasin pesu
Tietysti asianmukaisesti itsensä suojattuna ja "varovasti", ei lantraten ettei maalipinta ja tiivisteet kärsi. Pieni pullo tinneriä ei paljoa maksa - ja sitten kun huomaa miten hyvä yleiskäyttöinen liuotin se on, niin käyttöä löytyy varmaan muutakin, kuin tuulilasin pesu
Re: Tuulilasi
Ksyleenilläkin oon kokeillut, eikä lähteny sen kummemmin... Liekkö sitten lasin vaihto ainoa keino
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tuulilasi
Mulla oli vastaavantyyppinen ongelma kesällä. Erehdyin pesemään äitee muorin auton jollain hemmetin mikroliuottimella ja siitä jäi kunnon valumajäljet tuulilasiin vaikka varjossa pesin. Noh, yritin poistaa lasinpuhdistusvaahtolla, asetonilla ja tinnerillä. Eipä lähtenyt millään noista. Sitten nappasin keittiöstä universal stone purkin ja johan läks. Tiedä sitten onko tuo hyväksi tuulilasille, mutta eipähän ole valumia
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Tuulilasi
Moi,
tämä ei ole mainosta, mutta jos joku miettii, että mistä löytyy "universal stone purkkeja", niin esim. City-Market myy niitä.
Vihreä paketti.
-Make
tämä ei ole mainosta, mutta jos joku miettii, että mistä löytyy "universal stone purkkeja", niin esim. City-Market myy niitä.
Vihreä paketti.
-Make
Re: Tuulilasi
Tämä on ymmärtääkseni erittäin lähellä puhdasta isopropanolia.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su Loka 13, 2013 15:44
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Tuulilasi
Kokeilkaas vahata lasi, niin teen itse useasti, sonta lähtee irti ja vesi roiskuu lasista pois komeasti jonkin aikaa.
ex-edustussaappi
Re: Tuulilasi
Jotain "nano-lasivahaa" ja wurthin teflonvahaa on tullut käytettyä, mutta ei niillä ainakaan irtoa. Pitänee kokeilla tuota aiemmin mainittua "yleiskiviainetta".rasvanäppi kirjoitti:Kokeilkaas vahata lasi, niin teen itse useasti, sonta lähtee irti ja vesi roiskuu lasista pois komeasti jonkin aikaa.
Teflon-vahassa ja tuossa nanossa on vaan se huono puoli, että parin lasinpesunestesuihkautuksen jälkeen ne jo häviää. Siihen asti kyllä pysyy lika poissa, eikä jää itikan tai ampiaisen raatojakaan. Nanoaine jopa onnistuneesti hieman korjasi pahasti hiekkasuihkun hiomaa lasia.
Mutta ennen kuin kumpaakaan käyttää, tulee lasin olla tosi hyvin pesty.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Tuulilasi
Mulla löytyykin Hempelin jotain tinskaa (ellei ole jo haihtunut), pitääkin kokeilla.
Muuten, vilahti tuolla sellainen "niksi", jotta etikkaa suhteessa 3+1 veden kera ja lasipinnoille sumutettuna. Kahteen viikkoon ei lasi jäädy!
http://www.talouselama.fi/art/a2081883?service=mobile
Muuten, vilahti tuolla sellainen "niksi", jotta etikkaa suhteessa 3+1 veden kera ja lasipinnoille sumutettuna. Kahteen viikkoon ei lasi jäädy!
http://www.talouselama.fi/art/a2081883?service=mobile
CS 2,0t -97 225 000 km