Moi, Loppiaisena alkoi uuden karhea Tonnarini pitämään ihmeellistä kahinaa liikennevaloihin hiljalleen lipuessa. Eka ajatus oli, että vaihteiston laakerit menneet. Kahina jatkui liikennevaloissa seistessä ja
ääni jotenkin voimistui moottorijarrutuksessa. Konepellin avattuani vika paikantui moniurahihnan seutuville. Matka jatkui ja viikon päästä siitä, oli aika irrottaa moniurahihna, kun vika ei muuten paikallistunut. Stetoskoopilla tuntui jokainen välirulla tai laturi pitävän samanlaista tasaista kahinaa.
Sittenhän se paljastui, ohjaustehostimen laakerointi oli tosi väljä ja hihnapyörä lonkusui melkeimpä sentin verran. Motonetti myy kunnostettuja pumppuja, mutta onneksi kerholainen möi käytetyn pumpun sopuhintaan.
Viikko piti vielä ajaa ennen vaihtoa. Parkissa piti pitää pahvia alla, kun Tonnari tiputti öljyä ikävästi ja aina ajoon lähtiessä öljyä piti pikkisen lisätä. Tänään homma tuli tehtyä ja pumppu vaihtui. Ei pahakaan rasti, kun ensin vähän antoi lämpöä paineputken kiinnitysmutterille. Samalla uusin suodattimen säiliöön ja putsasin rievulla säiliön sisäpuoleltakin. Alkuperäinen tehostinöljykään ei maksanut maltaita, samalla kun otin varuilta alkuperäisen O-renkaan siihen paineputken liitokseen
Pumpun laakerointi oli varmaan ollut jo ainakin puolivuotta huono, mutta ei se oikeastaan pahaltakaan ollut kuulostanut. Joskus moottorijarrutuksessa kahinaa ihmettelin ja pelkäsin sen kuuluvan vaihteistosta, olihan mittarissa vasta (jo) reipas 500tkm (538tkm).
Nyt matka jatkuu tyytyväisenä ja Tonnari kehrää niin hiljaa että, kyllä kehtaa konepellinkin nostaa ihan milloin tahansa. Samalla tuli konehuone ja alustakin pestyä kuumapainepesurilla
Ohjaustehostajan pumppu
Ohjaustehostajan pumppu
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Ohjaustehostajan pumppu
Itsellä kävi viikko sitten muuten samanlailla mutta, pumppu ei varotellut yhtään. Tyhjäkäynniltä yhtäkkiä kauhea rahina ja nesteet norona ulos. 2km tallille ajoyrityksen jälkeen apulaitehihna hyppäs omille teilleen. Todella iso välys hihnapyörällä. Näyttää ylhäältä katsottuna että olisi kokonaan melkein irti
Nyt joudun sitten pihalla tekemään tämän rempan kun ei tallille asti päästy. Sais tulla vähän lämpimämmät kelit....
Nyt joudun sitten pihalla tekemään tämän rempan kun ei tallille asti päästy. Sais tulla vähän lämpimämmät kelit....
Re: Ohjaustehostajan pumppu
Niin, eipä se minullakaan sen kummemmin varoitellut. Onneksi itsellä kesti hihna päällä ajella pariviikkoa. Viimeinen matka pajalle oli vähän jännittävä, kun matkaa oli about 100km, pakkasta -22astetta ja 7-v poika kyydissä. Vaatetta oli varattu pahimman varalle kunnolla.
Kyllähän sen vetreä nuorukainen vaihtaa ihan nurmikollakin. Ei muuta kuin keula ylös pukeille ja sisälokasuojan etuosa irti. Moniurahihnan kiristin lukitaan pulteista hitsatuista erikoistyökalulla ja sitten vaan hihnapyörän isoista reijistä näkyvät kaksi pulttia irti. Tietty ekaks kannattaa säiliö imasta tyhjäks ja irrottaa se paluu letku sieltä. Pienen tappelun jälkeen pumppu irtoaa telineestä ja laskeutuu sen verran alaspäin, että se paineputken kiinnitysmutteri tulee esille. Pikkusella kaasutoholla ekaks lämmitin ja kas, se irtos ilman laastareita. Kasaus uudella O-renkaalla ja keulan ollessa pukeilla, kääntelin ojausta ääriasentoihin ilmatakseni järjestelmän. Onnea matkaan
Kyllähän sen vetreä nuorukainen vaihtaa ihan nurmikollakin. Ei muuta kuin keula ylös pukeille ja sisälokasuojan etuosa irti. Moniurahihnan kiristin lukitaan pulteista hitsatuista erikoistyökalulla ja sitten vaan hihnapyörän isoista reijistä näkyvät kaksi pulttia irti. Tietty ekaks kannattaa säiliö imasta tyhjäks ja irrottaa se paluu letku sieltä. Pienen tappelun jälkeen pumppu irtoaa telineestä ja laskeutuu sen verran alaspäin, että se paineputken kiinnitysmutteri tulee esille. Pikkusella kaasutoholla ekaks lämmitin ja kas, se irtos ilman laastareita. Kasaus uudella O-renkaalla ja keulan ollessa pukeilla, kääntelin ojausta ääriasentoihin ilmatakseni järjestelmän. Onnea matkaan
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Ohjaustehostajan pumppu
Allekirjoituksen tonnarissa alkoi joku aika sitten kuulumaan ääntä ohjauksesta. Ohjaustehostimen säiliön öljynpinta oli laskenut alle minimin. Täytin säiliön ja nyt muutaman sadan km jälkeen se on taas laskenut alle minimin. Selvää vuotokohtaa ei ole letkuissa, mutta pumpun hihnapyörän akselista näyttää helmeilevän öljyä. Myös alla oleva alatukivarsi on selvästi kastunut öljystä. Hihnapyörässä tuntuu myös selvä välys. Pumppu menee kai sitten vaihtoon?
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Ohjaustehostajan pumppu
onkohan tehostin miten tarkka oikeasta öljystä?
Vaihtopumppukin alkoi ääntämään, laitoin jotkin motonetin tehostinöljyt..
Kylmänä ei äännä, kuumana kyllä. Toisaalta onpa tuo pari vuotta jo äännellyt eikä se siitä pahentunut ole..
Vaihtopumppukin alkoi ääntämään, laitoin jotkin motonetin tehostinöljyt..
Kylmänä ei äännä, kuumana kyllä. Toisaalta onpa tuo pari vuotta jo äännellyt eikä se siitä pahentunut ole..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: Ohjaustehostajan pumppu
Oiskohan järjestelmään jäänyt moskaa edellisestä pumpusta? Jos se kovasti alkaa pahenemaan niin rupeisin varmaan ite miettimään jo että vaihtas raidetangon ja tehostajan purkuautosta...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ohjaustehostajan pumppu
Joidenkin tietojen mukaan, jos käyttää väärää nestettä, niin alkaa esim. tangon tiivisteet vuotamaan, josta siis seuraa "mukavahko" ja kallis remontti. Näin ainakin jos laittaa ATF:ää. Sitä ei varmaan kukaan tiedä mitä tapahtuu, jos laittaa jonkun toisen valmistajan ohjaustehostimelle tarkoitettua nestettä - tai "GM ohjaustehostimen nestettä" (esim Oopel).öljysormi kirjoitti:onkohan tehostin miten tarkka oikeasta öljystä?
Vaihtopumppukin alkoi ääntämään, laitoin jotkin motonetin tehostinöljyt..
Englanninkielisiltä saiteilta näkyy myös tarinaa, että jossainkohtaa on tanko muuttunut ja samalla on muuttunut mineraalipohjainen neste synteettiseksi.
Eli suositusten mukaan marmoritiskiltä alkuperäistä nestettä... Ei se nyt kullan hintaista ole, mutta jonkun verran kirpaisee mokoma pikku pötikkä. Mutta tämä siis lähes "MuTu":a...