Kytkinpoljin jää pohjaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se työntövarren suojakumi yleensä oikein miksikään mene, uusi kumi ei ole sen parempi kuin vanha. Muutenkin tuon kumin rooli tässä on aika toissijainen. Täyttöletkun nipan kumikaan ei yleensä ole mitenkään hapertunut. Aika vaikea irrottaakin, kun pitää varoa ettei muovinen nippa katkea. Paineilmalla voi auttaa kumia ponnistamaan pois paikaltaan, kun tulppaa sylinterin ylimääräiset reiät.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Mukavasti tuota kytkinletkun kumipurua eksynyt sylinteriin. Taitaa olla jostain loppupään, alle 200tkm ajetusta tonnarista..
Ihan lonkalta heitetty arvaus :wink: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Olipa osuvasti arvattu :-)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joo, melkosta muhjua oli se "jarruneste" jota ilmausnipasta tuli ulos. Pikimustaa ja melkein kuin tervaa... Voi olla että seuraavaksi antautuu se letku, noh vaihdellaan se sitten.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Meikäläisellä olis kans tuon työsylkän laitto edessä, kun osatkin tuli neo brossilta ja siksi kysyisinkin, että minkälaista asennusrasvaa olette käyttänyt tai olis sopivaa tuonne työsylkän tiivisteille, kun olen lukenut että olis hyvä voidella uudelleen ennen asennusta.

thanks ja happy new year
Saab 9-5 A 2.3t stw
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös normaalisti käytetä paineilma/jarru syl rasvaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vildur
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 11:45

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja vildur »

Mitäs vikaa foorumilaiset veikkaa sille että kytkinpolkimessa on turhan paljon tyhjää ennekuin alkaa kytkin ottamaan kiinni. Se tyhjä osuus siis tuntuu siltä ettei mikään muu osa liiku kuin poljin. Kytkin kyllä toimii hyvin silti vaikka tyhjää on alussa. Lopussahan se taika vasta tapahtuu.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ainakin yksi välyksen aiheuttaja on polkimen yläpään ja pääsylinterin haarukan liitos - reikä kuluu soikeaksi. Porattiin haarukan reiät hieman isommiksi ja pistettiin pultti sokkatapin tilalle...

Pääsylinteriä purkaessa huomasin myös, että haarukan päässä on jonkinlainen kuulanivel, jossa on myös pieni välys.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Jonii
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 28, 2013 12:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Jonii »

Kytkinpoljin alkoi temppuilemaan tonnarissa ja jäi lopulta pohjaan. Ratkaisuna tähän vaihdettiin pääsylinterin kumit, mutta luulen, että ilmaus ei pakkasista johtuen ihan onnistunut. Kytkin toimii nyt välillä ihan ok, mutta välillä jää edelleen pohjaan. Lisäksi ajaessa välillä vaihteet eivät tahdo mennä silmään vaan kuuluu "korahtelua". Risteyksissä kytkin saattaa alkaa luistamaan, jos vaihde on silmässä ja kytkin pohjassa. Lopulta sitten sammuu. Välillä taas kytkin pohjassa vaihdetta ei vaan saa silmään vaan joutuu tovin pumppaamaan poljinta.

Olisiko nyt vain niin, että pitäisi tehdä uusi kytkimen ilmaus ja ongelma ratkeaisi? :? Vai olisikohan jotain muutakin rikki eikä pelkkä pääsylinterin kumien vaihto riittänyt..
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja smeq »

Kokeile ilmata uudelleen. Mikäli ongelma ei katoa ja varsinkin jos jarrunestettä katoaa, on järjestelmässä vuoto. Harmillisen usein vuoto löytyy työsylinteristä
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla myös pääsylinterin ja työsylinterin välinen letku murusina sisäpuolelta, kuminmuruset tukkivat nesteen virtausta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jonii
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 28, 2013 12:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Jonii »

smeq kirjoitti:Kokeile ilmata uudelleen. Mikäli ongelma ei katoa ja varsinkin jos jarrunestettä katoaa, on järjestelmässä vuoto. Harmillisen usein vuoto löytyy työsylinteristä
Joo, heti kun pakkaset vähän hellittää, niin uusi ilmausoperaatio edessä. Mitään vuotoja en ole huomannut ja jarrunestettä ei ole mielestäni juurikaan kadonnut, kun katsoo säiliön pintaa. Joten siinä uskossa vielä ainakin toistaiseksi ollaan, että vuoto ei pitäisi olla syynä.
jus kirjoitti:Voi olla myös pääsylinterin ja työsylinterin välinen letku murusina sisäpuolelta, kuminmuruset tukkivat nesteen virtausta.
Kytkinletku on vaihdettu jo jokunen vuosi sitten, joten en usko, että olisi murusina vielä.

Kytkin jäi ensimmäisen kerran pohjaan toisena kovana pakkaspäivänä, kun mittari näytti jotain -20. Joten tämän perusteellakin epäiltiin heti, että kova pakkanen edesautti hauraiden pääsylinterin kumien lopullista pettämistä.
Jonii
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 28, 2013 12:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Jonii »

No nyt se poljin jämähti taas lopullisesti pohjaan eikä sieltä nouse kuin käsipelin joten hinata pitää tallille. :evil: Ei päästä helpolla tonnari taaskaan ja taitaa olla viimeinen talvi kun tämän yksilön kanssa suostun enää tappelemaan. :cry:
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eipä sen välttämättä tarvi ulospäin vuotaakaan vaan sylinterin sisällä.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja haffu »

Täälläkin saa tonnari odotella talven ylitse. Kytkinkoppa ihan märkänä sisäpuolelta. Syksyllä ostin pääsylinterin, joten vielä uusi väliletku työsylinterin kera tilaukseen niin voikin vaihdella koko linjan uuteen. :roll:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin