Tonnariin isompaa laturia
Tonnariin isompaa laturia
Elikkäs onko kukaan laittanut tonnariin isompaa laturia? Jos on niin minkä on sinne istuttanut ja kuinka helposti/vaikeasti se sinne sujahti. Vai löytyykö peräti suoraan paikalleen meneviä?
Tuo 90A laturi rupeaa olemaan yhtä tyhjän kanssa kun akustoa rupeaa olemaan useita amppeeritunteja
Tuo 90A laturi rupeaa olemaan yhtä tyhjän kanssa kun akustoa rupeaa olemaan useita amppeeritunteja
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Tonnariin isompaa laturia
Saabilla on ollu käytössä muistaakseni 110A laturia, löytyy mm ebaytä selaamalla. Se saattaisi auttaa hieman asiassa. Jos tulee sun -91 autoosi, niin sopivuus pitää varmistaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tonnariin isompaa laturia
115A laturin kanssa on alunperin ollut erilainen hihnankiristin:
iso laturi
pikkulaturi
En ole varma, miten nuo käyvät ristiin ja mikä hyöty on sitten lopelleen. Vaihdoin omaani 115A laturin tilalle pienemmän. Nyt on vähän alkanut tuntua että pitäs varmaan kunnostaa tuo isompi ja laittaa joskus takaisin... Kun muistais mistä kaupasta tuohon sai liukurenkaita (ja löytyis sopivasti motivaatiota )
iso laturi
pikkulaturi
En ole varma, miten nuo käyvät ristiin ja mikä hyöty on sitten lopelleen. Vaihdoin omaani 115A laturin tilalle pienemmän. Nyt on vähän alkanut tuntua että pitäs varmaan kunnostaa tuo isompi ja laittaa joskus takaisin... Kun muistais mistä kaupasta tuohon sai liukurenkaita (ja löytyis sopivasti motivaatiota )
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tonnariin isompaa laturia
Lyhytlohkoon on 110A laturia, itelläkin on sellainen kii. Löytyy vissiin sellaisista vehkeistä joissa on lisäflekti ilmastoinnille. Alkuperäiselle kysyjälle tuo mainittuG-mies kirjoitti:Saabilla on ollu käytössä muistaakseni 110A laturia, löytyy mm ebaytä selaamalla. Se saattaisi auttaa hieman asiassa. Jos tulee sun -91 autoosi, niin sopivuus pitää varmistaa.
Matti
115A versio lienee se oikea.
Re: Tonnariin isompaa laturia
Serkku laittoi omaansa 9000 2,3turbo -95:een 9-3/9-5:n 130A laturin. Olin laakerien kunnon takia hyllyttänyt tuon ja tää vaan lainasi sitä. Ollut jo vissiin pari vuotta käytössä. Ei tainneetkaan vielä olla loppumassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tonnariin isompaa laturia
Hihnapyörä ainakin tarvi vaihtaa?Mertmi kirjoitti:Serkku laittoi omaansa 9000 2,3turbo -95:een 9-3/9-5:n 130A laturin. Olin laakerien kunnon takia hyllyttänyt tuon ja tää vaan lainasi sitä. Ollut jo vissiin pari vuotta käytössä. Ei tainneetkaan vielä olla loppumassa.
Re: Tonnariin isompaa laturia
Kyllä, hihnapyörä vaihtaen ja kävi heittämällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tonnariin isompaa laturia
Aikamoiset virrakuluttajat pitää olla, ellei vakiot laturit riitä !?!
Toki itsekin vaihdoin 90A laturin Tonnariini Eberin asennuksen
yhteydessä, mutta olihan se vanha laturi jo kilometrejä nähnyt.
Ennen kuin alkaa hankkimaan kalliita osia, kannattanee tehdä
yksinkertaiset jännitehäviömittaukset. Auto käyntiin ja kaikki
mahdolliset ja mahdottomat sähkörensselit päälle. Kytke yleis-
mittari tasajänniteasteikolla laturin rungon ja akun miinusnavan
väliin. Tässä maapuolen jännitehäviömittauksessa ei saisi näkyä
paria kolmea kymmenystä suurempaa jännitearvoa. Jos näkyy,
niin kytke mittari laturin ja moottorin runkoon. Seuraavaksi
moottorin rungon ja akun miinusnavan väliin. Näin voit paikantaa
jännitehäviön aiheuttajaa.
Seuraavaksi tutkikaamme virtapuolta ja varoen jännitemittaus
laturin B+ ja akun plusnavan väliin. Tässäkään välissä ei saisi
hukkaan jäädä pariakymmenystä enemmän. Huomaathan, että
virtakaapeli tekee liitoksen startin päävirtanavalla.
Omassa Tonnarissa sitä häviötä syntyi juuri virtakaapelilla ja
sen poistin asentamalla ylimääräisen 6mm (kuuden neliön)
lisäkaapelin virtapuolelle. Nyt kaikki virta minkä laturi tekee,
tulee myös akulle asti ja kyllä on virtaa riittänyt useammalle
humppalaitteitteiden vahvistimillekin.....
Toki itsekin vaihdoin 90A laturin Tonnariini Eberin asennuksen
yhteydessä, mutta olihan se vanha laturi jo kilometrejä nähnyt.
Ennen kuin alkaa hankkimaan kalliita osia, kannattanee tehdä
yksinkertaiset jännitehäviömittaukset. Auto käyntiin ja kaikki
mahdolliset ja mahdottomat sähkörensselit päälle. Kytke yleis-
mittari tasajänniteasteikolla laturin rungon ja akun miinusnavan
väliin. Tässä maapuolen jännitehäviömittauksessa ei saisi näkyä
paria kolmea kymmenystä suurempaa jännitearvoa. Jos näkyy,
niin kytke mittari laturin ja moottorin runkoon. Seuraavaksi
moottorin rungon ja akun miinusnavan väliin. Näin voit paikantaa
jännitehäviön aiheuttajaa.
Seuraavaksi tutkikaamme virtapuolta ja varoen jännitemittaus
laturin B+ ja akun plusnavan väliin. Tässäkään välissä ei saisi
hukkaan jäädä pariakymmenystä enemmän. Huomaathan, että
virtakaapeli tekee liitoksen startin päävirtanavalla.
Omassa Tonnarissa sitä häviötä syntyi juuri virtakaapelilla ja
sen poistin asentamalla ylimääräisen 6mm (kuuden neliön)
lisäkaapelin virtapuolelle. Nyt kaikki virta minkä laturi tekee,
tulee myös akulle asti ja kyllä on virtaa riittänyt useammalle
humppalaitteitteiden vahvistimillekin.....
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tonnariin isompaa laturia
Vakio oli 115A, nyt on 90A Omassa tonnarissa on hyvin pitkälti kaikki sähkövermeet mitä tuon ikäiseen on saanut + omat hihi-systeemit... Olis perusteita käyttää siis jo jotain 150A laturia.Sonett73 kirjoitti:Aikamoiset virrakuluttajat pitää olla, ellei vakiot laturit riitä !?!
Toki itsekin vaihdoin 90A laturin Tonnariini Eberin asennuksen
yhteydessä, mutta olihan se vanha laturi jo kilometrejä nähnyt.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tonnariin isompaa laturia
Niin, vaikka Tonnarissa olisi kaikki mahdolliset sähkrensselit,
tuskimpa niitä yhtäaikaa käytetään. Pahimpia kuluttajia ne
stereoradiot varmaan ovat, varsinkin supparit
tuskimpa niitä yhtäaikaa käytetään. Pahimpia kuluttajia ne
stereoradiot varmaan ovat, varsinkin supparit
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tonnariin isompaa laturia
Automaatti-ilmastointi kaikkine puhaltimineen ja solenoideineen + peilien ja takalasin ja penkkien lämmittimet tekee aika paljon jo yksistään. Manuaalimalleissahan niitä ei joka välissä tuu laitettuakaan päälle... Etenkin kun lyhyttä matkaa ajelee, olis kiva olla laturissa vähän enemmän potkua. Rupee vasta uusittu akku tuntumaan jo vähän losolta :/
Eikä noille hifivehkeille mee kuin keskimäärin 10A normaalikuuntelulla. Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita, mutta sekään ei normaalikuuntelussa juuri merkitse mitään. Pahin syöppöhän on se startti, joka muutaman kilometrin välein pyörähtää. Ajon aikana se ei ole ollenkaan päällä (toivottavasti )
Eikä noille hifivehkeille mee kuin keskimäärin 10A normaalikuuntelulla. Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita, mutta sekään ei normaalikuuntelussa juuri merkitse mitään. Pahin syöppöhän on se startti, joka muutaman kilometrin välein pyörähtää. Ajon aikana se ei ole ollenkaan päällä (toivottavasti )
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tonnariin isompaa laturia
Onko tosta jotain tutkittua tietoa että laturin kuormitus vaikuttaisi hiilien ja liukurenkaiden kestoon?sarka kirjoitti: Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita,
Itse kuvittelisin että pyörintäaika (mekaaninen kuluminen) ratkaisee eikä kuormitus merkittävästi vaikuta hiiliin ja liukurenkaisiin.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Tonnariin isompaa laturia
Lyhyt vastaus: on.Janza kirjoitti:Onko tosta jotain tutkittua tietoa että laturin kuormitus vaikuttaisi hiilien ja liukurenkaiden kestoon?sarka kirjoitti: Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita,
Itse kuvittelisin että pyörintäaika (mekaaninen kuluminen) ratkaisee eikä kuormitus merkittävästi vaikuta hiiliin ja liukurenkaisiin.
Suuremmalla virralla hiiliharjallista moottoria/generaattoria käytettäessä myös hiiliharjojen kuluminen nopeutuu. Liukurenkaisiin vaikutus ei ole yhtä suuri, mutta vaikuttaa kuitenkin. Toinenkin ääripää, eli alikuormitus ei ole harjoille hyväksi. Ei siis hyödytä laittaa 500A laturia.
Tuli nyt sen verran edistyttyä että laturin hain kämpille ja liukurenkaatkin lie saatavilla Aditalta Ehkä tää tästä joskus
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tonnariin isompaa laturia
Laturissahan hiilien kautta menee roottorikäämin esimagnetointivirta, jota jännitteensäädin ohjaa. Varsinainen laturista ulos otettava tehohan ei tule hiilien kautta, joten kuormituksen vaikutus hiilien ja liukurenkaiden kulumiseen on varmasti vähäisempi kuin hiiliharjallisessa moottorissa.
Aditalta sai ainakin 90A sisätuuletetun laturin liukurenkaat. Kuvassa entiset liukurenkaat, ei ne uudet
Aditalta sai ainakin 90A sisätuuletetun laturin liukurenkaat. Kuvassa entiset liukurenkaat, ei ne uudet
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnariin isompaa laturia
Mitä nyt pikaisesti tarkistelin, ettei tule puhuttua pötyä, niin suuremmilla tehoilla kuluttavaa vaikutusta ei suoraan aiheuta virta, vaan tärinä, momentti ja harjojen lämpötila. Suuremmilla tehoilla pitäisi hiilien jousien jäykistyä, jotta kuluminen saataisiin pysymään samana kuin pienemmällä teholla, ja riippuen hiilen materiaalista ehkä myös sen pitäisi muuttua
Jos nimellispyörimisnopeus on 1400, on jo 2500 rpm tienoilla mekaaninen kuluminen kaksinkertaista.
Pienemmillä tehoilla sähköinen kuluminen on suurempaa, ja äkkiseltään näyttää että se kuluttaa liukurenkaita pahemmin.
Siis suhteessa nimellistehoon ja samoilla kommutointilaitteilla.
Toki, magnetoimisvirta ei ole sitä 115 ampeeria, mutta kuormituksen (ja kierrosnopeuden) suhteessa sekin muuttuu.
Toisaalta on myös todettu, että sopivasti aaltomainen liukurengas vähentää kulumista...
Toivottavasti oli riittävän sekavasti selitetty...
Pitää jossain välissä vielä kurkata sähkötekniikan käsikirjasta vuodelta -67, onko siellä tarkemmin asiasta Uusista opuksista jätetään usein taustatietoja pois yksinkertaisuuden nimessä...
Nuo jusin liukurenkaathan on vielä ihan hyvät, kun vertaa noihin oman 115A laturin renkaisiin
Jos nimellispyörimisnopeus on 1400, on jo 2500 rpm tienoilla mekaaninen kuluminen kaksinkertaista.
Pienemmillä tehoilla sähköinen kuluminen on suurempaa, ja äkkiseltään näyttää että se kuluttaa liukurenkaita pahemmin.
Siis suhteessa nimellistehoon ja samoilla kommutointilaitteilla.
Toki, magnetoimisvirta ei ole sitä 115 ampeeria, mutta kuormituksen (ja kierrosnopeuden) suhteessa sekin muuttuu.
Toisaalta on myös todettu, että sopivasti aaltomainen liukurengas vähentää kulumista...
Toivottavasti oli riittävän sekavasti selitetty...
Pitää jossain välissä vielä kurkata sähkötekniikan käsikirjasta vuodelta -67, onko siellä tarkemmin asiasta Uusista opuksista jätetään usein taustatietoja pois yksinkertaisuuden nimessä...
Nuo jusin liukurenkaathan on vielä ihan hyvät, kun vertaa noihin oman 115A laturin renkaisiin
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850