Tonnari ja sähkövammat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

DE versio voi olla Saksan markkinoille, mutta kyllä tuo meikäläisen auto ainakin on 100% varmuudella myyty Suomeen ja tullut ihan virallisen maahantuojan kautta. Silti vaatii painalluksen että valot sammuu.

Noh... veikkaan että tehtaalla ei ole ollut turhan tarkkaa mihin autoja on milläkin kytkennällä loppujen lopuksi tuupattu kunhan on saatu oikea määrä ja oikeilla varusteilla/väreillä kullekkin maahantuojalle. Eihän tuollainen sekoilu loppujen lopuksi ole mitään esim Ranskalaisten varaosakuvioihin verrattuna.

-J-
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Tuosta vakionopeussäätimen ongelmasta vielä muutama sana.

Poljinkatkaisijat jo tulivatkin esille. Niissä siis johtoliitokset sekä letkujen ja niiden liitosten kunto. Kannattaa myös tarkistaa poljinkatkaisijoiden säätö. Naksahtaako kytkin jos nostat polkimia? Jos naksahtaa, silloin säätö ainakin pielessä ja boksi saa polkimelta tiedon että vakionopussäädin pois päältä.

Yksi vakionopeussäädin saatiin korjattua tinamaalla kaikki boksin sisällä olleet juotokset uudelleen. Siis käytettiin vain sulana.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
mooperi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 09, 2003 11:18
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mooperi »

Samaa vikaa...
Varoitusvilkut ei toimi, olisiko releessä vika ? ja kojetaulu ilmoittaa takavaloissa olevan vikaa, mutta kaikki palaneet polttimot vaihdettu.

Jarrut nypyttää hiljaisellakin vauhdilla jarruttaessa, mutta sehän ei olekkaan sähkövika luulisin/toivoisin..

Muuten, minulla on ollut ja on toinen edelleenkin kaksi ns. suomitonnaria -90 -96 ja kummassakin on vaatinut jarrujen painalluksen, ennen kuin on piktorammi mustunut, nyt tosin palanut jo kuukauden yhtä soittoa, voisi toki olla maavika, kun maalautin vetokoukun...
SAAB 9000 CD - 96
vesapo

Re: Tonnari ja sähkövammat

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Saabsick kirjoitti:Mitä enemmän sähköjä sitä enemmän ongelmia. Taitaa pitää kutinsa myös Saabeissa :( Onneksi ei mitään fataalia....kai....

Laakkosen mukava huoltoheppu (oikeasti ei ironiaa) veikkasi tyhjäkäynnin säädintä ("mikä-se-nyt-olikaan"). PULMA: vikaa ei voi asentajan mukaan selvittää kuin vaihtamalla osa uuteen (osan hinta 200.- +työt, muistakaa se mokkula on imukanavien alla piilossa)...hmm.
Oli vastaavia vikoja tonnarissa eli cruise oli osa-aikainen. Toimi yleensä iltapäivällä, jos yleensä toimi. ACC :n anturin ropelli ei saanut virtaa, vaikka oli uusi ja jännite oli oikea mittarilla katsottuna. Piti pistää jollain tikulla pyörimään, että auton hieno ACC yleensä olisi toiminut. Joku kontaktijuttu se kai loppujen lopuksi oli, koska hirmu putsaamisten jälkeen se sitten pelasi mutta luotto koko tsydeemiin meni.

Samainen tyhjäkäyntimokkula vaihdettiin, kun check engine valo paloi. Oli pahassa paikassa mutta kaverilla oli Laakkosella kuminivelet ranteissaan ilmeisesti, sen verran vaikeaa se oli.

Tonnari oli mallia -94 2,3i , hienoa auto ajaa.
Vaihdoin äkäpäissäni sen pois, kun huoltoa ei cruisen ongelmat kiinnostaneet, eikä oikein muutenkaan siihen enää luottanut. Voi olla, että joskus pitää vielä tonnari hankkia mutta enemmän luotan vanhaan sataseen, se pelaa aina.

Nykyinen toinen ruotsalaismerkki on toiminut ainakin toistaiseksi moitteetta, saa nähdä kuinka kauan ( V70 tdi -98 )
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Siitä tonnarin jarruvalotestistä...

Mun auto on rekisteröity Veljekset Laakkosen toimesta Helsingissä ja on 100% Suomi-auto.

Kirjan kannessa lukevat tekstit: Saab 9000 käyttöohjekirja 1998.

Sivulla 8 lukee Suomeksi seuraavaa, siis otsikko: Kuvakkeisto (piktogrammi)
Kuvakkeisto ilmaisee, että auton ovet tai takaluukku eivät ole täysin kiinni. Lisäksi siinä on varoitusvalot liian matalalle moottorin öljynpaineelle sekä rikkoontuneille lähi,- jarru- ja takavaloille. Kun sytytysvirta kytketään, kaksi oikeanpuoleista valoa kuvakkeistossa syttyy. Nämä palavat, kunnes jarrupoljinta painetaan. Jos valot palavat edelleen, jokin jarruvalopolttimo on rikki.

Ja reilun kahden käyttövuoden aikana on aina pitänyt polkaista jarrua, jotta ne kaksi oikeanpuoleista valoa sammuvat. Niin, auton eka omistajakin asuu ja käytti autoa Suomessa joten ihan täkäläisille markkinoille tehty auto ja käyttöohjekirja.

1997 ja 1996 "Suomi"-tonnarien omistajat joilla on käyttäjänkirja tallella, mitä kirja kertoo piktokrammista? On tosiaan aihe ollut aiemminkin esillä täällä ja ties vaikka löytyisi selkeä vuosimalliraja milloin ko. ominaisuus tuli tonnareihin, jos järjestyksessä mennee vuosimalleja taaksepäin :D
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Nonnii...alkaapi tonnarin oikut selviämään.
L...kkosen arvausveikkaus eikäy-kun-on-tuontiauto session jälkeen päätin viedä niskuroivan Saabin Länsi Autoon Olariin.
Jos olette vakaasti siinä uskossa että hyvää palvelua ei saa enään mistään (edes tukulla euroja) ja että asiakkaan "tarina auton vioista" ei voisi kiinnosta ketään töiden vastaanotossa vähempää, VÄÄRIN. Menkää poijjat ja tytöt tuonne Espooseen. Kävelin vissiin puolipäivää töissäkin haavi auki saamani palvelun ansiosta.
Olin väkertänyt lyhyen selostuksen A4 paperille mun tonnarin vikailmiöistä ja esiintymistavoista. (Sivukommentti: en ole "asentajan lahkeesa roikkuvaa" tyyppiä joka huoltaa auton suullisesti itse samalla :wink: ) Töiden vastaanottaja kehasi että on hyvä että joku viitsii kirjoitta moisen, helpottaa kummasti vian haarukoinnissa (eteenkin kun autoni oli täysin "viaton" TIÄTTY kun sen sinne eilen vein...). Siis HÄH? 8O Tähän asti olin tottunut että huollossa 8muualla kuin tuolla siis) ei olla asiakasta paljoakaan kuunneltu vaikka asiakas autonsa kanssa
päivittäin "tappeleekin".
Kahden aikaan tuli soitto missä heppu kertoi löytyneet viat:
- sytytyskasetissa oli 3/4 hiljaiseloa
- kaasuläppä jumitteli (avasivat ja putsasivat)
- lämpötila- ja jossain toisessa anturissa vikaa (tai ei "henkeä")
Tulppien ja bensafiltterin vaihdosta sovitiin jo ennen koska oli muutenkinn ajankohtaista.

Sovittiin että haen autonn pois klo 17:00 aikaan ja että anturit vaihdetaan ensi viikon ti / ke kun osat saapuvat.
Menin hakemaan auton, sain avaimet ja luovuttaja toivotti päivänjatkoa ja tervetuloa tiistaina pikahuoltoon antureiden takia. Kysymys: ja kassan kautta kotiin?? Vastaus: "eeei katsotaan sitten tiistaina, summa on nyt niin-ja-nin paljon mutta ne anturat puuttuvat vielä. Palataan tiistaina."
:D :D :D
En ole 15 vuoden autoilijan elämän aikanani saanut näin hyvää palvelua samana päivänä enkä ole saanut autoakaan pois mistään maksamatta kipurahoja vaikka homma olisikin kesken.
En ole sukua LA:n omistajille enkä osakas, vain maksava tyytyväinen asiakas. Ainahan kaikki moittii, ajattelin kehuakin välistä.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Alkoiko auto jo tuon jälkeen tuntua erilaiselta :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Joo kyllä tuntui... :lol:
"Tuntui" muuten illalla taas toinen pahaltakin (yksi hyvä toinen paha) kun vaimon ´89 900:sta levähti vetonivelen suojakumi. Ei iso nakki mutta harmillista, örkss sottasta puuhaa. Mistä tulikin mieleen kirjoittaa seuraava aihe tänne,...
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Viimeiset osat vaihdettu ja olihan niitä osia...nyt käy kuin ajatus ja keskikulutus putosi heti 12l hujakoilta noin 8litraan (aina sama reitti)
Vaihdetut osat + työ jos ketän kiinnostaa (saa punaisen langan omien vikojen etsintään, ehkä):
- pa suodatin
- tulpat (BCPR6ES-11)
- sytytyskasetti Saab Trionic
- lämpötila-anturi
- kaasuläpän asento-anturi
- kaasuläppäkotelon puhdistus ja säätö
Vastaa Viestiin