Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Joo - ääni oli tosi paha, vähän epäilytti lähteä ajamaan sitä 30km tuonne pajalle, mutta kyllähän se kesti.

Äänestä kertoo jotain myös se, että viikolla eräs Saabeja tuntematon kävi kyydissä ja kysyi että "onko tämä diesel" :oops:

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Eli ei tarkoittaako sit tämä kannattaa alkaa miettimään vaihtoa kun alkaa tuonlainen möykkä kuulumaan konehuoneesta :roll: hmmm jos edellinen omistaja ois jo ottanut pois sen ketjun tai vaihtanu jo :idea: ostin tuon kun mittarissa oli 148000km :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tuo auto tuli taloon kun kilometrejä oli noin 132tkm.

Edellinen 9000 rallatti samalla tavalla koko ajan jonka sitä pidin,
se ei pahentunut eikä parantunut. Kyselin saappi-miehiltä ja kuuntelutin
konetta huollossakin, mutta ei kuulemma kannattanut olla huolissaan
jos ääni ei tuosta muutu.

Tämä uudempikin auto piti samankaltaista, mutta lievempää rallatusta
kuin edellinen, ja arvelin että kuulunee asiaan. 1,5v ajon jälkeen ääni
yhtenä päivänä vain paheni, rallatuksen kuuli helposti sisällekin ja se heijasteli ikävästi tien varressa olevista puskista, taloista yms...

Näyttää olevan melko isoja kilometrihaarukoita noissa vian ilmenemisissä,
mikähän siihen sitten vaikuttaa? Tämä yksilö on ollut nuoruutensa Etelä-
Saksalaisissa maisemissa, ehkä on saanut kovaa kyytiä...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Tämä mikä mulla on suomiauto.... suomessa eka koti oli kuopio :o
jotenkin tuntuu et ei mikään normaalit tontun viat oikeen iske (toistaiseksi) esim. etupään pyöränlaakerit eikö niiden pitäis olla jo vaihtokunnossa näil kilsoil....mut on noi abs ja keskuslukitukset, ajovalojen releet jo tulleet eteen :twisted:
Ja niinkuin vanha seppä sanois(sanoo) metallista viikon se kasvaa sit se sitkistyy 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Multa poistettiin juuri 164tkm ajetusta äänekäs rallattajaketju. Rattaat hieman kuluneita, mutta ois vielä mennyt varmaan hyvinkin pitkään. Jokatapauksessa ääntä riitti, juuri nuo em heijaste öönet otti pattiin jos ikkuna auki ajeli. Eli tosiaan ajetuista kilometreistä ei voi juurikaan päätellä, eikä välttämättä äänestäkään. Täälläkinpäin pyörii kylillä parikin tonnaria jotka kuuluu jo parin korttelin päähän ja hyvin näkyy vielä liikkuvan...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
turbotero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 16:43
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Kertokaa nyt hyvät asiantuntijat selkeästi tuo ketjunpoiston haitta. Onko se siis ihan hirmuinen värinä, kun moni väittää ettei siitä mitään värinähaittaa ole heille ollut, toiset taas toista. Tässä vaan sitten ihmettelee miksi koko ketjuhässäkkä on tehtaalla laitettu. Siis onko hyvä poistaa vai laittaa kokonaan uudet hilut? Ei sitä köyhällä ole varaa kahteen kertaan moista teettää jos ketjun poistolla tulee kaupantekijänä värinöitä roppakaupalla. Autolla ajettu nyt 250 thkm.

Tässä alkaa oleen moinen operaatio nimittäin lähellä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

turbotero kirjoitti:Kertokaa nyt hyvät asiantuntijat selkeästi tuo ketjunpoiston haitta. Onko se siis ihan hirmuinen värinä, kun moni väittää ettei siitä mitään värinähaittaa ole heille ollut, toiset taas toista. Tässä vaan sitten ihmettelee miksi koko ketjuhässäkkä on tehtaalla laitettu. Siis onko hyvä poistaa vai laittaa kokonaan uudet hilut? Ei sitä köyhällä ole varaa kahteen kertaan moista teettää jos ketjun poistolla tulee kaupantekijänä värinöitä roppakaupalla. Autolla ajettu nyt 250 thkm.

Tässä alkaa oleen moinen operaatio nimittäin lähellä.
Ei tosiaankaan värise yhtään, ei millään kierrosalueella, itse asiassa huomattavasti vähemmän kuin ennen ketjunpoistoa (omassani ei pyörinyt kuin toinen tasapainoakseli), mutta omaani tein samassa yhteydessä täyden koneremontin.
Kaikin puolin turha ketju, piste.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuten jo aikaisemmin sanoin - ketjunpoiston jälkeen - oma tonnari värisee lähes koko kierrosalueella selvästi.

Koneissa on siis eroja.

EDIT: Värinä on siis olemassa, mutta ei häiritse meikäläistä millään lailla.
Viimeksi muokannut tevisu, Ke Kesä 28, 2006 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hydraulisten kumien ja momenttipuslien merkki ja kunto myös vaikuttavat tuohon värinään huomattavasti.

Se voi olla selvä, voi olla tuntumatta.. Myös ihmiset tuntevat ja kokevat eri lailla. Ei se mitään ylitsepääsemätöntä värinää siltikään ole, mitä olen itse istunut kuskin pukilla noissa ketjuttomissa, mutta voin ymmärtää kuinka se voi häiritä jotakuta.

Tästä on nyt väitelty jo aika pitkään. Josko jätettäisiin tuollainen ympäripyörä totuus voimaan?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Tuosta tärinästä...
Jos ketjut ja rattaat on kuluneet niin paljon, että ajoitus akseleilla on jo pielessä, niin silloin täristää. Ehkäpä tällaisessa tapauksessa ketjunpoiston jälkeen eroa ei huomaa.
Itse vaihdoin viikko sitten uudet ketjut ja rattaat (myös jakopää) ja nyt käy erittäin tasaisesti ja hiljaisesti. Eroa entiseen on huomattavasti.
Mulla oli jako jo pois paikoiltaan muutaman hampaan verran. Ketjut ja rattaat kuluneet, muttei ihan pa...na.
Lisäksi laitoin kaikki etupään puslat, raidetangon päät ja alapallot uusiksi. Nyt tonttuni on se sama johon ihastuin :wink:
Kilometrejä oli rempan aikaan n. 217.000
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Luultavasti jos kone josta on poistettu ketju ja se tärisee poiston jälkeen, ei ole ihan kunnossa, eli siellä saattaa olla heittoa mäntien/kankien painoissa, karstoittumaa palotiloissa tai muuta kulumaa, tai sitten tehtaalla on laitettu erikokisia mäntiä (voi olla sekaisin esim. A:ta, AB:ta jne).
Niin ja jos jakoketju on jo niin kulunut että jako heittelehtii miten sattuu niin täriseehän se ;)
Ainakin tuo meidän 9000 2.3T käy juuri yhtä tärinättömästi kuin ex-9-5 johon tein myöskin koneremontin ja johon hölmöyksissäni laitoin uuden tasapainosysteemin paikoilleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Luultavasti jos kone josta on poistettu ketju ja se tärisee poiston jälkeen, ei ole ihan kunnossa
Kone ei ole tehtaalta tullessa ns tasapainotettu. Jos haluaa tasaisen niin tarvii suorittaa tasapainotus. Ja kuten edellä jo todettu, eri kone -> eri reaktiot.
Varmaan erimerkkiset ja kuntoiset tuet vaikuttaa asiaan. Mulla tuli selvä resonanssi 2800rpm paikkeille (ei tunnu, vain kuultavissa) ja siitä ylöspäin kierroksilla koneen ääni erilainen kuin ennen. Semmonen "japsi" tyylinen zzzingggg.. on kuultavissa äänessä. Ja näiden havaitsemiseen tarvitaan paljon uskoa sekä herkkyyttä että kuulee :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tässä nyt kuva tuosta pahiten kuluneesta tasapainoketjun rattaasta.

Kuva

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eihän tuo ollut vielä pahastikaan kulunut, omastani oli kadonnut kokonaan tuo rattaan metalli, jäljelä olivat vain nuo metallirinkulat rattaan sivuilla :lol:
- Jaa etteikö ole susi järjestelmä 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Muut rattaat eivät omiin silmiini näyttäneet mitenkään järkyttäviltä, hampaat tuntuivat olevan tallella ja aika purevankin näköisiä.

Jokin viesti sitten julkaistuun kauhugalleriaan verrattuna ei mitään.
Tuo kuvan ratas tai sen rauniot oli ainut selvästi kulunut osa. Ketju ilmeisesti iloisesti rapisi menemään tuosta yli ja piti hirveää meteliä.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Vastaa Viestiin