9000 kansiremontin kuvia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ette kai te tosissaan oo...
Räikkäväännin, 3/8'' vääntiö
Kuva
Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä... :D
Ite otin 6-kulmasella 13mm, voi olla myös 12mm...
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

j0ne kirjoitti:Ette kai te tosissaan oo...
Räikkäväännin, 3/8'' vääntiö
Kuva
Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä... :D
Ite otin 6-kulmasella 13mm, voi olla myös 12mm...

No voe helvetti... :D EpicFail ja facepalm... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Muutama vinkki kansiremonttiin.
-Irroita kansi sarjoineen päivineen ja sama homma kootessa.
-Puhdista sylinterilohkon tiivistepinta huolellisesti ja plaanauta kansi.
-Laita jakoketjun kiristin takaisin vasta kun olet saanut jaon kohdalleen.
-Muista kiinnittää kootessa kaikki imusarjan alle tulevat johdot.
-Älä yrikiristä mitään pultteja.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä... :D
1/2" = 12,7mm

http://www.convertworld.com/fi/pituus/Tuuma.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei kannata "plaanata" ellei ole tarvetta. Eli oikaisu vain jos on syöpymää, kieroutta tai koloja tiiviste pinnassa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Nonii, ensimmäinen vastoinkäyminen kohdattu;
Miten ihmeessä lähtee moniuranhihnan kiristimen pyörä irti? Se jossa on ne vääränkätiset kierteet.. Ei ihahtanut sitten millään?? Onko vaihtoehtoja purkamiselle jotta saan hihnan pois (puukko kyllä olis hyvä mut uus hihna ei taida kestää teipattuna..... :D )
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

liian lyhyt vääntövarsi...

voi kyllä poksahtaa paskaks koko kiristin, mutta se o normaalia
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei sitä pulttia sovi vääntää kiristin-iskaria repien auki, niin hajoaa varmasti. Ensin väännetään kiristinasetelmaa sen verran kokoon että kiristinasetelman rungon sekä vipuvarren ylä- ja alapäässä oleviin hahloihin voidaan asettaa noin 5mm lattaraudasta tehty molemmissa päissään M8 ja muttereilla paikoilleen lukitut pultit noin 120mm etäisyydellä toisistaan, ja mielellään vielä päissään lipumista estävät mutterit sisältävä kapine.

Tätä rautaa vasten uskaltaa jo vääntää rikkomatta tarpeettomasti kiristin-iskunvaimenninta.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minuteman kirjoitti:Ei sitä pulttia sovi vääntää kiristin-iskaria repien auki, niin hajoaa varmasti. Ensin väännetään kiristinasetelmaa sen verran kokoon että kiristinasetelman rungon sekä vipuvarren ylä- ja alapäässä oleviin hahloihin voidaan asettaa noin 5mm lattaraudasta tehty molemmissa päissään M8 ja muttereilla paikoilleen lukitut pultit noin 120mm etäisyydellä toisistaan, ja mielellään vielä päissään lipumista estävät mutterit sisältävä kapine.

Tätä rautaa vasten uskaltaa jo vääntää rikkomatta tarpeettomasti kiristin-iskunvaimenninta.
Laittelinkin tuohon jo kierretangosta tehdyn kiristimen, mutta ei aukea.... :(
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Noniin, nyt kun tuo kiristimen pultti päätti nylppääntyä ja hihna katketa niin mitäs sitten?? Rälläkkä?

Apuja kaivataan, miten kiristin asetelman saa kokonaisuudessaan irti? En löytänyt kuvia tuosta... :/

Edit. Löysin korjausoppaan ja sen ohjeiden avulla otin koko kiristimen irti.
Oli sit joku vaihtanut hihnapyörän pultin tilalle normaalin pultin.. :D
Ja minäkun revin itseni kipeeksi ihan vikasuuntaan..... eh..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sori, olisin vastannut aikaisemmin, mutta metsäkonemies tuolla mailla myrskytuhoja siivotessaan vetäisi vielä puhelinkaapelin eli sikäläisen nettiyhteyden myös poikki ja nyt täytyy pölistä kaupunkiresidenssistä käsin.. :?

Eli kun hihna on jo poikki niin kiristin-iskari on rentona mutta toivottavasti ei vielä kahtena kappaleena?

Ota lusikka tai vastaava kapistus kauniiseen käteen ja kaiva siitä kiristimen keinuvipuakselin kohdalta rasvapölytöhnän alta vipuvarren lukitussokka esiin ja avaa se, ja löysää myös kiristin-iskarin päätypultit valmiiksi. Suhtaudu kuitenkin tietyllä varauksella & kunnioituksella kiristin-iskariin sillä sen melko jäykässä jousessa on joltisenkinmoinen esijännitys eikä kiristin-iskari pysy muulla nipussa kuin sisemmän kevytmetallisen vaimenninsylinterinsä vaatimattomalla krimpillä ja siihen vastaavalla vaimenninmännän pienellä lukkosokalla joka samalla toimii eräänlaisena männänrenkaana iskarissa.

Irrottele pultin sisältävä vipuvarsi ja vie se viilapenkkiin ja tarjoa pultille pienellä kaasutoholla tai kaasujuottimella lämpöä & irrotusöljyä, ja vaikka viilaa pulttiin milliä pienemmät uudet kantit sekä tarjoa nimenomaan hyvälaatuista kuusikulmaista hylsyä ja riittävän pitkää (500mm) vääntövartta sekä muista yhä avaussuunta myötäpäivään. Muovisen kiristinpyörän pienellä sulamisella ei nyt enää liene väliä sillä se on joka tapauksessa viisasta vaihtaa uuteen eikä kustanna esim. Motonetissä kuin parisen kymppiä.

Jos tämäkään ei auta niin jotkut ovat ostelleet koko kiristinasetelmaa käytettynä esim. Veljekset Mäntykorvelta tai Hernesmaan auto & osa- nimisiltä Saabeihin erikoistuneilta purkamoilta.

E: No minä kun en edellisen viestin Editionia ehtinyt huomamaan ja löpisin turhia. No sattuuhan näitä.. Josko vaikka jollekin "Etsi"-jälle vinkkejä..

Vai että oli aito Rane iskenyt kiristinasetelmaan jättämättä dokumenttia tempuistaan? :lol:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minuteman kirjoitti:Sori, olisin vastannut aikaisemmin, mutta metsäkonemies tuolla mailla myrskytuhoja siivotessaan vetäisi vielä puhelinkaapelin eli sikäläisen nettiyhteyden myös poikki ja nyt täytyy pölistä kaupunkiresidenssistä käsin.. :?

Eli kun hihna on jo poikki niin kiristin-iskari on rentona mutta toivottavasti ei vielä kahtena kappaleena?

Ota lusikka tai vastaava kapistus kauniiseen käteen ja kaiva siitä kiristimen keinuvipuakselin kohdalta rasvapölytöhnän alta vipuvarren lukitussokka esiin ja avaa se, ja löysää myös kiristin-iskarin päätypultit valmiiksi. Suhtaudu kuitenkin tietyllä varauksella & kunnioituksella kiristin-iskariin sillä sen melko jäykässä jousessa on joltisenkinmoinen esijännitys eikä kiristin-iskari pysy muulla nipussa kuin sisemmän kevytmetallisen vaimenninsylinterinsä vaatimattomalla krimpillä ja siihen vastaavalla vaimenninmännän pienellä lukkosokalla joka samalla toimii eräänlaisena männänrenkaana iskarissa.

Irrottele pultin sisältävä vipuvarsi ja vie se viilapenkkiin ja tarjoa pultille pienellä kaasutoholla tai kaasujuottimella lämpöä & irrotusöljyä, ja vaikka viilaa pulttiin milliä pienemmät uudet kantit sekä tarjoa nimenomaan hyvälaatuista kuusikulmaista hylsyä ja riittävän pitkää (500mm) vääntövartta sekä muista yhä avaussuunta myötäpäivään. Muovisen kiristinpyörän pienellä sulamisella ei nyt enää liene väliä sillä se on joka tapauksessa viisasta vaihtaa uuteen eikä kustanna esim. Motonetissä kuin parisen kymppiä.

Jos tämäkään ei auta niin jotkut ovat ostelleet koko kiristinasetelmaa käytettynä esim. Veljekset Mäntykorvelta tai Hernesmaan auto & osa- nimisiltä Saabeihin erikoistuneilta purkamoilta.
Kiitos vastauksesta. Sain koko kiristinasetelman irti, sylinterissä oli kokoajan puristin joten purkaantuminen estettiin. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, sain pyörän irti, kun hokasin että siihen oli joskus vaihdettu ihan normaali pultti... :D

Nyt pähkäilen ilmastoinnin kompuran kanssa. Pitää ilmeisesti saada irti kannesta.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt pähkäilen ilmastoinnin kompuran kanssa. Pitää ilmeisesti saada irti kannesta.....
Otat sen irti siitä sen telineestä (teline kannessa), taitaa olla 4 x 13mm kannan pulttia. Sitten nostat kompuran tulipellin päälle lepäämään pois tieltä.
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Pika info: Veljekset Mäntykorpi lomilla 9.8. asti, jos osatarve iskee.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Vastaa Viestiin