Lukot jumissa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 196
- Liittynyt: Su Marras 02, 2003 17:45
- Paikkakunta: Helsinki
Lukot jumissa
Moro,
Olisiko arvoisalla raadilla vinkkejä lukko-ongelmaan? Auto on 9000 CSE -98.
Pakkasissa lukot eivät aukea tai eivät sulkeudu oikein. Esim. eilen kävin niin, että kaikki ovet oliva lukossa ja kun kaukosäätimellä yritti avata ovia, lukon nuppi nytkähtää, mutta ei nouse ylös. Samoin on käynyt niin päin, että ovet ovat auki eikä sulkeminen onnistu kaukosäätimellä eikä myöskään auton sisällä olevalla lock-näppäimellä.
Keskuslukkojen moottorit siis nytkähtävät joka ovessa mutta eivät muuta nupin asentoa. Nupin ylösnostaminen ei myöskään onnistu sormin vetämällä.
Ilmeisesti ongelma siis liittyy pakkasiin. Voiko olla niin, että kaikissa keskuslukon moottoreissa olisi kosteutta ja ne hyytyisivät pakkasessa? Voiko olla jokin muu selitys?
terv. Mika
mika.a.koskinen at gmail.com
Olisiko arvoisalla raadilla vinkkejä lukko-ongelmaan? Auto on 9000 CSE -98.
Pakkasissa lukot eivät aukea tai eivät sulkeudu oikein. Esim. eilen kävin niin, että kaikki ovet oliva lukossa ja kun kaukosäätimellä yritti avata ovia, lukon nuppi nytkähtää, mutta ei nouse ylös. Samoin on käynyt niin päin, että ovet ovat auki eikä sulkeminen onnistu kaukosäätimellä eikä myöskään auton sisällä olevalla lock-näppäimellä.
Keskuslukkojen moottorit siis nytkähtävät joka ovessa mutta eivät muuta nupin asentoa. Nupin ylösnostaminen ei myöskään onnistu sormin vetämällä.
Ilmeisesti ongelma siis liittyy pakkasiin. Voiko olla niin, että kaikissa keskuslukon moottoreissa olisi kosteutta ja ne hyytyisivät pakkasessa? Voiko olla jokin muu selitys?
terv. Mika
mika.a.koskinen at gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Lukot jumissa
Samaa huomasin itsekin kun pakkaset alkoi. Nupit sai kyllä käsin nostettua sopivaan voimaa käyttäen.
Laitoin aseöljyä joka väliin mitä keksin ja ensin käsin nostin ja laskin x-kertaa jokaisen nupin ja sitten sähköllä. Nyt pelaa hienosti. Täytyy tosin kevväämmällä avata nuo ja puhdistaa ja rasvata, mutta tämä nyt oli tälläinen tekohengitys toistaiseksi.
Laitoin aseöljyä joka väliin mitä keksin ja ensin käsin nostin ja laskin x-kertaa jokaisen nupin ja sitten sähköllä. Nyt pelaa hienosti. Täytyy tosin kevväämmällä avata nuo ja puhdistaa ja rasvata, mutta tämä nyt oli tälläinen tekohengitys toistaiseksi.
Re: Lukot jumissa
Kuten aiemmissa lukkojen jäätymisketjuissakin olen sanonut, kannattaa tonnarin kanssa aina ennen liikkeelle lähtöä avata jokainen ovi ja mielellään pyöritellä avaintakin joka lukossa. Eikä mitään muuta kuin aseöljyä niihin lukkoihin. Säännöllinen käyttö ja öljyäminen riittää...
Jos nyt sattuu, että ovet eivät halua mennä kiinni, niin lämmöt täpölle, auto tyhjäkäynnille ja ovet niin kiinni kuin ne saa. Tupakin mittaisen tauon jälkeen sievästi nyrkillä kahvan alapuolelle ja kuuluu "ping" -> oven saa taas kiinni.
Jos nyt sattuu, että ovet eivät halua mennä kiinni, niin lämmöt täpölle, auto tyhjäkäynnille ja ovet niin kiinni kuin ne saa. Tupakin mittaisen tauon jälkeen sievästi nyrkillä kahvan alapuolelle ja kuuluu "ping" -> oven saa taas kiinni.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Lukot jumissa
ai meneekö ovet noinkin kiinni ja minä kun olen ottanut peräkontista aina kirveen ja vedellyt sillä nin johan ovi pysyy kiinni
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Lukot jumissa
Turvavöillä ovet kii ja menoks
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Lukot jumissa
Syksy oli sateinen, ovien sisäpuolen ilmasto on ollut kostea kun pakkaset alkoivat. Lukkomekanismi oven sisällä on ollut märkä, mekanismin vanhat rasvat imeneet vettä sen verran, että mekanismit jäätyvät pakkasella yhdeksi klimpiksi. Ovien pintapellin sisäpuoli ja muut kamppeet ovessa todennäköisesti helmeilevät vesi- ja jääpisaroista.
Ovien sisäpuolen ilmasto ei ihan yhdessä tai kahdessa yössä kuivu, vaikka saisit auton lämpimään talliin, jäätyy heti uudestaan kun viet ulos. Pitäisi pitää oviverhoilut ja ovirungon kosteudensuojausmuovi purettuna useamman päivän lämpimässä. Sitten kuivuisi kunnolla.
Ota oviverhoilut pois, lukkomekanismit käteen, pese mekanismit puhtaaksi vanhoista rasvakokkareista rasvanpoistoaineella, voitele kylmänä notkealla rasvalla, esim. CRC White Lithium Grease. Parin tunnin juttu, mutta kannattaa ehdottomasti tehdä, jos meinaat autoa käyttää talvella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=15762#p15762
Ovien sisäpuolen ilmasto ei ihan yhdessä tai kahdessa yössä kuivu, vaikka saisit auton lämpimään talliin, jäätyy heti uudestaan kun viet ulos. Pitäisi pitää oviverhoilut ja ovirungon kosteudensuojausmuovi purettuna useamman päivän lämpimässä. Sitten kuivuisi kunnolla.
Ota oviverhoilut pois, lukkomekanismit käteen, pese mekanismit puhtaaksi vanhoista rasvakokkareista rasvanpoistoaineella, voitele kylmänä notkealla rasvalla, esim. CRC White Lithium Grease. Parin tunnin juttu, mutta kannattaa ehdottomasti tehdä, jos meinaat autoa käyttää talvella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=15762#p15762
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lukot jumissa
Oma ratkaisu tuohon lukko probleeman oli se,että en edes yritä lukita niitä ennenkuin kesä saapuu.
Re: Lukot jumissa
Oli tosiaan vähän vaikeuksia ja joutui tuon sadekauden jälkeen avaamaan ovipahvit kun meni lukot niin jäähän. Pihalla -10 pakkasessa sen tein. Kuumailmapuhallin, Brakecleaneriä painepullossa, aseöljyä ja synteettistä vaseliinia oli lääkkeenä ongelmaan. Perheen toiseen tonnariin tein saman käsittelyn viime vuonna ja siihen ei ole vielä tarvinnut koskea.
Kävi mielessä, että jos porais putsaus / voitelureiät oven takaosaan. Joku sopivan kokoinen, josta pystyisi taivutetulla kärjellä/suuttimella sumuttamaan liuotinta ja voiteluainetta oikeisiin paikkoihin. Reikä peitetään sopivalla kumitulpalla. Näin ajatuksena toistaiseksi. Ei toi ovipahvien avaaminen mahdoton tehtävä, mutta jostain syystä jää aina tekemättä, kunnes on ensi ajanut yhden työreissun ovet kuormahihnoilla yhteen vedettynä ja sitten pimeässä ja pakkasessa pahveja aukomaan.
Kävi mielessä, että jos porais putsaus / voitelureiät oven takaosaan. Joku sopivan kokoinen, josta pystyisi taivutetulla kärjellä/suuttimella sumuttamaan liuotinta ja voiteluainetta oikeisiin paikkoihin. Reikä peitetään sopivalla kumitulpalla. Näin ajatuksena toistaiseksi. Ei toi ovipahvien avaaminen mahdoton tehtävä, mutta jostain syystä jää aina tekemättä, kunnes on ensi ajanut yhden työreissun ovet kuormahihnoilla yhteen vedettynä ja sitten pimeässä ja pakkasessa pahveja aukomaan.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Lukot jumissa
Vois toimia! Kuskin oven purin, mutta pelkääjän puolella loppui motivaatio.mikaels kirjoitti:
Kävi mielessä, että jos porais putsaus / voitelureiät oven takaosaan. Joku sopivan kokoinen, josta pystyisi taivutetulla kärjellä/suuttimella sumuttamaan liuotinta ja voiteluainetta oikeisiin paikkoihin. Reikä peitetään sopivalla kumitulpalla. Näin ajatuksena toistaiseksi. Ei toi ovipahvien avaaminen mahdoton tehtävä, mutta jostain syystä jää aina tekemättä, kunnes on ensi ajanut yhden työreissun ovet kuormahihnoilla yhteen vedettynä ja sitten pimeässä ja pakkasessa pahveja aukomaan.
Yöllä sitten pimeessä sai sytkärillä lämmittää avainta ja avaimella lukkoa, että sai oven lukkoon..
Hemmetin hyvä tuli kyllä kuskin ovesta, vissiinkin kaikki liikkuva sopivassa rasvassa.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Lukot jumissa
Itte käytän mieluummin vesipussia (tyhjä pussi on taskussa et saa vaikka duunista kuumaa vettä) kuin sytkäriä mut jälkimmäistäkin on käytetty kun ei muita vaihtoehtoja ole ollu. Tietenki pikkuinen öljypötikkä taskussa et kun sulaa niin ölppää perään.Wiljami kirjoitti: Vois toimia! Kuskin oven purin, mutta pelkääjän puolella loppui motivaatio.
Yöllä sitten pimeessä sai sytkärillä lämmittää avainta ja avaimella lukkoa, että sai oven lukkoon..
Hemmetin hyvä tuli kyllä kuskin ovesta, vissiinkin kaikki liikkuva sopivassa rasvassa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Lukot jumissa
Menneitä aikoja kun oli näitä "tyhjiä pusseija" lompakossa ja hansklokerossa sekä liukkarituubi taskussa.muppelo kirjoitti:Itte käytän mieluummin vesipussia (tyhjä pussi on taskussa et saa vaikka duunista kuumaa vettä) kuin sytkäriä mut jälkimmäistäkin on käytetty kun ei muita vaihtoehtoja ole ollu. Tietenki pikkuinen öljypötikkä taskussa et kun sulaa niin ölppää perään.Wiljami kirjoitti: Vois toimia! Kuskin oven purin, mutta pelkääjän puolella loppui motivaatio.
Yöllä sitten pimeessä sai sytkärillä lämmittää avainta ja avaimella lukkoa, että sai oven lukkoon..
Hemmetin hyvä tuli kyllä kuskin ovesta, vissiinkin kaikki liikkuva sopivassa rasvassa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Lukot jumissa
Kyllä nää tonnarit on ihan onnettomia talviautoja... Aina on lukot jäässä vaikka tekis mitä - auto on hyödytön kun sisälle ei pääse.
Tässä kaikki mitä ajattelen tonnarin lukoista: https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
Tässä kaikki mitä ajattelen tonnarin lukoista: https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Lukot jumissa
Komppaan Pakaria..viides vai kuudes vuosi alkoi tän tonnarin kaa ja joka vuosi tehtävä sama homma..ota pahvit irti,kuivata,puhdista,voitele..
Sit joka tapauksessa oven tiivisteet jumissa vaikka 7litraa tunget silaria tiivisteen päälle tai mitä tahansa glygolia voitelet siihen.
Ja siltikään ei välillä toimi lukot vaikka niin olet kehunut kaikille miten hyvin taas voitelit lukot ja putsasit..
Ovesta saa avaimella lukot auki ihan ok,mut sit taas jää hälyt pois. Jos käytät kakea,epävarmaa nouseeko ne nupit aamulla.
En jaksa enää käyttää koko lukkoja. Muistot tulee mieleen kun ihan sama homma oli Ladojen kanssa aikanaan,ei ne ovet pysynyt kiinni tai auenneet eikä lukkopesät muuta kuin pyörinyt ympyrää.
Ps:Tiedän että ne varmasti toimisivat paremmin jos purkais koko lukko mekanismin atomeiksi pöydälle mut ei vaan jaksa enää..kivempi valittaa..
Sit joka tapauksessa oven tiivisteet jumissa vaikka 7litraa tunget silaria tiivisteen päälle tai mitä tahansa glygolia voitelet siihen.
Ja siltikään ei välillä toimi lukot vaikka niin olet kehunut kaikille miten hyvin taas voitelit lukot ja putsasit..
Ovesta saa avaimella lukot auki ihan ok,mut sit taas jää hälyt pois. Jos käytät kakea,epävarmaa nouseeko ne nupit aamulla.
En jaksa enää käyttää koko lukkoja. Muistot tulee mieleen kun ihan sama homma oli Ladojen kanssa aikanaan,ei ne ovet pysynyt kiinni tai auenneet eikä lukkopesät muuta kuin pyörinyt ympyrää.
Ps:Tiedän että ne varmasti toimisivat paremmin jos purkais koko lukko mekanismin atomeiksi pöydälle mut ei vaan jaksa enää..kivempi valittaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Lukot jumissa
Jännä kun itselläni ei koskaan ollut moisia ongelmia tonnarissa. Ainoat lukkoaiheiset korjaukset koskivat lukkomoottorien vaihtoa, ja muistaakseni kuskin oven jotain salpaa joka nosti nuppia. Ja nämä kaikki tehtiin plussakeleillä.
Noh, siis automaatin o-renkaiden lisäksi toinenkin tyyppivika joka ei osunut kohdalle
Noh, siis automaatin o-renkaiden lisäksi toinenkin tyyppivika joka ei osunut kohdalle
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Lukot jumissa
Hyvä ettei kaikilla ole samoja murheita..
Noo kunhan motivaatio kasvaa tarpeeks nii räjäytän koko mekanismit pois ja teen mitä on tehtävissä..ehkä ensi kesänä..
Noo kunhan motivaatio kasvaa tarpeeks nii räjäytän koko mekanismit pois ja teen mitä on tehtävissä..ehkä ensi kesänä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-