Jep.Mawerick kirjoitti:Onko kysymys mahdollisesti siitä, että vasta MY90 DI oli vakiona kaikilla markkina-alueilla?
Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Ja kun jatketaan saivartelua, niin tuolloinkaan ei vielä kaikkiin moottorivaihtoehtoihin.
Suomen markkinoille myydyissä autoissa - joista tällä foorumilla lähtökohtaisesti keskustellaan - 1990 vapaastihengitävää tonnaria sai vain EZK-sytkällä. 1991 alkaen se oli kaikissa 2,3-litraisissa, myös vapaastihengittävissä. Mutta milloin se löysi kaksilitraisen vaparin konepeiton alle?
Suomen markkinoille myydyissä autoissa - joista tällä foorumilla lähtökohtaisesti keskustellaan - 1990 vapaastihengitävää tonnaria sai vain EZK-sytkällä. 1991 alkaen se oli kaikissa 2,3-litraisissa, myös vapaastihengittävissä. Mutta milloin se löysi kaksilitraisen vaparin konepeiton alle?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
2.0 malliin se tuli MY94, itse luulin kaikkiien 2.3 koneiden olleen suorasytytyksellä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Niinhän ne ovat olleetkin. Tulivat markkinoille 1991 ja oli kaikki varustettu DI:llä heti alusta pitäen.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Suomen markkinoista ei mulla valitettavasti ole tietoa ja se minkä kerroin on tapahtunut trollin ja Nyköpingintehtaalla täällä ruotsissa. Ja kakslitranen vapari kasetilla tuli 1986. EDIT: on kait paras sanoa ettei yleiseen myyntiin.Pekka Valtanen kirjoitti:Ja kun jatketaan saivartelua, niin tuolloinkaan ei vielä kaikkiin moottorivaihtoehtoihin.
Suomen markkinoille myydyissä autoissa - joista tällä foorumilla lähtökohtaisesti keskustellaan - 1990 vapaastihengitävää tonnaria sai vain EZK-sytkällä. 1991 alkaen se oli kaikissa 2,3-litraisissa, myös vapaastihengittävissä. Mutta milloin se löysi kaksilitraisen vaparin konepeiton alle?
Siis vielä kerran DI asennettiin ensiksi i (vapari) moottoriin eikä turboon ja se tehtiin 1986 malliseen. 1990 tuli vapari 2,3 litranen.
Vuodesta -86 sinne vuoteen -89 vietiin Nyköpingin metodiverstaalta kuorma-auto lasteittaan hajonneita kasetteja Åmål'iin takaisin osa niistä korjattiin riippuen niitten kunnosta, on sellainen fiilis jotta saab varaosilta suomestakin saa ostaa korjattuja kasettejä vielä tänäänkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Nyt pitää korjailla omia puheita. Vapaastihengittävä 2,3-litrainen tuli markkinoille 1990 ja turbolliset vuotta myöhemmin. DI on näissä kaikissa ainoa tarjolla ollut sytytystapa.Pekka Valtanen kirjoitti:Niinhän ne ovat olleetkin. Tulivat markkinoille 1991 ja oli kaikki varustettu DI:llä heti alusta pitäen.
Sen siitä saa kun ulkomuistista kirjoittaa..
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Älä huoli Pekka pettää se välillä muisti meillä kaikilla, mäkin sain just hetki sitten tietää yhdeltä kaveriltani joka oli Saabin asentajakoulun opettajana, että ihan testien alukuvaihessa oli autoissa kummatkin sytytys systeemit ei muuta kuin katkaisijalla vaihdettiin muotoa, siinä oli muuten helppo todeta oli uudessa ja vanhassa systeemissä eroja ja kyllähän niitä, tuota en itse enään muistanut, että näin teimme no hyvä, että Stefan sen muisti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Voi pahus ainoa asia jonka siitä muistan on, että sitä kutsuttiin "grenkoppling" täytyy ottaa kaveriini yhteys jos hän muistaa miten se oli toteutettu, tiedän vain sen toteutuksen aiheen jotta miksi näin ja yksinkertainen syy oli se, että kasetit olivat alussa aivan paskoja toiminnaltaan.jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani.
Jos hiukan mietin niin olisko ollut jotenkin niin kuin tehtiin rally-autoihinkin tuplasysteemi ja sitä olisi lainattu saabsport osastolta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Tere "jus" stefan vastasi viestiini ja kupasi soittaa huomenissa aikaa en tiedä eikä tiedä varmaan hänkään, mutta odotellaan hikipäissä.jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot? Kiinnostaa siksi, että omassa autossa joudun hakemaan tulpanjohdot takakontista ja viemään sinne kasetin tilalle sytytystapaa vaihtaessani.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Alkuperäiseen postaukseen vielä, kasetti löytyi testiin ja siinähän se vika oli. Kaikki nykiminen poistui kasetin vaihdolla, eli ei muuta kun kasettikaupoille...
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
rikun, hienoa, niin ne ongelmat ratkeaa
.
Ja kun on jakajasytkää varten käytetty ei-r -tulppia, ei ole ihmekään että testissä on kasetteja paukkunut
.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mietin ensin ihan samaa, mutta kävisihän järkeen sekin, että testiajossa kasetti ei ole ollut lopullisessa muodossaan, vaan tulpille tulevat piuhat kytkimeltä, jolle puolestaan jakajalta ja DI:ltä.jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot?
Ja kun on jakajasytkää varten käytetty ei-r -tulppia, ei ole ihmekään että testissä on kasetteja paukkunut
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Sain hiukan tietoa miten kakssytkä systeemi oli toteutettu, DI'in sisälle meni myös jakajalta kaapeli joka oli lattakaapeli haaroituksille, mutta systeemin vaihtoa ei voinut tehdä auton ollessa käynnissä vaan piti sammuttaa ja käynnistää uudestaan kunhan DI oli suljettuna.aero kirjoitti:rikun, hienoa, niin ne ongelmat ratkeaa.
Mietin ensin ihan samaa, mutta kävisihän järkeen sekin, että testiajossa kasetti ei ole ollut lopullisessa muodossaan, vaan tulpille tulevat piuhat kytkimeltä, jolle puolestaan jakajalta ja DI:ltä.jus kirjoitti:Minkälainen on se katkaisija, jolla saa sytytyskasetin tilalle vaihtumaan tulpanjohdot?
Ja kun on jakajasytkää varten käytetty ei-r -tulppia, ei ole ihmekään että testissä on kasetteja paukkunut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
OK, ei siis onnistu nykyisillä kaseteilla, tulpanjohdot pidettävä edelleen takakontissa varalla. Tämä on lähin, mihin pääsee:
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_4067_1_zps388ffce8.jpg)
Kuva on tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 25#p693325
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_4067_1_zps388ffce8.jpg)
Kuva on tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 25#p693325
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Näinhän tää varmaan on varsinkin jos ajattelee näitä uudempia kasetteja joista löytyy paljon enemmän infoa auton ollessa käynnissä, joten eiköhän tämäkin ole jotenkin suljettava poiskäytöstä muutenhan vikavalot vilkkuis koko ajan, näin ajatteli ainakin tää saabin opettaja.jus kirjoitti:OK, ei siis onnistu nykyisillä kaseteilla, tulpanjohdot pidettävä edelleen takakontissa varalla. Tämä on lähin, mihin pääsee:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.