Korjauksien "sudenkuopat"
Korjauksien "sudenkuopat"
Turhautuneena siihen, että ensin pitää tehdä kaikki väärin ja sitten vasta oikein, miten olisi ketju, jossa on selkokielellä teko-/ongelmaohjeet. Ajattelin ensin avata ketjun vain naisille, mutta voisi olla hyötyä myös muille, jotka eivät usein korjauksia joudu tekemään :
Jarrut:
Etujarrupalat on helppo vaihtaa, sylinterin saa painettua puristimelle tms. kasaan uusien palojen laittamiseksi.
Takajarrupaloissa on ehdottomasti löysättävä käsijarrun säätö täysin auki, joka on avattavissa kuusiokoloavaimella, päällä joko tavallinen suojamutteri tai kuusiokolomutteri.
Säätö kierretään palojen asennuksen jälkeen vain n. 1/2 kiinni tai testaten, että jarrut eivät ota kiinni.
Jarruputket:
Takajarruputkien liitospää takajarruletkuihin on muodoltaan sellainen, että sitä ei saa oikean malliseksi ja tiiviiksi (vain tosimiehen tuurilla, kuten minulla toinen puoli) halvoilla työkaluilla, jotenka kannattaa heti teettää jossain liikkeessä (hinta esim. Tampereella Helmisen Autovaraosaliike, Sammonkatu tarvikkeineen eur 28,00, Motonet 29,90 eikä varastossa). Tekevät odottaessa. Useimmiten kannattaa ostaa heti myös jarruletkut (n. eur 10,00/kpl) , koska vanhat eivät lähde helposti irti vaan on leikattava irti putkesta.
Alapallonivel:
Alatukivartta pitää saada alemmaksi ainoastaan päädystä, jotta alapallonivelen saa tukivarren päälle, jotenka mutterin irroittaminen vakaajan liitoksesta on viisainta, koska silloin alatukivarsi helposti menee pallonivelen alle, koiranluu saattaa kuitenkin katketa joko irroitettaessa tai takaisin kiristettäessä, on tilaustavaraa Motonetissä, mutta ei katsastuksessa hylkäys vaan huomautusperuste.
Lisätkää ihmeessä kokemuksianne.
Jarrut:
Etujarrupalat on helppo vaihtaa, sylinterin saa painettua puristimelle tms. kasaan uusien palojen laittamiseksi.
Takajarrupaloissa on ehdottomasti löysättävä käsijarrun säätö täysin auki, joka on avattavissa kuusiokoloavaimella, päällä joko tavallinen suojamutteri tai kuusiokolomutteri.
Säätö kierretään palojen asennuksen jälkeen vain n. 1/2 kiinni tai testaten, että jarrut eivät ota kiinni.
Jarruputket:
Takajarruputkien liitospää takajarruletkuihin on muodoltaan sellainen, että sitä ei saa oikean malliseksi ja tiiviiksi (vain tosimiehen tuurilla, kuten minulla toinen puoli) halvoilla työkaluilla, jotenka kannattaa heti teettää jossain liikkeessä (hinta esim. Tampereella Helmisen Autovaraosaliike, Sammonkatu tarvikkeineen eur 28,00, Motonet 29,90 eikä varastossa). Tekevät odottaessa. Useimmiten kannattaa ostaa heti myös jarruletkut (n. eur 10,00/kpl) , koska vanhat eivät lähde helposti irti vaan on leikattava irti putkesta.
Alapallonivel:
Alatukivartta pitää saada alemmaksi ainoastaan päädystä, jotta alapallonivelen saa tukivarren päälle, jotenka mutterin irroittaminen vakaajan liitoksesta on viisainta, koska silloin alatukivarsi helposti menee pallonivelen alle, koiranluu saattaa kuitenkin katketa joko irroitettaessa tai takaisin kiristettäessä, on tilaustavaraa Motonetissä, mutta ei katsastuksessa hylkäys vaan huomautusperuste.
Lisätkää ihmeessä kokemuksianne.
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
En mä tänää joutanu mitää tilailee vaa tein itteMummeli kirjoitti: koiranluu saattaa kuitenkin katketa joko irroitettaessa tai takaisin kiristettäessä, on tilaustavaraa Motonetissä, mutta ei katsastuksessa hylkäys vaan huomautusperuste.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Kuva](http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Romut/luu.jpg)
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Hatunnosto...
Näin ne tosimieht osaa mitä vaan, tehdä vaikka ihmisen toisen sisälle....
Näin ne tosimieht osaa mitä vaan, tehdä vaikka ihmisen toisen sisälle....
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Joo, iskarin päähänkin voi hitsata kierrettä lisää...
Tuommoset tunnetut hajoavat osat kannattas aina hommata varalle etukäteen kun tietää että jotain joutuu tekemään. Yleensä ne menee aina poikki/väljäksi/muuten rikki jos sitä osaa ei ole jemmassa, ja sitten remontti keskeytyy, auto seisoo tallissa ja tympäsee. Jos varaosa on olemassa niin ne pysyy ehjänä![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuommoset tunnetut hajoavat osat kannattas aina hommata varalle etukäteen kun tietää että jotain joutuu tekemään. Yleensä ne menee aina poikki/väljäksi/muuten rikki jos sitä osaa ei ole jemmassa, ja sitten remontti keskeytyy, auto seisoo tallissa ja tympäsee. Jos varaosa on olemassa niin ne pysyy ehjänä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Tuo on vähä hassusti kirjotettu. Etenkin jos käyttää sohloja (=halpoja) kuusiokoloavaimia, kannattaa satulan kiinnittämisen jälkeen polkasta jarrupolkimesta mäntä pohjaan ja palat levyä vaste (ettei sorvaa sitä säätöruuvia turhaa ku jäykkiä paikkoja sen kautta liikuttaa). Tän jälkeen kierretään se kuusiokolo kiinni ja 1/2 kierrosta auki.Mummeli kirjoitti: Säätö kierretään palojen asennuksen jälkeen vain n. 1/2 kiinni tai testaten, että jarrut eivät ota kiinni.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Korjausta aiemmin antamaani tietoon Tampereen seudulta, Hilvola & Salminen eivät ole lopettaneet toimintaansa Sammonkadulla vaan etsivät uusia tiloja, jonne siirtyy ehkä myös Helmisen autoliike (kohtuuhintaiset varaosat) ilmeisesti jonnekin Messukylään. Eli ykköspaikka Saabien korjaamiseen on vielä olemassa.
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Tuota alapalloniven irrotusta en kyllä nyt ihan ymmärrä - mitäs hankaluutta siinä on?
Ekana se iso mutteri irti ja rautakangella vipuaa alatukivarresta pallonivelen tapin kolosta irti. Sen jälkeen ne kolme pientä pulttia irti ja kas nyt nivel on kädessä. Kasaus takaperin ja pultteihin tervaa, niin ei tarvii ensikerralla tapella. Toki joku viisas saattaa muistella pallonivelen karan päässä olevaa varmuussokkaa, mikä tietty ekana poistetaan.
Ja enää ei minun Tonnariin laiteta Motonetin suojakumeja vetoniveliin. Kesti melkein kolme kuukautta ja rasvat pihalle. Nyt kunnon Löbrö AD:ltä. Onneksi vaihtoon ei mene kolmea varttia kauempaa vaikka nivelen purkaa palasiksi ja puhdistaa perusteellisesti. Oppirahat piti taas maksaa
Ekana se iso mutteri irti ja rautakangella vipuaa alatukivarresta pallonivelen tapin kolosta irti. Sen jälkeen ne kolme pientä pulttia irti ja kas nyt nivel on kädessä. Kasaus takaperin ja pultteihin tervaa, niin ei tarvii ensikerralla tapella. Toki joku viisas saattaa muistella pallonivelen karan päässä olevaa varmuussokkaa, mikä tietty ekana poistetaan.
Ja enää ei minun Tonnariin laiteta Motonetin suojakumeja vetoniveliin. Kesti melkein kolme kuukautta ja rasvat pihalle. Nyt kunnon Löbrö AD:ltä. Onneksi vaihtoon ei mene kolmea varttia kauempaa vaikka nivelen purkaa palasiksi ja puhdistaa perusteellisesti. Oppirahat piti taas maksaa
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Korjauksien "sudenkuopat"
Ei riitä mutterin irrotus. pitää poistaa myös se pultti, jossa mutteri oli, sitten vasta kannattaa isommin kammeta pallovivelen karaa irti olka-akselistaSonett73 kirjoitti:Ekana se iso mutteri irti ja rautakangella vipuaa alatukivarresta pallonivelen tapin kolosta irti . . . Toki joku viisas saattaa muistella pallonivelen karan päässä olevaa varmuussokkaa, mikä tietty ekana poistetaan.
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)