keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Minulla on ainakin keula ummessa tonnarista, mutta pahvit ei ole kiinni syylärissä vaan yläosa heti maskin takana ja alaosassa on pahvi poikittaistuen edessä.
Tänään hain alkuperäisen termarin joka on Motorad ja koitan vielä sillä saisiko lämpiämisnopeuden paremmaksi. Kaksi muuta on motonetista ja 92 asteinen kyllä nosti lämmöt n. puoleenväliin mittaria, mutta aina alussa lämpeneminen verkkaista. Ylävesiletku alkaa tuntua hailealta, vaikka vielä ei ole lämpö lähelläkään normaalia. Minkäverran tuolla pienellä reiällä on tuossa merkitystä?
Tänään kun ajoin tuolla Alfa 155 2.5 TD:llä niin siinä lämmöt nousevat 80 asteeseen parinkymmenen asteen pakkasessa n. 4 km ajolla, toki esilämmitys. Ihmetellä täytyy, että Saabissa näin ei ole, mutta kun kokeilen tuota orkkista osaa niin katsotaan sitten.
Tänään hain alkuperäisen termarin joka on Motorad ja koitan vielä sillä saisiko lämpiämisnopeuden paremmaksi. Kaksi muuta on motonetista ja 92 asteinen kyllä nosti lämmöt n. puoleenväliin mittaria, mutta aina alussa lämpeneminen verkkaista. Ylävesiletku alkaa tuntua hailealta, vaikka vielä ei ole lämpö lähelläkään normaalia. Minkäverran tuolla pienellä reiällä on tuossa merkitystä?
Tänään kun ajoin tuolla Alfa 155 2.5 TD:llä niin siinä lämmöt nousevat 80 asteeseen parinkymmenen asteen pakkasessa n. 4 km ajolla, toki esilämmitys. Ihmetellä täytyy, että Saabissa näin ei ole, mutta kun kokeilen tuota orkkista osaa niin katsotaan sitten.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Mulla on tää nykyinen ACC:lla varustettu paljon kylmempi kuin vanha '89 jossa ei ollut ilmastointia, se lämpesi kyllä huomattavasti nopeammin ja puhalsi kuumempaa.
Joo, termari on vaihdettu.
Joo, termari on vaihdettu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Tonnarin lämmitykselle ei taida olla tapahtunut mitään (paitsi ACC-versiot vaihdelleet) elinkaaren aikana, mutta T5.5 on todennäköisesti kylmänä(kin) taloudellisempi kuin LH-jet ja tuottanee siis vähemmän hukkalämpöä. Tämänkin voisin kuvitella vaikuttavan lämpiämisnopeuteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Jos vastaavissa oloissa kulutus on pienempi niin hukalämpöähän tulee vähemmän. Ittelläkin huomaa nyt hyvin miten (termari toimii) pommari lämpiää hitaammin kuin K-jetillinen satku. Molemmat toki pirun lämpimiä autoja.aero kirjoitti:Tonnarin lämmitykselle ei taida olla tapahtunut mitään (paitsi ACC-versiot vaihdelleet) elinkaaren aikana, mutta T5.5 on todennäköisesti kylmänä(kin) taloudellisempi kuin LH-jet ja tuottanee siis vähemmän hukkalämpöä. Tämänkin voisin kuvitella vaikuttavan lämpiämisnopeuteen.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Keitin tuossa calorstat 92 asteisen termarin kattilassa ja kyllä se aukeaa hieman ennen kiehumista, elikä pitäisi toimia oikein. Miten sitten toimii autossa sitä en tiedä. Ilmeisesti tuo autojen lämpeneminen on yksilöllistä, eikä tuossakaan lämpimyydessä ole valittamista kunhan sen viisarin ensin saa puoleenväliin. Tänään liki 15 kilometriä ajoin maantiellä, ennenkuin lämmöt olivat normaalit.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Moista luxusta en oo koskaan nähny edes kuvissa, mutta sama idea hautunu takaraivossa noin 10 vuotta.ysitonnari93 kirjoitti:Sellaiset sisältä säädettävät metallikaihtimet ne sais näillä pakkasilla olla nykyautojen syyläreidenkin edessä samaan tapaan kuin eräässä vanhassa näkemässäni mossessa.
Jonain päivänä teen johonkin autoon maskin sälekaihtimesta, kunhan sellainen sopivan ehjänä tulee jostain vastaan. Lähinnä kovilla pakkasilla olen ajatellut käyttää kiinni-asennossa sen aikaa kun skrapailisin laseja, ja ehkä pari kilometriä liikkeelle lähtiessä, sen jälkeen asteittain auki siinä toivossa että kabiini lämpeäisi nopeammin... Pitää vielä ideaa haudutella.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
ja opel record 1966 1,9 l omasi myös kaihtimen...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Dieselin lämpiämisnopeutta ei oikein voi verrata, kun nykyautoissa tahtoo olla automaattiwebasto antamassa vauhtia.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
T5.5 on hieno toiminto että kylmälle koneelle on eri syttykartta jolla nopeutetaan koneen lämpenemistä. Tosi vilukissahan voi tätä vielä "tehostaa".muppelo kirjoitti:Jos vastaavissa oloissa kulutus on pienempi niin hukalämpöähän tulee vähemmän. Ittelläkin huomaa nyt hyvin miten (termari toimii) pommari lämpiää hitaammin kuin K-jetillinen satku. Molemmat toki pirun lämpimiä autoja.aero kirjoitti:Tonnarin lämmitykselle ei taida olla tapahtunut mitään (paitsi ACC-versiot vaihdelleet) elinkaaren aikana, mutta T5.5 on todennäköisesti kylmänä(kin) taloudellisempi kuin LH-jet ja tuottanee siis vähemmän hukkalämpöä. Tämänkin voisin kuvitella vaikuttavan lämpiämisnopeuteen.
Aika moneen tonnariin on lämppärin kenno jo vaihdettu, tarvikeosissa saattaapi olla eroja.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
1964-vuosimallin mosse 407:ssa oli metallinen kaihdin syylarin edessä, lamellit pystyssä, ohjattiin jyrkällä vaijerilla. Jos meni vaijeri poikki, niin lamellit pääsi ajoviiman vaikutuksesta kokonaan auki. Saman vuosimallin edistyksellisessä brittitraktorissa oli syylarin edessä rullaverho, rulla alhaalla ja jousivasteinen. Sitä ohjattiin kuulanarulla. Siihen aikaan osattiin vielä tehdä kunnon rullaverhoja; oli kuin uusi vielä vuonna 2006, kun sen poistin...
Edellisissä laitteissa oli yhteistä se, että niissä tuulettimen siivikko pyöri aina kun moottorikin, eli jäähdytysilmaa piti joten kontrolloida toisin kuin nykyisissä sähköflektillissä kulkineissa...
Jos sinne jäähdyttimen eteen jotain tuketta laittaa, niin sillä tavalla jotta jäähdyttimen yläpää jää auki (tai se pää, josta kuuma liemi tulee sisään...)
Ja sitä ahtojäähdytintä eikä ilmastoinnin lauhdutinta saisi kauheesti tukkia...
Normaalilämpöisenä käyvän auton huonon lämmitystehon yleisin syy on lämmityskennon likaisuus joko sisä- tai ulkopuolelta, tai sisäilmansuodattimen likaisuus tahi yleisesti sen huono ilmanläpäisevyys.
Tosisäätäjähän laittaa lämpömittarin kennon tulo-ja lähtöletkuun, joiden lämpötilaerolla voi päätellä lämmitystehoa ja virtausnopeutta ym. suureita...
Meikäläisen saapeissa ei ole kyllä koskaaan tarvinnut palella... vaatteet päällä lähinnä häveliäisyyssyistä... kerran yksi vanhempi poliismies sanoikin puhalluttaessaan, että kateeksi käy kun ei enää heillä ole saappeja (tämä oli liikkeellä ooppelilla...)
Edellisissä laitteissa oli yhteistä se, että niissä tuulettimen siivikko pyöri aina kun moottorikin, eli jäähdytysilmaa piti joten kontrolloida toisin kuin nykyisissä sähköflektillissä kulkineissa...
Jos sinne jäähdyttimen eteen jotain tuketta laittaa, niin sillä tavalla jotta jäähdyttimen yläpää jää auki (tai se pää, josta kuuma liemi tulee sisään...)
Ja sitä ahtojäähdytintä eikä ilmastoinnin lauhdutinta saisi kauheesti tukkia...
Normaalilämpöisenä käyvän auton huonon lämmitystehon yleisin syy on lämmityskennon likaisuus joko sisä- tai ulkopuolelta, tai sisäilmansuodattimen likaisuus tahi yleisesti sen huono ilmanläpäisevyys.
Tosisäätäjähän laittaa lämpömittarin kennon tulo-ja lähtöletkuun, joiden lämpötilaerolla voi päätellä lämmitystehoa ja virtausnopeutta ym. suureita...
Meikäläisen saapeissa ei ole kyllä koskaaan tarvinnut palella... vaatteet päällä lähinnä häveliäisyyssyistä... kerran yksi vanhempi poliismies sanoikin puhalluttaessaan, että kateeksi käy kun ei enää heillä ole saappeja (tämä oli liikkeellä ooppelilla...)
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Auton lämpiämiseenhän vaikuttaa kunkin tapa lähteä liikenteeseen. Jotkut vetää ensimmäisestä rampista täydellä pohinalla, lämpiäähän se silloin äkkiä, mutta voi olla seurauksia myöhemmin.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Yks vastaus, siihen miksi tämä oli vuonna -64 tällä mallilla, itse ajelin silloin mersun 180:sellä tisurilla ja samankaltainen kuulaketjun verho keulalla ja tosiaan ainoastaan sen takia kun ei OLLUT olemassa kunnon Termareita mihinkään autoon olkoon merkki mikä hyvään silloin -64 termareita löytyi kyllä, mutta niillä ei saanut muuta aikaan kuin rupia perseeseen.ajn kirjoitti:1964-vuosimallin mosse 407:ssa oli metallinen kaihdin syylarin edessä, lamellit pystyssä, ohjattiin jyrkällä vaijerilla. Jos meni vaijeri poikki, niin lamellit pääsi ajoviiman vaikutuksesta kokonaan auki. Saman vuosimallin edistyksellisessä brittitraktorissa oli syylarin edessä rullaverho, rulla alhaalla ja jousivasteinen. Sitä ohjattiin kuulanarulla. Siihen aikaan osattiin vielä tehdä kunnon rullaverhoja; oli kuin uusi vielä vuonna 2006, kun sen poistin...
Nimimerkillä. Diesel asentaja firmassa Helsingin Diesel siihen aikaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
ilmastointia testatessa ( auto ja nuolinäppäimestä ) jäi numero 2 näyttöön mikähän mahtaa olla vikana vaikuttaisko se tähän lämpöongelmaan
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Testissä löytyi kaksi vikaa, testeri osaa kertoa mitkä viat. Voi liittyä tai olla liittymättä. Joko on termostaatti vaihdettu toimivaan, pysyykö lämpömittarin viisari nyt vaakatasossa tai vähän yli?ruttunen kirjoitti:ilmastointia testatessa ( auto ja nuolinäppäimestä ) jäi numero 2 näyttöön
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
ei ole vaihdettu vielä viisari on mulla ainoastaan parkissa ollessa kello 9 kohilla mutta kun ajamaan lähtee niin putoo kello 7 kohille ja saabin tiskiltä saa varmaankin sitten sen toimivan 89 asteisen pitäs varmaan pestä koko järjestelmä jollakin puhdistus aineella kun kerran hommiin alkaa ,mikä puhdistus aine olis siihen hommaan hyvää