
9000 kansiremontin kuvia?
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä... 

Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Ette kai te tosissaan oo...

Räikkäväännin, 3/8'' vääntiö
Ite otin 6-kulmasella 13mm, voi olla myös 12mm...Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä...
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
j0ne kirjoitti:Ette kai te tosissaan oo...
Räikkäväännin, 3/8'' vääntiö
Ite otin 6-kulmasella 13mm, voi olla myös 12mm...Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä...
No voe helvetti...


Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Muutama vinkki kansiremonttiin.
-Irroita kansi sarjoineen päivineen ja sama homma kootessa.
-Puhdista sylinterilohkon tiivistepinta huolellisesti ja plaanauta kansi.
-Laita jakoketjun kiristin takaisin vasta kun olet saanut jaon kohdalleen.
-Muista kiinnittää kootessa kaikki imusarjan alle tulevat johdot.
-Älä yrikiristä mitään pultteja.
-Irroita kansi sarjoineen päivineen ja sama homma kootessa.
-Puhdista sylinterilohkon tiivistepinta huolellisesti ja plaanauta kansi.
-Laita jakoketjun kiristin takaisin vasta kun olet saanut jaon kohdalleen.
-Muista kiinnittää kootessa kaikki imusarjan alle tulevat johdot.
-Älä yrikiristä mitään pultteja.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
1/2" = 12,7mmLobo_Earthworm kirjoitti:Noi sit noi mun imusarjan pultit ei oo 3/8" sillä 12mm ei menny ja 13mm oli väljä...
http://www.convertworld.com/fi/pituus/Tuuma.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Ei kannata "plaanata" ellei ole tarvetta. Eli oikaisu vain jos on syöpymää, kieroutta tai koloja tiiviste pinnassa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Nonii, ensimmäinen vastoinkäyminen kohdattu;
Miten ihmeessä lähtee moniuranhihnan kiristimen pyörä irti? Se jossa on ne vääränkätiset kierteet.. Ei ihahtanut sitten millään?? Onko vaihtoehtoja purkamiselle jotta saan hihnan pois (puukko kyllä olis hyvä mut uus hihna ei taida kestää teipattuna.....
)
Miten ihmeessä lähtee moniuranhihnan kiristimen pyörä irti? Se jossa on ne vääränkätiset kierteet.. Ei ihahtanut sitten millään?? Onko vaihtoehtoja purkamiselle jotta saan hihnan pois (puukko kyllä olis hyvä mut uus hihna ei taida kestää teipattuna.....

Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
liian lyhyt vääntövarsi...
voi kyllä poksahtaa paskaks koko kiristin, mutta se o normaalia
voi kyllä poksahtaa paskaks koko kiristin, mutta se o normaalia
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Ei sitä pulttia sovi vääntää kiristin-iskaria repien auki, niin hajoaa varmasti. Ensin väännetään kiristinasetelmaa sen verran kokoon että kiristinasetelman rungon sekä vipuvarren ylä- ja alapäässä oleviin hahloihin voidaan asettaa noin 5mm lattaraudasta tehty molemmissa päissään M8 ja muttereilla paikoilleen lukitut pultit noin 120mm etäisyydellä toisistaan, ja mielellään vielä päissään lipumista estävät mutterit sisältävä kapine.
Tätä rautaa vasten uskaltaa jo vääntää rikkomatta tarpeettomasti kiristin-iskunvaimenninta.
Tätä rautaa vasten uskaltaa jo vääntää rikkomatta tarpeettomasti kiristin-iskunvaimenninta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Laittelinkin tuohon jo kierretangosta tehdyn kiristimen, mutta ei aukea....Minuteman kirjoitti:Ei sitä pulttia sovi vääntää kiristin-iskaria repien auki, niin hajoaa varmasti. Ensin väännetään kiristinasetelmaa sen verran kokoon että kiristinasetelman rungon sekä vipuvarren ylä- ja alapäässä oleviin hahloihin voidaan asettaa noin 5mm lattaraudasta tehty molemmissa päissään M8 ja muttereilla paikoilleen lukitut pultit noin 120mm etäisyydellä toisistaan, ja mielellään vielä päissään lipumista estävät mutterit sisältävä kapine.
Tätä rautaa vasten uskaltaa jo vääntää rikkomatta tarpeettomasti kiristin-iskunvaimenninta.

Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Noniin, nyt kun tuo kiristimen pultti päätti nylppääntyä ja hihna katketa niin mitäs sitten?? Rälläkkä?
Apuja kaivataan, miten kiristin asetelman saa kokonaisuudessaan irti? En löytänyt kuvia tuosta... :/
Edit. Löysin korjausoppaan ja sen ohjeiden avulla otin koko kiristimen irti.
Oli sit joku vaihtanut hihnapyörän pultin tilalle normaalin pultin..
Ja minäkun revin itseni kipeeksi ihan vikasuuntaan..... eh..
Apuja kaivataan, miten kiristin asetelman saa kokonaisuudessaan irti? En löytänyt kuvia tuosta... :/
Edit. Löysin korjausoppaan ja sen ohjeiden avulla otin koko kiristimen irti.
Oli sit joku vaihtanut hihnapyörän pultin tilalle normaalin pultin..

Ja minäkun revin itseni kipeeksi ihan vikasuuntaan..... eh..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Sori, olisin vastannut aikaisemmin, mutta metsäkonemies tuolla mailla myrskytuhoja siivotessaan vetäisi vielä puhelinkaapelin eli sikäläisen nettiyhteyden myös poikki ja nyt täytyy pölistä kaupunkiresidenssistä käsin..
Eli kun hihna on jo poikki niin kiristin-iskari on rentona mutta toivottavasti ei vielä kahtena kappaleena?
Ota lusikka tai vastaava kapistus kauniiseen käteen ja kaiva siitä kiristimen keinuvipuakselin kohdalta rasvapölytöhnän alta vipuvarren lukitussokka esiin ja avaa se, ja löysää myös kiristin-iskarin päätypultit valmiiksi. Suhtaudu kuitenkin tietyllä varauksella & kunnioituksella kiristin-iskariin sillä sen melko jäykässä jousessa on joltisenkinmoinen esijännitys eikä kiristin-iskari pysy muulla nipussa kuin sisemmän kevytmetallisen vaimenninsylinterinsä vaatimattomalla krimpillä ja siihen vastaavalla vaimenninmännän pienellä lukkosokalla joka samalla toimii eräänlaisena männänrenkaana iskarissa.
Irrottele pultin sisältävä vipuvarsi ja vie se viilapenkkiin ja tarjoa pultille pienellä kaasutoholla tai kaasujuottimella lämpöä & irrotusöljyä, ja vaikka viilaa pulttiin milliä pienemmät uudet kantit sekä tarjoa nimenomaan hyvälaatuista kuusikulmaista hylsyä ja riittävän pitkää (500mm) vääntövartta sekä muista yhä avaussuunta myötäpäivään. Muovisen kiristinpyörän pienellä sulamisella ei nyt enää liene väliä sillä se on joka tapauksessa viisasta vaihtaa uuteen eikä kustanna esim. Motonetissä kuin parisen kymppiä.
Jos tämäkään ei auta niin jotkut ovat ostelleet koko kiristinasetelmaa käytettynä esim. Veljekset Mäntykorvelta tai Hernesmaan auto & osa- nimisiltä Saabeihin erikoistuneilta purkamoilta.
E: No minä kun en edellisen viestin Editionia ehtinyt huomamaan ja löpisin turhia. No sattuuhan näitä.. Josko vaikka jollekin "Etsi"-jälle vinkkejä..
Vai että oli aito Rane iskenyt kiristinasetelmaan jättämättä dokumenttia tempuistaan?

Eli kun hihna on jo poikki niin kiristin-iskari on rentona mutta toivottavasti ei vielä kahtena kappaleena?
Ota lusikka tai vastaava kapistus kauniiseen käteen ja kaiva siitä kiristimen keinuvipuakselin kohdalta rasvapölytöhnän alta vipuvarren lukitussokka esiin ja avaa se, ja löysää myös kiristin-iskarin päätypultit valmiiksi. Suhtaudu kuitenkin tietyllä varauksella & kunnioituksella kiristin-iskariin sillä sen melko jäykässä jousessa on joltisenkinmoinen esijännitys eikä kiristin-iskari pysy muulla nipussa kuin sisemmän kevytmetallisen vaimenninsylinterinsä vaatimattomalla krimpillä ja siihen vastaavalla vaimenninmännän pienellä lukkosokalla joka samalla toimii eräänlaisena männänrenkaana iskarissa.
Irrottele pultin sisältävä vipuvarsi ja vie se viilapenkkiin ja tarjoa pultille pienellä kaasutoholla tai kaasujuottimella lämpöä & irrotusöljyä, ja vaikka viilaa pulttiin milliä pienemmät uudet kantit sekä tarjoa nimenomaan hyvälaatuista kuusikulmaista hylsyä ja riittävän pitkää (500mm) vääntövartta sekä muista yhä avaussuunta myötäpäivään. Muovisen kiristinpyörän pienellä sulamisella ei nyt enää liene väliä sillä se on joka tapauksessa viisasta vaihtaa uuteen eikä kustanna esim. Motonetissä kuin parisen kymppiä.
Jos tämäkään ei auta niin jotkut ovat ostelleet koko kiristinasetelmaa käytettynä esim. Veljekset Mäntykorvelta tai Hernesmaan auto & osa- nimisiltä Saabeihin erikoistuneilta purkamoilta.
E: No minä kun en edellisen viestin Editionia ehtinyt huomamaan ja löpisin turhia. No sattuuhan näitä.. Josko vaikka jollekin "Etsi"-jälle vinkkejä..
Vai että oli aito Rane iskenyt kiristinasetelmaan jättämättä dokumenttia tempuistaan?

-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Kiitos vastauksesta. Sain koko kiristinasetelman irti, sylinterissä oli kokoajan puristin joten purkaantuminen estettiin. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, sain pyörän irti, kun hokasin että siihen oli joskus vaihdettu ihan normaali pultti...Minuteman kirjoitti:Sori, olisin vastannut aikaisemmin, mutta metsäkonemies tuolla mailla myrskytuhoja siivotessaan vetäisi vielä puhelinkaapelin eli sikäläisen nettiyhteyden myös poikki ja nyt täytyy pölistä kaupunkiresidenssistä käsin..![]()
Eli kun hihna on jo poikki niin kiristin-iskari on rentona mutta toivottavasti ei vielä kahtena kappaleena?
Ota lusikka tai vastaava kapistus kauniiseen käteen ja kaiva siitä kiristimen keinuvipuakselin kohdalta rasvapölytöhnän alta vipuvarren lukitussokka esiin ja avaa se, ja löysää myös kiristin-iskarin päätypultit valmiiksi. Suhtaudu kuitenkin tietyllä varauksella & kunnioituksella kiristin-iskariin sillä sen melko jäykässä jousessa on joltisenkinmoinen esijännitys eikä kiristin-iskari pysy muulla nipussa kuin sisemmän kevytmetallisen vaimenninsylinterinsä vaatimattomalla krimpillä ja siihen vastaavalla vaimenninmännän pienellä lukkosokalla joka samalla toimii eräänlaisena männänrenkaana iskarissa.
Irrottele pultin sisältävä vipuvarsi ja vie se viilapenkkiin ja tarjoa pultille pienellä kaasutoholla tai kaasujuottimella lämpöä & irrotusöljyä, ja vaikka viilaa pulttiin milliä pienemmät uudet kantit sekä tarjoa nimenomaan hyvälaatuista kuusikulmaista hylsyä ja riittävän pitkää (500mm) vääntövartta sekä muista yhä avaussuunta myötäpäivään. Muovisen kiristinpyörän pienellä sulamisella ei nyt enää liene väliä sillä se on joka tapauksessa viisasta vaihtaa uuteen eikä kustanna esim. Motonetissä kuin parisen kymppiä.
Jos tämäkään ei auta niin jotkut ovat ostelleet koko kiristinasetelmaa käytettynä esim. Veljekset Mäntykorvelta tai Hernesmaan auto & osa- nimisiltä Saabeihin erikoistuneilta purkamoilta.

Nyt pähkäilen ilmastoinnin kompuran kanssa. Pitää ilmeisesti saada irti kannesta.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Otat sen irti siitä sen telineestä (teline kannessa), taitaa olla 4 x 13mm kannan pulttia. Sitten nostat kompuran tulipellin päälle lepäämään pois tieltä.Nyt pähkäilen ilmastoinnin kompuran kanssa. Pitää ilmeisesti saada irti kannesta.....
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Pika info: Veljekset Mäntykorpi lomilla 9.8. asti, jos osatarve iskee.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008