Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mawerick kirjoitti:Onko kysymys mahdollisesti siitä, että vasta MY90 DI oli vakiona kaikilla markkina-alueilla?
Jep.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ja kun jatketaan saivartelua, niin tuolloinkaan ei vielä kaikkiin moottorivaihtoehtoihin.

Suomen markkinoille myydyissä autoissa - joista tällä foorumilla lähtökohtaisesti keskustellaan - 1990 vapaastihengitävää tonnaria sai vain EZK-sytkällä. 1991 alkaen se oli kaikissa 2,3-litraisissa, myös vapaastihengittävissä. Mutta milloin se löysi kaksilitraisen vaparin konepeiton alle?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

2.0 malliin se tuli MY94, itse luulin kaikkiien 2.3 koneiden olleen suorasytytyksellä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Niinhän ne ovat olleetkin. Tulivat markkinoille 1991 ja oli kaikki varustettu DI:llä heti alusta pitäen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pekka Valtanen kirjoitti:Ja kun jatketaan saivartelua, niin tuolloinkaan ei vielä kaikkiin moottorivaihtoehtoihin.

Suomen markkinoille myydyissä autoissa - joista tällä foorumilla lähtökohtaisesti keskustellaan - 1990 vapaastihengitävää tonnaria sai vain EZK-sytkällä. 1991 alkaen se oli kaikissa 2,3-litraisissa, myös vapaastihengittävissä. Mutta milloin se löysi kaksilitraisen vaparin konepeiton alle?
Suomen markkinoista ei mulla valitettavasti ole tietoa ja se minkä kerroin on tapahtunut trollin ja Nyköpingintehtaalla täällä ruotsissa. Ja kakslitranen vapari kasetilla tuli 1986. EDIT: on kait paras sanoa ettei yleiseen myyntiin.
Siis vielä kerran DI asennettiin ensiksi i (vapari) moottoriin eikä turboon ja se tehtiin 1986 malliseen. 1990 tuli vapari 2,3 litranen.
Vuodesta -86 sinne vuoteen -89 vietiin Nyköpingin metodiverstaalta kuorma-auto lasteittaan hajonneita kasetteja Åmål'iin takaisin osa niistä korjattiin riippuen niitten kunnosta, on sellainen fiilis jotta saab varaosilta suomestakin saa ostaa korjattuja kasettejä vielä tänäänkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Pekka Valtanen kirjoitti:Niinhän ne ovat olleetkin. Tulivat markkinoille 1991 ja oli kaikki varustettu DI:llä heti alusta pitäen.
Nyt pitää korjailla omia puheita. Vapaastihengittävä 2,3-litrainen tuli markkinoille 1990 ja turbolliset vuotta myöhemmin. DI on näissä kaikissa ainoa tarjolla ollut sytytystapa.

Sen siitä saa kun ulkomuistista kirjoittaa..
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Älä huoli Pekka pettää se välillä muisti meillä kaikilla, mäkin sain just hetki sitten tietää yhdeltä kaveriltani joka oli Saabin asentajakoulun opettajana, että ihan testien alukuvaihessa oli autoissa kummatkin sytytys systeemit ei muuta kuin katkaisijalla vaihdettiin muotoa, siinä oli muuten helppo todeta oli uudessa ja vanhassa systeemissä eroja ja kyllähän niitä, tuota en itse enään muistanut, että näin teimme no hyvä, että Stefan sen muisti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani. :-)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani. :-)
Voi pahus ainoa asia jonka siitä muistan on, että sitä kutsuttiin "grenkoppling" täytyy ottaa kaveriini yhteys jos hän muistaa miten se oli toteutettu, tiedän vain sen toteutuksen aiheen jotta miksi näin ja yksinkertainen syy oli se, että kasetit olivat alussa aivan paskoja toiminnaltaan.

Jos hiukan mietin niin olisko ollut jotenkin niin kuin tehtiin rally-autoihinkin tuplasysteemi ja sitä olisi lainattu saabsport osastolta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani. :-)
Tere "jus" stefan vastasi viestiini ja kupasi soittaa huomenissa aikaa en tiedä eikä tiedä varmaan hänkään, mutta odotellaan hikipäissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rikun
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 19, 2013 15:51

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja rikun »

:o

Alkuperäiseen postaukseen vielä, kasetti löytyi testiin ja siinähän se vika oli. Kaikki nykiminen poistui kasetin vaihdolla, eli ei muuta kun kasettikaupoille...
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja aero »

rikun, hienoa, niin ne ongelmat ratkeaa :).
jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot?
Mietin ensin ihan samaa, mutta kävisihän järkeen sekin, että testiajossa kasetti ei ole ollut lopullisessa muodossaan, vaan tulpille tulevat piuhat kytkimeltä, jolle puolestaan jakajalta ja DI:ltä.

Ja kun on jakajasytkää varten käytetty ei-r -tulppia, ei ole ihmekään että testissä on kasetteja paukkunut ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti:rikun, hienoa, niin ne ongelmat ratkeaa :).
jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot?
Mietin ensin ihan samaa, mutta kävisihän järkeen sekin, että testiajossa kasetti ei ole ollut lopullisessa muodossaan, vaan tulpille tulevat piuhat kytkimeltä, jolle puolestaan jakajalta ja DI:ltä.
Ja kun on jakajasytkää varten käytetty ei-r -tulppia, ei ole ihmekään että testissä on kasetteja paukkunut ;).
Sain hiukan tietoa miten kakssytkä systeemi oli toteutettu, DI'in sisälle meni myös jakajalta kaapeli joka oli lattakaapeli haaroituksille, mutta systeemin vaihtoa ei voinut tehdä auton ollessa käynnissä vaan piti sammuttaa ja käynnistää uudestaan kunhan DI oli suljettuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja jus »

OK, ei siis onnistu nykyisillä kaseteilla, tulpanjohdot pidettävä edelleen takakontissa varalla. Tämä on lähin, mihin pääsee:

Kuva

Kuva on tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 25#p693325
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jus kirjoitti:OK, ei siis onnistu nykyisillä kaseteilla, tulpanjohdot pidettävä edelleen takakontissa varalla. Tämä on lähin, mihin pääsee:
Näinhän tää varmaan on varsinkin jos ajattelee näitä uudempia kasetteja joista löytyy paljon enemmän infoa auton ollessa käynnissä, joten eiköhän tämäkin ole jotenkin suljettava poiskäytöstä muutenhan vikavalot vilkkuis koko ajan, näin ajatteli ainakin tää saabin opettaja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin