KOHTA MENEE HERMO...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Mistä pitäis noita sarjanumeroita älytä etsiä? Kun en edes ymmärrä missä tämä "purtelo" auton sisuskaluissa majailee...Myönnän että joskus on niiiiiin raskasta olla tekniikasta ymmärtämätön NAINEN mutta onneksi on sitten näitä "ritareita" jotka jaksaa auttaa ja välillä rautalangastakin vääntää, huoh!
Edelleen Lilin kuntoon tahtova...
-Helinä
Edelleen Lilin kuntoon tahtova...
-Helinä
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Niin kutsutusta akvaariokotelosta löytyy kyseinen purkki, ohjaamon ja moottoritilan välisen muovikannen alta.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Tässäpä tarkempaa korjaamon tekstiä:
vikakoodi P0130 etummainen happitunnistin; testattu lambdan lämmitys ei toimi; lambdan liittimeen uusittu 3 kpl sisuskaluja; sulake 28 kunnossa; todettu että moottorin ohjainlaite ei maadoita labdan lämmitystä (ohjauslaitteen mittasuureissa lukee että lämmitys aktivoitu); lämmityksen syöttöjännite, maadoitus ja signaalijohdot mitattu ohmit, eristys +/- ja kuormitettu 2A virralla---> ovat ok. Lambdan jännite ei liiku, kylmänä 0,01v ja kun anturi lämpeää yli 400C jännite nousee 0,8 volttiin. Moottorin ohjainlaite ei reagoi vaikka anturi jännitettä simuloi suoraan yksikköön. Moottorin ecussa jatkuva vika, lambdan lämmityspiiri avoin, moottorin anturit, jäähdytysneste, ilmatunnistin, kaasuläppä ja imusarjan paineanturi ok. Alipaineletkut ok, imusarjan paineet ok.
Että semmosia....mutta mitäs nyt? Numerosarjaa kai pitäisi lueskella tuosta boxista ja sitten metästää vaihto-osaa, niinkö? Kannattaako vielä korjata?
vikakoodi P0130 etummainen happitunnistin; testattu lambdan lämmitys ei toimi; lambdan liittimeen uusittu 3 kpl sisuskaluja; sulake 28 kunnossa; todettu että moottorin ohjainlaite ei maadoita labdan lämmitystä (ohjauslaitteen mittasuureissa lukee että lämmitys aktivoitu); lämmityksen syöttöjännite, maadoitus ja signaalijohdot mitattu ohmit, eristys +/- ja kuormitettu 2A virralla---> ovat ok. Lambdan jännite ei liiku, kylmänä 0,01v ja kun anturi lämpeää yli 400C jännite nousee 0,8 volttiin. Moottorin ohjainlaite ei reagoi vaikka anturi jännitettä simuloi suoraan yksikköön. Moottorin ecussa jatkuva vika, lambdan lämmityspiiri avoin, moottorin anturit, jäähdytysneste, ilmatunnistin, kaasuläppä ja imusarjan paineanturi ok. Alipaineletkut ok, imusarjan paineet ok.
Että semmosia....mutta mitäs nyt? Numerosarjaa kai pitäisi lueskella tuosta boxista ja sitten metästää vaihto-osaa, niinkö? Kannattaako vielä korjata?
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Täällä Uudessakaupungissahan minä sekä Lili asustellaan, "Saabin omassa kaupungissa"...
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Vikaselostuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että ECU:n lambdan hehkun alasvetotransistori on kärähtänyt.
Minulla on varalla omaa autoani varten 2,0 matalapaineturbon vm 97 ECU. Uskon sen sopivan autoosi. Sillä voisi koittaa, ellei Paimiota lähempää löydy sopivaa yksikköä.
Minulla on varalla omaa autoani varten 2,0 matalapaineturbon vm 97 ECU. Uskon sen sopivan autoosi. Sillä voisi koittaa, ellei Paimiota lähempää löydy sopivaa yksikköä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
No nyt on rompparilta tilattu uus purkki ja maanantaina sitten kuullaan miten pelaa...
ysitonnari93: Lilissä nuo numerot olivat erilaisia joten luulempa ettei se olisi käynyt, mutta kiitos ja niiaus avusta kuitenkin!
Kiitos myös kaikille muille meitä auttaneille, vielä en huokaise helpotuksesta mutta onpahan asiaan nyt saatu jotain järkeä kuitenkin. Vielä pelkona on että hankintaan tulee (VIIDES!!!) lambda ja miten mahtaa katalysaatorikaan toimia kaiken tämän jälkeen?? Eli palaamme vielä asiaan...
-Helinä ja Lili
ysitonnari93: Lilissä nuo numerot olivat erilaisia joten luulempa ettei se olisi käynyt, mutta kiitos ja niiaus avusta kuitenkin!
Kiitos myös kaikille muille meitä auttaneille, vielä en huokaise helpotuksesta mutta onpahan asiaan nyt saatu jotain järkeä kuitenkin. Vielä pelkona on että hankintaan tulee (VIIDES!!!) lambda ja miten mahtaa katalysaatorikaan toimia kaiken tämän jälkeen?? Eli palaamme vielä asiaan...
-Helinä ja Lili
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Eipä siinä mittään! Minä jo arvelinkin ettei se passaa -98 cs:ään, mutta toivotaan että tilattu purkki alkaa pelittää ongelmitta ja ellei niin kyllä avuntarjoajia löytynee ukin lähistöltä edelleenhelinäkeiju kirjoitti:No nyt on rompparilta tilattu uus purkki ja maanantaina sitten kuullaan miten pelaa...
ysitonnari93: Lilissä nuo numerot olivat erilaisia joten luulempa ettei se olisi käynyt, mutta kiitos ja niiaus avusta kuitenkin!
Kiitos myös kaikille muille meitä auttaneille, vielä en huokaise helpotuksesta mutta onpahan asiaan nyt saatu jotain järkeä kuitenkin. Vielä pelkona on että hankintaan tulee (VIIDES!!!) lambda ja miten mahtaa katalysaatorikaan toimia kaiken tämän jälkeen?? Eli palaamme vielä asiaan...
-Helinä ja Lili
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Ja uutta murhetta pukkaa jälleen...
Voiko pitää paikkaansa että MERKKIkorjaamolla ei ehkä saada koodattua ajonestoa pois päältä??? Nimittäin boxin vaihdon yhteydessä ajonesto paukahti päälle joten "normi"korjaajani ei voinut sitä vaihtaa vaan matkamme johti jälleen sinne kuuluisaan merkkipajaan. Siellä kuitenkin asentaja epäili tuon koodauksen onnistumista... Jos siellä ei sitä saada kuntoon, onko Lili sittenkin tullut tiensä päähän?
Toivottavasti joku osaa taas meitä neuvoa!
Epätoivoiset Helinä ja Lili
Voiko pitää paikkaansa että MERKKIkorjaamolla ei ehkä saada koodattua ajonestoa pois päältä??? Nimittäin boxin vaihdon yhteydessä ajonesto paukahti päälle joten "normi"korjaajani ei voinut sitä vaihtaa vaan matkamme johti jälleen sinne kuuluisaan merkkipajaan. Siellä kuitenkin asentaja epäili tuon koodauksen onnistumista... Jos siellä ei sitä saada kuntoon, onko Lili sittenkin tullut tiensä päähän?
Toivottavasti joku osaa taas meitä neuvoa!
Epätoivoiset Helinä ja Lili
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Ei siinä pitäisi mennä ajonesto päälle. Jos ostamasi boxi ei ollut täsmälleen sama kuin autossasi oleva sattaa ongelma olla seuraava.
9000:een on kahdenlaisia varashälyttimiä VSS:llä ja ilman.
VSS mallissa varashälytin keskustelee ruiskuboxin kanssa aiheuttaen ajoneston.
Ei VSS:ssä varahälytin ei ole missään tekemisissä ruiskuboxin kanssa, vaan katkaisee syötön mm. bensapumpun releeltä.
Eli jos autossasi on häly ilman VSS:ää ja ostit VSS-ruiskuboxin ei hälysi voi generoida signaalia ajoneston deaktivoinniksi.
Jos autossasi on VSS hälytin ja vaihdoit tilalle ruiskuboxin ilman VSS:ää, niin auto kyllä toimii normaalisti, mutta ajonesto ei ole käytössä.
Haulla kyllä löydät lisää mm. selostuksen miten tiedät onko autossasi VSS.
Mitään koodauksia ei tarvita!
Mielestäni suurin ongelmasi on tällä hetkellä löytää vain pätevä korjaaja autollesi.
Autosi ongelmat eivät ole mitään ylitsepääsemättömiä, älä menetä toivoa autosi suhteen.
9000:een on kahdenlaisia varashälyttimiä VSS:llä ja ilman.
VSS mallissa varashälytin keskustelee ruiskuboxin kanssa aiheuttaen ajoneston.
Ei VSS:ssä varahälytin ei ole missään tekemisissä ruiskuboxin kanssa, vaan katkaisee syötön mm. bensapumpun releeltä.
Eli jos autossasi on häly ilman VSS:ää ja ostit VSS-ruiskuboxin ei hälysi voi generoida signaalia ajoneston deaktivoinniksi.
Jos autossasi on VSS hälytin ja vaihdoit tilalle ruiskuboxin ilman VSS:ää, niin auto kyllä toimii normaalisti, mutta ajonesto ei ole käytössä.
Haulla kyllä löydät lisää mm. selostuksen miten tiedät onko autossasi VSS.
Mitään koodauksia ei tarvita!
Mielestäni suurin ongelmasi on tällä hetkellä löytää vain pätevä korjaaja autollesi.
Autosi ongelmat eivät ole mitään ylitsepääsemättömiä, älä menetä toivoa autosi suhteen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Juuri näin. Korjaajan ammattitaito menee siinä kohtaa kyseenalaiseksi, kun lambda vaihdetaan ties kuinka monetta kertaa tutkimatta ensimmäisen tai viimeistään toisen vaihtokerran jälkeen mahtaako ohjaus olla kunnossa.pevi kirjoitti:Mielestäni suurin ongelmasi on tällä hetkellä löytää vain pätevä korjaaja autollesi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Tai jos siinä uudessa purkissa nyt sattuu olemaan VSS päällä niin anna jollekkin tarpeeksi pätevälle henkilölle tehtäväksi flashata boksi uudestaan VSS disabloituna.
Ps. tai kelpaishan tuohon mikä vaan t5 boksi kun laittas sopivan softan sisään...
Ps. tai kelpaishan tuohon mikä vaan t5 boksi kun laittas sopivan softan sisään...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: KOHTA MENEE HERMO...
MY98 taitaa olla aina VSS:lla joten uuteen ecuun pitäisi koodata vanhasta koodi tai sitten koodata TECH:llä auton VSS koodi samaksi kuin uudessa ecussa. Pitäisi onnistua merkkikorjaamollakin..
Jos ei onnistu, niin softa flashaamalla onnistuu harrastajalähtöisesti ja aivan varmasti saa auton käyntiin ja toimimaan. Vaikka jopa paremmin kuin tehtaalta lähtien.
Jos ei onnistu, niin softa flashaamalla onnistuu harrastajalähtöisesti ja aivan varmasti saa auton käyntiin ja toimimaan. Vaikka jopa paremmin kuin tehtaalta lähtien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Ymmärtäisin, että ECU:n ja VSS välinen koodi/data on vakio, eli mitään koodausta ei tarvittaisi ECU:n vaihdon yhteydessä. Avaimien koodaaminen VSS:ään on tietenkin tehtävä jos avaimia lisää/vaihtaa.
Eli jos tosiaan vm 98 on aina VSS-hälytin, niin tulisi minkä vaan ECU:n ( ilman VSS tai VSS:llä ) toimia ko. autossa.
Eli jos tosiaan vm 98 on aina VSS-hälytin, niin tulisi minkä vaan ECU:n ( ilman VSS tai VSS:llä ) toimia ko. autossa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 12:40
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Ja olitte oikeassa jälleenkin kerran: ongelmana koko ajan on ollut PÄTEVÄN korjaajan löytäminen johon vielä olisi voinut luottaa!! No, onneksi sellainen sitten löytyi, tai ainakin melkein. Yhtä kaikki, Lili on nyt kunnossa, rahaa paloi tuhottomasti, samoin hermoja. Viimeisin väite oli vielä se avaimien uudelleen koodaus mutta sitäkään ei sitten tarvittu. Olipahan Lili taas vierihoidossa merkkipajalla kuitenkin liki viikon. Tulee vaan väistämättä mieleen, että taitavat huijata tällaista "hölmöä" naista autoineen mutta minkäs teet?! Pitää varmaan seuraavalla kerralla vuokrata mukaansa MIES kun asioi korjaamolla, ehkä sitten saisi asiallista palvelua
Kiitos kuitenkin kaikille teille jotka jaksoitte minua ja Liliä auttaa, takaan että vastaki turvaudun tähän asiantuntevaan joukkoon. Taidan pistää mieleen pari hyvää juttua tältä saitilta joilla sitten saan maalaismekaanikot haromaan harventuvia niskavillojaan
Kiitäen Helinä ja mureasti kehräävä Lili
Kiitos kuitenkin kaikille teille jotka jaksoitte minua ja Liliä auttaa, takaan että vastaki turvaudun tähän asiantuntevaan joukkoon. Taidan pistää mieleen pari hyvää juttua tältä saitilta joilla sitten saan maalaismekaanikot haromaan harventuvia niskavillojaan
Kiitäen Helinä ja mureasti kehräävä Lili
saab 9000 cs vm.98 turbo Lili
Helinä - keijujen keiju
Helinä - keijujen keiju
Re: KOHTA MENEE HERMO...
Kyllä ECU:ssa oleva VSS-koodi yksilöllinen joten sen on oltava sama kuin auton VSS yksikössä. Tämä koodi on sama kuin ECU:n päällä oleva sarjanumero.pevi kirjoitti:Ymmärtäisin, että ECU:n ja VSS välinen koodi/data on vakio, eli mitään koodausta ei tarvittaisi ECU:n vaihdon yhteydessä. Avaimien koodaaminen VSS:ään on tietenkin tehtävä jos avaimia lisää/vaihtaa.
Eli jos tosiaan vm 98 on aina VSS-hälytin, niin tulisi minkä vaan ECU:n ( ilman VSS tai VSS:llä ) toimia ko. autossa.
Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin. ECU ilman VSS:aa toimii aina oli autossa sitä tai ei (mutta VSS ajonesto ei toimi enää).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com