Mittariston purkaus/avaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Mittariston purkaus/avaus

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

kopipastaa interwebeistä kirjoitti:Latausvalo on kytketty latausreleen D+ liittimestä, virtalukon siihen liittimeen johon on kytketty muut laitteet jotka toimivat virta päällä asennossa. Kun virran kytkee päälle niin latausvalo syttyy, koska lamppu saa jännitteen virtalukon kautta, ja maadoituksen laturin D+ liittimestä käämityksen kautta. Kun moottori käynnistetään, ja laturin lataus alkaa, niin D+ liittimessä jännite nousee, jolloin myös latausvalo sammuu. Syystä että lampun molemmissa liittimissä on sama jännite, jolloin ei virtaa kulje lampun läpi. Kun taas moottori pysäytetään, ja lataus loppuu, myös lamppu syttyy.
Miten mittasit? D+ navassa ei pitäisi olla mitään jännitettä ellei laturi pyöri.
Jos virtapiirissä jokin vika, ei laturi välttämättä lataa ollenkaan. Latausvalon virtapiirin kautta tapahtuu laturin esimagnetointi.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mittariston purkaus/avaus

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Niin kuin sanoit, varsinaista suurta jännitettä D+:n navassa ei pitäis olla. KUn mittasin D+:n johdolta huonon kontaktin vuoksi jännite oli vain 1,28 volttia. Kun irroitin johdon ja kiinnitin mittarin kunnolla sain akkujännitteen.

D+-johdollahan tarjotaan laturille käynnistysvirta ja sillähän havaitaan latausvirheet.

Viimeisin ongelma ilmeisesti vaikuttikin olevan vain huono D+-johdon kontakti laturissa. Sillä johdon irrottamisen ja uudelleen kiinnittämisen jälkeen, sainkin merkkivalon palaamaan.

Ei muuta kuin uudet jäähdytysnesteet myllyyn, auto pesuun ja hankkimaan jostain kunnon talvirenkaat. Toivon mukaan vähään aikaan ei jotain hajoa, omasta tonnarista jatkuvasti jokin pettää :(
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Vastaa Viestiin