Outoja sähköongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DJHasis
Matalapaineturbo

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

jyrmy kirjoitti:Itse kirjoitin hieman vastaavista ongelmista jokin aika sitten.. Tullu itse asiassa jo parikin kertaa vastaan. Ekalla kerralla syypääksi osoittautui ajovalokatkaisin (releet+sulakkeet irti niin johan pääsi ajamaan taas)
Elikäs sun tarvitsi sekä ajovalojen releet ja sulakkeet irroittaa, jolloin pääsit ajamaan, eikä pelkästään sulakkeen irroitus riittänyt?

Mistä sait alunperian ajatuksen valokatkaisijaa ihmetellä?
jyrmy kirjoitti: toisella kerralla laturin (merkkivalon) irrallinen d+ -johto joka heilui konehuoneessa.
Laturin johdot ovat laturin päässä ainakin hyvin, en sit tiedä jos d+ on irti mittaristosta.

Niin tosiaankin olen koittanut tonnariani käynnistellä vain lauantaina sammumisen jälkeen. Nyt tekis mieli saada selville tarkka syy sammumiselle ja korjata se. Kohtuullisesti rahaa ja aikaa on mennyt auton kunnostamiseen, niin ei tekis vielä mieli laittaa uusiksi autoa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jyrmy kirjoitti:Itse kirjoitin hieman vastaavista ongelmista jokin aika sitten.. Tullu itse asiassa jo parikin kertaa vastaan. Ekalla kerralla syypääksi osoittautui ajovalokatkaisin (releet+sulakkeet irti niin johan pääsi ajamaan taas), toisella kerralla laturin (merkkivalon) irrallinen d+ -johto joka heilui konehuoneessa.

Oireita oli piktogrammin sekä mittariston pimeneminen, mm. mankka sammui kun jarrua painoi, ACC sekoili ... Kyllähän sitä itsekin tielle jäätiin, kun ylimääräistä meni maihin :?
Noilla samoilla oireilla kaverin CD:ssä osoittautui syylliseksi myös ajovalokatkaisija, joku edellisistä omistajista oli polttimoa siihen vaihtaessaan repinyt koko pohjan irti katkaisijan rungosta ja liimannut takaisin heikolla menestyksellä.
DJHasis
Matalapaineturbo

Minuteman kirjoitti:
jyrmy kirjoitti:Itse kirjoitin hieman vastaavista ongelmista jokin aika sitten.. Tullu itse asiassa jo parikin kertaa vastaan. Ekalla kerralla syypääksi osoittautui ajovalokatkaisin (releet+sulakkeet irti niin johan pääsi ajamaan taas), toisella kerralla laturin (merkkivalon) irrallinen d+ -johto joka heilui konehuoneessa.

Oireita oli piktogrammin sekä mittariston pimeneminen, mm. mankka sammui kun jarrua painoi, ACC sekoili ... Kyllähän sitä itsekin tielle jäätiin, kun ylimääräistä meni maihin :?
Noilla samoilla oireilla kaverin CD:ssä osoittautui syylliseksi myös ajovalokatkaisija, joku edellisistä omistajista oli polttimoa siihen vaihtaessaan repinyt koko pohjan irti katkaisijan rungosta ja liimannut takaisin heikolla menestyksellä.
Siinä tapauksessa, täytyy ottaa varovaisesti valojen katkaisija irti, vois kattoa jos katkaisijassa näkyisi jotain tai sen lähettyvillä. Akusta on maajohto irti, niin vois yleismittarilla aloittaa kunnolla testailut.
DJHasis
Matalapaineturbo

Valokatkaisija on nytten irti. Katkaisija liittimet ovat puhtaat, melkein kuin mulla olis uusi katkaisija(?)

Miten mun kannattaisi tutkailla jos vikaa olisi valokatkaisijassa, jos saan sillä parkit ja ajovalot päälle ja pois?

Kuuluuko valotkaisijalta lähteä sulakkeella varustettu hyppyjohto mittariston kirkkaudensäätimeen?

Entä onko keskuslukituksen hallintajärjestelmä kirkkauden säätimen yläpuolella ilmaputken vieressä?
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

DJHasis kirjoitti:onko keskuslukituksen hallintajärjestelmä kirkkauden säätimen yläpuolella ilmaputken vieressä?
Keskuslukon ohjausboksi on alempana, kuskin jalkatilassa. Omassa 87-autossa se on konepellin avausvivun lähellä auton pituussuunnassa. Uudemmissa (-90 alkaen?) keskuslukon ohjausboksi on kuskin jalkatilassa muovisen asennuskehikon rintapellinpuoleisella reunalla poikittain.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DJHasis
Matalapaineturbo

jus kirjoitti:
DJHasis kirjoitti:onko keskuslukituksen hallintajärjestelmä kirkkauden säätimen yläpuolella ilmaputken vieressä?
Keskuslukon ohjausboksi on alempana, kuskin jalkatilassa. Omassa 87-autossa se on konepellin avausvivun lähellä auton pituussuunnassa. Uudemmissa (-90 alkaen?) keskuslukon ohjausboksi on kuskin jalkatilassa muovisen asennuskehikon rintapellinpuoleisella reunalla poikittain.
Mulla on myös poikittain keskuslukon ohjausboksi. Outoa vain ettei boksilla ole mitään kantta, mulla se on täysin suojaamatta.

Veikkaisin valokatkaisijani olevan kunnossa ja sen johdot myös, joten huamenna alkaa suuret purkaukset minkä johdon suojaus olis pettänyt.
jyrmy
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

DJHasis kirjoitti:
jyrmy kirjoitti:Itse kirjoitin hieman vastaavista ongelmista jokin aika sitten.. Tullu itse asiassa jo parikin kertaa vastaan. Ekalla kerralla syypääksi osoittautui ajovalokatkaisin (releet+sulakkeet irti niin johan pääsi ajamaan taas)
Elikäs sun tarvitsi sekä ajovalojen releet ja sulakkeet irroittaa, jolloin pääsit ajamaan, eikä pelkästään sulakkeen irroitus riittänyt?

Mistä sait alunperian ajatuksen valokatkaisijaa ihmetellä?
Mulla toi valokatkasija oli selkeä, kun oli kummallisesti akku tyhjänä yön jäljiltä. Kun sain kaverilta apuvirtaa niin valot olivat päällä käynnistämättäkin :-/ Katkaisija myöskin kuumeni aivan törkeästi, ja sieltä oli muovia sulanut, ym. mukavaa.. En ole varma olisiko toiminut pelkällä sulakkeen irroittamisella, lähinnä arvelin että tuohon katkaisijaan vaikutti valojen ohjaus- tms. rele, vedin suosiolla kaikki kerralla pois.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
DJHasis
Matalapaineturbo

Ilmeisesti mun valokatkaisija on ehjä, sillä valot eivät itse mene päälle ja eikä akku muutenkaan purkaantuile mulla yön ylitse.

Kävin äsken läpi cd-soittimen ääressä olevia johtoja sekä valokatkaisijan johtoja. Soittimen aux-johto oli lievästi kuoriutunut, joten suojasin sen sähköteipillä. Valokatkaisijalta mittariston valojen säätimeen olevan johdon liitintäkin hiukan suojailin.
Tupakantumppien astian kiinnitysrautojen ulkopuolia teippailin myös, kun aux-johto oli ilmeisesti kuoriutunut kun oli liikkunut sitä metallipintaa vasten.

Meinasin mennä koeajolle, mutta kun auto pääsi tallista pois alamäkeen, alkoi heti soitin temppuilemaan. Yllättävää oli ettei piktogrammin kanssa ei tällä kertaa mitään ollut. Peruutin lievää pihalla olevaa mäkeä ylös talliin. Sammutin moottorin ja en saanut enää uudestaan käynnistymään.

En sit tiedä mikä tai mitkä johdot ottavat kiinni, mutta ilmeisesti silloin kun auton etupää on alempana kuin takapää, ottaa jokin johto kiinni johonkin. Täytyy sit vaan jatkaa selvittelyä.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotain osviittaa tilanteeseen saattaisi antaa ajotietokoneen jännitenäyttö. Jos näkyy kovin alhaisia lukemia ei ole ihme että vehkeet käyttäytyy omituisesti ja moottorikin sammuu. Onko akkua jo ladattu vai onko se yhtä purkautunut kuin koko ongelman aikana?

Jännite heti virrat päälle laiton jälkeen saisi olla yli 12V ja 13-14V moottorin käynnistyttyä (ajotietokone jää näyttämään alinta käynnistyksenaikaista jännitettä, ei saisi mennä alle 10V, alkaa näyttää ajantasaista jännitettä kun auto liikkuu tai painetaan INFO).

Toimiiko latauksen merkkivalo - syttyy kun laitat virrat päälle ja sammuu moottorin käynnistyttyä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DJHasis
Matalapaineturbo

jus kirjoitti:Jotain osviittaa tilanteeseen saattaisi antaa ajotietokoneen jännitenäyttö. Jos näkyy kovin alhaisia lukemia ei ole ihme että vehkeet käyttäytyy omituisesti ja moottorikin sammuu. Onko akkua jo ladattu vai onko se yhtä purkautunut kuin koko ongelman aikana?

Jännite heti virrat päälle laiton jälkeen saisi olla yli 12V ja 13-14V moottorin käynnistyttyä (ajotietokone jää näyttämään alinta käynnistyksenaikaista jännitettä, ei saisi mennä alle 10V, alkaa näyttää ajantasaista jännitettä kun auto liikkuu tai painetaan INFO).
Ajotietokone ei ole toiminut mulla koskaan, itseasiassa tänään vasta sain kuulla että tonnarissani on sillainen :D

Irroitin ajotietokoneen ja tarkistin sen takana olevat liitokset. En ainakaan niissä mitään huomannut. Vois huamenna irroittaa mittaristo niin sais ehkäpä selvitettyä, jos ajotietokoneen vika olisi mittariston takana tai jossain muussa välis.
jus kirjoitti: Toimiiko latauksen merkkivalo - syttyy kun laitat virrat päälle ja sammuu moottorin käynnistyttyä?
Ei tullut mieleenkään aikaisemmin tarkistaa laturin merkkivaloa.

Niin ei se tosiaankaan pala ollenkaan. Jos mittariston irroitan, voisin piruttakseen tarkistaa ennen suoraan laturin kanssa touhumista, missä kunnossa on d+:n -johto ja onko sen polttimo palanut. Sen jälkeen voisin aloittaa perusteelliset laturin tutkinnat. Harmittaa vaan kun kunnostin laturin tosa keväällä, niin mielestäni laturi olis vieläkin hyvässä kunnossa
Naxu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onhan ne kolme lamppua ehjät, jotka valaisee ajotietokoneen näytön? Muuten se on musta kaiken aikaa, vaikka teksti näytössä vaihtuisikin. 1,2w pyöräytettävällä muovikannalla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
DJHasis
Matalapaineturbo

Naxu kirjoitti:Onhan ne kolme lamppua ehjät, jotka valaisee ajotietokoneen näytön? Muuten se on musta kaiken aikaa, vaikka teksti näytössä vaihtuisikin. 1,2w pyöräytettävällä muovikannalla.
EDUlla vaikutti olevan vain kaksi polttimoa ja molemmat olivat palaneet, joten vaihdoin ne. 10,7 volttia ajotietokone näytti. Joten ilmeisesti laturi ei lataa.

Mittaristossa on kaksi polttimoa oikeassa alakulmassa, joten voisiko toinen niistä olla vain latauksen merkkivaloa varten tarkoitettu?

Kun latauksen merkkivalo ei pala, niin aattelin jos ensiks sais selville kumpi noista olisi sitä varten ja vaihtais sen ja sen jälkeen vaikkapa aloittaisin tutkimaan d+:n johtoa virtalukolta.

Edit:

Niin osaisko ketään sanoa minkä värinen johto virtalukolta lähtee latauksen merkkivalolle. Vois huamenna aloittaa testailut suoraan siitä.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukolta ei mene johtoa latauksen merkkivalolle. Merkkivalo saa jännitesyötön sieltä mistä muutkin mittariston merkkivalot.

Latauksen merkkivalolla on vihreä kanta ja sen teho on 2 W kun muut on mustakantaisia 1,2-wattisia.
DJHasis
Matalapaineturbo

jus kirjoitti:Virtalukolta ei mene johtoa latauksen merkkivalolle. Merkkivalo saa jännitesyötön sieltä mistä muutkin mittariston merkkivalot.
Oisko veikkausta tai tietoa mistä lähtee johto sille merkkivalolle?

Todennäköisesti kyseinen johto on joko irti tai poikki ja ottaa maihin tai johonkin muuhun aina kun auto on vinosti, jonka vuoksi soitin ja piktogrammi vilkkuilevat ja moottori sammuu.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

No sen verran korjausta edelliseen, että virtalukolta lähtee johto sulakkeelle 13, josta tulee bensa- ja lämpömittarin kautta jännitesyöttö mittariston merkkivaloille (mm. polttoaine, lataus, käyttöjarru, kaukovalot, takalasinlämmitys, käsijarru, sumutakavalo, CE, ABS, pissapoika), piktogrammille ja ajotietokoneelle.

Mittaristosta latauksen merkkivalolta lähtee vihreä/valkoinen johto laturin liitimeen D+. Jatkoskohta pyyhkijämoottorin luona olevassa 6-napaisessa liittimessä.

Jos vihreä/valkoinen latauksen merkkivalon johto on irti laturista ja ottaa maihin jossakin matkan varrella, latauksen merkkivalo syttyy eikä muita seurauksia ole, varsinkaan ei sammumista.

Jos esim. käsijarrun merkkivalo toimii, jännitesyöttö latauksen merkkivalollekin on OK. Latauksen merkkivalopolttimon voi testata irrottamalla sen johdon laturista ja maadoittamalla tilapäisesti - tällöin latauksen merkkivalon pitää palaa. Jos ei pala, johdossa on vikaa tai polttimo on rikki.

Merkkivalopolttimoiden [polttoaine, käyttöjarru, käsijarru, pissapoika] toimivuus voidaan testata kääntämällä avainta virtalukossa testiasentoon, ajoasennon ja käynnistysasennon välillä. Virtalukon kontaktit C ja C1 yhdistyvät ja em. polttimot saavat maadoituksen.

Lähde: Saab 9000 sähköjärjestelmä -89
Vastaa Viestiin