Pari ongelmaa tonnarissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vildur »

Tuli eilen ostettua ensimmäinen saabi. -92 9000. 2.3 16v moottorilla, eli onkos se nyt b234i?
Ja eihän se tietenkään mikään uusi auto ole :D Pariin vikaan haluisin vähän vinkkejä että mitä lähteä etsimään/vaihtamaan.

Vika numero 1.
Kylmän koneen käynnistys. Hörähtää ihan normaalisti startatessa käyntiin,pysyy tyhjäkäynnillä ehkä sadasosasekunnin ja sitten sammuu. Ja tämän tekee aina uudelleen. Käynnissä saa pysymään siten että heti starttauksen jälkeen antaa kaaasua sen verta että pysyy käynnissä. Kylmää konetta suhteellisen pitkään kaasun kanssa käyntiä ja sitten se pysyykin jo käynnissä.
Kuumalla koneella lähtee ihan tavallisesti käyntiin. Auto tuntuu toimivan muuten kyllä moottorin puolesta tosi hyvin

Vika numero 2.
1 vaihteella kun rullailee pientä vauhtia eteenpäin ja tekee esim kaasulla pienen nytkähdyksen niin kuuluu *plop* ja vaihe tippuu päältä. Onko tähän jotain säätöä avuksi vai onko siellä laatikossa jo jotain kulunut?
5 vaihde on myös vaikea löytää kun ei ole tottunut. Se kun ei ole kaavion reunassa vaan lähempänä kolmosta. Yhen illan ajeluilla kyllä opin sen jo laittamaan mutta kai senkin voisi säätää paremmaksi?
Muut vaihteet kyllä löytyy omilta paikoiltaa.

Vika numero 3.
Tätä en ole kerennyt kauheasti tutkimaan koska se on ilmennyt vain pari kertaa.
Moottorijarrutuksessa,noin 1500rpm kohdalla auto alkoi nykimään. Välillä sitä ei tee, välillä tekee. En ole varma vaikuttiko nopea kaasun päästö siihen että alkoi nyhtäämään.

Muita vikoja/ominaisuuksia varmaan ilmenee kun ajan autolla lisää. Mutta näistä on hyvä aloittaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkasta
Vika numero 1
avaa kädellä kaasuvipua hieman pitäisi kuulua pikku naks ääni sieltä mikrokytkimestä

Vika numero 2
apumies vetelee vaihteita ja sinä taskulampun kanssa virität okuläärit koneen ja rintapellin välittömään läheisyyteen ja katsot kuin kuoleentunut se lootan ja kepin välinen alue on

vika numero 3
moottorijarrutuksessa syy voi löytyä katso kohta 1
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla huilailee tuossa harrastuksen kohteena 93-vuoden 2,3turbo, 200hv, jossa on ainakin nuo viat 1 ja 5.
Korjausyritysten perusteella pyydän saada neuvoa seuraavaa:
Ainakaan minun autossani ei ole kaasuvaijeria ja -vipua normaalisti, vaan on täysin sähköinen kaasuläppäkotelo. Vaijerintapainen on vaan korjaamolle ajoa (kontaten) varten. Joutokäynti, ja muutenkin, sekoilee, ellei kaasuläpän kääntömoottori saa juuri oikeaa jännitettä/virtaa. Silloin pitää saada kuntoon ne alipaineletkut, magneettiventtiilit, luistoneston systeemit (jos on), vakionopeussäätimen komponentit, koska niiden yhdistelmä vaikuttaa sähköisten kytkentöjen kautta sen kaasuläpän ja joutokäynnin toimintaan.
Olen näitä yrittänyt vaihtaa ja korjailla, mutta edelleen surkea joutokäynti viittaa siihen, että se tapahtuu sen hätäkonttaus (limb home) toiminnon kautta.
Sama vika vaikuttaa ehkä myös vikaan no 5.
Itse olen aikeissa seuraavaksi mennä vikakoodin luentaan, jos se paljastaisi missä esim. olisi kosketushäiriö. Kaasupoljinhässäkän liitokset ovat vielä tutkimatta. Luistonesto (TCS) tuo ilmeisesti aika paljon lisää häiriömahdollisuuksia, jos sellainen on.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja aero »

TCS tuo mm. sen sähköisen kaasuläpän, eli se on suora merkki luistoneston olemassaolosta. Jos ei ole luistonestoa, kaasuläppä on ihan perinteinen vaijerimalli.

Jos alkuperäisen kysyjän auto on ilman TCS:ää, löytyy sieltä kaasuläpän ohittava tyhjäkäyntimoottori, jonka avulla moottorinohjaus (-92:ssa vielä LH-Jetronic) huolehtii korotetusta tyhjäkäynnistä kylmänä ja mm. ilmastoinnin päälläollessa. Mulla on paha aavistus, että juuri tuossa mallissa se on jossain imusarjan alla piilossa, mutta alipainevuotojen tarkistuksen jälkeen/lisäksi on hyvä kaivaa tuo mötikkä käteen ja puhdistaa se sisäpuolelta niin, että se pääsee aukeamaan ja sulkeutumaan vaivatta. Muistaakseni sen voi purkaakin melko pitkälle, mutta yksi toimivaksi todettu keino on viedä siitä läpi puhdistavaa yleisöljyä (esmes CRC 5-56:sta) samalla kun kanavaa kääntelee manuaalisesti auki ja kiinni, kunnes öljy ei enää vaihda väriä mötikän läpi tullessaan. Tämän jälkeen voi olla tarpeen säätää tyhjäkäynti kohdalleen kuristamalla kaasuläpässä olevaa ohivirtauskanavaa, oletettavasti tuossakin versiossa kahdella 10mm kiintolenkillä (säätöruuvin juuressa on mutteri, joka avataan toisella avaimella, säätöruuvi pyöritellään kohdalleen toisella ja kiristetään taas paikoilleen mutterilla), koska sitä on voitu pyörittää aukipäin vähitellen likaantuvan tyhjäkäyntimoottorin "korjaamiseksi".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vildur »

Mulla ei tosiaan oo tcssää.
Kaasuläppää en kerennyt kokeilemaan kuin pikasesti. En ollut kuulevinani naksuntaa ainakaan virrat poissa ollessa. Rupesin lämppärin kennoa vaihtamaan kun selvisi että se vuotaa.

Täytyy metsästää se tyhjäkäyntimoottori ja putsailla se.

Jännää että lämmin/kuuma kone toimii ihan normaalisti.Ehkä tyhjäkäynti aavistuksen liian lähellä 1000rpm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja jus »

2,3-tontussa vm 92 on LH2.4.2, jossa kaasuläpän asennon tunnistaa potentiometri. Se ei ääntele eikä naksahtele, kuten vanhempien LH-versioiden asentokytkin, jossa sisällä mikrokytkin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... t_kat.html

Ei kannata purkaa tyhjäkäyntimoottoria. Riittää, että puhdistuksen aikana liikuttelee sitä luistia letkuliitännän jollain naarmuttamattomalla tikulla työntäen.

Jos auto on vapaastihengittävää mallia, tyhjäkäyntimoottorin saa aika helposti ulottuville irrottamalla imusarjan yläpuoliskon kannakkeistaan.
Kuva
Lisää kuvia: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja aero »

vildur kirjoitti:Jännää että lämmin/kuuma kone toimii ihan normaalisti.Ehkä tyhjäkäynti aavistuksen liian lähellä 1000rpm
Lämmin kone käy kyllä ilman lisäkuormaa tyhjää perussäädön varassa, kylmänä mylly tarvii enemmän virtausta pysyäkseen käynnissä. Eli kylmänä ja kuormitettuna tarvii "painaa kaasua" jotta kierrokset pysyisivät samalla tasolla, tuo tyhjäkäyntimoottori tekee sen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

jes ninh'än se olikin vanhemmassa mallissa kuuluu se naksahdus :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vildur »

kylmän koneen tyhjäkäynti on selvitetty. Harmi vaan että tuli useampi vikakohta korjattua samalla niin en ole varma mistä johtui.
Pakoputkea uusiessa vaihdoin myös uuden lambdan koska vanha oli ottanut runkoon kiinni ja oli klommolla.
Tulipellin läpi menevä johtosarjan liitin oli löysällä. Huomasin lämppärin letkuja kokeillessa että kun käsi osu johtonippuun niin käynti tippui hetkeksi.
Putsasin myös tyhjäkäyntimoottorin.

Nyt siis löytyy tyhjäkäynti myös kylmällä koneella.

Uuden kummajaisen olen huomannut nyt autolla ajaessa. Aina kun auto on liikkeessä (eli kun valuttelee esim liikennevaloihin) vapaalla, niin tyhjäkäynti on n.1100rpm. Heti kun auto pysähtyy niin tyhjäkäynti tipahtaa samantien normaaliin. Tätä tekee jokakerta.
Onko se ominaisuus, toiminto vai vika? Koska ostin juuri toisen samanlaisen tonnarin ja se tekee samaa. Siinä tosin liikkeellä tyhjäkäynti 1300rpm ja tippuu n.1100rpm kun pysähtyy.
Mietin että se liittyisi jarrun tehostukseen tai johonkin muuhun? Onko muissa sama ominaisuus vai vain minun autoissa??

Tässä uudessa yksilössä on semmoinen vika että tuntuisi jarruilta puuttuvan tehostus kokonaan. Jarrut kyllä jarruttaa kun painaa tosissaan poljinta. Ja poljin on tosi kova. Eli tuntuu ihan tehostamattomalta. Missähän sen vika voisi olla?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

omassa tonnarissa tekee myös samaa,eli lähestyessä ryömien kierrokset ovat normaali tyhjäkäyntiä korkeampi,jopa heijaava,laskee heti kun auto pysähdyksissä..olen luullut että olisi syy likaisessa tyhjäkäynti motissa,ei ole vielä häirinnyt niin paljoa ettei ole tullut putsattua..

Voisko jarruissa olla ihan perusvikaa,pientä mäntä jumitusta? Onko poljin "pallomainen",eli voisiko olla ilmaa järjestelmässä..vaikea sanoa kun omissa tonnareissa aina sattunut olemaan ok jarrut..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja eegas »

vildur kirjoitti: Uuden kummajaisen olen huomannut nyt autolla ajaessa. Aina kun auto on liikkeessä (eli kun valuttelee esim liikennevaloihin) vapaalla, niin tyhjäkäynti on n.1100rpm. Heti kun auto pysähtyy niin tyhjäkäynti tipahtaa samantien normaaliin. Tätä tekee jokakerta.
Tuo on mielestäni ominaisuus, minulla kun näitä SAABeja on ollut ja on vieläkin monta, poikkeuksetta ainakin 16V-mallit ovat tehneet tuon saman ollessaan kunnossa. 8V ruiskuissakin mielestäni tuo oli samanmoinen, kaasaripeleistä ei muistu enää mieleen?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja sarka »

vildur kirjoitti:Vika numero 2.
1 vaihteella kun rullailee pientä vauhtia eteenpäin ja tekee esim kaasulla pienen nytkähdyksen niin kuuluu *plop* ja vaihe tippuu päältä. Onko tähän jotain säätöä avuksi vai onko siellä laatikossa jo jotain kulunut?
5 vaihde on myös vaikea löytää kun ei ole tottunut. Se kun ei ole kaavion reunassa vaan lähempänä kolmosta. Yhen illan ajeluilla kyllä opin sen jo laittamaan mutta kai senkin voisi säätää paremmaksi?
Muut vaihteet kyllä löytyy omilta paikoiltaa.
Aiemmin mainitun vaihteensiirtäjän nivelen lisäksi kattoisin moottorin tukikumit (ne hydrauliset siellä alhaalla) -> jos kone elää liikaa niin tiputtaa vaihteen pois päältä.

Pelkät ylemmät kumit vaihtamalla saat kahdeksi kuukaudeksi hyvän, sitten saat vaihtaa ne uudelleen. Vaihdelaatikon kumi ei minusta niin paljoa vaikuta että välttämättä heti ekana tarttis sinne kajota... Väliaikaiskorjauksena tai testinä ylempien kumien sisään voi tunkea letkunpätkää tai liimamassaa, niin saa traktorin. Ja alapää koneesta vatkaa eestaas...

Helppo vaihtaa, jos ei ole pyöränkaaret kovin rapeat :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vildur »

Mistähän johtuu pitkä startti? Suoraan ajosta sammutuksen jälkeen heti käynnistäessä tuntuu käynnistyvän normaalisti. Mutta hetkenkin kun seisoo niin joutuu pyöritellä suhteellisen pitkään käyntiin. Kokeiltu myös sitä että laitettu virtoja päälle useamman kerran ennen starttausta jos on vaikka bensat kadonnut linjoista. Mutta ei ollut apua.

Käynnistystä ei auta yhtään se että tuntuu virtaa vielä katoavan johonkin. Käynnistyksessä tippuu aina noin 10v jännite ja jos on seissy pari päivää niin on hilkulla että jaksaa edes pyörittää loppuun asti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos auto on vm 92, siinä on LH-polttoainejärjestelmä. Siinä virtojen kytkeminen ei johda bensapumpun pyöräyttämiseen. Ainoa tapa saada bensanpaineet ylös pumppua pyörittämällä ennen käynnistystä on tarjota pumpulle jännitettä ohi normaalireitin. Esim. yhdistämällä sulaketaulusta hyppylangalla bensapumpun sulakkeelle jännite jostain, missä on jatkuva jännite, esim. hätävilkkujen sulakkeelta. Kokeile tätä. Jos käynnistyy paremmin esipumppailulla, voi epäillä bensapumpun olevan lähellä loppua.

Miten totesit nuo kymmenen voltin jännitteet? Ajotietokoneen näyttämästä vai akulta mittaamalla? Jos ajotietokoneelta, niin jännite virrat kytkiessä ennen käynnistystä, vai jännite käynnistyksen jälkeen (näyttää hetken aikaa alinta käynnistyksenaikaista jännitettä). Hanskalokerikirjan ohjeen mukaan ei ole vielä hälyttävää, jos käynnistyksen alin jännite pysyy yli 10 V.

Akku kuulostaa olevan huonossa latauksessa, kenties jopa vaihdon tarpeessa.

Huono akku kyllä pahentaa bensapumpunkin oireilua, jännite ei riitä samanaikaisesti startin pyörittämiseen ja bensan pumppaamiseen niin isolla paineella, että pumppu jaksaisi painaa bensalinjan takaiskuventtiilin auki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Re: Pari ongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vildur »

Täytyypä tutkia lisää tuota pumpun virroittelua.. Oletin että se hörähtäisi virtojen kytkemisestä jo.

Tosiaan lukemat luettu ajotietokeen näyttämästä jännisteestä käynnistyksen jälkeen. En ole vielä mittarin kanssa mitannut tarkempia. Lähinnä sillä oletan että tosi alas tippuu kun moottorin pyöriminen väsähtää mitä pidempään joutuu käynnistelee ja parin päivän seisomisen jälkeen jaksaa justjajust lähteä käyntiin.

Akku on kunnossa. Tällä hetkellä uusi akku jonka toimivuus todettu toisissa autoissa.

Aikasempi radio vei virtaa sen verran ettei jaksanut käynnistyä yön yli seisotuksen jälkeen. Nyt vaihdoin toisen radion autosta missä se ei ainakaan syönyt virtaa.
Tarvitsee varmaan suoraan vaan lainata kaveria ja pihtimittaria ja selvitellä minkä sulakkeen takana on suurin kulutus.
Vastaa Viestiin