Tuo 90A laturi rupeaa olemaan yhtä tyhjän kanssa kun akustoa rupeaa olemaan useita amppeeritunteja
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Lyhytlohkoon on 110A laturia, itelläkin on sellainen kii. Löytyy vissiin sellaisista vehkeistä joissa on lisäflekti ilmastoinnille. Alkuperäiselle kysyjälle tuo mainittuG-mies kirjoitti:Saabilla on ollu käytössä muistaakseni 110A laturia, löytyy mm ebaytä selaamalla. Se saattaisi auttaa hieman asiassa. Jos tulee sun -91 autoosi, niin sopivuus pitää varmistaa.
Matti
Hihnapyörä ainakin tarvi vaihtaa?Mertmi kirjoitti:Serkku laittoi omaansa 9000 2,3turbo -95:een 9-3/9-5:n 130A laturin. Olin laakerien kunnon takia hyllyttänyt tuon ja tää vaan lainasi sitä. Ollut jo vissiin pari vuotta käytössä. Ei tainneetkaan vielä olla loppumassa.
Vakio oli 115A, nyt on 90ASonett73 kirjoitti:Aikamoiset virrakuluttajat pitää olla, ellei vakiot laturit riitä !?!
Toki itsekin vaihdoin 90A laturin Tonnariini Eberin asennuksen
yhteydessä, mutta olihan se vanha laturi jo kilometrejä nähnyt.
Onko tosta jotain tutkittua tietoa että laturin kuormitus vaikuttaisi hiilien ja liukurenkaiden kestoon?sarka kirjoitti: Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita,
Lyhyt vastaus: on.Janza kirjoitti:Onko tosta jotain tutkittua tietoa että laturin kuormitus vaikuttaisi hiilien ja liukurenkaiden kestoon?sarka kirjoitti: Subbarit ottaa sitten nupit kaakossa tehopiikkejä, jotka kuluttaa laturin hiiliä ja liukurenkaita,
Itse kuvittelisin että pyörintäaika (mekaaninen kuluminen) ratkaisee eikä kuormitus merkittävästi vaikuta hiiliin ja liukurenkaisiin.