Red Dragon kirjoitti:Auton ajot on tosiaan tosi turhia (vaimo ajaa tällä).
esim viime viikon ajot: auto käyntiin -> 1km -> lisää lapsia kyytiin -> 3 km keskusta-ajoa -> lapset pois->3km keskusta-ajoa ->töihin -> 1km kotiin -> 3km harrastukseen ->3km harratuksesta kotiin ->kauppakäynti 1km ->kaupasta kotiin.
Kun auton ajot kerrotusti ovat tuollaisia, ja jos autoa aikoo pitää pitkäänkin niin kannattaa vaihdella öljyjä jo vaikkapa 2000 Km välein.
Tuossa kun ei tahdo oikein edes moottori lämmetä, puhumattakaan siitä että öljyyn palamistapahtuman (nimenomaan kylmänä) ja väistämättömän ohipuhalluksen seurauksena kertyvät (olikohan nyt rikki- ja typpi) hapokkeet eivät ehdi poistua huohotusjärjestelmän mukana eikä edes öljy lämmetä niihin lämpötiloihin että kertyvä vesihöyry veisi näitä öljyä palojätteineen saostavia ja metallipintoja syövyttäviä saasteita mukanansa huohotuksen kautta.
Saabin kone tykkää erityisesti siitä että sitä ajetaan pitkään ja hartaasti em. syistä, muuten voi olla tuloksena lieteongelmainen kone.
Ja vaikka Saabin liete- eli sitäkautta moottoriongelmista jaksetaankin jauhaa niin sama koskee enenevässä määrin useimpia nykyautoja (jopa tojotoja) nimenomaan siksi että moottorin huohotuksessa ja siihen liittyvissä järjestelmissä on annettu periksi pilkunn*ssimiselle "ympäristösyistä" eli torjutaan mitättömiä hiilivetypäästöjä itse moottoreiden keston ja moottorienomistajien lompakon kustannuksella.
Jaa se aihe, eli ajossa jossa noin 25% kaupunkipyöritystä ja loput maantietä kulutus on pysytellyt aina hieman alakanttiin näyttävän EDU:n mukaan 8.6 L/100 Km.