huurua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tuplis 84
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 22:57

huurua

Viesti Kirjoittaja tuplis 84 »

Miten pääsen käsiksi siihen sisäilmankiertoläppään,jatkuvaa huurtumista aina tollasen vajaan 10 kilsan ajon jälkeen,lyö kaikki ikkunat umpihuuruun ja jotenki tunkkanen haju tulee kabiiniin.Raitisilmasuodatin vaihettu ja sisäverhoilut kuivat.Auto 9000cd -97 ilmastoinnilla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se on siellä raitisilmasuodattimen kotelossa. Suodatin pois ja läppä on näkyvissä. Läpän moottori on kotelon apparin puoleisessa kyljessä. Läpän voi käsin kääntää auki ja nypätä moottorilta piuhat irti, näin tein omassa autossa kun huurtui ikkunat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tarvitse irrottaa suodatinta, jotta läpän pääsee kääntämään käsin. Moottorin vaihteisto vähän hidastaa läpän kääntymistä, mutta tasaisesti rauhallisesti painamalla pitäisi kääntyä, jollei rattaat ole jumissa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 83#p688483

Jos on vaihteisto jumissa, moottori pitää ruuvata irti siitä läpältä ennen kuin saa läpän kääntymään. Yleisempi ongelma kuitenkin on, että kosteutta on päässyt moottorin kontakteihin, virta ei kulje moottorille asti, eikä läppä siis käänny sähköllä. Käsin kääntämällä silloin kyllä kääntyy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tuplis 84
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 22:57

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja tuplis 84 »

Näin tein,läppä painettu alas,(sellanen pehmusteella oleva) liikku sellaset vajaa 5cm sit piuha irti,sama laulu jatkuu eli huuruun vetää kun alkaa lämpiään.Pitäisikö sen läpän liike olla suurempi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jus »

Läpän pitää kääntyä pystysuoraan ja peittää tiiviisti rintapellissä oleva aukko. Muuten sisäilman kierrätys jää ainakin osittain päälle.

Irrotitko läppämoottorilta johdon, tai tarkistitko koeajon jälkeen oliko läppä pysynyt siinä asennossa mihin sen käänsit? EDIT: OK, irrotit...

Jos matkustamon sisälämpöanturi tai ACC:n ohjausyksikkö häröilee, ACC:lle voi tulla halu laittaa sisäilman kierrätys päälle näilläkin keleillä. Ja onhan sinne joku voinut ohjelmoida käynnistymisasetuksiinkin sisäilman kierrätyksen päälle. Poista omat ohjelmoinnit ACC:lta. Varmista, että sisälämpöanturi on puhdas ja sen propelli pyörii.

Minkälaisessa ulkolämpötilassa nyt ajat autoa? Noin plus kuuden asteen alle ei ilmastoinnin pitäisi käynnistyä, kylmäaineen paine on silloin liian alhainen. Matkustamoilma otetaan ulkoa sisään raitisilmasuodattimen ja höyrystinkennon läpi. Ajon ja hetken pysäköinnin jälkeen lämmöt moottoritilassa voi olla sellaiset, että uudelleen liikkeelle lähtiessä ilmastointi (kompressori) toimii hetken. Höyrystinkenno kerää pintaansa ilmankosteutta ja huurtuu. Ajon jatkuessa järjestelmä voi jäähtyä niin, että kylmäaineen paine taas laskee alle alarajan, ja kompressorin käyntijaksot loppuvat. Höyrystin sulaa ja luovuttaa kosteuden ilmanottoon. Höyrystimen läpi pitää kulkea aika paljon ilmaa ennen kuin kenno kuivuu. Tänä aikana ajellessa ikkunoiden sisäpintaan pyrkii kertymään kosteutta. Sama ilmiö voi esiintyä lämpimästä tallista lähtiessä.

Painekatkaisijan ohella kompressorin toimintaa ohjaa höyrystimen jäätymiskytkin, höyrystimen ollessa alle nollan kompressori ei käynnisty.

Ulkoilman lämpötilan ollessa kompressorin käynnistymisen rajamailla voi lyhyillä ajokerroilla olla selkeintä käskeä ACC ECON-tilaan. Kompressori ei silloin käynnisty ollenkaan, eikä tule myöskään höyrystimen sulamiskosteudet ikkunoihin missään vaiheess
tuplis 84
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 22:57

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja tuplis 84 »

Ilmeisesti en vaan ole painanut läppää tarpeeksi alas,on aika piukan oloinen.
tuplis 84
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 22:57

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja tuplis 84 »

Nyt läppä painettu liki pystysuoraan pientä voimaa käyttäen,poistui huurut&epämääräset tuoksut,ei ihan totaalisesti mut pystyy sentään jo ajeleen.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja nugge »

Itel läppä kiinni mutta huurua löytyy, oli ilmeisesti ollu jokunen vuos ilman raitisilmansuodatinta ennen kun tuli mulle niin se ilmastoinnin kenno oli ihan märkä ja täynnä metsää ja pitäis ilmeisesti käyttää irti ja putsaa kunnol tai vaihtaa toiseen
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja aero »

...ja jos läpän pakottaminen ilmanvaihtoasentoon ja raikkarin vaihto + kanavain puhdistus ei riitä, niin lämppärinkennojumppaan mars. Siinä vaiheessa alkaa vaihtoehtoiset ongelmat olla nimittäin jo vähissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jari.k
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 09:30

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jari.k »

saab 9000 cse -95 ja lasit huurtuu nopeasti,ei vuotoja havaittu.irroitin akvaariokotelon (moottoritilassa),sen alla apukuskin puolelta irroitin pienen muovisuojan,sen alla oli kotelo,jossa oli raitisilmasuodatin kennon edessä,otin suodattimen pois,en nähnyt tyhjässä kotelossa sisäilmankierto läppää,jota voi käsillä kääntää ja edes käsi ei sovi sinne koteloon.voisiko joku lähettää hyvän kuvan tai selittää miten löytäisin tämän kiertoläpän?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvat sisäilman kiertoläpästä on jo linkitetty tähän ketjuun aiemminkin. Tuolta näkyy:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 83#p688483
jari.k
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 09:30

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jari.k »

joo näin kyllä jo edellisen linkin kautta kuvan,ei se siitä selvinnyt.siis raitisilmasuodatin kotelossa ei ole sisäilankierto läppää,kotelon koko on jotakin 4cmx20cm,mutta kotelon vieressä kuskiin päin löysin vivuston,mikä liikkuu käsin liikuttamalla auton pituussuunassa,sitä työnsin auton etuosaan päin ja nyt sitten testaillaan.auto on saab 9000 cse -95
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jus »

Raitisilmasuodatin on höyrystinkotelossa, samassa kotelossa on höyrystin, puhaltimen tehonsäätömurikka, paisuntaventtiili, jäätymissuojakytkin ja sisäilman kierrätyksen läppä moottoreineen.

Sisäilman kierrätyksen läppä on kuvassa punaisen nuolen osoittamassa kohdassa, sadesuojakumin takana piilossa:
Kuva

Olet todennäköisesti liikuttanut lämmönsäädön läppää. Se kääntyy takaisin alkuperäiseen asentoon kun kytket virrat päälle ja liikkuu lämmitystarpeen mukaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sisäilman kierrätyksen kanssa, toki ACC ohjaa molempia läppiä.

Yhdestä ja samasta ongelmasta ei kannattaisi kirjoittaa kuin yhteen viestiketjuun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jari.k
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 09:30

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja jari.k »

kiitos asiantuntevasta vastauksesta,jos vielä huurtuu,niin nyt tiedän mistä lähteä etsimään sisäilmankierto läppää,toivottavasti vastauksesta on hyötyä muillekkin.
rami22

Re: huurua

Viesti Kirjoittaja rami22 »

osaa läppä kääntyä itsekseen takaisin sisäkierto asentoon jos moottori ei pidättele.eli jos läppä lerppa pistä vaikka nippusiteellä kiinni.ei tarvii uudelleen avata.
Vastaa Viestiin