Tuli 9000cs taloon
Tuli 9000cs taloon
Vm. -91. Tossa ei pelaa tuo ilmastoinnin säätö, eli autom ilmastointi on autossa. Onkohan sieltä mennyt säätömoottori, vai mistä alkas vikaa etsimään. Toinen vika löytyy takaluukusta, joka ei lukitu, onko siellä jotain tyypillistä vikaa, vai hommaanko jostain ehjän salvan?
Re: Tuli 9000cs taloon
Tarkoitatko, että puhallin pyörii täysiä/ei ollenkaan vai että tulee vain kylmää/lämmintä?
Puhaltimen ongelma on yleensä transistorisäädin joka sijaitsee akvaariossa puhallinkotelossa. Jäähdytyssiili on sitten jännitteinen osa, eli älä koskettele sillä auton runkoa. Jos säädin on mennyt oikoseen niin puhallin pyörii täysillä. Transistorin vaihto auttaa, mutta ei poista syytä - yleensä puhallin on loppunsa edellä ja tuhonnut säätimen ylikuormittamalla sitä. Jos taas säädin ei ole oikosessa, on luultavasti puhaltimessa vikaa. Voit mitata, millainen jännite puhaltimelle tulee, kun puhaltimen pitäisi olla päällä varmistuaksesi säätimen toiminnasta.
Jos tulee vain kylmää/lämmintä niin tsekkaa ensimmäisenä sisätilan lämpötila-anturin kunto sekä pyöriikö sen "puhallin".
Puhaltimen ongelma on yleensä transistorisäädin joka sijaitsee akvaariossa puhallinkotelossa. Jäähdytyssiili on sitten jännitteinen osa, eli älä koskettele sillä auton runkoa. Jos säädin on mennyt oikoseen niin puhallin pyörii täysillä. Transistorin vaihto auttaa, mutta ei poista syytä - yleensä puhallin on loppunsa edellä ja tuhonnut säätimen ylikuormittamalla sitä. Jos taas säädin ei ole oikosessa, on luultavasti puhaltimessa vikaa. Voit mitata, millainen jännite puhaltimelle tulee, kun puhaltimen pitäisi olla päällä varmistuaksesi säätimen toiminnasta.
Jos tulee vain kylmää/lämmintä niin tsekkaa ensimmäisenä sisätilan lämpötila-anturin kunto sekä pyöriikö sen "puhallin".
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Tuli 9000cs taloon
Puhallusnopeutta voi säädellä, lämpötilaa ei
Re: Tuli 9000cs taloon
Tee ihan ensimmäiseksi ilmastoinnin kalibrointi, eli paina yhtäaikaa AUTO + VENT (eli <=> -nappula paneelin oikeassa alakulmassa).
Jos siitä ei ole apua, sisäilman haistelijan puhdistus voi auttaa. Jos sekään ei muuta mitään, voi ns. akvaariosta olla lämmönsäätöläpän kääntövarsi poikki tai vaijeri irronnut.
Jos siitä ei ole apua, sisäilman haistelijan puhdistus voi auttaa. Jos sekään ei muuta mitään, voi ns. akvaariosta olla lämmönsäätöläpän kääntövarsi poikki tai vaijeri irronnut.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tuli 9000cs taloon
Mulla oli sama vaiva syksyllä ja ACC oli rikki. Säätö oli jumittanut kylmälle.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Re: Tuli 9000cs taloon
Itellä aiemmin on ollu muissa merkeissä tuo säätömoottori rikki. Onkos siellä takaluukun salvassa joku jousi, kun epäilivät että se olisi poikki. Tuo salpa kyllä on ihan veltto.
Re: Tuli 9000cs taloon
Mulla on parissa tonnarissa koko sisäilman haistelija kaikonnut. Siis palanut/höyrystynyt. Tilalle voi itse juottaa sopivan NTC-vastuksen, vastuksen tyypin oon muistaakseni johonkin ketjuun jo linkannut.Mawerick kirjoitti:Jos siitä ei ole apua, sisäilman haistelijan puhdistus voi auttaa.
Kai numero kuitenkin muuttuu näytöllä? Säätömoottorin vika antaa varmaan vikakoodin. Kokeile tuota kalibrointia ja seuraa, mikä on viimeinen numero, ennenkuin se näyttää taas lämpötilaa. Jos se on 0, paneeli ei tunnistanut vikoja. Sanoo siis tunnistettujen vikojen lukumäärän.Pasiv70 kirjoitti:Puhallusnopeutta voi säädellä, lämpötilaa ei
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Tuli 9000cs taloon
Aika hapettuneen näköinenhän tuo haistelija on, mut putsaillaan ku lauhtuu. Takaluukun lukkomekanisminkin vian sain selville, oli jousi poikki, ja vastakappale irronnu. Sain jousen vaiheltua, ja vastakappaleen kiinni. Nyt huonompi puoli ettei luukku aukee... 

Re: Tuli 9000cs taloon
Penkit nurin ja takakonttiin mars
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Tuli 9000cs taloon
Siellä konttailin otsalampun kanssa. Mitään vikaa en varsinaisesti löytännyt, ainut et tuo uus jousi on jäykempi kun alkuperäinen. Sain sen toimimaan. Onkos näissä muuten raitisilma suodatinta? Puhallus kun on kuin lehmän hönkäys.
Re: Tuli 9000cs taloon
Suodatin löytyy hanttarin puolelta sieltä konehuoneen akvaariosta, mustan kannen alta. Taisi olla parilla ruuvilla kiinni kansi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tuli 9000cs taloon
Kyseisen yksilön lämmönsäätö toimii nykyään takuuvarmasti, kun toteutin kojelaudan läpi säätötangon mistä läppää voi säätää käsipelissä (mistä silloin mainitsit)cossucola kirjoitti:Mulla oli sama vaiva syksyllä ja ACC oli rikki. Säätö oli jumittanut kylmälle.

Ohi aiheen vähän: myymäsi tonnari meni aluksi lainakäyttöön ja lainaaja halusi väkisin ostaa sen pois. Kannentiivisteen vaihtoon on varaosat hankittu, samoin vaihtoturbo, mutta remppa on vielä tekemättä. Autolla on kuitenkin rullattu 12 tkm vain bensaa, jäähdytysnestettä ja öljyä lisäilemällä
