Ahdot soutaa...
Re: Ahdot soutaa...
Ongelmatapauksena 2.3l täypaine tonnari. Alkuun ihmettelin miksei ahda ja syyksi selvisi irronnut hukkiksen tanko. Sen kiinni laitettuani ei ahdot vieläkään nousseet tuonne punaisen rajalle ei edes katkoviivalle saakka, vaikka täyspaineisessa ilmeisesti pitäisi. Kokeilin w-letku irti ja johan alkoin tapahtumaan eli ahdot nousee silloin punaiselle saakka. No sitten asiaan. Voiko mankkuvena olla viallinen jos ahdot nousee kuitenkin noinkin korkealle eli ehkä noin 0.6barin tienoille? Onko vielä muita mahdollisia vianetsintä kohteita kun bypass ja imuvuodot on tutkittu. Voiko softa hukkua boxista jos auto seiosoo kauan? Voisiko uudella softalla saada ongelman ratkaistua?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ahdot soutaa...
Taitaa käydä peruspaineilla, eli mankku tai sen johdotus pielessä. Mittaile että sinne mankulle tulee oikean taajuisia signaaleja, ja mittaa se itse mankkukin.
Jos ei tule mitään mankun liittimelle niin sitte siinä saattaa olla boksi jossa on matalapainesofta. Onko ollut alunperin täyspaine vai olisiko auto ollut matalapaineinen, ja joku on sinne lisännyt mankun?
Jos ei tule mitään mankun liittimelle niin sitte siinä saattaa olla boksi jossa on matalapainesofta. Onko ollut alunperin täyspaine vai olisiko auto ollut matalapaineinen, ja joku on sinne lisännyt mankun?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ahdot soutaa...
Kokeile nyppästä mankulta piuha irti. Jos tilanne ei muutu, sarkan veikkaus peruspaineista on varma. Jos taas muuttuu, voidaan joutua miettimään lisää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahdot soutaa...
aero kirjoitti:Kokeile nyppästä mankulta piuha irti. Jos tilanne ei muutu, sarkan veikkaus peruspaineista on varma. Jos taas muuttuu, voidaan joutua miettimään lisää.
No sitä kokeillaan seuraavaksi. Eli ahtojen pitäisi nousta kun piuha on irti?
sarka kirjoitti:Taitaa käydä peruspaineilla, eli mankku tai sen johdotus pielessä. Mittaile että sinne mankulle tulee oikean taajuisia signaaleja, ja mittaa se itse mankkukin.
Jos ei tule mitään mankun liittimelle niin sitte siinä saattaa olla boksi jossa on matalapainesofta. Onko ollut alunperin täyspaine vai olisiko auto ollut matalapaineinen, ja joku on sinne lisännyt mankun?
Rekisteriotteessakin on tehoiksi merkattu tuo 200hv eli alkuperäinen täyspaine.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ahdot soutaa...
Ei, vaan ahtojen pitäisi jäädä siihen 0,6bar paikkeille jos se on säädetty peruspaineeksi hukkaportin tankoa kirimällä.Tonnari88 kirjoitti:No sitä kokeillaan seuraavaksi. Eli ahtojen pitäisi nousta kun piuha on irti?aero kirjoitti:Kokeile nyppästä mankulta piuha irti. Jos tilanne ei muutu, sarkan veikkaus peruspaineista on varma. Jos taas muuttuu, voidaan joutua miettimään lisää.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ahdot soutaa...
Jep. Ja jos APC onnistuu tekemään mankkuvenalla ylipäätään jotain ja peruspaine onkin alhaisempi, ahtopaine laskee tuolla tempulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahdot soutaa...
Piuha irti ja piuha kiinni ahtaa saman verran. Ei siis muuta kun uutta mankkua... Olisiko jollain Kanta-Hämeen alueella varmasti ehjää jolla pääsisi kokeilemaan? Mahdollisesti myös sitten hieromaan kauppoja. Täytyy nyt vielä varmistaa, että tulee tuolle mankun johdolle taajuuksia..aero kirjoitti:Kokeile nyppästä mankulta piuha irti. Jos tilanne ei muutu, sarkan veikkaus peruspaineista on varma. Jos taas muuttuu, voidaan joutua miettimään lisää.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ahdot soutaa...
Olis, jos löydän sen
. Todennäköisesti mun mankku on tallilla, mutta jos oikein hyvä säkä käy, se voi olla kotona.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ahdot soutaa...
Hukkaportin tanko tarkistettu. Auttoi kummasti kun laitoin kiinni. Kolmella eri mankulla kokeiltu, joista yksi oli 95% ehjä. Asensin ahtopainemittarin, jotta voisin varmistua asiasta. Ahdot jää edelleen 0,5 bariin. Sulake tarkistettu myös. ECU:ssa Map Tunen tarrat, joten tuskin on matalapaineisen softa sisällä. Taidampa kokeilla bleediä tai rajapaineventtiliä seuraavaksi...
W-letku irti on tosiaan kokeiltu, jolloin ahtaa kyllä niin kuin kuuluukin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ahdot soutaa...
Tämä peli siirtyi sitten minulle.Tonnari88 kirjoitti:Hukkaportin tanko tarkistettu. Auttoi kummasti kun laitoin kiinni. Kolmella eri mankulla kokeiltu, joista yksi oli 95% ehjä. Asensin ahtopainemittarin, jotta voisin varmistua asiasta. Ahdot jää edelleen 0,5 bariin. Sulake tarkistettu myös. ECU:ssa Map Tunen tarrat, joten tuskin on matalapaineisen softa sisällä. Taidampa kokeilla bleediä tai rajapaineventtiliä seuraavaksi...W-letku irti on tosiaan kokeiltu, jolloin ahtaa kyllä niin kuin kuuluukin.
Ihan hyvä auto on ja ns. matalapaine edelleen.
Nypyttää edestakaisin neulan verran ahtaessa ja toiselle katkoviivalle asti menee.
Tuo nyt ei minua haittaa mutta kun välillä aikaa niin kokeillu muutaman jutun. Muuta akuuttia kotia tuodessa ei ollut ollut kuin bensalinjan lievä mehintä ja korjattu heti kotona.
100% ehjällä mankkuvenalla ei ahto korjaantunut.
Map testattu tänään myös (ce 7 eli fuel air mixture syttyi) ja sen letkunkin uusin. Ei ole syttynyt nollauksen jälkeen.
Omasta seisovasta otin myös tänään huohotin/imusarja välisen pikkuletkun jossa on takaiskuvena jota tässä ei näköjään ollut.
Ahdin kompuran mankkuvenanletkun juuresta on hiukan öljyinen.
Muuta en vielä kokeile, vaihdoin ylemmän ehjäkumisen momenttituen mutta kun tuo alempikin sökönä niin viitsi rikkoa mitään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ahdot soutaa...
Piuha irti nollaus, seisottaa muutenkin useamman tunnin ja vetää ensimmäiselle katkoviivalle asti, sen jälkeen maksimit jää joka kerta keltaisen puoliväliin.
Pikkaisen pintakaasulla nykii kaupunkiajossa, kiekkamittarissa ei heitä mutta ajossa tuntuu lievänä. Nostaa nopeutta niin menee tasaisemmin. Nyt kuumalla pari kertaa notkahdellut tyhjäkäynti kone alle neljäsosan lämmöillä.
Toinen ecu tuohon on mutta etanoli ja ei kuulemma oikein pelittänyt, pumpusta en tiedä onko varmasti etanolikestäväkään. Ajettu tuolla etanolilla jonkun verran, ostaessa bensasofta laitettu kiinni.
Varavehkeesssä olisi 5.5 200hv mutta ei taida varmaankaan 5.2 systeemissä toimia. Nuo maptun tarrat ei välttämättä kerro mitä siellä tällähetkellä sisällä on, ng satkussa oli ostaessa kiinni tonnarin 2.3T boksi ja ajettu ng 2.0T stage 2 siihen sisälle.
Vaihdettu tähän siis aikaisemmin lambda, tulpat, bensapumppu ja pa- + ilmansuodatin. Korjattu hukkaportin sokka, säädetty peruspaineet.
Mulla nyt kokeiltu vielä map, mankkuvena, sytkäkasetti, letkuja uusinu, akkukin vaihdettu (lataa nyt 13.3-14.0 entisellä 12.6-13.2).
No osia bensalla testata vielä on walbro 255 pumppu, pa-säädin ja t25 kelloineen.
Mieli tekisi jossain yrittää luetuttaa tuon softan sisältö ja lisätä t7 mankkuvena jos 5.2 pystyy.
Ps. ce-koodi 7 taas syttyi, nollaamalla hävisi mutta luettava jossain mikä herjaa kun seuraavan kerran syttyy. Hullu huomio että ce palaessa nostaa ahtja enemmän.
Pikkaisen pintakaasulla nykii kaupunkiajossa, kiekkamittarissa ei heitä mutta ajossa tuntuu lievänä. Nostaa nopeutta niin menee tasaisemmin. Nyt kuumalla pari kertaa notkahdellut tyhjäkäynti kone alle neljäsosan lämmöillä.
Toinen ecu tuohon on mutta etanoli ja ei kuulemma oikein pelittänyt, pumpusta en tiedä onko varmasti etanolikestäväkään. Ajettu tuolla etanolilla jonkun verran, ostaessa bensasofta laitettu kiinni.
Varavehkeesssä olisi 5.5 200hv mutta ei taida varmaankaan 5.2 systeemissä toimia. Nuo maptun tarrat ei välttämättä kerro mitä siellä tällähetkellä sisällä on, ng satkussa oli ostaessa kiinni tonnarin 2.3T boksi ja ajettu ng 2.0T stage 2 siihen sisälle.
Vaihdettu tähän siis aikaisemmin lambda, tulpat, bensapumppu ja pa- + ilmansuodatin. Korjattu hukkaportin sokka, säädetty peruspaineet.
Mulla nyt kokeiltu vielä map, mankkuvena, sytkäkasetti, letkuja uusinu, akkukin vaihdettu (lataa nyt 13.3-14.0 entisellä 12.6-13.2).
No osia bensalla testata vielä on walbro 255 pumppu, pa-säädin ja t25 kelloineen.
Mieli tekisi jossain yrittää luetuttaa tuon softan sisältö ja lisätä t7 mankkuvena jos 5.2 pystyy.
Ps. ce-koodi 7 taas syttyi, nollaamalla hävisi mutta luettava jossain mikä herjaa kun seuraavan kerran syttyy. Hullu huomio että ce palaessa nostaa ahtja enemmän.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ahdot soutaa...
Kovenevasta vihellyksestä päätellen jossain suureneva vuoto.
Käytävä ahtoputket ja kumiletkut tiheän kamman kanssa läpi.
Käytävä ahtoputket ja kumiletkut tiheän kamman kanssa läpi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ahdot soutaa...
Eiköhän tonnariinkin onnistuisi tekemään ns. painetestin kompuran avulla. Esim imuputkeen sopiva tulppa ja mangeettiventtiilin letkusta paineilmaa ja kuuntelee missä pihisee.Kupari kirjoitti:Kovenevasta vihellyksestä päätellen jossain suureneva vuoto.
Käytävä ahtoputket ja kumiletkut tiheän kamman kanssa läpi.
Re: Ahdot soutaa...
Heiluu ja kolahtelee nyt sen verran koko kone että vaihtaa ensin koneen kaikki kumityynyt niin saa sen ensin stabiiliksi.
Taas tuo ce koodi 7 taas tuli, ja syttyy ihan normiajossa tai tk ilman mitään kiihdytyksiä.
Mankkuvenan letkut aika pykineet klemmareiden alta ja kokeilen niitä varavehkeestä. Tuon paineistuksen jonkinmoisen pystynen myös tekemään.
Taas tuo ce koodi 7 taas tuli, ja syttyy ihan normiajossa tai tk ilman mitään kiihdytyksiä.
Mankkuvenan letkut aika pykineet klemmareiden alta ja kokeilen niitä varavehkeestä. Tuon paineistuksen jonkinmoisen pystynen myös tekemään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ahdot soutaa...
Jotain löytyi, mankkuvenan johtoliitin. Sinisen piuhan nasta nurinniskoin liittimen sisällä ja isoliitinkään ei mennyt kunnolla pohjaan ja lukittunut.
Saatu tieto että ecu luettu ja steg2 softana, pyynti 1.3bar.
Liittimen korjauksen jälkeen nostaa max paineet jo 1bar asti. Muuta ei tehty vielä.
Ps. 7.6
Hajosi nyt sitten tuo mankkuvena. Ahtomittarin mukaan otti 0.9bar mutta nyt taas 0.45bar.
Ali- ja ahtopaine ei heilu eikä vispaa yhtään, ei vaan anna ahtoja mennä enempää.
Saatu tieto että ecu luettu ja steg2 softana, pyynti 1.3bar.
Liittimen korjauksen jälkeen nostaa max paineet jo 1bar asti. Muuta ei tehty vielä.
Ps. 7.6
Hajosi nyt sitten tuo mankkuvena. Ahtomittarin mukaan otti 0.9bar mutta nyt taas 0.45bar.
Ali- ja ahtopaine ei heilu eikä vispaa yhtään, ei vaan anna ahtoja mennä enempää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01