Diplomaatti tonttu ostettu.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vika tosiaan on ajovalokytkimessä, vihreä muovi on murentunut osittain, joten katkaisin repsottaa, mutta sain alkuun teipattua kasaan, että sain kokeiltua ja valot alkoivat toimimaan.

Nyt palaa myös öljynpaineen varoitusvalo, miksiköhän ei eilen syttynyt.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kuvalinkki siirretty sivustolla eteenpäin.
Viimeksi muokannut VMTD, Ti Helmi 11, 2014 20:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään vaihdettu ehjä ajovalonkatkaisin ja valot toimii ok.
Keskuslukko on kokonaan pimeä ja kokeilin toisella boksilla, mutta ei vaikutusta, joten täytyy irroittaa ovipahvi ja kurkata sinne. Avain ei känny apparin puolen lukossa, joten sielä on myös jotain häikkää. Täytyy katsoa samalla kun vaihtaa toisen kahvan.
Takakontin valon katkaisin ei toimi, sammuu vain lukon sulkemalla, siihen ehjä tilalle.
Vasemman puolen takajarruosat irroitin ja puhdistin, ilmausnippa meinasi olla tiukassa, mutta lähti ehjänä auki. Samalla irroitin pyörän takana olevan muovin ja roiskeläpän. Löytyi ruostevaurio sivumuovin takaa sisäkaaren puolelta, ruuvin ympäristössä oli pelti ruostunut n. 8 cm alueelta.

Huomena tutkitan oikeaa puolta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja sarka »

VMTD kirjoitti:Takakontin valon katkaisin ei toimi, sammuu vain lukon sulkemalla, siihen ehjä tilalle.
Ota irti ja vääntele niitä kosketinliuskoja hieman :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Otin valon irti, eikä sielä ollut enää mitän liuskoja, mihin lie hävinneet tai vaihdettu tuollainen tilalle. Vain jatkuva virta poltimon liuskalle.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

marg3 kirjoitti:
VMTD kirjoitti:Elikä tuollainen tuli tänään ostettua, meikäläisen ensimmäinen porsasperä mallinen tonnari. Vuosimalli -96
Kriteeritkin täyttyi aika mukavasti, elikä ei turboa, eikä ilmastointia, elikä niitä ei ainakaan tarvitse korjata.
Kuva
Thanks Jukka :D
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onhan se mukava, että porukalla on hauskaa.

Sinänsä erittäin onnistunut ostos ja ONNEKSI ei ole sitä turboa, eikä ilmastointia.

Kertoohan nuo kommentit jotain foorumin tasostakin, onneksi suunta voi olla vain ylöspäin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja sarka »

VMTD kirjoitti:Onhan se mukava, että porukalla on hauskaa.

Sinänsä erittäin onnistunut ostos ja ONNEKSI ei ole sitä turboa, eikä ilmastointia.

Kertoohan nuo kommentit jotain foorumin tasostakin, onneksi suunta voi olla vain ylöspäin.
Ite oon tykännyt ostaa lisävarusteltuja autoja, vaikka varusteet olisi rikkikin. Varusteet on helppo korjata, mutta yleensä aika työläs asentaa jälkikäteen. Satkustakin ilmastointi ja turbo puuttuu :<
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Leima tuli tänään, tosin parilla korjauskehoituksella. Elikä tuulilasin kokolevyinen halkeama ja pissapoika ei toiminut, enkä sitä muistanut kokeillakaan.

Meinasin kyllä jo perua koko katsastuksen, mutta menin kuitenkin.

Eilen laittelin cruisen viiksen paikoilleen ja sen jälkeen kokeilin toimiiko niin huomasin, ettei valot toimi. Valokytkimen olin vaihtanut, ajattelin että vika olisi viiksessä. Vanha viiksi johtoihin kiinni ei vaikutusta, sitten meinasin vian olevan ostetussa valokytkimessä, kun se oli jäykän tuntuinen. Eikun valkoisesta tontusta hakemaan kytkintä ja tiukasti tuntui olevan paikoillan, lähti lopulta ja huomasin sen olleen liimattu, kun kaikki lukituskynnet oli poikki.
Kokeilemaan, ei vaikutusta, sitten vasta perinteistä relettä tutkimaan ja kun hipaisin sitä valot syttyi, elikä nyt vian aiheuttaja oli rele, vaikka edellisellä kertaa sen liikuttelu, vaihto ei auttanut.
Käynnistin auton ja kone tuntui käyvän hyvin.
Tänään suoritin liikuntatunnin vaihtamalla päittäin tonnarien renkaat kahteen kertaan.

Auto tulille ja kone huutaa 2000 kierrosta, eikä laske tyhjäkäynnille ollenkaan.
Ajoin tallista ulos ja aikani kaasuteltua sammutin ja akunkenkä hetkeksi irti, pari ensimmäistä käynnistystä päätyi sammumiseen, mutta sitten auto taas kävi normaalisti. Lähdin Oittiin ja poikkesin syömään, sitten pieni lämmittelylenkki ennen päästömittausta. Kone alkoi taas käymään kovemmilla kierroksilla ja lievää nykimistäkin ilmeni, meinasin lähteä takaisin tallille, pysähdyin kuitenkin bussipysäkille ja kone humppasi 1500-2000 kierrosta, muutaman käynnistyksen jälkeen kone rauhoittui, eikun korjaamolle ja päästömittauksen ajan kone toimikin niinkuin pitää, CO liki nolla ja HC alta 10.

Poikkesin vielä kotona ja kun lähdin taas käynti n. 1500 r. mutta hetken päästä asettui. Matkallakin vapaalla rullatessa ja risteyksissä tuntui pitävän 1500 kierrosta, konttorin pihassa kun olin maksanut käynnistin auton inssiä odotellessa ja taas kierrokset ylhäällä, kolmannella kerralla tippuivat normaaliksi, sitten sisälle. Katsastuksen ajan toimi taas kuin ei mitään, mutta kun ajoin ulos alkoi taas kierrosten humppaaminen 1500-2000, jota jatkuin Riksun laitamille, johon pysähdyin pysäkille ihmettelemään asiaa.

Viimein kierrokset tasaantui, mutta pysyivät jossain 1300-1500 kierroksen tietämissä, mikäli auton heitti vapaalle tai pysähtyi risteykseen.

Onkohan tuo nyt tyhjäkäyntisäätimen oireilua, sitä ei tullut puhdistettua tai kaasuläpän likaisuutta, ne kait pitää ensiksi katsoa. Eihän vanha bensa voi tuollaista aiheuttaa, nykimisen nyt voisi ymmärtää. Tankata en viitsinyt kun tankki on puolillaan ja pa-pumppu vielä vaihtamatta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tiedä onko sinun saabissa ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välisessä putkessa sellaista 2-napaista anturia.

Siskon 9000:ssa oli kyseisen anturin toinen johdon kupari poikki, jäi käteen pienellä nykäisyllä.

Tilalle kapeat apiko-lattaliittimet, ja tyhjäkäynti lopetti humpaamisen.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

On imuilman lämpöanturi, täytyy tutkia tuokin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään otin tyhjäkäyntisäätimen irti ja oli melko likainen, puhdistelin bräkleenillä ja covarin liuottimella, sitten laitoin wd40 sisään ja jätin yöksi pöydälle muhimaan. Toivottavasti tuo auttaa tyhjäkäyntiin. Imuilman lämpötilananturin liitin ja johdot näyttivät hyviltä.
Keskuslukitus on myös hengetön, ainoastaan keskikonsolin napista painamalla lukitusmootorissa naksahtaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Rattivaihde kirjoitti:CD-mallimerkintähän tuli Saabin mukaan sanoista Classic Design. :) Ei sillä, onhan näitä diplomaattikäytössäkin ollut, toisin kuin viistoperäisiä.

Sanomattakin selvää että arvostan sitä jos joku vielä uskaltaa vaihtaa varusteita luotettavuuteen, vaikka se melkein tabu täällä onkin. :mrgreen:
CD = Corps Diplomatique..... :roll:
CS = Combi Sedan.

Näin muistaakseni.... :roll:
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja sarka »

t-lahdenmaki kirjoitti:CD = Corps Diplomatique..... :roll:
CS = Combi Sedan.

Näin muistaakseni.... :roll:
Entäs se E? Extended? :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Diplomaatti tonttu ostettu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on oikean etuoven kahva vaihdettu, mutta etupään heiluminen johtuikin siitä, että pinnapultti oli kiertynyt irti kahvasta, hieman saattoi olla taipumaa. Varakahva oli kuitenkin vasemmalle puolelle, mutta avausvivun ja jousen vaihdolla se käy myös oikealle puolelle.

Otin loput ovien tiivistekumit irti ja puhdistin aluset, oikean takaoven etureunassa oli n. 5 cm matkalla ruostetta, joten hionta ja pohjamaali alkuun.

Mittariston käytin irti, osa valoista oli pimeänä, samalla kiristin mittariston ruuvit, aavistuksen ehkä löysät. Lakan myös jätin laittamatta. EDU:n yksi valo oli pimeä, eikä minulla ollut juuri sellaisia matalia lamppuja, joten annoin sen olla pimeänä. Onneksi tuo mittariston irroittaminen ei ihan tynnyrin työ olekaan vaikka 17 ruuvia joutuu irroittamaan, joten otetaan joskus uusiksi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin