b234l suurin poraus mahdollisuus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mallu24
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 20:54

b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja mallu24 »

elikkäs mietin tossa että onko mahdollista porata 2.3t lohkossa tarpeeksi varoja porata 90mm-> 94mm poraukselle ja männiksi tulee tämmöiset http://www.aircooled.fi/tuote/389/manta ... o-aaracing tarkoitus ei ole ottaa tehoja kuin 270hv-290hv vaan ei sen enempää joten oletan että eiköhän noi kestä sen vielä. ja eiks nää ole kuplan männät??? eli nää on sitten asennettava ns väärinpäin.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mallu24 kirjoitti:elikkäs mietin tossa että onko mahdollista porata 2.3t lohkossa tarpeeksi varoja porata 90mm-> 94mm poraukselle ja männiksi tulee tämmöiset http://www.aircooled.fi/tuote/389/manta ... o-aaracing tarkoitus ei ole ottaa tehoja kuin 270hv-290hv vaan ei sen enempää joten oletan että eiköhän noi kestä sen vielä. ja eiks nää ole kuplan männät??? eli nää on sitten asennettava ns väärinpäin.
91mm jälkeen joudut hommaan custom kannentivisteen. Joten se säästö mitä noilla männillä haetaan vs. esim wössnerit valuu jo siinä hukkaan. Kaiken lisäksi joutusit hommaan custom kiertokanget joten tuolle 94mm rakentelulle tulee helposti hintaa liki pari tonnia..

Muistaakseni sylinteriputki on 5mm paksu joten tuo 4mm poraus jättäisi 3mm jäljelle.
mallu24
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 20:54

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja mallu24 »

JouniCSE kirjoitti:
mallu24 kirjoitti:elikkäs mietin tossa että onko mahdollista porata 2.3t lohkossa tarpeeksi varoja porata 90mm-> 94mm poraukselle ja männiksi tulee tämmöiset http://www.aircooled.fi/tuote/389/manta ... o-aaracing tarkoitus ei ole ottaa tehoja kuin 270hv-290hv vaan ei sen enempää joten oletan että eiköhän noi kestä sen vielä. ja eiks nää ole kuplan männät??? eli nää on sitten asennettava ns väärinpäin.
91mm jälkeen joudut hommaan custom kannentivisteen. Joten se säästö mitä noilla männillä haetaan vs. esim wössnerit valuu jo siinä hukkaan. Kaiken lisäksi joutusit hommaan custom kiertokanget joten tuolle 94mm rakentelulle tulee helposti hintaa liki pari tonnia..

Muistaakseni sylinteriputki on 5mm paksu joten tuo 4mm poraus jättäisi 3mm jäljelle.
onneksi toi pahvi ongelma on helposti ratkaistu kupari tiivisteellä. mut mikäs noissa kangissa tulee sitten ongelmaksi? vai jos jollakin olisi vaikka alkuperäisestä 2,3t männästä mitat niin olisi hyvä mut eiks näissä ollut jotain 68mm männän kokonais pituus ja puristus korkeus jotai 28mm
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja smeq »

Mikäs vakiomännissä on vikana? Kai ne nyt noin vaatimattomat tehot kestää. :D
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
mallu24
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 20:54

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja mallu24 »

smeq kirjoitti:Mikäs vakiomännissä on vikana? Kai ne nyt noin vaatimattomat tehot kestää. :D
no jos sitä meinaa pikkusen repiä enemmän tehoa. ja ohi mennen kasvaa tulisi kasvatettua kuutio tilavuutta 2.3->2.5 litraiseksi
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Siis kyllähän ne vakiomännät kestää sen 300hp ihan heittämällä, varsinkin kun on kerta T5 kone kyseessä. Miksi meinaat siis porata isommaksi?
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja lart »

On siinä sekin hyvä puoli kun poraa reilusti ylikokoon, niin männänrenkaat ei kulu
niin paljoa.
Eivät nimittäin yletä ottamaan sylinterin seinään kiinni kun on ahtoja riittävästj. :lol:
Leikki sikseen.Kaannattaa yleensäkin porailla mahdollisimman vähän jos meinaa
ajella pitempään ja ei taida nuo kuplan männät olla laadultaan edes orkkis T5
mäntien veroiset.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mallu24 kirjoitti:
onneksi toi pahvi ongelma on helposti ratkaistu kupari tiivisteellä. mut mikäs noissa kangissa tulee sitten ongelmaksi? vai jos jollakin olisi vaikka alkuperäisestä 2,3t männästä mitat niin olisi hyvä mut eiks näissä ollut jotain 68mm männän kokonais pituus ja puristus korkeus jotai 28mm
Tappi o pari milliä pienempi halkasijaltaan mutta kai sen jollain purkalla voi sitten tiivistää 8)
mallu24
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 20:54

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja mallu24 »

lart kirjoitti:On siinä sekin hyvä puoli kun poraa reilusti ylikokoon, niin männänrenkaat ei kulu
niin paljoa.
Eivät nimittäin yletä ottamaan sylinterin seinään kiinni kun on ahtoja riittävästj. :lol:
Leikki sikseen.Kaannattaa yleensäkin porailla mahdollisimman vähän jos meinaa
ajella pitempään ja ei taida nuo kuplan männät olla laadultaan edes orkkis T5
mäntien veroiset.


no onneksi niitäkin saa aitoina wisecoina tilattua. ja kaiken saa rikki jos kone ei ole säädöissä. sillä on se kumma juttu kun oma e30 on kestänyt noilla männillä ja 1.7 bar ahdoilla muutamat penkitys kerrat jolloin on otettu kaikki irti koneesta ja alakerrassa on alkuperäiset kanget vielä tän kesän parhaaksi tulokseksi saatiin 503 hv 570nm pyöriltä. jos ens kesänä saataisiin vaikka pyörätehot sinne 600 hv paremmalle puolelle kun vaihdetaan puhallin pikkusen isompaan ja ruvetaan ajamaan etanoolilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin mikä se alkuperäinen syy oli vaihtaa mäntiä? Vakiot kestävät vaikka 500hv ongelmitta B2X4 moottoreissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mallu24
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 20:54

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja mallu24 »

JouniCSE kirjoitti:
mallu24 kirjoitti:
onneksi toi pahvi ongelma on helposti ratkaistu kupari tiivisteellä. mut mikäs noissa kangissa tulee sitten ongelmaksi? vai jos jollakin olisi vaikka alkuperäisestä 2,3t männästä mitat niin olisi hyvä mut eiks näissä ollut jotain 68mm männän kokonais pituus ja puristus korkeus jotai 28mm
Tappi o pari milliä pienempi halkasijaltaan mutta kai sen jollain purkalla voi sitten tiivistää 8)
se ei ole ongelma kun olen koneistaja niin voin koneistaa kangen yläpäähän uuden holkin. ja nyt kun on tarkoitus tehdä 2.3 litraisesta 2.5 litraiseksi ja tarkoitus on myös nostaa samalla puristus suhdetta. jos joku osaisi kertoa mulle 2.3l kannen palotilan tilavuuden olisin kiitollinen ja se säästäisi aikaa kun ei tarvitse alkaa mittailemaan sitä ja olisihan se erillainen kuin muut. toiset ottaa aitä tehoa ahtopaineiden nostolla ja toiset lastulla. muutenkin on tarkoitus vaihtaa toi orkis boxi hestececuun ja siirtyä ajamaan viinalla.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mallu24 kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
mallu24 kirjoitti:
onneksi toi pahvi ongelma on helposti ratkaistu kupari tiivisteellä. mut mikäs noissa kangissa tulee sitten ongelmaksi? vai jos jollakin olisi vaikka alkuperäisestä 2,3t männästä mitat niin olisi hyvä mut eiks näissä ollut jotain 68mm männän kokonais pituus ja puristus korkeus jotai 28mm
Tappi o pari milliä pienempi halkasijaltaan mutta kai sen jollain purkalla voi sitten tiivistää 8)
se ei ole ongelma kun olen koneistaja niin voin koneistaa kangen yläpäähän uuden holkin. ja nyt kun on tarkoitus tehdä 2.3 litraisesta 2.5 litraiseksi ja tarkoitus on myös nostaa samalla puristus suhdetta. jos joku osaisi kertoa mulle 2.3l kannen palotilan tilavuuden olisin kiitollinen ja se säästäisi aikaa kun ei tarvitse alkaa mittailemaan sitä ja olisihan se erillainen kuin muut. toiset ottaa aitä tehoa ahtopaineiden nostolla ja toiset lastulla. muutenkin on tarkoitus vaihtaa toi orkis boxi hestececuun ja siirtyä ajamaan viinalla.
No oikeastaan ihan turhaa täällä kyselet koska olet jo näemmä päättänyt ko hankkeeseen ryhtyä.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=93574
Sassen 2.5 pannu oli 93mm porauksella, toi oma tonarin kiulu on 92mm porauksella.

Saabin omalla ecullakin voi ajaa viinalla.. ei mitään ongelmia.
Puristussuhde viinalle nousee ku laitat 2l männät, Mutta onnea projektille, tee siitä vaikka projektiosioon juttu..
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: b234l suurin poraus mahdollisuus

Viesti Kirjoittaja TTH »

T5-kannen palotila on 45cc. Kyllähän tuosta 2.5 varmaan mukavasti saa vääntöä, tosin mielestäni noita kuplan mäntiä on turha tuonne sovittaa kun noita 93mm Wössnereitä saa suoraan sopivana. Taitaa olla satasen pari kalliimmat, mutta ei tarvitse alkaa sovittamaan ja varmasti toimii. 94mm on muutenkin aika raju poraus, voi olla että alkaa välilihat kansipahvista karkailemaan varsinkin jos viinalla ja paineella ajetaan.

Hesteciä ei kannata laittaa, taitaa melkeimpä olla downgrade verrattuna Trionic 5. Varsinkin kun ottaa huomioon että samalla kertaa on keksittävä nokka-akselille asentotunnistin ja lohkoon nakuanturi.. Sytytyskasetin antama kipinä on erittäin hyvä joten normi COP-puolista ei ole yhtään hyötyä.
Paljonkos on tonnarissa tällä hetkellä paukkua? Kannattaa käyttää jollakin ohjelman vaihdossa, tuon sun tehotavoitteen verran saa irti jo vakiovehkeillä. Saabin moottorinohjausta ei "lastuteta" vanhan kansan tapaan vaan sinne tehdään kokonaan uusi ohjelma, joka sisältää uudet ruiskukartat, sytytyskartat, ahtopainekartat jne. Eli toisinsanoen täysin säädettävä moottorinohjaus. Näitä säätäjiä taitaa nykyään olla melkein joka kylällä joten kovin kamalaa avaruustiedettä se ei ole..

Vakiomottihan kestää ronskisti enemmän paukkua mutta harrastushan tämä on. Tosin tuo tehotavoite kannattaa samantien unohtaa, 2.5 litraisesta saa vähänkin järkevän kokoisella ahtimella reiluti yli 400hp. Noilla isommilla tehoilla on sitten kaiken muun oltava samaa tasoa, pitävä kytkin on yllättävän kallis, hyvät suuttimet maksaa isosti rahaa jne..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin